Jag hade för mig att jag läst här inne att stickorna inte var så bra som dropptest, men jag var i en affär med en sjuk guppy hemma häromdagen (troligtvis torpedsjuka) och behövde ta det dom hade för att kolla nitriten hemma. (Dock var nitriten inget problem.) Tänkte att det borde fungera bra som en snabbtest för nitrit och nitrat.
Men tillbaka till KH och pH. Referenserna på burken, färgkoderna som man ska jämföra stickorna är inte helt lätta att tolka. KH ligger någonstans mellan 17 och 40 (!). Och pH ligger mellan 8 och 9. Så Kjells siffror var inte helt fel.
Frågan är om fiskarna kan ta skada? Kan dessa höga värden påverka filterfunktionen negativt? Har haft en trolig fenröta direkt efter fiskköp och nu senast en torpedsjuk, och tänkte att dom kanske blev försvagade, stressade och mer benägna att bli sjuka om vattnet inte var bra.
Om du har kommunalt kranvatten i uppsala och ska hålla på med "vanliga akvariefiskar" som prydnad och kanske lite guppyavel kan du göra så här;
Släng stickorna, släng alla mystiska flaskor och preparat, akvarieväxtnäring är det enda "mystiska" du kan ha nytta av. Sen följer du alla klassiska råd om delvattenbyten, inte mata för mycket, bara rengöra filtret i gammalt akvarievatten osv. Så länge ni har måttligt med fisk och gärna en del växter som växer sköter sig alla värden alldeles förräffligt om man sköter akvariet enligt alla gamla klassiska råd som man ska och har uppsala-kranvatten.