Av vilken anledning hoppade du in i tråden?
För att avklara huvudfrågan vilket jag snabbt påvisade redan i tråd 2#, du kan läsa mitt svar här om det underlättar för dig!
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1293280&postcount=2Ingen av dina två inlägg tillförde något.
Då var det nog inte mina inlägg du läste för jag skrev 7 stycken innan du halkade in i tråden.
Kanske avsåg du att man ska sluta teoretisera och köra enligt bruksanvisningen istället?
Jag har tyvärr inte hittat en bruksanvisning för ytterfilter som avhandlar en fullständig kvävecykel, med fullständig talar jag då om syrehalt, temperaturvariationer, karbonathårdhet, genomströmmningsindex osv.
En bra utgångspunkt iofs, hälften av alla inlägg på forumet skulle försvinna om alla läste en nybörjarbok.
Du verkar ju ha koll på litteraturen, har du några bra tips för jag har tyvärr inte hunnit läsa speciellt många bruksanvisningar, och om du hängde upp dig på att jag i inlägg No.8 hänvisade till olika tillverkare av filtermediers ordinationer för att skölja ur filtermediet så får det stå för dig..
Första delen om att stänga pumpar var snabbt avklarat, att det sedan växlade in på olika filtermedia är väl inte så konstigt.
Det avklarades absolut inte för redan i inlägg No.3 kom frågan upp om inte bottensubstratet kunde ersätta ytterfiltret som nitrifieringskälla.
Jag är inte säker på att du kunde följa resonemanget men endymion försökte med vissa beräkningar visa att bottensubstratet är bättre som filter. Beräkningen var delvis fel, och därmed hade han inte något underlag för sin uppfattning.
Jag förstod absolut vad endmyon ville påvisa även om jag anser att han har fel, eftersom förhållanden inom akvaristiken kan uppvisa så stor fluktuation bör man vara försiktig med att förespråka annat än bomsäkra stalltips, att det som fungerar för en helt plötsligt kan resultera i katastrof för någon annan är tyvärr allt annat än ovanligt.
Du har alldeles rätt om filtermedia, vad är problemet, det är ju just det som jag hävdat??
Tacka inte mig tacka Lasse, hade inte jag tillslut börjat lyssna på den gubben så hade jag antagligen fortsatt med att jäsa otjänlig algsoppa!
Och nej, jag har inga problem med fjärrkontroller eller andra nya saker[^]
Mallgroda!
Det där med tre dimensioner ska vi nog hoppa över, jag menar inte det man tittar på med konstiga glasögon på tvskärmen.
Jag är visserligen bara en sketen betongare men eftersom jag har skärande A och B samt CAD/CAM i bakfickan samt haft förmånen att jobba med HMD så är jag väl rätt hemtam i just virtuella 3D miljöer, det är jobbigare med dom analoga..
Tobbe
Gaffel