Farligt att sova nära akvarium

#1 - 10 december 2009 21:17
Att sova nära ett kylskåp är farligt för att vid så mycke elektrisitet så blir det strålning. Men ger ett STORT akvarium samma strålning? Om jag sover med huvvet ca 10 cm från akvariumet, kan det vara farligt?
#2 - 10 december 2009 21:20
Du behöver inte oroa dig, det är inte farligt! ;) Ligg du nära akvariet & titta på dom tills du somnar!
#3 - 10 december 2009 21:30
Det finns redan så mycket strålning att det kvittar var du sover.
#4 - 10 december 2009 21:39
Det kan vara farligt att sova nära ett akvarium. Skvalar det från filterutblåset i ytan kan kissnödighet uppstå. Det leder till sömnbrist pga alla toabesöken. Kunde inte låta bli bara.
#5 - 10 december 2009 22:48
:d
#6 - 10 december 2009 23:04
Hehehehe....så har jag det inne i data/fiskrummet , mitt kissande har gått upp 250% sista åren tack vare all tid man slösar här inne :D
#7 - 10 december 2009 23:25
....eller kanske för att ju äldre man blir så måste man gå upp oftare och kissa ;)
#8 - 10 december 2009 23:42
Nubi skrev:
....eller kanske för att ju äldre man blir så måste man gå upp oftare och kissa ;)

:d:d:d Touche! ;)
#9 - 11 december 2009 03:12
;)

NIC skrev:
:d:d:d Touche! ;)
#10 - 11 december 2009 05:44
carr77 skrev:
Att sova nära ett kylskåp är farligt för att vid så mycke elektrisitet så blir det strålning. Men ger ett STORT akvarium samma strålning? Om jag sover med huvvet ca 10 cm från akvariumet, kan det vara farligt?

Jag blev lite nyfiken på det där med att sova nära elektrika fält nu, var tvungen att googla en hel del :P

Tydligen efter vad jag läst i studier om saken så är de elektriska fält som omger dels kylskåp men även andra elektriska produkter relativt små, du måste upp i ganska rejält höggre ampere och watt antal för att det elektriska fältet skall utgöra en större fara för ditt liv. Givetvis kan det vara cancerbildande, men å andra sidan är det inget man vet med säkerhet.

Betänk då att du dör av cancer om du äter 70kg potatischips om dagen :/
Stay away from crisps!!
#11 - 11 december 2009 08:14
Vad har man för pump om man kan sova 10cm från ett stort akvarium?
#12 - 11 december 2009 08:19
ZZulan skrev:
Vad har man för pump om man kan sova 10cm från ett stort akvarium?

Funderade på det med, min pump låter en del inemellan... Det blir tätare i fitret, en fick har simmat emot utblåset så pumpen vibrerar mot glaset osv. Jag skulle aldrig vilja sova bredvid mitt iaf :d
#13 - 11 december 2009 08:20
Jag sover väldigt bra mellan mina kar, har 6st som står max 50cm från sängen :)
#14 - 11 december 2009 08:37
mm jag har också en gång i tiden sovit i ett rum helt fullt med kar... det närmaste på nattduksbordet, ett litet moby dick med inbyggd pump.

Jag tror man vänjer sig vid ljuden, jag sov fint för det mesta men fastnade ett sandkorn i någon av pumparna i rummet så vaknade jag direkt.
#15 - 11 december 2009 08:44
Ljudet av pumpen i min multisburk är grymt sövande för mej. Tror knappt jag hade kunnat somna utan den nu. :D
#16 - 11 december 2009 09:03
nu är det ju inte ljudet av filter som TS talar om här utan strålning :D Back on topic plox. *flinar*
#17 - 11 december 2009 22:52
Jo

Marnat skrev:
Jag blev lite nyfiken på det där med att sova nära elektrika fält nu, var tvungen att googla en hel del :P

Tydligen efter vad jag läst i studier om saken så är de elektriska fält som omger dels kylskåp men även andra elektriska produkter relativt små, du måste upp i ganska rejält höggre ampere och watt antal för att det elektriska fältet skall utgöra en större fara för ditt liv. Givetvis kan det vara cancerbildande, men å andra sidan är det inget man vet med säkerhet.

Betänk då att du dör av cancer om du äter 70kg potatischips om dagen :/

Stay away from crisps!!

Jo de va de me canser ja va oroli för. Vill inte dö i canser. Inte pesten eller lepra heller. Så ja var tvungen att cheacka. Men tack för informationen.
#18 - 12 december 2009 18:05
ja hade aldrig vågat sova så nära med tanke på hur ja snurrar i sängen. Hade slagit hål i glaset eller nåt å dränkts haha
#19 - 12 december 2009 18:52
På mitt eheim ytterfilter varnar de personer med pacemaker att komma för nära(20cm).

Så här står det: Obs! Vid dessa pumpar kan magnetfält framkalla elektroniska eller mekaniska störningar eller skador. Detta gäller även pacemakers. Erfordliga säkerhetsavstånd anges i handböcker till de mediciniska utrustningarna.

Är dock inte orolig :)
Bilagor:
#20 - 12 december 2009 20:47
-

vene om vi har ett pacemaker filter. Men sova en bit frår akvaiumet (20 cm) ska väll inte va nåra problem med.
#21 - 13 december 2009 06:43
carr77 skrev:
vene om vi har ett pacemaker filter. Men sova en bit frår akvaiumet (20 cm) ska väll inte va nåra problem med.

Pacemaker är inget filter direkt( ;) ) utan en batteridriven hjärtstimulator som hjälper hjärtat att jobba !

Nuförtiden tror jag knappast att det är farligt att sova nära ett akvarium eller stå nära en microvågsugn med pacemaker, då de har inbyggt skydd för detta.

Med andra ord kan du sova bredvid ditt akvarium och njuta av skvalandet!

Annons