Hej!
Har läst på flera ställen att man bör undvika röra om kraftigt i gruset, ser ibland när jag flyttar något att gasbubblor tar sig upp från gruset.
Vad är det egentligen som kan vara farligt? Och är det okej att gräva runt (ganska mycket) innan ett 50% vattenbyte?
Anledningen att jag vill skyffla lite är för att "vända upp" vit fin sand/grus som inte har cyano-spår på sig. (Det är olika grovlek av vit korallsand som jag har). Men är rädd att det kan vara giftigt för invånarna?
Tacksam för alla tips!
Jag hade(har några små kvar) Malaysiska sandsnäckor som rörde om botten åt mig, men de blev för många så jag tog bort dem. Nu får jag också alger på sanden. Förhoppningsvis inte Cyano, är osäker så jag bifogar en bild på hur det ser ut på stenarna eftersom det är en mörk bild så syns det ej något på sanden men det är likadant. Så innan vecko dvb på ca 30-40% rör jag nu om botten med en pinne för samma anledning som du gör det. Bubblor fick jag också upp innan jag skaffade sandsnäckorna, nu efter att sandsnäckorna nästan försvunnit och jag använder pinnen så får jag bara upp "smuts"...
Jag vet inte men är det inte bara vanliga luftbubblor? Men kan ju också vara om man matar jätte mycket och det sjunker ner i gruset/sanden så kan ju det ruttna och då bildas gas? Min sand är rätt så finkornig och blir packad, nästan så de "limmas ihop"... varför jag införskaffade sandsnäckorna.