Farliga snäckor

#1 - 6 april 2008 10:02
Jag har aldrig haft problem med snäckinvasioner, men har alltid haft en liten population med toppiga snäckor (alltså inte posthornssnäckor) som kommer med växter och sånt. Jag har alltid tänkt att de varit nyttiga så de har fått vara kvar.
Men när jag för skojs skull bläddrade i en äldre akvariebok så såg jag en skiss på dessa snäckor där det stod att de utsöndrade ett ämne som gav fiskarna kramp.
Jag har aldrig hört talas om det förut, är det någon som vet om det stämmer?
#2 - 6 april 2008 11:03
Vad heter boken och vem har skrivit det? Är det någon speciell art av snäcka som man nämner?
#3 - 6 april 2008 13:06
Lymnaea ovata peregra heter den.
Jag vet inte alls om det är den sorten jag har.

Boken är den klassiska IPC stora akvarieguide som ju har några år på nacken.
#4 - 6 april 2008 15:35
IPC stora akvariebok är bara historiskt kuriosa idag - hälften av fiskarna är felidentiferade, hälften av uppgifterna är totalt missvisande (det som står om Tropheus är så fel att det blir roligt), och kort sagt skall man ta allt som står i den med en gigantisk nypa salt.

Lymnaea (Radix) ovata och Lymnaea (Radix) peregra är två olika arter av dammsnäcka som är vanliga i svensk natur. Jag har aldrig hört någonting om att nån av dem skulle utsöndra gifter.

Det du har i ditt akvarium är dessutom med största sannolikhet inte nån av de här två arterna, utan en art av Physa.
#5 - 6 april 2008 16:02
Jag tittade i den mest på skoj, precis som jag skrev. ;)

Undrade bara om det var någon som hade hört talas om detta och om det kunde finnas någon sanning i det.

Men det är säkert inte de snäckorna jag har, jag har ingen koll på sniglar, de såg bara likadana ut.

Annons