Farlig sten? Fel typ av silikon?

#1 - 9 februari 2006 00:51
Skrev nyss ett långt inlägg och beskrev mina problem med mitt malawi-akvarium i detalj. Tydligen tog det så lång tid så zoopet slängde ut mig, och allt jag skrev försvann....
Orkar inte skriva om allt, gör en kort version och hoppas att någon kan hjälpa mig. Fråga gärna om det är för stor lucka ;)

Fiskarna dog, räddade de sista och startade om. Slängde all inredning (exkl teknik, filter och bakgrund). Körde i 5 maingano, 3 eureka och 3 ancistrus för ca 2 månader sedan. I början var det inga problem, men nu de senaste veckorna har fiskar börjat dö :(. Hittils har 3 maingano och en ancistrus dött. Har bytt 40-50% vatten varje vecka och tillsatt 1msk bikarbonat (136l akvarium). Har inte haft några andra tillsatser. Har gjort diverse vattentester men det har inte varit några fel där.
Jag har dock använt samma typ av sten i detta karet som tidigare. Kanske är det där felet ligger? Annars kanske akvariumet är gjord av fel typ av silikon? Det är köpt i andra hand, det är ett helglasakvarium gjord av en glasmästare. Killen jag köpte det av har dock haft det som yngelakvarium, och han hade inga problem med det (visserligen bytte han säkerligen vatten oftare än 1 gång per vecka...). Silikonen är lite vitaktig, vilket får mig att misstänka att den kan vara av fel typ. Men den akvariesilikonen jag själv använt till bakgrunden (från C.O) har också börjat vitna något. Kanske är normalt?

Bilder på stenarna hittar ni på min zoon under malawi-akvariet.

Kan tillägga att jag har ett 30l och ett 540l akvarium också. Där har jag aldrig haft några problem! Åtminstone inget ens i närheten av de problem jag har i 136l. Visst kan jag lyckas göra något fel också, det är väl inte uteslutet. Men eftersom jag inte har det med de andra så tror jag inte det.

Tacksam om någon kan bistå med lite hjälp. Snart flyger akvariumet ut genom fönstret [:(!]

Ok... inlägget blev nog lika långt nu också.. men 400% flummigare... Skyller på klockan! :D
#2 - 9 februari 2006 00:52
Just ja.. stenen är plockad i naturen! Vet inte vilken sort det är. Har dock skrubbat den noga samt kokat den.
#3 - 9 februari 2006 01:44
den silikonen som är i mitt kar är rätt så vitaktig.
men det du kan göra är att tömma karet och täcka över all silikon med akvariesilikon men samtidigt skriver du att de gick 2 månader utan problem vilket får mej att tro att de inte är silikonet.

kan dock va så att fiskarna långsamt blivit sämre.
#4 - 9 februari 2006 01:51
[quote=Raven]den silikonen som är i mitt kar är rätt så vitaktig.
men det du kan göra är att tömma karet och täcka över all silikon med akvariesilikon men samtidigt skriver du att de gick 2 månader utan problem vilket får mej att tro att de inte är silikonet.[/quote]
Nje.. tänkte också på det först. Men då bakgrunden är fastlimmad mot kanterna samt bakgrutan så kommer jag inte åt kanterna därvid. Att bara kleta på fram samt vid botten tror jag itne gör någon större skillnad.

kan dock va så att fiskarna långsamt blivit sämre.

Mjo, kan ju även tänkas att mängden gift blir högre och högre med tiden, och att man inte hinner få ut gifterna vid ett vattenbyte per vecka. När han körde yngel (oscar) så tror jag att han bytte vatten ganska så ofta. Då kanske inte problemet uppstår? Menmen.. ja vet inte.. Killen är duktig och vet vad han gör. Tror inte han bad glasmästaren (kompis till honom) göra akvariumet utan att se till att han använde akvariesilikon.
När jag köpte akvariumet av honom så var förresten silikonet genomskinligt kom jag på nu! Han hade bara använt akvariumet i 2-3 månader själv.
Skulle det vara gjort med fel typ av silikon så skulle det väl inte vara genomskinligt?
Kan väl även tänkas vara något vajsigt med bakgrunden jag gjort förvisso.. men jag har gjort den på samma sätt som till mitt 540l (enda skillnaden är husfix i denna, byggspackel till 540).
#5 - 9 februari 2006 01:53
kan tänka mej att silikonet ändrar färg i vattnet.

har en sugpropp som i vatten blir knallvit men efter 2-3 dagar på land så är den typ genomskinlig.s
#6 - 9 februari 2006 08:05
Jag köpte ett begagnat akvarium som jag kastade pga att fiskarna blev stressade i akvariet, även utan inredning och grus, sedan har jag kanske hittat en förklaring då ljusrampen skulle andvändas igen, det visade sig vara krypström i den.
#7 - 9 februari 2006 08:10
[quote=Kramfors]Jag köpte ett begagnat akvarium som jag kastade pga att fiskarna blev stressade i akvariet, även utan inredning och grus, sedan har jag kanske hittat en förklaring då ljusrampen skulle andvändas igen, det visade sig vara krypström i den.[/quote]

Oj.. humm.. där sa du något faktiskt. "Rampen" jag har är en "display armatur" (rund sådan som man sätter reklam framför, typ samma som används till löpsedlar). Det kan nog mycket väl vara krypström i den faktiskt. Får kanske se till att fixa en riktig ramp till karet ;)

Annons