Skrev nyss ett långt inlägg och beskrev mina problem med mitt malawi-akvarium i detalj. Tydligen tog det så lång tid så zoopet slängde ut mig, och allt jag skrev försvann....
Orkar inte skriva om allt, gör en kort version och hoppas att någon kan hjälpa mig. Fråga gärna om det är för stor lucka ;)
Fiskarna dog, räddade de sista och startade om. Slängde all inredning (exkl teknik, filter och bakgrund). Körde i 5 maingano, 3 eureka och 3 ancistrus för ca 2 månader sedan. I början var det inga problem, men nu de senaste veckorna har fiskar börjat dö :(. Hittils har 3 maingano och en ancistrus dött. Har bytt 40-50% vatten varje vecka och tillsatt 1msk bikarbonat (136l akvarium). Har inte haft några andra tillsatser. Har gjort diverse vattentester men det har inte varit några fel där.
Jag har dock använt samma typ av sten i detta karet som tidigare. Kanske är det där felet ligger? Annars kanske akvariumet är gjord av fel typ av silikon? Det är köpt i andra hand, det är ett helglasakvarium gjord av en glasmästare. Killen jag köpte det av har dock haft det som yngelakvarium, och han hade inga problem med det (visserligen bytte han säkerligen vatten oftare än 1 gång per vecka...). Silikonen är lite vitaktig, vilket får mig att misstänka att den kan vara av fel typ. Men den akvariesilikonen jag själv använt till bakgrunden (från C.O) har också börjat vitna något. Kanske är normalt?
Bilder på stenarna hittar ni på min zoon under malawi-akvariet.
Kan tillägga att jag har ett 30l och ett 540l akvarium också. Där har jag aldrig haft några problem! Åtminstone inget ens i närheten av de problem jag har i 136l. Visst kan jag lyckas göra något fel också, det är väl inte uteslutet. Men eftersom jag inte har det med de andra så tror jag inte det.
Tacksam om någon kan bistå med lite hjälp. Snart flyger akvariumet ut genom fönstret [:(!]
Ok... inlägget blev nog lika långt nu också.. men 400% flummigare... Skyller på klockan! :D