Jag hittade denna mask i mitt akvarium, den låg på en växt och gjorde inte speciellt mycket. Ca 1 cm lång. Är orolig över ifall det är camallanus cotti eller någon annan parasit.
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/i.ibb.co\/D7xBCh0\/20230709-122118.jpg"}[/IMG2]
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"1142","width":"857","src":"https:\/\/i.ibb.co\/QdJZ7sS\/Video-Capture-20230717-130653.jpg"}[/IMG2]
Här är de olika maskarna som kan vara vanliga i akvarium. [LIST=1]
[*]Detritusmaskar: Dessa är ofta vita eller klarfärgade och lever i substratet i akvariet, där de matar på organiskt material. De är vanligen helt ofarliga.
[*]Planarier: Dessa maskar är ofta platta och kan vara vita, svarta eller bruna. De kan bli ett problem i stora mängder, eftersom de kan äta fiskägg och småfisk.
[*]Nematoder (Rundmaskar): Dessa är tunna, ofta genomskinliga maskar som ofta ser ut att röra sig i en svängande eller slingrande rörelse. De är ofarliga och lever vanligtvis av detritus och bakterier.
[*]Blodmaskar: Dessa maskar är röda på grund av hemoglobin i deras kroppar. De är inte farliga och kan till och med vara ett näringsrikt foder för dina fiskar.
[/LIST] Jag tycker det ser ut som Planarier.
[QUOTE=åheim;n2439836]För min del blir jag bara lite upprymd när jag hittar olika tecken på liv som uppstått på egen hand i mitt akvarium:)[/QUOTE]
Det blir jag vanligtvis med. Jag har en massa små nyttodjur och nyttomaskar som jag är väldigt glad över i mina kar.
Men jag har nyligen köpt ny fisk varav några inte ser helt friska ut och jag misstänker inälvsparasiter och så dök denna masken upp som jag inte kan identifiera. Det behöver ju inte ha något samband förstås, lilla masken kan ju vara helt oskyldig såklart.
Jag tog iaf ut den och har den i en egen burk men tänker släppa tillbaka den om jag kan försäkra mig om att den är ofarlig. :)
[QUOTE=admin;n2439834]Här är de olika maskarna som kan vara vanliga i akvarium. [LIST=1]
[*]Detritusmaskar: Dessa är ofta vita eller klarfärgade och lever i substratet i akvariet, där de matar på organiskt material. De är vanligen helt ofarliga.
[*]Planarier: Dessa maskar är ofta platta och kan vara vita, svarta eller bruna. De kan bli ett problem i stora mängder, eftersom de kan äta fiskägg och småfisk.
[*]Nematoder (Rundmaskar): Dessa är tunna, ofta genomskinliga maskar som ofta ser ut att röra sig i en svängande eller slingrande rörelse. De är ofarliga och lever vanligtvis av detritus och bakterier.
[*]Blodmaskar: Dessa maskar är röda på grund av hemoglobin i deras kroppar. De är inte farliga och kan till och med vara ett näringsrikt foder för dina fiskar.
[/LIST] Jag tycker det ser ut som Planarier.
Kolla in denna video om hur du blir av med dem
" target="_blank">
[/QUOTE]
Tack för ditt svar! Jag vill inte utrota några planarier eller bli av med några nyttomaskar, försöker ha så många olika sådana jag kan få tag i så om det är en sådan är den hjärtligt välkommen att stanna. Småfiskarna älskar att äta dem och de gör nytta i karen. Jag tycker inte denna ser särskilt platt ut och den liknar inte de andra planarierna jag har alls (men det kanske finns arter som ser ut såhär med?) och det passiva beteendet den har gör mig förbryllad?
Men då kan jag alltså släppa tillbaka den i karet utan att vara orolig då?