Farlig kondens?

#1 - 19 december 2005 15:30
Ett av mina akvarier som jag köpt är helt nytt. Det är med heltäckande lock, märket är "Wromak" och det är köpt på Djurmagazinet.
Jag inredde det i fredags (inga fiskar än!) men idag när jag skulle göra om lite i det och tog av locket så riktigt rann det om locket av kondens! [:O]
Kan det vara OK? Måste man ha täckglas under locket? Fast i så fall är det ju ingen mening med fodringluckan... Då måste man lyfta både lock och täckglas för att kunna mata. Verkar väldigt bökigt.
Ljusrampen måste ju vara gjord så den tål vatten...?
Blev lite orolig faktisk!
#2 - 19 december 2005 15:34
Heltäckta ramper brukar ha vattentäta/säkra lysrörshållare, och glimtändare. Reaktor brukar sitta under ett litet fastlimmat lock på "utsidan" av rampen. Detta för att det just bildas kondens.
Med täckglas är det dom som tar kondensen. Då kan man ha en mindre skyddad ramp.
#3 - 19 december 2005 15:37
[QUOTE=heeke]Heltäckta ramper brukar ha vattentäta/säkra lysrörshållare, och glimtändare. Reaktor brukar sitta under ett litet fastlimmat lock på "utsidan" av rampen. Detta för att det just bildas kondens.
Med täckglas är det dom som tar kondensen. Då kan man ha en mindre skyddad ramp.[/QUOTE]

Ja, jag tänkte nästan att det måste vara så men blev ganska förskräckt när jag lyfte locket och det rann vatten av det.
Då kan jag känna mig lugn då? Vill inte gärna ha täckglas också!
#4 - 19 december 2005 15:40
Nej det är klart, då försvinner ju vitsen med heltäckande ramp lite.
Du kan ju kolla för säkerhets skull om det är som en muff man måste skruva bort innan man kan få lös röret. Skulle vara mycket konstigt om det inte var skyddat på något sätt.
#5 - 22 april 2007 18:24
Jag har precis ett sånt där akvarium jag med... Anledningen till att jag skriver här är att jag sökte på "Wromak" och att jag har problem. Funderade på om något kan gått snett vid tillverkningen. Kan nämna att i akvare-paketet låg det en extra (mindre) ljusramp, som var bruten/knäkt på mitten. Det fanns någon tugummiliknande klet, som runnit ut ur den trasiga rampen. (Den rampen skulle inte varit med i paketet, fick jag veta, när jag återvände till butiken där vi köpte akvariumet...) Skumt! Den rampen använder jag naturligtvis inte, men det gav inget vidare intryck i alla fall...

- Jag säger inte att det är akvariumet som är problemet, men jag har bytt ALLT annat och mina fiskar fortätter att dö!... :(

Jag har inte heller täckglasen på, av samma anledning som tidigar nämnt. Vi köpte akvariumet i mellandagarna (ca 4 månader sedan). Jag skaffade mig då 12 ciklider (Malawi) och 2 ancistrusmalar. Ca 6v senare var alla döda, en efter en. Jag testade alla tänkbara vattenvärden och allt såg OK ut. Har nu startat om det för andra gången. Jag har kokat alla stenar, kastat gamla "magnetskrapan", osv. Förra söndagen skaffade jag nya fiskar (Kilfläcksrasboras) och två har redan dött... Jag har också märkt att det blir kondens i ljusrampen och att det droppar ner i vattnet. (Man kommer runt det om man plockar bort mat-luckorna, men då dunstar vattnet...)

Vad tror ni, kan det komma ut gift i vattnet, från akvariet?

Mvh
//Matts
#6 - 23 april 2007 19:25
Hmm.. täckglas och matningsluckor? men jag antar att du menar att du har heltäckande plastlock? tror inte det kommer nåt giftigt från rampen utan tror orsaken ligger mer i ditt handhavande av akvariet....beskriv lite kort hur du sköter tex filter, vattenbyten, matning, växter!
#7 - 24 april 2007 05:46
Hoppas för guds skull att du rengjorde akvariet ordentligt med varmt/kokhet vatten.
Jag köpte ett aquael med heltäckande här om dagen och det var som en tunn hinna med olja/rengöring efter tillverkningen.
Kanske var någe sådant du råkade utför.
Att ha täckglas är ju bra.
Man slipper onödigt mycket vatten förluster.
Dock så kan jag rekommendera att man luftar de akvarier med heltäckande ramp ibland(ta bort foderluckan) på natten.
Speciellt om man har en diffusor som ska syresätta vattnet.
#8 - 24 april 2007 08:49
Om de dör efter 6veckor låter det ju lite som nitrit. Mätte du det?
#9 - 25 april 2007 08:44
Tack för svaren!

Jag mätte nitrit och övriga vattenväden också, t o m koppar och amonium/amoniak. Allt(!) verkade perfekt, så jag är lite fundersam på om det kan finnas ngt gift jag missat med mina tester...

Jag lät ett gäng neontetror (10 st i mitt 240l kar) simma runt i ett par veckor innan jag bytte ut dom mot 6st 5cm och 6st 3,5 cm malawi/tang. Jag väntade ytterliggare någon vecka med vattenbyte och har sedan bytt ca 30-50%, med 1 veckas mellanrum. Växter hade jag bara 3 st, mest för syns skull, då de fiskarna enl uppgift inte behöver sådana. Det var 2 olika sorter (minns ej namnet) som finns naturligt i de vatten där fiskarna finns. Växterna har jag inte brytt mig om sedan jag satte i dom.

Nej, jag hade inget "kokhett" vatten vid rengörningen av karet, efter inköp. Jag våttorkade ur det med vanligt kranvarmt vatten, som när man trokar köksbordet. (Ren wettex dock och ny införskaffad "akvariehink"). Rampen hade jag inte torkat ur, då jag inte räknat med kondensen. Även den har jag nu våtvarmtorkat ur, på samma sätt som med akvariet... Borde inte det räcka?

//Matts
#10 - 28 april 2007 20:02
Eller...?
#11 - 28 april 2007 20:15
Jodå, rengöringen räcker.
Fortsätter fiskarna att dö, eller har det rättat till sig?
#12 - 28 april 2007 20:28
Njää...

Kolla gärna en annan tråd jag har:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103254

Nu verkar det vara något annat jag råkat ut för. Jag har nyligen gjort rent hela akvariet, och efter bara ngn vecka med nya "skräpfiskar", så råkar jag fått problem med någon sjukdom eller anna åkomma.

Börjar misströsta snart faktiskt![:o]
#13 - 28 april 2007 21:07
Låter som någon smittsam sjukdom då....bukvattusot?
#14 - 28 april 2007 21:16
Nä, Bukvattensot tror jag inte det är! Det verkar inte vara de symptomen, då jag kollat runt på forumet. Snarare Columnaris kanske...?

Frågan är hur jag lyckats få in den åkomman, i så fall? Är det jag som gjort fel vid isättning av fisken? Hur pass smittsam är den, mot andra fiskar?

Om alla fiskarna dör... Kan man vänta ut Columnarisviruset och sedan sätta i nya fiskar efter en tid? :confused:

Annons