färgvarianter av fjärilsciklid

#1 - 4 oktober 2003 09:00
har en så kallad "gul fjärilsciklid". Kan inte hitta nånting om den på internet så jag antar att det är samma som fjärilsciklid, bara en annan färgvariant. Har nån en sån o vet om det finns andra färgvarianter??
#2 - 4 oktober 2003 09:33
Kan du lägga upp en bild så kanske de blir lättare o säga, men va jag vet så finns de bara en färgvariant.
Kolla så de inte är en boliviansk fjärilsciklid....
#3 - 4 oktober 2003 11:15
Det finns både en gul kulturform av fjärilsciklid, och en gul vildform. Här är en bild som påstås visa en gul vildform av fjäril: http://www.geocities.com/barbax2/yellow_ram_2.jpg . Har även sett bilder på en röd kulturform (såg faktiskt rätt mycket ut som zoopets fisk från första april, och inte att förväxla med "red ram", som är boliviansk fjäril), och en (något mer än vildformen) blå kulturform, fast jag hittar inga bilder nu.

F.ö. kan jag bara gratulera tyskarna till deras språk. Schmetterlingsbuntbarsch - visst rullar namnet av tungan?
#4 - 4 oktober 2003 12:38
Så vitt jag vet går det hitta mer än en färgvariant bara på den här hemsidan...
#5 - 5 oktober 2003 07:24
jo jag vet..den går inte att hitta nånstans! kroppen är svagt gul, huvudet gulare, och toppen av huvudet är starkt orange...ska snart ta kort på den....
#6 - 5 oktober 2003 09:03
Hej.Finns den gula varianten kvar i handeln, isf var?
#7 - 5 oktober 2003 09:23
det finns en även en "balloon" variant nuförtiden med kraftigt förlängda fenor och an högre kroppsform så att den skall påminna om en scalare. Här är en bild:

http://www.imagestation.com/picture/sraid48/p51cd0fd8fe42466416f622ddcbf79c6f/fcc029c9.jpg
#8 - 5 oktober 2003 10:05
Tack.Den där har jag aldrig sett.Men det ska vara i S-holm den finns.Här på "landet" har iaf jag aldrig sett den.Men den gula "vanliga" är den kvar?
#9 - 5 oktober 2003 11:15
Personligen tycker jag nog att avel med syfte att skapa nya färgvarianter inte bör stödjas, med all inavel som finns inom akvariehobbyn redan innan detta.
#10 - 5 oktober 2003 11:46
Hej.Jag såg här på nätet att det skulle även finnas i "vilt tillstånd"var.gul.Detta är jag iofs lite tveksam till.Men nu har vi kommit in på ngt.väldigt brett spectra.Discus,guppy,svärdbärare,platy,molly,scalare m.m.m.m.Detta tar iaf jag inte o går igenom.Jag ville bara fråga om det fanns gula Fjärilciklider i handeln.Tha`ts all.
#11 - 5 oktober 2003 13:32
Jag har faktiskt haft en blå variant av Fjärilscikliden... den har jag aldrig hört talas om här på zoopet heller. Nån annan som hört om den?
#12 - 5 oktober 2003 16:15
Hej

Det är nog den vanliga som kallas blå av vissa affärer, för att skilja den från den gula odlingsformen.

MVH Micke
#13 - 6 oktober 2003 08:52
från engelskans "blue ram"
#14 - 6 oktober 2003 09:57
ami: Ja, jag tycker nog att det hade varit trevligare om alla fiskar varit naturformen. Men så är det så att de flesta som har sällskapsakvarium vill ha förgglada fiskar. Själv har jag inte råd med vildfångat, så jag får ibland nöja mig med färgvarianter jag också, men det är inget jag letar efter.

Annons