Färgskillnad på Kuhlii ??

#1 - 20 juli 2008 21:21
Har haft våra två Kuhliiålar i ett halvår ungefär och man kan se stor färgskillnad på dem. Är det vanligt?

Många skulle säga "Ja, men den bleke är rädd eller trivs inte" men så är inte fallet. De har haft dessa färger sen vi fick dem och de trivs väldigt bra i sitt 450L akvarium. Fick dessa med när vi köpte akvariet så vi har ingen aning om ålder men de verkar vara ungefär lika gamla iaf.

Någon som har en aning om vad som kan orsaka färgskillnaden? Är det helt enkelt så att de ser olika ut bara?
Har dock inte sett någon annan Kuhlii med så ljus teckning som den till vänster på bild.
#2 - 20 juli 2008 21:25
Har ingen aning om varför de är olika, men vad fint! Jag har aldrig sett en ål som är så röd som den till höger!
/Erika
#3 - 20 juli 2008 21:27
Tamarind skrev:
Har ingen aning om varför de är olika, men vad fint! Jag har aldrig sett en ål som är så röd som den till höger!

/Erika

Visst har de väldigt stor kontrast :)
Kanske är det därför man lägger märke till det så tydligt :)
#4 - 20 juli 2008 21:35
Det kanske är som med de svarta teckningarna, att det varierar otroligt mycket mellan arterna/individerna. Jag märker på mina yngel att även de ur samma kull har skillnader i mönster och färg. Men som sagt ingen röd... Avis...:p
#5 - 20 juli 2008 21:39
Tamarind skrev:
Det kanske är som med de svarta teckningarna, att det varierar otroligt mycket mellan arterna/individerna. Jag märker på mina yngel att även de ur samma kull har skillnader i mönster och färg. Men som sagt ingen röd... Avis...:p

Ha, ha.. Ja det var ju synd inte du hade den röde nu när du fick Kuhliiyngel. Kul om den färgen hade kunnat spridas lite om den nu är så ovanlig ju :D.

Kan ju ha vår i åtanke nästa gång du har funderingar på att åka till USA :p
#6 - 20 juli 2008 21:48
De kanske är olika arter? :)
#7 - 20 juli 2008 22:18
Ja! Jag tänkte ställa frågan men glömde bort det, såg nämligen i min lokala djuraffär precis samma sak. En kuhlii vart sjukt mörk med riktigt klargula ränder och den andra mer klassikt svartbrun med röda. Hade ingen aning om att dom kunde vara så olikfärgade.

//C
#8 - 20 juli 2008 22:25
Finns ju ett antal olika Pangio-arter som ser väldigt olika ut, så där har du din förklaring.
#9 - 21 juli 2008 07:28
Jaha.. Visste inte att det fanns olika arter inom samma färg :). Där ser man. Trivs ihop gör de iaf och så fort vi fått upp vårt 450L igen i nya bostaden kommer där inhandlas ett stim till för de är verkligen roliga att titta på :p

Tack för svaren!
#10 - 21 juli 2008 09:37
otroligt snygga faktiskt.. säg till när du vill bli av med dem så ställer ja upp ;)
#11 - 21 juli 2008 09:57
Ibanez skrev:
otroligt snygga faktiskt.. säg till när du vill bli av med dem så ställer ja upp ;)

Ha, ha.. :D

Vet inte hur gamla de är men de lär få gå i 450L tills de inte längre finns ;)
Kommer iaf inte flytta dem om vi inte bestämmer oss för att flytta igen men det lär väl dröja isf :D

De har även en defekt i ansiktet som jag kommer ta upp i en annan tråd sen när jag lagt in bilder på datorn. De har lite blåton i ansiktet och är lite skrynkliga. Ser ut som en brännskada som läkt typ :(. Även ögonen verkar ha fått stryk tyvärr.. Vet inte riktigt hur bra de ser eller OM de ser men allt detta har iaf hänt hos tidigare ägare :(
#12 - 21 juli 2008 09:59
men de käkar o så iaf..?
#13 - 21 juli 2008 10:03
Ibanez skrev:
men de käkar o så iaf..?

De verkar inte ens veta om att de ser lite annorlunda ut :p

Äter som bara den och simmar som bara den längsframrutan. Har dock märkt att de inte vejar när det kommer andra fiskar i vägen och simmar tills de krockar med rutan ibland. Därför jag undrar om de ser lite dåligt.

I övrigt är de feta och fina :D
#14 - 21 juli 2008 10:07
Ibanez skrev:

Om Nina tröttner på ålarna så utmanar jag dej Ibanez på... eh... något jag vinner... Vill ha en röd!!!

PS: Vilket vapen föredrar du i en eventuell duell? Guitar Hero? Korsord månntro?;)
#15 - 21 juli 2008 10:13
Lugn...lugn

Vi behåller ålen!

Eller det beror förståss vad ni tänkt bjuda för den :D
#16 - 21 juli 2008 10:20
Tamarind skrev:
Om Nina tröttner på ålarna så utmanar jag dej Ibanez på... eh... något jag vinner... Vill ha en röd!!!

PS: Vilket vapen föredrar du i en eventuell duell? Guitar Hero? Korsord månntro?;)

haha.. sådana banala utmaningar.. här e det pistolduell, tornerspel och ölhävartävlingar som gäller..

och nina.. vi skiter i om du "skall ha kvar dem" för vinnaren kommer o hämntar den när som helt.. :D
#17 - 21 juli 2008 10:33
Ibanez skrev:
haha.. sådana banala utmaningar.. här e det pistolduell, tornerspel och ölhävartävlingar som gäller..

och nina.. vi skiter i om du "skall ha kvar dem" för vinnaren kommer o hämntar den när som helt.. :D

:D :D :D

Ni offrar er att köra från dalarna till Skåne för en sketen ål..:p :D

Detta borde verkligen vara med i tråden "Du vet att du är akvarist när....."

Du vet att du är akvarist när du ställer upp i ölhävarduell för att få köra till Skåne och hämta en Kuhliiål [:D]
#18 - 21 juli 2008 11:24
Något OT...:

Ibanez skrev:

Bra talat! Jag är inte helt kass på luftgevär och lerduveskytte, övriga våldsamma tävlingar är jag nog för feg för... [:o][:-75][:-119] Vi får se om jag dyker upp när jag har tränat tornerspel!

MuAHAHAAA!!![:-30]
#19 - 23 juli 2008 10:01
Blir det ölhävartävling ställer jag upp och försvarar vår fisk! :p

Här är två foto från när vi precis fått igång karet efter att vi fått hem det. Och våra kuhlii fick för första gången känna på finkorning sand och det var uppskattat! De hade bara gått i engelsk sjösten tidigare vilket känns trist. Men nu har de det bra :)

[SIZE=1]*edit* Ser kanske inte finkornigt ut, men det är 0.8-1.2 rådasand */edit*[/SIZE]
#20 - 23 juli 2008 14:10
Fiiina!!!

Annons