Färgning av fiskarna? är detta lagligt i sverige?

#1 - 4 november 2008 20:47
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=790

är det lagligt att sälja fiskar som är färgade på konstgjord väg Sverige?
eller förekommer detta redan? jag har aldrig sett några själv iaf som tur är.

måste ju va det mest plågsamma o onaturliga man kan utsätta en stakars fisk för!! :mad:
#2 - 4 november 2008 22:04
Fan vad sjukt!
#3 - 4 november 2008 22:19
Japp, det säljs tyvärr färgade fiskar i Sverige.
#4 - 5 november 2008 01:02
va fasen
om jag skulle raka av håret på en hund och tatuera den hade blivit ett jädrans liv skulle jag tro!

som jag förstått det är det lite åt tatuerings hållet som vissa fiskar blir färgade.
#5 - 5 november 2008 04:52
Att det är sjukt att göra så och kan kallas för djurplågeri är det ingen snack om,men jag tror inte fisken lider av det har jag för mig förutom då (psykiskt) kanske men inte fysiskt i allafall men det finns nog andra som kan svara på det bättre.
#6 - 5 november 2008 06:18
Uäk, är allt jag har att säga om det där.
Sen kan man ju fundera på papegojorna över huvud taget, dom ser inte så "livsdugliga" ut, och är inte naturliga för fem öre heller...

Smaken må vara som baken, men finns det verkligen folk som har så dålig smak att dom tycker de arma kräken på bilden var snygga?
#7 - 5 november 2008 08:11
Jag har läst om den del guldfiskar/slöjstjärtar som färgas. Så tror man att man har fått hem ett fint exemplar, bara det att färgen är inte permanent och efter ett tag så börjar färgen försvinna, så sitter du där med en massa standard orange ändå.

Så jag ser det mer som lurendrejeri!

Däremot så undrade jag om man inte kunde färga vita mygglarver med typ caramellfärg, så de blir röda. För allt prat om att röda mygglarver är allergiframkallande men att man kan få igång fiskar som äter dåligt just med detta foder. Dock behövde jag aldrig gå vidare då mina snappar lika på bra de vita larverna med.
#8 - 10 november 2008 23:52
Linapina skrev:
Jag har läst om den del guldfiskar/slöjstjärtar som färgas. Så tror man att man har fått hem ett fint exemplar, bara det att färgen är inte permanent och efter ett tag så börjar färgen försvinna, så sitter du där med en massa standard orange ändå.

Så jag ser det mer som lurendrejeri!.

lurendrejeri?!

bryr du dig inte ens lite om att många fiskar dör under denna onaturliga och smärtsamma process??
#9 - 11 november 2008 00:35
Vilka fiskar är det som är offer för denna "färgning" i Sverige då?
#10 - 11 november 2008 05:40
Här är enlista från england men det är ju inget som säger att de finns här.
http://www.deathbydyeing.org/colormedead.htm
#11 - 11 november 2008 08:01
lurendrejeri?!

bryr du dig inte ens lite om att många fiskar dör under denna onaturliga och smärtsamma process??

Jag vet faktist inte hur det går till när man färgar guldfiskar, det är inte på samma sätt som artikeln ovan, och färgen är där inte permanent. Jag tycker det är fel, men jag kan inte säga mer då jag inte vet något om processen. Om du vet några artiklar som handlar om hur man färgar guldfisk och proceduren som är inblandad får du gärna dela med dig då jag gärna vill vet hur det går till och hur fiskarna påverkas. Innan jag vet det så kan jag bara tycka att det är fel.

På guldfiskarna så gör man en förbättring eller förstärkning av färgen, minns inte var jag läste men lite info hittade jag, och då var det inte nålar inblandade. Och som sagt, den här färgen på guldfiskarna förvsinner så småningom, varför man som kund kan känna sig lurad, trott att man köpt en svart fisk som sedan går över till den valiga oragne.
#12 - 11 november 2008 08:02
Jag tycker det här som nämns i artikeln är helt avskyvärt och fruktansvärt. Stackars fiskar.
Trist med kunder som köper dessa, så länge det finns en marknad så kommer det att fortsätta.
#13 - 11 november 2008 08:06
kaj.p skrev:
Här är enlista från england men det är ju inget som säger att de finns här.

http://www.deathbydyeing.org/colormedead.htm

Försökte läsa mer här, men jag kommer ju ingenvart. Vad jag än klickar på så kan sidan inte visas.

Hoppas att dessa stackars fiskar inte kommer till Sverige. Vi har ju en hel del seriösa akvariebutiker, och sedan mindre seriösa zoo butiker.
Bilagor:
#14 - 11 november 2008 08:07
#15 - 11 november 2008 08:29
:s

Linapina skrev:
Jag vet faktist inte hur det går till när man färgar guldfiskar, det är inte på samma sätt som artikeln ovan, och färgen är där inte permanent. Jag tycker det är fel, men jag kan inte säga mer då jag inte vet något om processen. Om du vet några artiklar som handlar om hur man färgar guldfisk och proceduren som är inblandad får du gärna dela med dig då jag gärna vill vet hur det går till och hur fiskarna påverkas. Innan jag vet det så kan jag bara tycka att det är fel.

På guldfiskarna så gör man en förbättring eller förstärkning av färgen, minns inte var jag läste men lite info hittade jag, och då var det inte nålar inblandade. Och som sagt, den här färgen på guldfiskarna förvsinner så småningom, varför man som kund kan känna sig lurad, trott att man köpt en svart fisk som sedan går över till den valiga oragne.

Jag har en vanlig guldfisk som frånbörjan var svart på stjärten, men nu är han helt orange. Jag har ingen aning om det har med färgning och göra eller inte,, men men...
#16 - 11 november 2008 09:43
Snygga tycker jag faktiskt att dom är, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa när jag vet dom är färgade.

Dock så vet jag inte hur man i affär ska avgöra vilka som är färgade eller inte? Finns ju så många odlingsformer, så hur vet man om den är färgad eller odlingsform?
#17 - 11 november 2008 10:22
JojjeN skrev:
Snygga tycker jag faktiskt att dom är, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa när jag vet dom är färgade.

Dock så vet jag inte hur man i affär ska avgöra vilka som är färgade eller inte? Finns ju så många odlingsformer, så hur vet man om den är färgad eller odlingsform?

Ja, jag håller med dig. Eftersom jag inte kan avgöra om fisken är så svart som jag tror, eller om den är färgad, så är det ju jättesvårt.
Det borde vara olagligt att göra så med fiskarna, men nu när de faktist finns ute i handeln, så borde det vara lag på att det tydligt framgår att fisken är färgad, så man kan välja att inte köpa dem.

Som med den översta länken är det ju ganska självklart att de är färgade, men med fiskar där man bättrat på den naturliga färgen så är det ju svårt...
#18 - 11 november 2008 10:24
Linapina skrev:
Ja, jag håller med dig. Eftersom jag inte kan avgöra om fisken är så svart som jag tror, eller om den är färgad, så är det ju jättesvårt.

Det borde vara olagligt att göra så med fiskarna, men nu när de faktist finns ute i handeln, så borde det vara lag på att det tydligt framgår att fisken är färgad, så man kan välja att inte köpa dem.

Som med den översta länken är det ju ganska självklart att de är färgade, men med fiskar där man bättrat på den naturliga färgen så är det ju svårt...

Men låt säga gröna tigerbarber, hur ska man veta vilka som är färgade och vilka som är odlingsvarianten?
#19 - 11 november 2008 13:21
JojjeN skrev:
Men låt säga gröna tigerbarber, hur ska man veta vilka som är färgade och vilka som är odlingsvarianten?

Finns förmodligen inga färgade exemplar av den gröna tigerbarben, eftersom den gröna odlingsvarianten finns, och är rätt vanlig. Om de skulle färga några tigerbarber, så är det väl den vita odlingsformen i så fall, och då skulle de väl se ut som andra färgade fiskar, det vill säga som godis i en godispåse, vissa är blå, vissa gröna, vissa rosa, och vissa röda.

Det svarta som vissa guldfiskar har på fenorna är naturligt vad jag har förstått, liksom att det försvinner när de växer.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 11 november 2008 13:31
Jag har sett färgade gröna tigerbarber (dock inte i Sverige) - de skiljer sig dock rätt mycket från avelsformen grön tigerbarb och det är lätt att se skillnad på dom. Den färgade har nämligen en mer "vitaktig" grundfärg (antagligen någon albino avelsform).

Håller annars med om att det är morsliskt förskatligt att måla fiskar, dels för att det är en helt onödig extra hantering av fisken och dels för att färgen försvinner (falsk varudeklaration).

Dock så är det en myt att fiskarna skulle lida rejält av målningen (då är det betydligt värre för dom om du inte skulle sköta dina vattenbyten) eller att massor av fiskar skulle dö vid färgningen.
Det är en rätt enkel procedur som inte skadar fisken speciellt mycket.
#21 - 11 november 2008 15:16

Det är en rätt enkel procedur som inte skadar fisken speciellt mycket.

Hur "målar" man dessa fiskar då?
Är det genom sprutor med färg lr hur gör man?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 11 november 2008 15:23
Finns lite olika sätt att färga dom.
Dels så kan man doppa dom i ett färgbad, dels kan man lyfta på ett fjäll och spruta in färg (på detta sätt kan man t.o.m. "skriva" olika meddelanden) och dels så injiceras färgerna innanför skinnet.
I alla 3 fallen så försvinner färgerna så småningom. Inget av fallen är sannolikt speciellt plågsamt eller skadligt, men oavsett vilket är det en fullkomligt onödig hantering och jag tycker definitivt inte att man skall köpa sådana fiskar (då uppmuntras affärerna att sälja ännu fler) och jag tycker också att man skall reklamera fiskarna när de tappar färgen (affären är skyldig att ersätta kunden om de inte vid köpet har informerat om att färgen kommer att försvinna).
#23 - 11 november 2008 18:48
Jenny054 skrev:
Hur "målar" man dessa fiskar då?

Är det genom sprutor med färg lr hur gör man?

Om du läste lite i wikipedia som jag länkade till så skulle du få en ganska klar bild av det hela. Där kan man även gå vidare på länkar där det står ännu mer i detalj om detta.
#24 - 11 november 2008 19:07
#25 - 11 november 2008 19:30
Roligt att ni nämner gröna Tigersbarber för det finns att köpa hos Zoo-Giganten utenför Malmö jag var där Lördags och hade en liten Pratstund om detta Med NNN på Zoopet om dessa inte var ändrade lite vi kom fram till att dem var ändrade till färgen jag tänkte ta ett foto men jag gjorde det inte har aldrig sett sådana innan till den färgen i nån affär.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 11 november 2008 19:31
Nästan alltid när man kan läsa "The Truth About Dyed Fish" så är det bluff.

Rent krasst så kan man se det på prislistorna där "gamla målade fiskar" i stort sett kostar lika mycket som "omålade fiskar". Hade det nu varit som så att 80% dör vid målningen så borde i så fall dessa fiskar vara mycket dyrare.
#27 - 11 november 2008 20:00
Det är säkert så Kjell men jag tycker likt förbennat att det är ett ofog.
O inte är det snyggt heller.:(:mad:
#28 - 11 november 2008 20:18
kaj.p skrev:

Nej, inte tyder det på nå´n vidare syn på levande varelser.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 11 november 2008 21:10
kaj.p skrev:

Jo, men om man nu är kritisk mot en sak så är det ändå fel att sprida lögner bara för att ställa det man är emot i ännu sämre dager.

"Injicerade" gurami kritiserade jag när de presenterades första gången 2005 på Aquarama i Singapore http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=348&Itemid=206
#30 - 11 november 2008 21:41
Visst Men om man har noll tolerance då spelar det igen roll. Varje exempel är ett för mycket.
#31 - 11 november 2008 22:12
(affären är skyldig att ersätta kunden om de inte vid köpet har informerat om att färgen kommer att försvinna).

Hur tolkas det i fallet när fisken i affären fått räkmix och går under groluxrör och har latinskt namn Metriaclima estherae. Kunden matar sedan fisken med billigaste flingfodret han hittar (eller som vissa med köttfärs) och har varmvita lysrör. Kunden är glad och nöjd med fisken enda tills han tre månader senare kommer tillbaka till butiken och ser färgskillnaden. Och därefter hävdar att han vill häva köpet och att han känner sig lurad.
#32 - 13 november 2008 20:59
http://www.tangledupincichlids.com/images/rotkeil7.jpg

detta är väll inte en färgad hantel eller??
aldrig sett en med sådant rött huvud
#33 - 13 november 2008 21:06
Rotkeil är en än så länge icke namngiven art av hantlel. Brukar omnämnas som Heros sp Rotkeil, Redback eller Red Shoulder.
#34 - 13 november 2008 21:06
http://www.tangledupincichlids.com/images/rotkeil7.jpg

detta är väll inte en färgad hantel eller??

aldrig sett en med sådant rött huvud

Nej, den är säkerligen äkta. Dessutom så färgas väl de flesta fiskar som små, och vid den hantelns storlek har väl färgen oftast försvunnit i så fall.

Var i en affär idag där han (tyvärr) hade färgade gurami, såg faktiskt ut som jättegurami (Osphronemus goramy).
#35 - 13 november 2008 21:10
ok borde förstått att dom var äkta.
men frågar man inte får man inget veta.
#36 - 13 november 2008 22:08
Någon som vet hur det är med zebrafisk.
Jag råkar ha en "flourcent" och vad jag hört är den olaglig i hela världen.
Har inte riktigt fattat varför...

Riktiga forskare har lagt in en gen från en anemon.
Många av dom är självlysande och lyser man med en blacklight på dessa zebror så blir dom självlysande.
Även om du odlar vidare på fiskarna så följer genen med.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 14 november 2008 07:55
Jenny054 skrev:

Många av dom är självlysande och lyser man med en blacklight på dessa zebror så blir dom självlysande.

Jag hoppas verkligen att du inte har en sådan eftsreom det är mycket hårda straff på innehav av genmodifierade fiskar.
Med mycket hårda menar jag flera hundra tusen kronor i böter och ett kortare fängelsestraff.

Man kan visserligen tycka att det är löjligt med så kraftiga straff eftersom de knappast kan ställa till med skada här - men så är det i alla fall.
De säljs ju fritt i t.ex. Asien så risken finns att en okunnig asiatisk exportör skickar med några som prov vid en leverans.
Men OM detta skulle ske så måste jag säga att importören/grossisten är oerhört korkad som inte direkt avlivar fisken utan säljer den vidare till affären. Affären måste också vara extremt bakom flötet om de sedan säljer dom vidare.
Om det hela uppdagas så är risken uppenbar att såväl affären som i grossisten kommer att gå i konkurs pga det hårda straff de får.
#38 - 14 november 2008 08:04
Jenny054 skrev:

Oj, det låter det. Kan du visa bilder på denna möjligt olagliga fisk?
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 14 november 2008 08:12
Linapina skrev:

Det finns ett foto på en sådan i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=348&Itemid=206
#40 - 14 november 2008 14:48
Tack Kjell för länken!
Det var mkt intressant att titta och läsa om!

Nu vill jag se en bild på den "andra" zebrafisken, så kan man jämföra och kolla.
#41 - 14 november 2008 22:03
Jag hoppas verkligen att du inte har en sådan eftsreom det är mycket hårda straff på innehav av genmodifierade fiskar.

Med mycket hårda menar jag flera hundra tusen kronor i böter och ett kortare fängelsestraff..

Aj då.. :( Trodde det inte var SÅ hårda straff faktiskt.
Jag trodde jag bara hörde ett dumt rykte som inte var sant..
Dom flesta rykten brukar vara osanna så det trodde jag om denna med.

Linapina skrev:

Jag ska försöka ta bilder, men zebror är ju snabba små saker dessvärre.
Återkommer senare i tråden.
Tills dess fann jag en hemsida:
[COLOR=#810081]http://www.glofish.com/[/COLOR]
#42 - 24 november 2008 21:54
Jenny054 skrev:
Aj då.. :( Trodde det inte var SÅ hårda straff faktiskt.

Jag trodde jag bara hörde ett dumt rykte som inte var sant..

Dom flesta rykten brukar vara osanna så det trodde jag om denna med.

Jag ska försöka ta bilder, men zebror är ju snabba små saker dessvärre.

Återkommer senare i tråden.

Tills dess fann jag en hemsida:

[COLOR=#810081]http://www.glofish.com/[/COLOR]

jag vill med se billder!!
låter skumt att man kan göra så med fiskarna..
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 25 november 2008 09:13
jag vill med se billder!!

låter skumt att man kan göra så med fiskarna..

Bilder har du ju i länken som Jenny54 la in i länken ovan.
#44 - 26 november 2008 19:37
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=790

är det lagligt att sälja fiskar som är färgade på konstgjord väg Sverige?

eller förekommer detta redan? jag har aldrig sett några själv iaf som tur är.

måste ju va det mest plågsamma o onaturliga man kan utsätta en stakars fisk för!! :mad:

De där såg inte ens äkta ut.. stackarna..
#45 - 4 december 2008 10:19

Annons