Färglösa typer....

#1 - 2 oktober 2009 19:14
Har någon tips på var man kan köpa färglösa "grå" guldfiskar?
Finns det ens?
#2 - 2 oktober 2009 20:32
Aldrig hört talas om grå guldfiskar, har sett vita om jag inte minns fel, men grå har jag aldrig sett, är det någon speciell anledning du vill ha en grå guldfisk?
#3 - 2 oktober 2009 20:52
naturformen va? väldigt svårt at få tag på kan jag tänka, men fiska upp en ruda så kommer du väldigt nära. guldfisken härstammar från rudan. dock vet jag inte om det är samma ruda som finns i sverige. antagligen inte
#4 - 2 oktober 2009 21:18
Jag vill ha ett så "naturligt" utseende på det som möjligt.. grått, trist, Svenskt, men inte kallvatten...
Finns det något alternativ till grå guldfisk?? (Om man inte metar upp en ruda..)
#5 - 2 oktober 2009 22:19
Jag vill ha ett så "naturligt" utseende på det som möjligt.. grått, trist, Svenskt, men inte kallvatten...

Finns det något alternativ till grå guldfisk?? (Om man inte metar upp en ruda..)

Guldfiskar är kallvattensfiskar. Vill du ha en grå/silverfärgad fisk med liknande utseende, som inte är kallvattensfisk, så är väl silverhajen nära.

Jag har däremot sett guldfiskar som har varit bruna, eller bronsfärgade.
#6 - 2 oktober 2009 23:13
Silverhaj, om du inte vet vad det är esoxlucius.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266&SOK=1
#7 - 3 oktober 2009 07:25
KANON!! Tackar för tipset!
Jag har börjat snegla lite på Silverhajen...

Men visst kan man ha Guldfiskar innomhus utan att ha kylare på vattnet??
Var hittar man bäst utbud av (brun/grå) Guldfisk i Stocholm??
#8 - 3 oktober 2009 10:41
är alla guldfiskar man köper i affären guldiga från början?
vi tog ju tre som flyttade in lite som hastigast från sambons föräldrars damm.

en var guldig, en hade inte färgat ut än och var grå med mörkare rygg
och så tog vi en shubunkin (?) som var ljusrosa. jätte vackra och roliga att titta på eftersom dom busade hela dagarna. men eftersom dom åt upp neontetrorna så fick dom flytta.
#9 - 3 oktober 2009 11:58
jag tror dom färgar ut efter ett tag... dom är alltså grå/silver kamoflage färgade som små. men jag är inte säker på min sak.

Guldfiskar har också olika "bra" nyans. man måste sortera ut dom färgstarka för att hålla guldfärgen vid liv. om du låter guldfiskar föröka sej utan att redusera dom fiskarna som inte har "rätt" nyans kommer det tillslut att bli naturfärgade igen.

Man kan ha guldfiskar inomhus men den mår bättre av att vara ute i en t ex en dammm där det är svalt och skönt.
#10 - 3 oktober 2009 12:18
jag har ju tänkt lite på detta när jag sett guldfiskar i affären.
dom är ju mycket mindre än dom vi fiskade ur dammen och ändå guldiga.
men så avlar man ju kanske akvariefisk på mindre exemplar.

tur att sambons pappa inte tänker på att färgavla i sin damm :d
där är en stor variation på färger.
sen har han ju guldfisk, shubunkin och koikarpar så där är väl några korsningar också.

karrokaja skrev:
jag tror dom färgar ut efter ett tag... dom är alltså grå/silver kamoflage färgade som små. men jag är inte säker på min sak.

Guldfiskar har också olika "bra" nyans. man måste sortera ut dom färgstarka för att hålla guldfärgen vid liv. om du låter guldfiskar föröka sej utan att redusera dom fiskarna som inte har "rätt" nyans kommer det tillslut att bli naturfärgade igen.

Man kan ha guldfiskar inomhus men den mår bättre av att vara ute i en t ex en dammm där det är svalt och skönt.
#11 - 5 oktober 2009 10:14
Har någon tips på var man kan köpa färglösa "grå" guldfiskar?

Finns det ens?

Hej!

Jag har en "blå" guldfisk den är väl det närmaste vildformen man kan komma rent förgmässigt.
Den är silvergrå riktigt snygg.

Fast jag tror inte att de är så vanliga jag hade väl mest tur som sprang på den i en zoobutik.... men jag är nästan 100 på att färgen kallas blå.
Bilagor:
#12 - 6 oktober 2009 06:04
Tackar!! Får leta lite efter en "Blå"... Kom gärna med tips om någon vet var jag ska titta!!
#13 - 8 oktober 2009 17:23
Mina yngel är antingen bruna eller trefärgade när de kläcks.
De bruna byter sedan till orange när de tycker att det är lämpligt, har varit med om allt från 3 månaders ålder till 3 år...
#14 - 8 oktober 2009 19:24
Har en stor damm med lite guldisar i. ca 15st blandade färger. Fyra treåringar som ej färgat ut och de är riktigt stora nu och i mina ögon vackra. De kan kanske ha lättare att slippa bli mat till div rovdjur??
I akvariet inne så har nio yngel fått flytta in som får värme och foder i vinter, fem grå-gröna (ofärgade) och fyra nästan helvita. Dessa ger Jag nog bort i vår till ngn nybliven dammägare.
#15 - 9 oktober 2009 06:52
Jag får väl bygga en damm på balkongen då?? ;)
#16 - 9 oktober 2009 07:34
Kan Koi och Guldfisk para sig med varann?
#17 - 9 oktober 2009 21:14
nej det kan dom inte...
#18 - 10 oktober 2009 09:54
Japp, koi och guldfisk kan leka med varandra
#19 - 10 oktober 2009 11:17
eriahl skrev:

och blir då avkomman. gråa. ganska färglösa?
#20 - 10 oktober 2009 11:36
Brukar bli sämre med färger har jag för mig.
#21 - 10 oktober 2009 11:54
eriahl skrev:
Brukar bli sämre med färger har jag för mig.

precis va ja trodde..de ynglen ja har tror ja kan va en mix på det viset. Hon ja köpte Koi av hon sa samma sak. att korsbefruktningen mellan Koi och Guldfisk mer blir åt grå hållet till.
det va massa grå yngel.
de rena Koi ynglen var redan färgade som små.
däremot vet ja inte hur rena guldfisk yngel är som små.. om de är färgade eller inte?
#22 - 10 oktober 2009 12:56
eriahl skrev:

"Därom tvistar de lärde"
Har haft en 43 cm Guldfisk hane med Koi och den var ointresserad när Koien lekte.
När Guldfisk honan lekte var Koihanarna ointresserad.
#23 - 10 oktober 2009 15:25
Guldfisk börjar färga om efter bortåt ett par år ungefär.
Korsa sig eller inte finns som i många frågor olika åsikter. Dom är i samma familj och andra arter som finns i samma familjer korsar som t ex mört x sarv mfl. Så även om ingen egen erfarenhet av det tror jag att det är klart möjligt efter vad jag läst om koi x guldfisk.
Bilagor:
#24 - 22 oktober 2009 19:47
hmm 2 av mina "gråa yngel" är nu mer gulaktiga så det där med ett år kanske inte stämmer.Dessa är högst 5 månader gamla
#25 - 22 oktober 2009 19:50
sista bilden visar då ynglet som inte har ändrat färg än.
det ena har ju färgat riktigt mycke sen så gömde sig ett under växten där . Men det är åxo gulaktigt.
Jag vet ju inte som sagt om det är Koi, Guldfisk, eller korsning.
Men börjar luta åt guldfisk iaf
#26 - 22 oktober 2009 19:58
Fina!
#27 - 22 oktober 2009 20:55
Vet inte var jag fick bortåt ett par år ifrån. Bortåt ett år ungefär skulle det stå. Kan skifta hur tidigt eller sent iofs. Det är ju bara att titta på guldfiskar i affärerna som knappast är flera år. Då inser man vilket hjärnsläpp jag hade i det inlägget.
#28 - 23 oktober 2009 12:58
eriahl skrev:
Vet inte var jag fick bortåt ett par år ifrån. Bortåt ett år ungefär skulle det stå. Kan skifta hur tidigt eller sent iofs. Det är ju bara att titta på guldfiskar i affärerna som knappast är flera år. Då inser man vilket hjärnsläpp jag hade i det inlägget.

jag har fått lära mig att dom skiftar efter ett -två år.
men det kan ju hända att de färgar ut fortare om dom får vara inomhus.
#29 - 22 november 2009 08:24
jag har en hel hög i dammen olika storlekar & dom största ca 7-8cm har inte färgat ut än medans jag har några st som bara är 4-6 cm och dom är helt orange
jag tog in några st som hade färgat ut & en som inte hade gjort den & det tog bara ca en v för den gråbruna att färga ut när den kom in i värmen

Annons