[QUOTE=destruid]sorry om du tog det personligt men ibland blir jag bara så trött på allt gnäll över exakta litrar hit o dit, vem säger att man ska ha just den fisken det rör sig om för evigt i samma kar?
Som tex scalarer, jag har haft scalarer i ett 170 liters tills dom blev större o fick då flytta in i ett 600Liters hos en kompis. det fungerar alldeles utmärkt att göra så..men som sagt, ja ber om ursäkt om du blev arg men det var inte direkt personligt menat, hoppas du förstår vad ja menar..[/QUOTE]
Visst, men det är svårt att inte ta det personligt när man blir kallad för besserwisser... Och dessutom så gnällde jag inte, utan uttryckte bara min åsikt.
Jo visst är det så att man kanske planerar att köpa ett större akvarium eller har nån kompis som har större och som gärna ta emot fiskarna. Men alla har inte den möjligheten och då är det taskigt mot fiskarna att hålla dem i ett för litet akvarium. Vad gäller scalarer så är det inte alls ovanligt att deras kroppar inte utvecklas normalt och att de dör i förtid för att folk håller dem i för små akvarier. Så därför kommer jag att fortsätta informera folk om vad som rekommenderas som minimimått. Även om jag då riskerar att bli kallad för besserwisser ;)