färgklick i 240 med citrontetra

#1 - 28 januari 2006 21:56
Finns det någon som har nåt tips på en större fisk som kan tänkas passa tillsammans med citrontetror i ett 240L?
Har funderat i banorna skalarer, blå ciklid o.s.v.
Grejen är att citronerna är ju rätt diskreta gula och jag skulle vilja ha någon annan färg som matchar på deras grannar. Ska väl helst vara från SA men...
Tips och erfarenheter(antal)?
#2 - 28 januari 2006 22:49
[QUOTE=Mage]Finns det någon som har nåt tips på en större fisk som kan tänkas passa tillsammans med citrontetror i ett 240L?
Har funderat i banorna skalarer, blå ciklid o.s.v.
Grejen är att citronerna är ju rätt diskreta gula och jag skulle vilja ha någon annan färg som matchar på deras grannar. Ska väl helst vara från SA men...
Tips och erfarenheter(antal)?[/QUOTE]
Har du bara Citrontetror i nu?
Jag skulle rekommendera Kakaduaciklider!
Du skulle hunna ha 2hanar och en drös honor 4-5st.
Honorna blir läckert gula när de är lekmogna och hanarna ha allt ifrån starka röda till orange/gula färger!
Lättlekta dessutom.

andreas
#3 - 29 januari 2006 16:30
Jepp har bara citrontetror.. nystartat kar och började lite smått med dem.

Njaa.. kakaduor har jag haft.. snygga och roliga men lite för små kanske.. vill ha lite färg och storlek helst..

Några fler ideér?
#4 - 29 januari 2006 16:34
Kul! Du ville ha några som matchar citrontetrorna..... ska de gå i samma färgtoner hade du tänkt? Vill du att de ska röra sig mest på botten eller längre upp?
#5 - 29 januari 2006 16:40
Hellre lite längre upp i fall man måste välja.. =)

nja jag tänkte väl att färgen skulle bryta av lite.. gärna någon annan än gul mao.
Har fått några förslag på multispinosa, eldbuk.. gärna fler ideér =)
#6 - 29 januari 2006 16:42
Boliviansk fjärilsciklid, delfinciklid, blå ciklid? Det är ju lite på gränsen för scalarer rent storleksmässigt men om du inte tycker det ser konstigt ut med stora fiskar i akvariet kan nog ett par scalarer trivas hyfsat, kanske svarta skulle bli effektfullt tillsammans med dina gula tetror? Du vill om jag förstått det hela rätt hålla det biotopriktigt om möjligt..... det kan jag förstå, men annars kunde kanske mosaikgurami vara fint till och de trivs ju i samma slags vatten också.
#7 - 29 januari 2006 16:43
Eller annan gurami om du vill bryta mer vad gäller färg. Boliviansk fjärilsciklid håller sig ju mest på botten....
#8 - 29 januari 2006 16:45
Zebraciklid? Från centralamerika visserligen.....
#9 - 30 januari 2006 09:49
Svarta scalarer har jag funderat på men tycker också att det känns lite på gränsen storleksmässigt.. karet är iofs 50 högt men..

Blå ciklid ska enligt spec. kunna hållas i karet men snackat med en som har och han skulle inte ha blå i 240L.. visst lite hetsiga vid lek iaf..

Delfin har jag tittat på men lite blek kanske..

Boliviansk fjäril kanske men som sagt lite för bottennära..

Gurami lite tråkiga men rätt fina.. kanske..

Multispinosa och eldbuk är fortfarande lite intressanta.. Någon som vet hur viktigt det är med fin sand till dessa.. har engelsk sjösten 2-3 mm..
#10 - 30 januari 2006 16:34
Har du tittat på Zebracikliden? Den är fin tycker jag. Fast å andra sidan.....det står att den är aggressiv och inte passar i ett sällskapsakvarium.
#11 - 30 januari 2006 23:05
[QUOTE=Mage]Svarta scalarer har jag funderat på men tycker också att det känns lite på gränsen storleksmässigt.. karet är iofs 50 högt men..[/QUOTE]

Hmm, jag skulle iaf inte ha scalarer i mitt akvarium som är på 250 liter och 50 cm högt. De blir väldigt stora och enligt rekommendationerna ska de ha minst 275l... Och så tycker jag inte heller att det ser bra ut.
#12 - 31 januari 2006 09:36
[quote=batski]Hmm, jag skulle iaf inte ha scalarer i mitt akvarium som är på 250 liter och 50 cm högt. De blir väldigt stora och enligt rekommendationerna ska de ha minst 275l... Och så tycker jag inte heller att det ser bra ut.[/quote]

Det slår på 25 Liter, vem orkar ens bry sej om 25-35 liter när det rör sej om såpass stora kar iaf? har du alla dina djur efter rekommendation?
Nu var det kanske inte ens scalare han ville ha men alltid ska det komma nån besserwisser o gnälla om några få liter? [}:)]
#13 - 31 januari 2006 10:24
[QUOTE=destruid]Det slår på 25 Liter, vem orkar ens bry sej om 25-35 liter när det rör sej om såpass stora kar iaf? har du alla dina djur efter rekommendation?
Nu var det kanske inte ens scalare han ville ha men alltid ska det komma nån besserwisser o gnälla om några få liter? [}:)][/QUOTE]

Eftersom rekommendationerna är på *minimum*-volymen så innebär det att fiskarna helst ska ha större, inte mindre. Och ja jag försöker följa rekommendationerna. Jag ser det som min skyldighet att ge de djuren som bor hos mig så bra förutsättningar till ett bra liv som möjligt.

Sen skulle det vara trevligt om du kunde uttrycka dina åsikter utan att ta till personangrepp!!!!
#14 - 31 januari 2006 14:18
[quote=batski]Eftersom rekommendationerna är på *minimum*-volymen så innebär det att fiskarna helst ska ha större, inte mindre. Och ja jag försöker följa rekommendationerna. Jag ser det som min skyldighet att ge de djuren som bor hos mig så bra förutsättningar till ett bra liv som möjligt.

Sen skulle det vara trevligt om du kunde uttrycka dina åsikter utan att ta till personangrepp!!!![/quote]

sorry om du tog det personligt men ibland blir jag bara så trött på allt gnäll över exakta litrar hit o dit, vem säger att man ska ha just den fisken det rör sig om för evigt i samma kar?
Som tex scalarer, jag har haft scalarer i ett 170 liters tills dom blev större o fick då flytta in i ett 600Liters hos en kompis. det fungerar alldeles utmärkt att göra så..men som sagt, ja ber om ursäkt om du blev arg men det var inte direkt personligt menat, hoppas du förstår vad ja menar..
#15 - 31 januari 2006 14:39
[QUOTE=destruid]sorry om du tog det personligt men ibland blir jag bara så trött på allt gnäll över exakta litrar hit o dit, vem säger att man ska ha just den fisken det rör sig om för evigt i samma kar?
Som tex scalarer, jag har haft scalarer i ett 170 liters tills dom blev större o fick då flytta in i ett 600Liters hos en kompis. det fungerar alldeles utmärkt att göra så..men som sagt, ja ber om ursäkt om du blev arg men det var inte direkt personligt menat, hoppas du förstår vad ja menar..[/QUOTE]

Visst, men det är svårt att inte ta det personligt när man blir kallad för besserwisser... Och dessutom så gnällde jag inte, utan uttryckte bara min åsikt.

Jo visst är det så att man kanske planerar att köpa ett större akvarium eller har nån kompis som har större och som gärna ta emot fiskarna. Men alla har inte den möjligheten och då är det taskigt mot fiskarna att hålla dem i ett för litet akvarium. Vad gäller scalarer så är det inte alls ovanligt att deras kroppar inte utvecklas normalt och att de dör i förtid för att folk håller dem i för små akvarier. Så därför kommer jag att fortsätta informera folk om vad som rekommenderas som minimimått. Även om jag då riskerar att bli kallad för besserwisser ;)
#16 - 31 januari 2006 14:49
Tack för svaren i allafall..
Har ännu inte beslutat nåt, men vi får väl se vad som händer..
#17 - 1 februari 2006 16:13
[quote=destruid]jag har haft scalarer i ett 170 liters tills dom blev större o fick då flytta in i ett 600Liters hos en kompis. det fungerar alldeles utmärkt att göra så...[/quote]

Får jag bara fråga hur det blivit med fenorna på dessa scalarer? Jag gör nämligen ofrivilligt samma sak just nu- har fyra relativt små scalarer i 180 liter och kan flytta dem till 480 liter först om tre månader. Jag är lite orolig för att de ska bli kortfenade...... men det ser inte ut som det än så länge i alla fall.
#18 - 2 februari 2006 00:21
[quote=Björken]Får jag bara fråga hur det blivit med fenorna på dessa scalarer? Jag gör nämligen ofrivilligt samma sak just nu- har fyra relativt små scalarer i 180 liter och kan flytta dem till 480 liter först om tre månader. Jag är lite orolig för att de ska bli kortfenade...... men det ser inte ut som det än så länge i alla fall.[/quote]

Det är nog ingen risk, mina blev hur stora som helst, att vara i ett "för litet" kar verkade inte ha påverkat dom på någor sätt alls, fullt friska o hur stora o fina som helst! Men ha dom inte för länge i det lilla bara...
#19 - 2 februari 2006 08:12
[quote=destruid]Det är nog ingen risk, mina blev hur stora som helst, att vara i ett "för litet" kar verkade inte ha påverkat dom på någor sätt alls, fullt friska o hur stora o fina som helst! Men ha dom inte för länge i det lilla bara...[/quote]

Det var skönt att höra :) . Hur stora var dina när du flyttade över dem? Jag har som sagt inte möjlighet att flytta dem förrän om tre månader och nu är den största ca 9cm.......

Annons