Färger redan på yngel

#1 - 2 december 2009 12:37
Vissa av mina gyppy yngel som är 4 dagar gammal ser ut att börja få färg, kan det stämma att de får det så snabbt? Deras pappa är nästan helsvart och några är svagt svartfläckiga på kroppen och på svansen... så kommer de ynglena bli svarta som pappan?

En sak till jag undrar... hur ofta ska jag ge dem mat? Ger dem nu 1 gång på morgonen men bör jag ge oftare?
#2 - 2 december 2009 13:00
Ge dom mat ett par gånger till men i små mängder så växer dom bättre men du kanske måste byta lite vatten oftare oxå.
#3 - 2 december 2009 13:26
Färgen på guppyyngel beror på vilken färg föräldrarna har. de flesta av mina är vanligt gråbruna, men det finns några som är branfgula och några som är svarta.....de är ungefär 5-7 dagar gammla:)

mata med små mängder 3-4 gånger om dagen presis som drd skrev.
#4 - 2 december 2009 14:55
Okej tack för tipset! Hade förut yngel som jag matade 1 gång/vecka för jag hade hört att de inte ska ha mat ofta men efter 7 månader var de fortfarande lika små som om de var yngel!
#5 - 2 december 2009 15:00
ciklidtok skrev:
Färgen på guppyyngel beror på vilken färg föräldrarna har. de flesta av mina är vanligt gråbruna, men det finns några som är branfgula och några som är svarta.....de är ungefär 5-7 dagar gammla:)

mata med små mängder 3-4 gånger om dagen presis som drd skrev.

Jag har fått yngel från två olika mammor, de yngel som kom först är nästan alla mörk fläckiga men de som kom idag är alla helt utan färg (fast det kommer väl om några dagar), alla yngel har samma pappa (nästan helt svart). Det skumma är bara att alla mina fiskar fortfarande är lika tjocka som om de när som helst ska föda :confused: och de är jätte svarta där bak, även fast det är 2 som verkar fött.
#6 - 2 december 2009 15:09
Alla guppyyngel föds bleka men ändras efter någon vecka. Är föräldrarna svarta brukar ynglen oxå bli det redan efter några dagar-en vecka. Övriga färger kommer när de börjar bli könsmogna.
#7 - 2 december 2009 18:20
Nina82 skrev:
Alla guppyyngel föds bleka men ändras efter någon vecka. Är föräldrarna svarta brukar ynglen oxå bli det redan efter några dagar-en vecka. Övriga färger kommer när de börjar bli könsmogna.

Jaha okej det visste jag inte.

Tycker det alltid är spännande och se vilka färger ynglena får... men brukar alltid ynglena få liknande färger som föräldrarna eller kan det bli lite vad som helst när det inte är "ren rasiga i färgen" eller vad man ska kalla det?? Honan som har fått vissa av ynglena har jätte fina färger, hon är svart/neonlila/röd aktig så jag hoppas att några yngel ser ut som henne.
Bilagor:
#8 - 2 december 2009 18:36
Vux skrev:
Jaha okej det visste jag inte.

Tycker det alltid är spännande och se vilka färger ynglena får... men brukar alltid ynglena få liknande färger som föräldrarna eller kan det bli lite vad som helst när det inte är "ren rasiga i färgen" eller vad man ska kalla det?? Honan som har fått vissa av ynglena har jätte fina färger, hon är svart/neonlila/röd aktig så jag hoppas att några yngel ser ut som henne.

Det kan variera en del beroende på hur mor-farföräldrar såg ut osv.
Alltid spännande att se hur de blir och många gånger kan de som man tycker inte är så fina som små bli riktiga praktexemplar som fullvuxna :D
#9 - 2 december 2009 19:07
Ynglen kan också få en kombination av båda föräldrarna.....Men hur vanligt det är vet jag inte.....
Egenuppfödd hane, där pappan är Coral red och ,mamman är svart...:)
#10 - 2 december 2009 19:39
ciklidtok skrev:
Ynglen kan också få en kombination av båda föräldrarna.....Men hur vanligt det är vet jag inte.....

Jo, det märker jag tydligt här oxå :)
Men rätt som det är uppkommer någon ny färg som man undrar var den kom ifrån eller en färg som man haft för många generationer sedan.
Jag korsade 3/4 svart med gul snakeskin och fick 3/4 svart yngel med gulfläckig/prickig stjärtfena och kritvit ryggfena :D
Har även fått yngel som ärvt färger från mina första guppy och det är ju alltid kul :)
#11 - 2 december 2009 21:08
ciklidtok skrev:

Oj vilken fin guppy! Fick 2 gyppy yngel av min syster (honor) och de fick jätte tråkiga färger, det är bara svagt svarta och gula på en liten del av bakfenan och resten är färglöst. Men jag vet inte om föräldrarna kanske inte heller hade så roliga färger.

Guppy med sånna där stora fenor är jätte vackra.
#12 - 2 december 2009 21:14
Hur fotar ni era fiskar, har ni någon speciell kamera eller så? Jag har försökt fota mina men det går absolut inte, det blir bara suddigt.
Bilagor:
#13 - 2 december 2009 21:16
Vux skrev:
Oj vilken fin guppy! Fick 2 gyppy yngel av min syster (honor) och de fick jätte tråkiga färger, det är bara svagt svarta och gula på en liten del av bakfenan och resten är färglöst. Men jag vet inte om föräldrarna kanske inte heller hade så roliga färger.

Guppy med sånna där stora fenor är jätte vackra.

Honor är ofta mer färglösa än hanar, den på bilden är en hane.
Honor har i de flesta fall endast grundfärg (grå/svart/blond) medan hanar har utöver grundfärg även täckfärg som gör att de blir mer färggranna :)
#14 - 2 december 2009 21:21
Nina82 skrev:
Honor är ofta mer färglösa än hanar, den på bilden är en hane.

Honor har i de flesta fall endast grundfärg (grå/svart/blond) medan hanar har utöver grundfärg även täckfärg som gör att de blir mer färggranna :)

Jaha det kanske lät som jag trodde det var en hona men jag mena att mina är så tråkiga i färgen och jag kommer säkert aldrig få fram så fina exemplar :) Och jag verkar alltid få honor och som du skriver har de ju oftast tråkiga färger så nu hoppas jag på massa hanar :D men det brukar väl inte bli så många som överlever i varje kull?
#15 - 2 december 2009 21:33
Vux skrev:
Jaha det kanske lät som jag trodde det var en hona men jag mena att mina är så tråkiga i färgen och jag kommer säkert aldrig få fram så fina exemplar :) Och jag verkar alltid få honor och som du skriver har de ju oftast tråkiga färger så nu hoppas jag på massa hanar :D men det brukar väl inte bli så många som överlever i varje kull?

Hur många som överlever beror på hur mycket plats de har och hur många gömställen. I början fick jag oxå ett överflöd av honor men nu har jag ungefär lika många hanyngel som honyngel. Hur många som överlever hos mig beror förstås på vilket kar men mellan 5-10 brukar det bli :)

Du kommer säkert få fina guppy du med ;)
Det är bara att sortera dem efterhand. Ge bort de du inte vill ha och behåll de du tycker är fina så löser det sig oftast själv :D
#16 - 2 december 2009 21:38
Vux skrev:
Hur fotar ni era fiskar, har ni någon speciell kamera eller så? Jag har försökt fota mina men det går absolut inte, det blir bara suddigt.

En del kamera, en stor del tålamod och MÅNGA foton - så kanske nåt blir bra nog att visa upp :p Det är ju det att fiskarna rör sig nästan hela tiden, så det handlar nästan i stort sätt om tur att få en bra bild, om du inte har en riktigt bra kamera...
#17 - 2 december 2009 22:32
Nina82 skrev:
Hur många som överlever beror på hur mycket plats de har och hur många gömställen. I början fick jag oxå ett överflöd av honor men nu har jag ungefär lika många hanyngel som honyngel. Hur många som överlever hos mig beror förstås på vilket kar men mellan 5-10 brukar det bli :)

Du kommer säkert få fina guppy du med ;)

Det är bara att sortera dem efterhand. Ge bort de du inte vill ha och behåll de du tycker är fina så löser det sig oftast själv :D

Jag har just nu alla yngel i ett yngelkar och det kan jag ju inte ha så länge till då de börjar växa och det blir för litet för dom (lägger inte honan i karet när hon föder utan fångar upp ynglena med en liten hov när jag ser att hon fött). Har nu 18 st där och får väl släppa ut dem när de växt lite, men vill bara inte att alla ska bli uppätna och har inte så många bra gömställen [:-13] vet inte hur många som hann bli uppätna men jag tycker ändå inte de andra fiskarna verkar vara så pigga på att sluka dom så de kanske överlever ändå....
#18 - 2 december 2009 22:33
Mrs Peel skrev:
En del kamera, en stor del tålamod och MÅNGA foton - så kanske nåt blir bra nog att visa upp :p Det är ju det att fiskarna rör sig nästan hela tiden, så det handlar nästan i stort sätt om tur att få en bra bild, om du inte har en riktigt bra kamera...

Okej tack för tipset! Ska se om jag kan få några okej bilder på mina firrar :d
#19 - 3 december 2009 08:31
Vux skrev:
Jag har just nu alla yngel i ett yngelkar och det kan jag ju inte ha så länge till då de börjar växa och det blir för litet för dom (lägger inte honan i karet när hon föder utan fångar upp ynglena med en liten hov när jag ser att hon fött). Har nu 18 st där och får väl släppa ut dem när de växt lite, men vill bara inte att alla ska bli uppätna och har inte så många bra gömställen [:-13] vet inte hur många som hann bli uppätna men jag tycker ändå inte de andra fiskarna verkar vara så pigga på att sluka dom så de kanske överlever ändå....

Testa och låt en kull födas fritt. Mata så fort du ser att det börjar komma yngel så är inte övriga fiskar lika intresserade. Funkar det så slipper du hålla på och fånga och släppa ut, funkar det inte så vet du det till sen och köper fler växter som ynglen kan gömma sig bland ;)

När du sen har lyckats få yngel att överleva så bryr inte de stora sig om de små ynglen längre. Nyfödda kan simma relativt fritt redan från början :)
#20 - 3 december 2009 10:14
Mina honor föder fritt i akvariumet. Och jag har både guppy och platy. Nu gick alla i ett 100 liters akvarium från början, men jag fick ett på 300 liter tomt, så nu går alla vuxendjuren där. Hade ju tänkt som levande foder när de har växt till sej någorlunda, men nu har jag blivit fundersam hur jag ska göra. Skulle nämligen vilja ha fler levandefödare i 300 litern nu när det är såpass bra utrymme. Sedan kan man ju byta in ynglen när de vuxit på sej och har nått säljstorlek.

Så här ser det akvariumet ut nu:
#21 - 3 december 2009 10:18
Förlåt att jag stjäl tråden lite nu, men jag tänkte passa på att fråga dej Nina, visst kan man ha Black Molly och evt. nån svärbärare i det här akvariumet med Guppy och Platy? Några yngel borde kunna överleva i urskogen tycker jag....kan nog även tänka mej att sätta ner mer växter däri;)Om det är bättre.

Måste även köpa lite fler Guppyhonor, har bara 4 vuxna nu med 4 hannar...ska nog köpa 4 till( honor alltså).

Det är ju många år sedan jag har hållit Guppy och Platy i den här utsträckningen eller andra fiskar än ciklider överhuvudtaget;) Så jag är faktisk lite nybörjare på detta ( efter si så där en 15 år med akvarium :p ). Min dotter har ju haft Guppy till och från ( hanen på bilden kommer från henne) Men hon är heller ingen expert på området;)
#22 - 3 december 2009 10:34
ciklidtok skrev:
Förlåt att jag stjäl tråden lite nu, men jag tänkte passa på att fråga dej Nina, visst kan man ha Black Molly och evt. nån svärbärare i det här akvariumet med Guppy och Platy? Några yngel borde kunna överleva i urskogen tycker jag....kan nog även tänka mej att sätta ner mer växter däri;)Om det är bättre.

Måste även köpa lite fler Guppyhonor, har bara 4 vuxna nu med 4 hannar...ska nog köpa 4 till( honor alltså).

Det är ju många år sedan jag har hållit Guppy och Platy i den här utsträckningen eller andra fiskar än ciklider överhuvudtaget;) Så jag är faktisk lite nybörjare på detta ( efter si så där en 15 år med akvarium :p ). Min dotter har ju haft Guppy till och från ( hanen på bilden kommer från henne) Men hon är heller ingen expert på området;)

Visst kan du ha svärdbärare och Black Molly med. Dock är de nog snäppet värre på att sluka yngel men du har ju en del gömställen så det är säkert inga problem. Om du vill vara helt säker så lägg till lite mer bottenväxter utöver de du har tex. javaormbunke eller cryptocoryne.
Våra svärdbäraryngel gömde sig på botten bland skogar av javaormbunke och i guppykaren har jag nu cryptocoryne som täcker botten men de behöver inte gömma sig så mycket :)
#23 - 3 december 2009 13:33
ja, jag funderae faktisk på om jag skulle lägga ner lite bottenväxter, mossa eller liknande;) Så då tänkte jag rätt iaf. tack ska du ha....nu ska jag inte stjäla tråden mera...;)
#24 - 3 december 2009 16:36
Nina82 skrev:
Testa och låt en kull födas fritt. Mata så fort du ser att det börjar komma yngel så är inte övriga fiskar lika intresserade. Funkar det så slipper du hålla på och fånga och släppa ut, funkar det inte så vet du det till sen och köper fler växter som ynglen kan gömma sig bland ;)

När du sen har lyckats få yngel att överleva så bryr inte de stora sig om de små ynglen längre. Nyfödda kan simma relativt fritt redan från början :)

Ja jag ska nog testa det när nästa kull föds, ska köpa javamossa (dock tar det väl ett tag innan den växer till sig?) och andra tätare växter än vad jag har nu och se hur det går, men man vill ju inte gärna släppa ut de jag redan har fångat för man vill så gärna att alla ska överleva :D

Finns det någon ålder då ynglernas chans att dö minskar? (alltså när de inte är lika känsliga och bara tuppar av)

Och kan jag stoppa ner någon algtablett till dom? Har kvar sen jag hade pitbul pleco men de trivdes int hos mig... och mina stora fiskar älskade dom.
#25 - 3 december 2009 16:47
Vux skrev:
Ja jag ska nog testa det när nästa kull föds, ska köpa javamossa (dock tar det väl ett tag innan den växer till sig?) och andra tätare växter än vad jag har nu och se hur det går, men man vill ju inte gärna släppa ut de jag redan har fångat för man vill så gärna att alla ska överleva :D

Finns det någon ålder då ynglernas chans att dö minskar? (alltså när de inte är lika känsliga och bara tuppar av)

Och kan jag stoppa ner någon algtablett till dom? Har kvar sen jag hade pitbul pleco men de trivdes int hos mig... och mina stora fiskar älskade dom.

Krossat flingfoder eller en liten hörna på algtablett funkar fint :)

Guppyyngel är väldigt starka från början och har ingen känslig period. Så länge du håller vattenkvalitén i topp och matar så kommer de överleva.
#26 - 3 december 2009 16:48
ciklidtok skrev:
ja, jag funderae faktisk på om jag skulle lägga ner lite bottenväxter, mossa eller liknande;) Så då tänkte jag rätt iaf. tack ska du ha....nu ska jag inte stjäla tråden mera...;)

Nej då fråga på här hur mycket du vill ;) man kan alltid själv få tips och ideer genom andras frågor
#27 - 3 december 2009 17:23
Nina82 skrev:
Krossat flingfoder eller en liten hörna på algtablett funkar fint :)

Guppyyngel är väldigt starka från början och har ingen känslig period. Så länge du håller vattenkvalitén i topp och matar så kommer de överleva.

Jag flyttade för en vecka sen och bytte då ut allt akvarievatten, kan jag ändå göra ett delvattenbyte eller bör jag vänta? Har inte gjort rent pumpen för att inte de "goda" bakterierna ska försvinna... ligger ganska mycket baj i botten och det skulle behövas rensas bort....
#28 - 3 december 2009 17:38
Vux skrev:
Jag flyttade för en vecka sen och bytte då ut allt akvarievatten, kan jag ändå göra ett delvattenbyte eller bör jag vänta? Har inte gjort rent pumpen för att inte de "goda" bakterierna ska försvinna... ligger ganska mycket baj i botten och det skulle behövas rensas bort....

Gör litet vattenbyte minst en gång i veckan och sug upp skit från botten vid behov. Är det helt nystartat bör du mata sparsamt och ju mer du matar desto oftare bör man göra vattenbyte.
#29 - 3 december 2009 18:27
Nina82 skrev:
Gör litet vattenbyte minst en gång i veckan och sug upp skit från botten vid behov. Är det helt nystartat bör du mata sparsamt och ju mer du matar desto oftare bör man göra vattenbyte.

Gjorde 1/5 vattenbyte och fick med ganska mycket smuts, mina stora matar jag ganska rikligt så jag borde nog egentligen rensa oftare.... men kan man göra FÖR rent? Är rädd att det ska bli något fel på vattnet men det kanske är värre om det är för smutsigt?

Här kommer det många frågor haha men man kan nog aldrig få för mycke kunskap (?) hade akvarium för kanske 7 år sen men då gjorde jag rent 1 gång/år och hade ingen aning om hur jag skulle sköta det och det gick ju inte så bra som man kan gissa. Men nu efter alla råd här märker jag att mina fiskar mår toppen och växer o gror, det är roligt att se resultat :D Det tackar jag för [:-102]
#30 - 3 december 2009 19:51
Vux skrev:
Gjorde 1/5 vattenbyte och fick med ganska mycket smuts, mina stora matar jag ganska rikligt så jag borde nog egentligen rensa oftare.... men kan man göra FÖR rent? Är rädd att det ska bli något fel på vattnet men det kanske är värre om det är för smutsigt?

Här kommer det många frågor haha men man kan nog aldrig få för mycke kunskap (?) hade akvarium för kanske 7 år sen men då gjorde jag rent 1 gång/år och hade ingen aning om hur jag skulle sköta det och det gick ju inte så bra som man kan gissa. Men nu efter alla råd här märker jag att mina fiskar mår toppen och växer o gror, det är roligt att se resultat :D Det tackar jag för [:-102]

Tycker det är roligt att hjälpa folk som verkligen vill veta så fråga på :)

I ett nystartat kar ska man vara försiktig med att mata för mycket eftersom filtret inte hunnit bilda tillräckligt mycket nitrifikationsbakterier som tar hans om fiskbajs. Om inte filtret hinner bryta ner bajset bildas nitrit som är väldigt giftigt för fiskar även i liten mängd.

Ett akvarium ska aldrig vara rent utan lite alger och smuts i filtret är bara sunt. Filtret ska du inte rengöra förrän du märker att flödet i pumpen minskar medan skit på botten kan du suga upp vid vattenbyte.
#31 - 3 december 2009 20:15
En lärare till mig har fått guppyer, och de leker och leker och får oavbrutna kullat. 1 hane, orange fena och mörkblå kropp, är jättefin, men alla de andra är gråaktiga med små, färgade inslag. Urtråkiga alltså. samtidigt ser man att de är släkt med den fina hanen, för dom har alltid orange fläckar på fenan och blått på kroppen..... Tittar man nära är de faktiskt ganska så fina. Ing avelsfiskar dock.
#32 - 4 december 2009 01:00
Nina82 skrev:
Tycker det är roligt att hjälpa folk som verkligen vill veta så fråga på :)

I ett nystartat kar ska man vara försiktig med att mata för mycket eftersom filtret inte hunnit bilda tillräckligt mycket nitrifikationsbakterier som tar hans om fiskbajs. Om inte filtret hinner bryta ner bajset bildas nitrit som är väldigt giftigt för fiskar även i liten mängd.

Ett akvarium ska aldrig vara rent utan lite alger och smuts i filtret är bara sunt. Filtret ska du inte rengöra förrän du märker att flödet i pumpen minskar medan skit på botten kan du suga upp vid vattenbyte.

:d

Vad menars med "nystartat"? Jag har haft akvariet sen februari men flyttade nu och tömde allt vatten och tog ut sanden när jag skulle flytta akvariet, kallas det även då "nystartat"? Finns det något allmänt tecken hos fiskarna som kan visa på nitrit?
#33 - 4 december 2009 08:03
Vux skrev:
:d

Vad menars med "nystartat"? Jag har haft akvariet sen februari men flyttade nu och tömde allt vatten och tog ut sanden när jag skulle flytta akvariet, kallas det även då "nystartat"? Finns det något allmänt tecken hos fiskarna som kan visa på nitrit?

Det viktigaste när man flyttar är att spara filterbakterierna eftersom det är där de flesta bakterierna sitter, men man kan aldrig vara nog försiktig med matningen [:o]
Fiskarna brukar stå vid ytan och kippa efter luft eller klia sig onormalt mycket.
Salt i vattnet hjälper till att minska nitritens verkan men löser inte det verkliga problemet.
#34 - 4 december 2009 12:04
Nina82 skrev:
Det viktigaste när man flyttar är att spara filterbakterierna eftersom det är där de flesta bakterierna sitter, men man kan aldrig vara nog försiktig med matningen [:o]

Fiskarna brukar stå vid ytan och kippa efter luft eller klia sig onormalt mycket.

Salt i vattnet hjälper till att minska nitritens verkan men löser inte det verkliga problemet.

Jaha mina fiskar står vid ytan ibland och liksom öpnar och stänger munnen precis vi vattenytan som att de försöker få luft, men jag trodde det berodde på för lite syre i vattnet men det är nog säkerligen nitrit som spökar [:-13] Men hur gör jag nu då? Byter vatten ofta och matar sparsamt nån vecka? Eller är det något mer som bör göras?
#35 - 4 december 2009 12:16
har du kollat nitritvärdet?? Är det nitrit i vattnet, så ska du byta lite vatten varje dag, och helst inte mata alls på åtminstone 3 dagar. Det var det rådet jag fick när jag fick Nitritspik i mitt stora akvarium.
#36 - 4 december 2009 12:53
Gör som ciklidtok föreslog och ta det lugnt med matningen den närmsta månaden.
Tänk även på att levandefödare ibland står vid ytan så det behöver inte direkt betyda att det är nitrit. Men bättre safe than sorry...
Bilagor:
#37 - 4 december 2009 17:31
ciklidtok skrev:
har du kollat nitritvärdet?? Är det nitrit i vattnet, så ska du byta lite vatten varje dag, och helst inte mata alls på åtminstone 3 dagar. Det var det rådet jag fick när jag fick Nitritspik i mitt stora akvarium.

Jag har inget sånt där test hemma som mäter nitritvärdet, men det kanske är värt att köpa eller räcker det att jag gör som du och Nina82 föreslagit i ett tag?

Ska inte mata dem nu på tre-fyra dagar och suga upp bajset på botten varje dag...
#38 - 4 december 2009 17:33
Nina82 skrev:
Gör som ciklidtok föreslog och ta det lugnt med matningen den närmsta månaden.

Tänk även på att levandefödare ibland står vid ytan så det behöver inte direkt betyda att det är nitrit. Men bättre safe than sorry...

Okej men mina firrar står ibland och flåsar vid ytan och det ser ut som de försöker suga in luft ovanför ytan, och det ser inte ut som det borde vara så... fast de kanske brukar göra så? Ja precis jag tar det säkra före det osäkra :)
#39 - 4 december 2009 17:37
Vux skrev:
Okej men mina firrar står ibland och flåsar vid ytan och det ser ut som de försöker suga in luft ovanför ytan, och det ser inte ut som det borde vara så... fast de kanske brukar göra så? Ja precis jag tar det säkra före det osäkra :)

Säkert ingen fara.. De gör så ibland och jag vet faktiskt inte riktigt varför [:o]
#40 - 4 december 2009 17:59
Nina82 skrev:
Säkert ingen fara.. De gör så ibland och jag vet faktiskt inte riktigt varför [:o]

Jaha, tycker det ser så konstigt ut så man blir ju lite fundersam [:I]
Men ska nog dra ner på maten någon månad och inte mata på nån dag och se till att byta vatten så man kan sova gott om nätterna i alla fall :P

En sak jag tänkt på är om man kan mata ynglena "för mycket" och de kan dö av det? Jag skrev en tråd förut som jag kommer ihåg att du svarade i där jag skrev att mina yngel var pytte små även fast de var flera månader gamla och det var för att jag hade givit dem mat 1 gång/vecka och de började växa när jag gav dem mat flera gånger per dag.
Jag hade tänkt att ge de små ynglena jag har nu flingfoder 2 ggr/dag (ger då ganska rikligt med mat men inte jättemycket) och en liten bit algtablett, kan de bli för mycket?
#41 - 4 december 2009 18:09
Vux skrev:
Jaha, tycker det ser så konstigt ut så man blir ju lite fundersam [:I]

Men ska nog dra ner på maten någon månad och inte mata på nån dag och se till att byta vatten så man kan sova gott om nätterna i alla fall :P

En sak jag tänkt på är om man kan mata ynglena "för mycket" och de kan dö av det? Jag skrev en tråd förut som jag kommer ihåg att du svarade i där jag skrev att mina yngel var pytte små även fast de var flera månader gamla och det var för att jag hade givit dem mat 1 gång/vecka och de började växa när jag gav dem mat flera gånger per dag.

Jag hade tänkt att ge de små ynglena jag har nu flingfoder 2 ggr/dag (ger då ganska rikligt med mat men inte jättemycket) och en liten bit algtablett, kan de bli för mycket?

Ska du ta försiktigt med matningen en tid framöver bör du nog inte mata mer än en gång per dag. Men när akvariet är inkört kan du med fördel mata lite och ofta och då är 3ggr/dag ganska lagom om du har möjlighet men då krävs även tätare vattenbyten. Variera gärna med olika flingfoder och foder med spirulina.
Jag matar bara en gång per dag med någon vilodag då och då men jag gör heller inte vattenbyte mer än var-varannan vecka.
Vill man dock få ynglen att växa snabbt bör man göra som ovan :)
#42 - 5 december 2009 17:21
Har läst lite på internet angående guppys färger och läste om de olika grundfärgerna.... har sett att några av mina yngel är gulaktiga (blonda tror jag det hette?) och några är gråaktiga. Tyckte täckfärgerna blev finare på de gråaktiga guppyna så är de något att föredra framför de gulaktiga?
#43 - 5 december 2009 23:13
Vux skrev:
Har läst lite på internet angående guppys färger och läste om de olika grundfärgerna.... har sett att några av mina yngel är gulaktiga (blonda tror jag det hette?) och några är gråaktiga. Tyckte täckfärgerna blev finare på de gråaktiga guppyna så är de något att föredra framför de gulaktiga?

Tycke och smak :)
Vilken täckfärg de får beror ju på flera anlag, inte bara från föräldrar utan även längre tillbaka så de blonda du har blir kanske jättefina.
Du får se vad det blir av dem :)
#44 - 7 december 2009 11:37
Hur är det med det här med inavel? Är det inte bra att låta två från samma kull få yngel tillsammans?
#45 - 7 december 2009 11:43
Vux skrev:
Hur är det med det här med inavel? Är det inte bra att låta två från samma kull få yngel tillsammans?

Det är inga problem så länge du blandar in nytt blod 1-2ggr/år.
Fiskar är inte så känsliga på inavel som däggdjur är..

Men blandar man aldrig in nytt så kan det bli krökta ryggar, mindre kullar och/eller sterila fiskar bla.
#46 - 7 december 2009 13:47
Nina82 skrev:
Det är inga problem så länge du blandar in nytt blod 1-2ggr/år.

Fiskar är inte så känsliga på inavel som däggdjur är..

Men blandar man aldrig in nytt så kan det bli krökta ryggar, mindre kullar och/eller sterila fiskar bla.

Okej vad bra :)

När jag kollar på mina yngel ser jag att de bara har färg på fenorna, inte en enda fläck på kroppen... kan det vara så att det endast är honor eller kommer kroppsfärgen senare?
När blir de honor/hanar? Är det redan innan de föds eller efter?
#47 - 7 december 2009 13:57
Vux skrev:
Okej vad bra :)

När jag kollar på mina yngel ser jag att de bara har färg på fenorna, inte en enda fläck på kroppen... kan det vara så att det endast är honor eller kommer kroppsfärgen senare?

När blir de honor/hanar? Är det redan innan de föds eller efter?

Guppy förändras hela tiden upp till vuxen ålder (ca. 6-7mån)
De föds till sina kön och redan efter några veckor kan man se om de är honor eller hanar med hjälp av dräktighetsfläcken.
De som inte har någon dräktighetsfläck är mest troligt en hane ;)
Bilagor:
#48 - 7 december 2009 14:51
Ett av mina yngel har dragit ihop fenorna och ligger på botten och de andra fiskarna pickar på den när den ligger där och då spörtar den upp och sedan efter ett tag lägger sig på botten igen... vad kan det vara för fel på den? De andra ynglen mår jätte bra...
#49 - 7 december 2009 14:52
Nina82 skrev:
Guppy förändras hela tiden upp till vuxen ålder (ca. 6-7mån)

De föds till sina kön och redan efter några veckor kan man se om de är honor eller hanar med hjälp av dräktighetsfläcken.

De som inte har någon dräktighetsfläck är mest troligt en hane ;)

Okej ska snart börja hålla utkik efter den där fläcken, men hoppas på att jag inte hittar så många haha
#50 - 7 december 2009 15:25
Vux skrev:
Ett av mina yngel har dragit ihop fenorna och ligger på botten och de andra fiskarna pickar på den när den ligger där och då spörtar den upp och sedan efter ett tag lägger sig på botten igen... vad kan det vara för fel på den? De andra ynglen mår jätte bra...

Kan i princip vara vad som helst [:o]
Håll utkik på de andra fiskarna och håll koll på värdena..
Så länge det bara är en så har vi inte så mycket att gå på tyvärr och är det yngel så kan det vara medfödd svaghet.
#51 - 7 december 2009 19:37
Nina82 skrev:
Kan i princip vara vad som helst [:o]

Håll utkik på de andra fiskarna och håll koll på värdena..

Så länge det bara är en så har vi inte så mycket att gå på tyvärr och är det yngel så kan det vara medfödd svaghet.

Okej då får jag hålla koll och vänta o se... gav dem lite mat och då tyckte jag den blev piggare men får se hur den mår imorgon. Man är ju rädd att alla bara ska stendö [:-99] när jag fick yngel för läänge sen stendog alla efter några dagar, och lika besviken blev man varje gång.
#52 - 8 december 2009 10:39
Imorse när jag vaknade såg jag att ett yngel dött!! Och det var INTE den som låg på botten utan den som var mörkast av dom alla och den var jätte pigg igår kväll och så låg den stendöd nu i morse. Vad kan det vara för fel när yngel dör sådär över några timmar? Jag sitter och funderar över att åka och köpa nitrittest så man kan pricka av de i alla fall och det är ju bra att ha hemma. Hoppas bara inte alla storknar nu...
#53 - 8 december 2009 10:57
Gör ett vattenbyte nu direkt och häll i lite salt, ca. ½-1dl/100L vatten..
Sen testa för nitrit de närmsta dagarna iaf.
#54 - 8 december 2009 18:50
Nina82 skrev:
Gör ett vattenbyte nu direkt och häll i lite salt, ca. ½-1dl/100L vatten..

Sen testa för nitrit de närmsta dagarna iaf.

Gjorde 1/5 vattenbyte och hällde i salt. Blev inget köp av nittrittest idag men ska ta tag i det imorgon. Visst kan man få tag i dem i nästan alla djuraffärer eller måste man åka till de större?
#55 - 8 december 2009 19:19
Vux skrev:
Gjorde 1/5 vattenbyte och hällde i salt. Blev inget köp av nittrittest idag men ska ta tag i det imorgon. Visst kan man få tag i dem i nästan alla djuraffärer eller måste man åka till de större?

De brukar finnas i de flesta zoobutiker.
Tänk på att dropptest ger ett mer exakt resultat än stickor.

Annons