Färger på Segelfensmolly

#1 - 27 februari 2005 11:33
Hej!

Är det någon som vet vad det finns för olika färger på Segelfensmolly?
Själv har jag 3 vita och det skulle vara kul att veta vad det finns för andra färger att utöka med så småningom.
Skulle även vara kul med lite allmän info.
Det är ju så fina.
/Annika
#2 - 27 februari 2005 12:13
Gå till sida http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=36 och läs mer om dem. Där finns det även lite mer bilder på dem. När man blandar mollysarna med olika färger kan det bli de mest konstiga färgblandningarna. Ibland snyggt, ibland fult.
//Camilla
#3 - 27 februari 2005 13:27
Tack, men det står inget om vilka färger de kan ha på Zoopets sida.
#4 - 27 februari 2005 13:38
De vanligast är: vita, dalmatiner, svarta, röda. Men man kan även hitta brokiga som tex. röd/vit/svart. Har sett en molly som var röd med svarta prickar. Var rätt frän.
//Camilla
#5 - 27 februari 2005 14:46
Alltså samma färger som vanliga Molly?

Var också intresserad av lite mer info, om det är någon som har Segelfensmolly hemma och inte bara läsa på faktasidor, det är ju inte alltid de stämmer.
Är de lika lätta att få yngel på som vanliga Mollys, fredliga m.m, ( mina verkar vara det, 2 honor 1 hane.) Har läst att hanarna kan vara lite buffliga mot andra fiskar och att de är skygga, verkar inte stämma in på mina, men de kanske är ett undantag.
Kan vara bra att veta om jag en dag ska skaffa fler!
/ Annika
#6 - 27 februari 2005 18:47
De mollys jag hade var fredliga mot de andra fiskarna. (Skalarer, guppys,svärdbärare, neoner, khuli m.f.) Inte speciellt rädda heller. Men jag fick inte många yngel av dem medans guppys och svärdbärarna ynglade som f**. Tror jag fick en-två kullar med ca. 5-10st, varav tre överlevde. På den tiden verkade det som de var mycket känsliga och fick lätt pricksjukan. Kanske är anorlunda idag. Har för mig att de vill ha något saltare än de "vanliga" fiskarna.
//Camilla
#7 - 28 februari 2005 14:08
Jag har 4st segelfensmolly i olika färger.

Jag har en hona som är gråspräcklig, en hona som är helgul med röda ögon, en hane som är helorange med svarta prickar och svarta fenor och en hane som är lite skimrande i blått och grått. Så det finns många färgvarianter. För att de ska utveckla en fin ryggfena så är det bra att mata mycket med vegetabiliska foder, jag brukar mata med ärtor,zuccini,räkmix och afrikana mix + varvat med vanligt torrfoder. Jag har inte speciellt mycket salt i (havssalt) ca 2 tsk i ett glas vatten som jag först blandar ihop innan jag häller i det i akvariumet vid varje delvattenbyte som jag gör en gång i veckan. Då byter jag ca 30% och tillsätter även medel som tar bort tungmetallerna i vattnet.
Mina trivs väldigt bra och ynglar av sig men det gäller att ha mycket växter speciellt i bakgrunden och längs sidorna så att ynglen kan gömma sig. Tyvärr är hanarna rätt så aggressiva när de vill imponera på honorna så de kan jaga och bita på andra fiskars fenor.
Tycker inte att de är känsligare än vanliga mollys som jag har går i samma akvarium.
Lycka till!
Ps) de vill ha ganska stora akvarium och mitt är på 200l.
#8 - 3 mars 2005 13:23
tjusiga segelfenare

oh, mina segelfensmollysar är jättefina.
orange bas med mörkare orange prickar som löper i rader bort mot stjärten. åsså lite sporadiskt utplacerade vita prickar också. jättefina, verkligen..
[color=#22229c]http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1546[/color]

Annons