Alla dina guppy har grå grundfärg, det kan man se.. man kan också se att guppy nr 4 ser inte ok ut i ryggen.. den ser ut att bli sned och den fisken skulle jag inte odla vidare på.
Guppy 1 + 2 : Kommer bli det man kallar multicolor, dvs flera färger.. ibland kan det bli ormskinn eller mosaik, men tror redan nu du kan lita på de färger du ser på dem.. så guppy 1 blir främst röd och inte så säkert det blå kommer vara kvar så mkt då den växer till sig, men visst är det lite snyggt med det gandet längst in. Guppy 2 kommer bli en multicolor röd-gul, den har svarta prickar i sig som ormskinnen har men tror det kommer stanna vid lite prickar i det gula o röda.
Guppy 3 : det kommer nog bli det vi kallar halvsvart-gul. Mörk kropp o gul stjärt.. ibland kan de som ska bli mer vita se lite gula ut i början, men vet ju inte vad dina fiskar har för anlag.
Guppy 4 : den med den dåliga ryggen ser ut att vara släkt med guppy 3, ser också ut att vara halvsvart-gul men med svarta fläckar
Då det gäller vilka färger en guppy ska få så handlar det mkt om genetik och man kan planera kullar efter detta om man har koll på fiskarnas anlag. Vi som håller på med guppy har oftast bara guppy av en färg i samma akvarium, men kan ibland medvetet para med en annan för få in vissa anlag. Har man många färger ihop vilket jag anar att du haft så blir det som vi lite slarvigt kallar " guppy-soppa" , det tycker jag inte gör ngt alls om man inte är ute efter att få utställningsfiskar. Det viktigaste är att man inte blandar olika fentyper ihop.
Har man blandade fiskar så brukar de flesta få olika multicolor färger och det kan ju vara spännande o se vad det blir. Jag slänger ibland ihop överblivna fiskar i olika färger tillsammans och så låter man det få bli vad det vill och ibland dyker det upp ngn riktigt spännande fisk man vill odla vidare på.
Men är man riktigt intresserad så får man ta o lära sig genetik... detta är en snårskog, på svenska guppysällskapets hemsida
http://hem.passagen.se/mikeno/ifo.htm
finns det en del info om guppygenetik, vissa anlag är mer dominanta än andra och samma med färger... men vill man odla vissa färger på fiskar måste man ha koll på detta en smula då annars till slut en färg kommer ta över o dominera på sikt.
Jag håller just nu inte på med så mycket triangelstjärtar utan mest dubbelsvärd och undersvärd... mycket blå albino och röd albino bl.a är ngt jag jobbar med att få fram. Men detta med guppy o deras anlag är jättespännande och inom svenska guppysällskapet är det ngt vi pratar mycket om, men man ska inte heller göra det för krångligt... gillar man guppy så är det roligt att bara se vad det blir ibland och i " guppy-soppa " kan det ibland dyka upp riktigt vackra o spännande fiskar.
Har du fler guppy än dessa 4 ?
Hälsn Robban