Ibland kan det vara bra att byta lite extra mycket vatten.
Själv fick jag svamp på en av mina indianplaty honor nyligen. Förmodligen för att jag matat mina äppelsnäckor med lite mycket paprika och andra grönsaker som de älskar.
Grönsakerna hade säker smutsat ner vattnet lite mer än vanligt, så det var därför hon fick svamp. Fenorna blev mjölkiga, med några ännu vitare fläckar och hon hade några vita prickar bakom huvudet.
Jag bytte då 50% av vattnet istället för de vanliga 30%. 4 dagar senare, så var hon helt återställd.
Så du ser, det lönar sig ofta att prova ett större vattenbyte, om någon fisk inte ser helt ok ut i fenorna.
Det kan räcka att där blir lite foder kvar i en hörna av akvariet, för att bakterier eller mögelsvampar ska föröka sig onormalt mycket.
Bakterier kan irritera och försvaga slemhuden hos fiskar, så att de blir mottagliga för mögelsvampsangrepp.
Byter man då en stor mängd vatten, minskar man vattnets innehåll av bakterier och svampsporer, som kan angripa fiskarna.
Därför byter man alltid en större mängd vatten om fiskarnas hud, fenor eller färger inte ser ut som vanligt.
MVH/Anita