färger minskar?? (hjääällppp)

#1 - 21 mars 2007 18:14
Heej! färgen på mina guppys börgar minska?????!!!! :( [B)] en hane som var helt svart han man nästan börja se igenom eftersom färgen avtar! vad ska jag göra?:( :(
#2 - 21 mars 2007 20:00
Är det bara den hanen som ändrar färg eller alla dina fiskar?
#3 - 21 mars 2007 20:07
Fiskar bleknar oftast för att de mår dåligt på något vis.

Har du gjort någon förändring i akvariet nyligen ?.

Om du misstänker att fiskarna inte mår så bra helt plötsligt, så är det alltid säkrast att göra ett lite större delvattenbyte snarast möjligt.

Om fiskarna då ser ut att pigga på sig, så har du troligen något problem med vattenkvaliteten.

MVH/Anita
#4 - 22 mars 2007 17:44
nej han trivs jätte bra. han har en tjej och han är väldigt aktiv i akvariet. om man tar fingret framför rutan kommr alla fiskar och vill leka! :) specillt rolig med fotboll.. och nej det är hans tjej okså.. lite! hon börjar tina ut lite längst bak på sin gula stjärt! :(
#5 - 22 mars 2007 19:49
Amanda321 skrev:
nej han trivs jätte bra. han har en tjej och han är väldigt aktiv i akvariet. om man tar fingret framför rutan kommr alla fiskar och vill leka! :) specillt rolig med fotboll.. och nej det är hans tjej okså.. lite! hon börjar tina ut lite längst bak på sin gula stjärt! :(

Amanda :) !

Fiskar som tappar färgen mår inte jätte bra;) .

När de mår toppen, så är de fina och klara i färgen.

Så något är inte bra, när de bleknar som du säger.

MVH/Anita
#6 - 22 mars 2007 20:19
Något står fel till om fiskarnas färger bleknar, i normala fall så bör fiskarna får starkare färger då de kommer från fiskaffären.

Vad som är fel är omöjligt att säga på rak arm, men några saker man kan fundera på...

Hur många fiskar har du? Hur stort akvarium?
Hur länge har du haft fiskarna? Länge sen du startade akvariet?
Inga fiskar som står vid ytan och andas tungt? Har fiskarna växter att gömma sig i?
#7 - 22 mars 2007 20:32
tja jag har 2 svärdbärare 7 guppis och 11 nion tetror! :) dom tar inte plats alls alla har fitt sim utrymme och det är på 60 L. jag har hatt dom i 1 ellr 2 månader. det var ungifär 4 månader sen. nej ingen visa någon symtom på sjukdom ellr slöhet väldigt aktiva och lekfulla. och ja det har dom..
#8 - 22 mars 2007 20:52
Amanda321 skrev:
tja jag har 2 svärdbärare 7 guppis och 11 nion tetror! :) dom tar inte plats alls alla har fitt sim utrymme och det är på 60 L. jag har hatt dom i 1 ellr 2 månader. det var ungifär 4 månader sen. nej ingen visa någon symtom på sjukdom ellr slöhet väldigt aktiva och lekfulla. och ja det har dom..

Bleknande färger är ett tecken på sjukdom, Amanda.

Besvär som fenröta eller svamp, börjar ofta smygande och syns kanske bara som en matt kant på stjärtfenan eller allmänt blekare färger.

Om jag vore du, skulle jag kolla upp min vattenkvalitet eller allra minsta genomföra ett större delvattenbyte.

MVH/Anita
#9 - 23 mars 2007 06:28
hur kollar man upp vattenkvaliten??? (har jag nog aldrig gort förr) men vatten byten har jag gort några gånger juh!
#10 - 23 mars 2007 06:41
Hur ofta gör du vattenbyten och hur mycket?
#11 - 23 mars 2007 07:01
Om du gör ett vattenbyte så ser du om fiskarna piggar till och får mer färger och då beror det nog på vattnets kvalitet. I ett mindre akvarium är det ju viktigt att utföra regelbundna vattenbyten ca 1 gång i veckan.
#12 - 23 mars 2007 12:00
jag gör vattenbyten ungifär 1 gång i veckan.. och ungifär 1/4 del
#13 - 23 mars 2007 21:48
Ibland kan det vara bra att byta lite extra mycket vatten.

Själv fick jag svamp på en av mina indianplaty honor nyligen. Förmodligen för att jag matat mina äppelsnäckor med lite mycket paprika och andra grönsaker som de älskar.

Grönsakerna hade säker smutsat ner vattnet lite mer än vanligt, så det var därför hon fick svamp. Fenorna blev mjölkiga, med några ännu vitare fläckar och hon hade några vita prickar bakom huvudet.

Jag bytte då 50% av vattnet istället för de vanliga 30%. 4 dagar senare, så var hon helt återställd.

Så du ser, det lönar sig ofta att prova ett större vattenbyte, om någon fisk inte ser helt ok ut i fenorna.

Det kan räcka att där blir lite foder kvar i en hörna av akvariet, för att bakterier eller mögelsvampar ska föröka sig onormalt mycket.

Bakterier kan irritera och försvaga slemhuden hos fiskar, så att de blir mottagliga för mögelsvampsangrepp.

Byter man då en stor mängd vatten, minskar man vattnets innehåll av bakterier och svampsporer, som kan angripa fiskarna.

Därför byter man alltid en större mängd vatten om fiskarnas hud, fenor eller färger inte ser ut som vanligt.

MVH/Anita
#14 - 24 mars 2007 08:20
oj,.. kom just på att jag matade mina fiskar för ungifär 3 veckor sedan med en sån där vit gega som jag hade lagat ihop till dom.. hittade reseptet från nån här på zoopet som sa att fiskarna älskade det.. kanske nån vit grej ramla ut.. ska göra ett vattenbyte nu.. skriver om resultaten senare..
#15 - 24 mars 2007 17:05
kan ju också vara så att odlaren av just din fisk tidigare använd nått särskilt foder som framhävt fiskens färger och det finns också oseriösa odlare som använder hormoner i detta ändamål. Om just den "rätta" maten eller tillgången till "hormoner" försvinner så lär det ju påverka färgen i så fall...

Behöver ju inte vara så men vet att det har förekommit.
#16 - 24 mars 2007 17:20
njae jag tror inte det för att dom har inte minskat färgen tidigare och jag har et sånnt foder som är bra till färg skarpa fiskar :(
#17 - 16 april 2007 13:02
nu har jag bytt ungifär 70 % av vattnet.. det vartyp 4 dagar sen nu och det har inte skett någon förändring.. ellr jo min ena guppy hane har fått några konstiga lila prickar på huvet?? :([:(] var kan det vara???
#18 - 21 april 2007 17:15
vet inte nån ?? [:(]
#19 - 21 april 2007 18:14
Hur gamla är dina fiskar?
Kanske är hanen en ungfisk som inte är helt urfärgad ännu. Han kan vara stressad trots att du inte tror det.

Testa att bygga gömställen åt dina fiskar, mata försiktigt en gång om dagen [fast om du har yngel ska de matas oftare] och inte mer än vad de äter upp fort. Ha gärna i lite salt i vattnet - utan jod och icke-klumpbildande medel, jag minns inte på rak arm hur mycket men det finns överallt på forumet, sök på salt.

Fortsätt byta vattnet var 5te dag, ungefär 50%. Glöm inte att ha i vattenberedningsmedel och att inte slamsuga för hårt i bottnen om du gör det. Rengör pumpen varannan gång du byter vatten.

Sedan kan det vara på sin plats att infoga att guppys nuförtiden är svaga stackare..
#20 - 26 april 2007 16:25
ok tack! ska försöka göra alla dom grejorna! :p

Annons