Färgar vattnet!

#1 - 30 april 2007 18:38
Hur länge efter att man satt ner rötter i akvariet, får man räkna med att dom färgar vattnet? e det nåt som avtar eftersom eller ??
#2 - 30 april 2007 18:44
honeylu skrev:
Hur länge efter att man satt ner rötter i akvariet, får man räkna med att dom färgar vattnet? e det nåt som avtar eftersom eller ??

Det är väl lite olika beroende på typ av rot och mängden vatten i akvariet. jag har vid några tillfällen kokat rötter som färgat och det kan hjälpa. Det är väl sen en smaksak om man gillar thefärgat vatten, en del tycker det är snyggt. så småningom försvinner nog "problemet"
#3 - 30 april 2007 19:07
Jag har rötter som varit i min ägo i många år nu, och som tur är så färgar de av sig fortfarande;). Om det är det du inte vill så kan jag lugna dig med att det avtar, fast det kan ta lång tid, och som sagt minskar det betydligt om du kokar rötterna.
#4 - 30 april 2007 19:08
Påverkar det akvariet på nåt annat sätt än att det färgar vattnet då?
#5 - 30 april 2007 19:38
honeylu skrev:
Påverkar det akvariet på nåt annat sätt än att det färgar vattnet då?

Nej. Inte mer än det vanliga med rötter > sänker ph:t i vattnet.
#6 - 30 april 2007 19:44
Ph:t hur påverkar det fiskarna ?
#7 - 30 april 2007 20:47
Så länge pH:t är stabilt o inte alldeles för högt eller för lågt har det mindre påverkan. Vissa trivs bäst med lågt o vissa med högt, varierar mellan olika fiskar. Rötter släpper ifrån sig vissa andra ämnen som man också kan få i genom torv eller vissa vattentillsatser. Kommer inte ihåg vad det var för ämnen, men de ska vad jag har hört ha positiv om någon påverkan på fiskarna. Sen kan de ruttna o ch orsaka extra nitrit/nitrat, men det är ovanligt om man använder rätt träslag.
Om man vill få rötter att inte ge ifrån sig någon färg är ett tips att lägga dem i en forsande bäck ett halvår eller år. Visst, tar tid, men de brukar inte ge ifrån sig färg alls efteråt.
#8 - 30 april 2007 21:02
Jag har en jätte stor rot som går nästan hela vägen över mitt 54liters kar men mitt ph håller en konstant 7:a ändå, men det färgar defenitivt av sig.
Men om man kokar roten, kan ancistrus och siamesiska malen fortfarande
utvinna näring ur roten som de gör nu?
Golden Ancistrus hånglar ju på roten 24/7 som det är nu...
#9 - 1 maj 2007 02:10
Det är algerna som växer på roten de äter.
#10 - 1 maj 2007 15:49
pedestrian skrev:
Men om man kokar roten, kan ancistrus och siamesiska malen fortfarande

utvinna näring ur roten som de gör nu?

Golden Ancistrus hånglar ju på roten 24/7 som det är nu...

Det är inte direkt näring den tar ur roten. Dels äter den ju eventuella alger som växer på den, och dels gnager den i sig lite cellulosafibrer som den behöver för sin matsmältning. Alger är inte särskilt fiberrika i sig, så det är nödvändigt för den med lite "substans" för att få det hela att passera tarmarna.
#11 - 1 maj 2007 17:34
så jag tar inte något ifrån dem om jag kokar roten?
De kan fortfarande äta alger och fibrer från roten?
För har funderat på det ett tag men inte vågat då
jag varit rädd för att ta ifrån ancistrus hans älskare!

Annons