Färgade växttoppar?

#1 - 22 februari 2004 21:24
På toppen av L sessifloran är färgen rosa och S. Rivularis topparna är bruna, de är hängiga ser nästan brända ut. Vad beror detta på? färgen har synts svagt till o från tidigare men inte alls så här starkt. Det växer som f*n i karet. Rivularisen ca 20cm o Sessiflorna ca 10-15cm i veckan övriga växter är åxå väldigt frodiga.
hittills har jag gödigt m 9ml TMG o KNO3 i tillräcklig mängd efter vattenbyte, 50%/veckan. Men denna vecka tillsatte jag en extra full gödning på dag 4. Efter rekommendationer här på zoopet pga näringsbrist o början till trådalger. Vad beror detta på?
(Mätt idag, dag 7)
Ph 6,5
Kh 3,5
nitat ca 5
Fe omätbart
3st 18W aquarellerör m reflektor

#2 - 22 februari 2004 22:36

Vad beror detta på?

Det är synd att du tycker den ser hängig ut, för den mår egentligen riktigt bra! Växter rodnar gärna nära starkt ljus och när dom har bra förhållanden.
Såhär ser farans sessiliflora ut på topparna, och där växer de också häftigt snabbt:
http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1373

Med 0,54 Aquarellewatt+reflektorer och så bra CO2-halt så käkar dina snabbväxare stora mängder gödning, vilket du kan se med dina mätningar och tillväxt. På 2-3 dagar har alltså burk käkat minst 0.1 ppm Fe och 5 ppm NO3 (om du doserade för 0.1 ppm och 10 ppm NO3 dag 4). Det är inget ovanligt med så bra förutsättningar.

Du kan nog börja testa att köra fulldos varannan dag. Hur är statusen på trådalgerna? Klarar dom trycket från dina snabbväxare?
#3 - 22 februari 2004 23:30
min sessiflora ser precis ut så :) jag trodde det var ngt fel...
trådalgerna har minskat ngt men är inte helt borta.

jag har tänk att ha lite mer fiskar i burken, hur högt nitrat värde kan jag ha utan att det ger negativa effekter?
#4 - 23 februari 2004 08:50

jag har tänk att ha lite mer fiskar i burken, hur högt nitrat värde kan jag ha utan att det ger negativa effekter?

Jag ligger ofta och pendlar mellan 5-25 ppm. Börjar jag gå under 5 ppm tittar Cyanobakterier fram lite här och var och jag har aldrig sett några negativa effekter av så hög nitrathalt som 25 ppm.

(Mycket) mer fisk är lite riskabelt. Det resulterar iofs i slutändan i mer nitrattillgång, men innan ammoniet har blivit nitrat så kan det ställa till ganska svåra problem i ett växtakvarium med bra gödningsnivåer. En gnutta för mycket ammonium i förhållande till växtupptag och bakteriemängden i det biologiska filtret och man får grönvatten eller andra hemska alger. Har man ett duktigt och stabilt biologiskt filter ska det dock inte vara några problem, men är akvariet nystartat och filtermassan är helt ny kan man få grönvatten.

Observera att jag snackar om ganska stor fisklast. Köper man några firrar då och då och håller sig inom rimlighetens gränser är det naturligtvis ingen fara.

Annons