Färgade fiskar! Ja det förekommer i Sverige!

#1 - 30 november 2009 11:44
Bara för någon vecka sedan hade jag aldrig hörts talat om fenomenet.

Jag var lyckligt ovetande om akvariehobbyns baksida, men eftersom jag har 2 akvarium så har jag börjat läsa på (mest för skötselråd) men har då råkat hitta information om en grym företeelse som kan kallas "fisk målning".

Det innebär att odlare (främst i Asien) Injicerar albino och naturligt genomskinliga fiskar med olika typer av livsmedelsfärger, för att åstadkomma lite färggladare fiskar som lockar ovetande akvarister till köp.

Det som inte nämns är att dessa fiskar genomgår en smärtsam metod som kallas "fish painting", man injicerar en fullt frisk fisk med färg.

Jämföra man den nålen som används för detta övergrepp i proportion till fiskarnas storlek, så vore det som om en människa blev stucken med en nål lika stor som en blyertspenna. Dessutom så dör ända upp till 90% av de fiskar som behandlas av ingreppet eller biverkningar efter ingreppet (www.practicalfishkeeping.co.uk).

Hur kom jag då över ett färgat exemplar i Sverige, Malmö?!

Läs hela inlägget med exempelbilder på min blogg på zoonen

http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2553155

Mer info:
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=72
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 november 2009 11:50
"Målade" fiskar har förekommit i handeln i 30 år och det har tidigare varit massor av trådar i ämnet (senast skrev jag i en annan tråd för några dagar sedan).
Att sälja sådana fiskar är oetiskt eftersom de så småningom tappar färgen och därför finns de inte i seriösa affärer.

Att det däremot skulle vara djurplågeri kan sannerligen diskuteras - det handlar i så fall snarar om ett djurplågeri som ungefär motsvarar det som sker när man flyttar en fisk mellan olika akvarier.
Oetiskt är det - men knappast djurplågeri.

För övrigt tycker jag att du snarare borde titta på fisksoppan i dina akvarier (105 liter - 3 röda honungsgurami, 2 gyldgurami, 2 guld scalare, 5-6 neontetror, 3 praktbarber, 4 kopparbarber, 2 metallpansarmalar, 3 albino pansarmalar, 2 leopardpansarmalar, 2 silvermolly, 1 gul ancistrus, 1 röd ancistrus, 1 brun ancistrus, 2 kejsartetror, 1 platy. 54 l - 3 ancistrusmalar, 5 platy, 5 neontetror, 4 svarta neontetror, 2 glödbandstetror, 2 kardinalfiskar, 4 siamesiska algätare, 4 endlers guppy, körsbärsräkor, 1 snäcka).
- det är mer djurplågeri att ha fiskarna så som du har det
#3 - 30 november 2009 12:08

För övrigt tycker jag att du snarare borde titta på fisksoppan i dina akvarier

Kjell är på hugget :D
#4 - 30 november 2009 12:19
nu kanske jag låter lite grov här men hur i allvärlden kan du kalla dej för djurvännen, djurvännen?
Och är du verkligen 25?

kjell vet vad han snackar om och om mn tänker efter så vill väl dessa fiskfärgare att fisken ska vara så frisk som möjligt när den säljs så att folk köper just den fisken eller?
och sen det där med 90% dödfall? det är väl knappast lönsamt att ägna sej åt fiskfärgning när man förlorar så mycket på det? jag tror snarare på ett en 20-30% av fiskarna dör. men jag kan ju ha fel.
#5 - 3 december 2009 08:11
"

Att det däremot skulle vara djurplågeri kan sannerligen diskuteras - det handlar i så fall snarar om ett djurplågeri som ungefär motsvarar det som sker när man flyttar en fisk mellan olika akvarier.

Oetiskt är det - men knappast djurplågeri.

Hur kan du vara så säker på att den inte är djurplågeri att injicera med överdimensionerade nålar?

Fiskar känner smärta, bara för de inte kan uttrycka det på samma sätt som landlevanade däggdjur betyder inte att de inte känner av behandlingarna.

Det finns en ny företeelse att skönhetsoperera fiskar i Kina, det publicerades en guide i hur man klipper av fenor och sen låter de gå i antibiotika bad, jag skulle säga att det är lika grymt som att måla fiskar.

NB: mina fiskar är pigga har god aptit och växer och vissa leker, alla tecken på att de trivs, var är djurplågeriet i detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 december 2009 09:18
Hur kan du vara så säker på att den inte är djurplågeri att injicera med överdimensionerade nålar?

Fiskar känner smärta, bara för de inte kan uttrycka det på samma sätt som landlevanade däggdjur betyder inte att de inte känner av behandlingarna.

Det finns en ny företeelse att skönhetsoperera fiskar i Kina, det publicerades en guide i hur man klipper av fenor och sen låter de gå i antibiotika bad, jag skulle säga att det är lika grymt som att måla fiskar.

NB: mina fiskar är pigga har god aptit och växer och vissa leker, alla tecken på att de trivs, var är djurplågeriet i detta?

PFK har lika stor trovärdighet när det gäller fakta som de svenska kvällstidningarna har när det gäller fakta.
Det injiceras inte med några överdimensionerade nålar.

Ditt djurplågeri är att du blandar fiskar som inte skall blandas, du har många fiskar i för små akvarier vilket gör att de blir krymplingar, du har för många fiskar i dina akvarier, du startar upp akvariet för snabbt etc. etc.
Dina förra tråd gav du förövrigt titeln "massdöd" och den handlade om dina egna akvarier - så dina fiskar verkar ju vissa alla tecken på att de trivs.
#7 - 3 december 2009 11:19
Jag tycker det är värst att behöva se kuperade fiskar i butikerna, är det inte tillåtet med hundar ska det inte vara tillåtet att sälja sådana fiskar.
#8 - 3 december 2009 14:30
mm.. kupering är faktiskt ganska vanligt, vi diskade ganska många guppyodlare för just kupering av avelsdjur senast det var EM i guppyodling, man klipper fenorna av avelshannarna så de ska slippa släpa runt på den enorma fenan som de ska föra vidare till ynglen.

Och tja, djurvännen, Kjell har rätt att dina kar framstår Mycket trångbodda, dock uppfattar jag dig som en nybörjare och vill inte gå för hårt fram, du bör dock läsa på bättre och fundera på om du borde köpa ett större akvarium
Bilagor:
#9 - 3 december 2009 18:00
det finns väl flera olika arter som blir färgade, och jag tycker inte det är mer djurplågeri änn något annat. Jag har själv 3 st. Papegojciklider (Ciclasoma sp. hybrid) Och många av de fiskarna är väl färgade vad jag vet??? De verkar vara pigga och glada, och de kanske tappar färgen så småningom, men å andra sidan så blir väl de flesta fiskar blekare med åldern.

nej, jag måste nog säga som de andra här...det verkar vara mer djurplågeri med trångboddheten i dina akvarium, och fiskar som inte passar ihop.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 3 december 2009 18:04
ciklidtok skrev:
det finns väl flera olika arter som blir färgade, och jag tycker inte det är mer djurplågeri änn något annat. Jag har själv 3 st. Papegojciklider (Ciclasoma sp. hybrid) Och många av de fiskarna är väl färgade vad jag vet??? De verkar vara pigga och glada, och de kanske tappar färgen så småningom, men å andra sidan så blir väl de flesta fiskar blekare med åldern.

Men har man fiskar som tappar färgen (vilket vissa papegojciklider gör) så skall alltid affären informera om att de gör detta.
Om inte affären har lämnat denna information har man rätt att kräva pengarna tillbaka när färgen försvinner.
#11 - 3 december 2009 18:31
Men har man fiskar som tappar färgen (vilket vissa papegojciklider gör) så skall alltid affären informera om att de gör detta.

Om inte affären har lämnat denna information har man rätt att kräva pengarna tillbaka när färgen försvinner.

Den här affären sa till mej att det var färgade fiskar, och att de troligtvis kommer att tappa färgen så småningom. De gav mej även ett förslag på att man ska ge spirulina 1-2 gånger i veckan för att evt. bibehålla färgen de har nu.....Mörkt rödorange......:)

jag visste ju även om det sedan tidigare, för jag har haft Papegojer tidligare, fast de var blekare när jag köpte dem...och det är några år sedan, jag vet inte hur vanligt det var då.....6-8 år sedan var det.

Bifogar en bild på hur de ser ut.

Jag tycker inte de ser ut att plågas särskillt mycket av "färgbehandlingen" de förmodligen har "genomlidit";)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 3 december 2009 20:31
Man måste skillnad på färgning och färgning. Dels handlar det ju om olika avelsformer, dels om sådana som fått färgfoder och dels sådana som "målats". De som "målats" får aldrig tillbaka sina färger när de väl går ur och det hjälper inte med färgfoder.
#13 - 3 december 2009 21:59
Man måste skillnad på färgning och färgning. Dels handlar det ju om olika avelsformer, dels om sådana som fått färgfoder och dels sådana som "målats". De som "målats" får aldrig tillbaka sina färger när de väl går ur och det hjälper inte med färgfoder.

Papegojorna är väl igentligen lätt orange naturligt har jag för mej, men de jag har är nog färgade...tror jag.....Det kanske inte hjälper på just dom med färgfoder, men det skadar ju inte att köra det iaf, eftersom jag har ju andra ganska färgranna Cikloider som går med dom...Synspilum och Jack Dempsey tex. och de har naturlig färg iaf. Så dem hjälper det ju på iaf.

nej, jag köpte inte Pepegojena bara fö färgens skull, jag gillar deras "personlighet"...kan man säga så??.....De påminner ganska mycket om Oskarn i beteende när man har haft dem ett tag. Redan nu är de väldigt förtrolig med mina händer tex. stoppar jag ner handen av någon anledning, då kommer de och påfåglarna direkt och smånafsar lite i mina fingrar. och de äter direkt ur handen på mej.....De är trecliga helt enkelt...och sen om de har en klar snygg färg...om så bara för ett tag.....så är ju bara det en bonus:)
#14 - 3 december 2009 23:38
PFK har lika stor trovärdighet när det gäller fakta som de svenska kvällstidningarna har när det gäller fakta.

Det injiceras inte med några överdimensionerade nålar.

Ok, och var är dina källor som stödjer dina påståenden?

jodå det såg lite trångt ut så några platy fick bli mat år råkorna där ute :) De blev säkert glada när de fick i sig lite omega3 så de klarar vintern.
#15 - 4 december 2009 01:02
Jag ska erkänna att det har blivit lite av en häxjakt i tråden, tyckte jag till jag såg ditt sista inlägg nu Filip... Ifrågasätt inte vad Kjell säger, han har nog ganska bra koll på det serru.

Och snacka inte om att vara djurvän och tycka synd om fiskarna när du själv resonerar som du gör, "Aamen råkorna kan få dem". Och visst, några platys mindre i karen gör ju en viss skillnad, men scalarer ska ha minst 45-50 cm högt akvarium för att växa bra, guramisarna ska nog ha större har jag för mig och tetrorna borde gå tillsammans i ett kar och en sort istället för flera olika. Ancistrusmalar kan man räkna 50L / vuxen mal, och då bör det ju inte finnas andra algätare i eller hur ;)
#16 - 4 december 2009 06:11

jodå det såg lite trångt ut så några platy fick bli mat år råkorna där ute :) De blev säkert glada när de fick i sig lite omega3 så de klarar vintern.

Eh...du har inte varit med så länge du vad???? Du vet om att Kjell är en av våra bästa inom akvaristiken...??? Han brukar veta vad han pratar om, så tänk på vad du skriver-/ säger till honom....
#17 - 4 december 2009 08:59
Förlåt om jag lägger mig i något som jag kanske inte har med att göra, men har det inte blivit lite väl tråkig stämning och massa påhopp i denna tråden?

Varför är alla så väldigt beskyddande mot Kjell? Folk har väl rätt att ifrågasätta och be om källor för olika påståenden om de vill, vem de än kommer ifrån? Bara för att Kjell vet mycket, betyder inte det att hans ord är någon allmän lag. Inget illa menat, och jag säger inte att någon specifik person har rätt eller fel här, jag tycker bara att det är jäkligt tråkigt att läsa såna här trådar där trådskaparen vill diskutera ett specifikt ämne och blir påhoppad så fort denne försöker diskutera det.
#18 - 4 december 2009 09:23
Rockdoll skrev:
Förlåt om jag lägger mig i något som jag kanske inte har med att göra, men har det inte blivit lite väl tråkig stämning och massa påhopp i denna tråden?

Varför är alla så väldigt beskyddande mot Kjell? Folk har väl rätt att ifrågasätta och be om källor för olika påståenden om de vill, vem de än kommer ifrån? Bara för att Kjell vet mycket, betyder inte det att hans ord är någon allmän lag. Inget illa menat, och jag säger inte att någon specifik person har rätt eller fel här, jag tycker bara att det är jäkligt tråkigt att läsa såna här trådar där trådskaparen vill diskutera ett specifikt ämne och blir påhoppad så fort denne försöker diskutera det.

Jag tycker nästan mer eller mindre tvärtom vad du gör rockdoll, det pga det faktum att djurvän säger att det är jättehemskt etc med djurplågeri av färgade fiskar, däremot har han inga problem att hålla för många fiskar av arter som helst inte ska gå tillsammans i akvarier som är alldeles för små för att hålla det antal fisk han/hon har.

Att selektivt tycka synd om djur när det passar honom/henne anser inte jag att vara djurvän. Antingen strävar man efter att vara djurvän rakt igenom eller så håller man tyst.

Sen att begära källor kan jag väl hålla med om, men några specifika källor på att aftonbladet med flera fabricerar, vrider och feltolkar nästan alla sina publikationer är mer eller mindre allmän vetskap vid det här laget.

Mina små tankar om diskussionen bara.

Mvh
Marcus
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 4 december 2009 09:44
ciklidtok skrev:
Papegojorna är väl igentligen lätt orange naturligt har jag för mej, men de jag har är nog färgade...tror jag.....Det kanske inte hjälper på just dom med färgfoder, men det skadar ju inte att köra det iaf, eftersom jag har ju andra ganska färgranna Cikloider som går med dom...Synspilum och Jack Dempsey tex. och de har naturlig färg iaf. Så dem hjälper det ju på iaf.

nej, jag köpte inte Pepegojena bara fö färgens skull, jag gillar deras "personlighet"...kan man säga så??.....De påminner ganska mycket om Oskarn i beteende när man har haft dem ett tag. Redan nu är de väldigt förtrolig med mina händer tex. stoppar jag ner handen av någon anledning, då kommer de och påfåglarna direkt och smånafsar lite i mina fingrar. och de äter direkt ur handen på mej.....De är trecliga helt enkelt...och sen om de har en klar snygg färg...om så bara för ett tag.....så är ju bara det en bonus:)

Vilken som är den "naturliga" (dvs den icke målade färgen) är nog lite svårt att avgöra - men normalt är de väl orangeröda och denna färg tappar de alltså normalt inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 4 december 2009 09:55

Jag har prenumererat på PFK under flera år så jag är rätt väöl insatt i vad som skrivs där. Jag har också försökt att få in rättelser någon gång när de går väl långt, men alltid blivit refuserad.
De brukar vara jäkligt snabba med att slå ner på akvariehobbyn när rykten sprids - som t.ex. att akvariehobbyn hade utrotat galaxyrasboran när alla som var det minsta lilla insatta visste att det var fel. Vill dock säga att de faktiskt har blivit lite bättre i sina skriverier under det senaste året.
Vad gäller påståenden om att 70-95% (procentalet varierar) av alla fiskar som "målas" dör så räcker det ju att t.ex. kolla i en prislista från Singapaore för att konstatera att prisskillnaden mellan en målad och en omålad glasabborre sliljer sig minimalt och då vore dom ekonomiska idioter (vilket dom definitivt inte är) i Singapore eftersom dom då skulle göra brakförlust varje gång dom sålde dessa fiskar.
Observera att jag dock är starkt kritisk till säljandet av dessa fiskar - men jag tycker att det är fel att ljuga bara för att man är emot en sak.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 4 december 2009 10:02
Rockdoll skrev:

Nåja, nu tycker jag att om man är seriöst intresserad i dessa frågor så anknyt istället till de trådar som finns i ämnet och i dessa trådar har ju redan argumenten från de "olika sidorna" framförts.

Sedan tycker i alla fall jag att det känns fel när en som kallar sig "djurvännen" och redan tidigare här på forumet gjort sig känd för något som mer pekar på tvärtom drar upp ämnet. Han tycker att själv att hans fiskar är pigga och trivs men ändå är det "massdöd" i hans akvarier. Det är bättre att städa hemma först innan man ger sig på andra
#22 - 4 december 2009 11:15
Det jag mest ställde mig emot var det faktum att så fort trådskaparen ifrågasette någonting som Kjell sade, blev denne påhoppad med inlägg av typen "ifrågasätt inte Kjell". Sen huruvida denne har rätt eller fel i sina argument är en annan sak. Jag menar på att oavsett hur fel eller rätt man har ska man kunna få föra en diskussion i ämnet och kunna ifrågasätta vem eller vad man vill. Inget illa menat till Kjell, han vet med största sannolikhet mycket mer om akvariehobbyn än jag gör, men det betyder inte att det inte finns någonting att ifrågasätta i det han säger.
#23 - 4 december 2009 13:21
tycker inte att det stämmer. har kjell fel och tror sej ha rätt så kommer inte folk och håller med honom bara för att han är kjell... det låter absurt.
har han fel så har han fel och då får han sota för det. men så korkad är inte nog inte kjell att han öppnar klaffen när han vet att han inte är 100% på n sak.

så tror jag att det är, men jag ska inte tala för honom
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 4 december 2009 13:36
karrokaja skrev:
tycker inte att det stämmer. har kjell fel och tror sej ha rätt så kommer inte folk och håller med honom bara för att han är kjell... det låter absurt.

har han fel så har han fel och då får han sota för det. men så korkad är inte nog inte kjell att han öppnar klaffen när han vet att han inte är 100% på n sak.

Jag har nog ibland öpnnat klaffen även när jag inte har varit säker på min sak och ibland har jag välförtjänt fått på nöten när jag har haft fel[:o]
Annars om jag håller med någon om något så har jag ofta också skrivit detta i en tråd - tycker inte att det är fel att hålla med andra bara för att understryka åsikten.
Sedan självklart så skall man framföra sina åsikter i forumet även om man nu inte håller med alla andra (vilket också väldigt ofta görs), men då får man också vara beredd på att få stå för dessa åsikter
#25 - 4 december 2009 14:05
Jag har nog ibland öpnnat klaffen även när jag inte har varit säker på min sak och ibland har jag välförtjänt fått på nöten när jag har haft fel[:o]

Annars om jag håller med någon om något så har jag ofta också skrivit detta i en tråd - tycker inte att det är fel att hålla med andra bara för att understryka åsikten.

Sedan självklart så skall man framföra sina åsikter i forumet även om man nu inte håller med alla andra (vilket också väldigt ofta görs), men då får man också vara beredd på att få stå för dessa åsikter

Som du säger Kjell så är ju ett forum inte bara ett sätt att dela idéer utan även åsikter, i det här fallet om fiskkhållning och akvaristik. Och likt verkligheten så bör man också kunna stå för sina åsikter då detta dels är ett öppet forum men även ett seriöst sådant.

Att ha åsikter på ett forum och sen inte kunna stå för dem är näst intill fegare än att göra en såddan kovändning i verkliga livet, då man åtminstone har personen man diskuterar med framför sig.
#26 - 4 december 2009 15:00
Jag tycker nästan alltid att Kjell har fel men jag håller med honom i alla fall.

Har läst i trovärdiga källor att vissa som blivit ovänner med Kjell plötsligt har fått döda färginjicerade och fenklippta fiskar i brev på posten.
#27 - 4 december 2009 15:22
LoGeek skrev:
Jag tycker nästan alltid att Kjell har fel men jag håller med honom i alla fall.

Har läst i trovärdiga källor att vissa som blivit ovänner med Kjell plötsligt har fått döda färginjicerade och fenklippta fiskar i brev på posten.

HAHAHAAA!!! skön humor!!!:d
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 4 december 2009 15:40
Ok - nog skämtat i frågan. Nu håller vi oss till ursprungsfrågan.
#29 - 4 december 2009 15:41
karrokaja skrev:

så tror jag att det är, men jag ska inte tala för honom

Jag har inte sagt att jag tycker Kjell har fel i frågan, och jag tror heller inte att han skulle kunna komma undan med vad som helst. Det jag menar är att vem som helst har rätt att ifrågasätta hans, eller någon annans för den delen, argument om de tycker olika. Något som jag inte tyckte verkade så välkommet här när trådskaparen försökte göra det. Argumentet "ifrågasätt inte" håller inte särskilt länge, då lär man bara få ännu mer mothugg. Håller man med någon säger man det, man klankar inte ner på den som inte gör det.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 4 december 2009 15:50
Rockdoll skrev:
Jag har inte sagt att jag tycker Kjell har fel i frågan, och jag tror heller inte att han skulle kunna komma undan med vad som helst. Det jag menar är att vem som helst har rätt att ifrågasätta hans, eller någon annans för den delen, argument om de tycker olika. Något som jag inte tyckte verkade så välkommet här när trådskaparen försökte göra det. Argumentet "ifrågasätt inte" håller inte särskilt länge, då lär man bara få ännu mer mothugg. Håller man med någon säger man det, man klankar inte ner på den som inte gör det.

Läs mitt förra inlägg - det gäller dig också.
Vill du starta en ny tråd i DETTA ämne så gör det, men det hör inte hemma i denna tråden.
#31 - 4 december 2009 18:43
PFK har låg trovärdighet, jag har också försökt få in rättelser ett par gånger och gått bet, men såvitt jag vet så förekommer verkligen injektioner med färg. Det förekommer också att man skrapar bort slemlagret på fisken och släpper dem i färgbad så färgen fastnar, men jag vet inte vilket som är skonsammast för fisken eller vanligast. Tippar dock att bägge är betydligt värre än att bara flytta fisk mellan två akvarier.

Att ge foder med högt karoteninnehåll betraktar inte jag som att "måla" fisk alls.
#32 - 4 december 2009 18:52
Azur skrev:
PFK har låg trovärdighet '

Säger du nu :p Iggy Tavares fotade hela svenskgänget i Liverpool för PFK. Får hoppas att vi inte kommer som utvikningsbild då ;)
#33 - 4 december 2009 19:45
PlatyYngel skrev:
Jag ska erkänna att det har blivit lite av en häxjakt i tråden, tyckte jag till jag såg ditt sista inlägg nu Filip... Ifrågasätt inte vad Kjell säger, han har nog ganska bra koll på det serru.

Genom att skriva sådana inlägg visar du "platy yngel" på att du inte klarar av att ha en diskussion men folk av en annan åsikt, dessutom kommer du inte med några som helst argument om vad denna tråden handlar om, det vill säga målade fiskar och INTE mina akvarium.

Att man måste ha källor för att backa upp sina påståenden vet alla som har satt sin for i en skola!

Vidare så var min fråga inte ställd till dig utan till Kjell, och se hur han svarade sansat och med argumentation, se och lär inför nästa gång.

[COLOR=black]
[/COLOR]
#34 - 4 december 2009 19:51
Marnat skrev:

Att selektivt tycka synd om djur när det passar honom/henne anser inte jag att vara djurvän. Antingen strävar man efter att vara djurvän rakt igenom eller så håller man tyst.

Sen att begära källor kan jag väl hålla med om, men några specifika källor på att aftonbladet med flera fabricerar, vrider och feltolkar nästan alla sina publikationer är mer eller mindre allmän vetskap vid det här laget.

Mina små tankar om diskussionen bara.

Mvh

Marcus

Tala inte för någon annan, genom dina påstående. selektivitetetsargumentet kan jag inte förstå, hur är jag selektiv? Ska bli intressant att få veta hur JAG tycker av dig
#35 - 4 december 2009 19:55
Nåja, nu tycker jag att om man är seriöst intresserad i dessa frågor så anknyt istället till de trådar som finns i ämnet och i dessa trådar har ju redan argumenten från de "olika sidorna" framförts.

Sedan tycker i alla fall jag att det känns fel när en som kallar sig "djurvännen" och redan tidigare här på forumet gjort sig känd för något som mer pekar på tvärtom drar upp ämnet. Han tycker att själv att hans fiskar är pigga och trivs men ändå är det "massdöd" i hans akvarier. Det är bättre att städa hemma först innan man ger sig på andra

Massdödsproblemet är löst nu, sen så var jag dum nog att tro att det gick och ha en normal diskission och få några råd.

Genom att du tog upp det överhuvudtaget visar bara på dina svaga argument mot mitt inlägg gällande färgade fiskar, för det var det det handlade om, inte mina akvarier. Har jag fel på den punkten?
#36 - 4 december 2009 20:08
Så Djurvännen du startade tråden så frågan ställs ju klart till dig. Vad har du har för mer argument o komma med eller bygger du din åsikt på en kritiskt/okritiskt granskad artikel?
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 4 december 2009 20:22
Azur skrev:
PFK har låg trovärdighet, jag har också försökt få in rättelser ett par gånger och gått bet, men såvitt jag vet så förekommer verkligen injektioner med färg. Det förekommer också att man skrapar bort slemlagret på fisken och släpper dem i färgbad så färgen fastnar, men jag vet inte vilket som är skonsammast för fisken eller vanligast. Tippar dock att bägge är betydligt värre än att bara flytta fisk mellan två akvarier.

Att ge foder med högt karoteninnehåll betraktar inte jag som att "måla" fisk alls.

Nja, är det verkligen så. I alla fall inga av de målade fiskar som jag har sett (eller hört talas om) i Sverige har i alla fall varit injicerade. Jag har t.ex. sett vissa gurami (och även lagt in dessa foton från Singapore på Zoopet - t.ex. i denna artikel från 2005) där vissa fjäll är färgade. Där används visserligen en nål men man lyfter bara på fjällen för att föra in färg och "injicerar" utan att sticka in nålen i själva fisken.
#38 - 4 december 2009 20:47
Genom att skriva sådana inlägg visar du "platy yngel" på att du inte klarar av att ha en diskussion men folk av en annan åsikt, dessutom kommer du inte med några som helst argument om vad denna tråden handlar om, det vill säga målade fiskar och INTE mina akvarium.

Att man måste ha källor för att backa upp sina påståenden vet alla som har satt sin for i en skola!

Vidare så var min fråga inte ställd till dig utan till Kjell, och se hur han svarade sansat och med argumentation, se och lär inför nästa gång.

Nope, tråden handlade om djurplågeri, och jag ska tala om att jag är ganska bra på argumentation och brukar uppskattas att diskutera med då man brukar få en bättre/vidare syn på saker.

Jag tyckte det var synd att du när du fick källkritik gick direkt på offnsiven istället för att ta det som en lärdom... Och frågan du ställde var nog till alla medlemmar på det här forumet, så jag ser mig som mer än välkommen att svara!

Vad gäller ditt första inlägg då... Nu vet du vad det beror på att det finns färgade fiskar, sprid budskapet att det är skit, annars kommer denna industri fortgå eftersom det finns en efterfågan.

/ Marcus
#39 - 4 december 2009 21:13
Nja, är det verkligen så. I alla fall inga av de målade fiskar som jag har sett (eller hört talas om) i Sverige har i alla fall varit injicerade. Jag har t.ex. sett vissa gurami (och även lagt in dessa foton från Singapore på Zoopet - t.ex. i denna artikel från 2005) där vissa fjäll är färgade. Där används visserligen en nål men man lyfter bara på fjällen för att föra in färg och "injicerar" utan att sticka in nålen i själva fisken.

Detta är väl den typ av färgning jag har läst mest om och har uppfattat som den vanligaste men kan givetvis ha fel.

Frågan om färgade fiskar har varit uppe tidigare och det är väl alltid bra att den lyfts så fler medlemmar får reda på lite om det. Tyvärr har det inte varit så mycket fakta i denna tråden. Iprincip bara tankar och lösryckta påståenden. Inte för att jag kan mycket om det hela men hade vart intressant med lite mer fakta? Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det hela och har inte läst så mycket om det, inte helt lätt att hitta en artickel ifrån någon som varit med om själva färgningen osv.

I övrigt; släpp hur folk argumenterar osv. det förstör bara tråden.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 4 december 2009 21:28
Sultanen skrev:
Detta är väl den typ av färgning jag har läst mest om och har uppfattat som den vanligaste men kan givetvis ha fel.

Säkert 90% av all färgning (99% av det som säljs i Sverige) är nog ett färgbad. Dvs först får fiskarna gå i ett bad där slemskiktet försvinner - sedan i ett färgbad och sedan får de gå kvar tills slemskiktet är tillbaka. Knappast något större svinn eller djurplågeri, men ett oseriöst handlade att sälja sådana fiskar eftersom de nya färgerna försvinner efter ett par månader.
#41 - 4 december 2009 21:36
Djurvännen (och ni andra):

Vad gäller kritiken mot ditt inlägg, så är det lätt att ta åt sig för mycket, inte förstå, feltolka etc på forum.

Läs, begrunda, sov på saken, svälj stoltheten. Försök tolka allt som andra skriver så positivt som möjligt.

Om du därefter fortfarande vill besvara kritiken/inlägget, försök göra det med eftertanke och på ett diplomatiskt sätt.

Råden bygger på egna misstag och betraktelse.)

Trevlig helg!

//Peter
#42 - 5 december 2009 07:30
Tala inte för någon annan, genom dina påstående. selektivitetetsargumentet kan jag inte förstå, hur är jag selektiv? Ska bli intressant att få veta hur JAG tycker av dig

Om du läser om/läser rätt så bör du inse att jag skriver man som i gemene man, talar alltså med andra ord inte precis om dig djurvän. Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion då du anser att jag talar för dig på något vridet vis, och jag vet att diskussioner med jag och mig aldrig slutar väl.

Det jag menade med selektivitet gäller inte bara dig djurvännen, utan alla som klagar på att valar blir dödade utanför antarktis och säger att de är djurvänner, samtidigt håller de en illa medfaren katt samt för stora, många, ej kompatibla fiskar i ett för litet akvarium. (LÄS: jag pratar inte om dig nu djurvän, jag talar generellt. Detta är med andra ord ett exempel.)

Nu ska jag sluta, då jag inte tror att jag kommer kunna få något svar på en vuxen nivå. Vår diskussio0n handlar heller inte om färgade fiskar så vi kan fortsätta i PMs om du anser det nödvändigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 5 december 2009 09:48
Som sagt - håll er till ämnet - färgade fiskar.
Deletar i fortsättningen alla inlägg som inte håller sig till detta
#44 - 5 december 2009 10:48
Är det någon som har lite information om färgade fiskar? Repotage ifrån en sådan "fabrik" eller liknande? Jag vill inte ha en massa hörsägnar om hur det går till men är intresserad av att få reda på hur det går till.
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 5 december 2009 11:39
Sultanen skrev:
Är det någon som har lite information om färgade fiskar? Repotage ifrån en sådan "fabrik" eller liknande? Jag vill inte ha en massa hörsägnar om hur det går till men är intresserad av att få reda på hur det går till.

Det är nog affärshemligheter så några foton tror jag inte förekommer, men jag vet en del som har sett fiskar färgas.
#46 - 5 december 2009 11:46
Det är nog affärshemligheter så några foton tror jag inte förekommer, men jag vet en del som har sett fiskar färgas.

Är det verkligen hemlighetsmakeri? Antar att största delen av fiskarna färgas i asien, är det generellt oetiskt att färga fisk även där?
#47 - 5 december 2009 11:53
Tack och lov är forumet ljudlöst, annars hade det väl låtit som ett debattprogram i TV (hönsgård). Om Kjell har rätt eller fel lägger jag mig inte i, kunnig och erfaren är han i vilket fall :)

Hur som helst, jag anser att kan man låta bli att färga fiskar ska man göra det. Vi kan inte fråga fisken om den lider (även om man kan gissa att den knappast gillar det), och den kan heller inte svara på frågor typ "vill du bli blå?", och jag tycker faktiskt inte att vi ska tvinga på djur våra ofta skumma och rätt onödiga skönhetsideal bara för att det går att tjäna pengar på det. Blir även rätt konfunderad av att se rosa och ljusblå pudlar även om de förmodligen inte har ont av färgningen, eftersom en något konstig syn på levande varelser kan skönjas, de verkar se hundarna mer som modeaccessoarer än som levande varelser.

Det känns mest som att det handlar om pengar, och att ha makt över andra varelser, nå´n annan anledning att färga en fisk (eller hund) finns knappast. Jag har sett färgade glasabborrar i en affär några gånger, och de såg inte friska ut, utan tryckte med fenorna, och såg ut att ha svamp. Åtminstone jag känner en motvilja när jag i en affär tittar in i ett akvarium med ett antal fiskar av samma art, men det ser ut ungefär som om man är på lösgodisavdelningen i en matbutik, vissa är blå, rosa, eller gröna.
#48 - 5 december 2009 15:25
Jag skulle förmodligen inte köpa en färgad fisk, speciellt inte om de blivit injicerade. Då tycker jag att genmodifikation låter mer humant eftersom de inte utsätts för några ingrepp medan de lever. Men sen kan man ju undra hur de ser på världen genom sina självlysande ögon? Troligen märker väl en färgad fisk inte av ingreppet så mycket efteråt om den hålls i ett akvarium där den ändå inte har några fiender.

Jag håller med som tidigare sagts, skulle vara väldigt intressant att läsa mer faktaartiklar om det, och inte bara vad folk har sett och hört. Men jag antar att det är svårt att få tag i då de flesta nog inte går ut med exakt hur de gör helt öppet. Är ett helt klart intressant ämne.
#49 - 5 december 2009 15:48
Nå nu verkar det ha blivit en mer vuxen nivå på diskussionen.

Jag har färgade fiskar, och jag vet inte riktigt hur det går till under färgningen, om de blir injiserade eller om de får gå i färgbad.

Men min åsikt är att, även om de är blå,rosa, grön eller lila...eller någon annan färg för den delen, så länge de ser friska och pigga ut och simmar runt normalt nyfiken som ju fiskar ofta är, då tycker jag inte det är fel att köpa dem.

Mina tre är vid utmärkt hälsa..:). Fina i kropp och fenor, lagom kaxiga och lagom nyfikna, ,presis som de ska vara

Men jag tycker som flera här, att det skulle vara interessant att få veta fakta om hur det verkligen går till.....
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 5 december 2009 16:14
Rockdoll skrev:
Jag håller med som tidigare sagts, skulle vara väldigt intressant att läsa mer faktaartiklar om det, och inte bara vad folk har sett och hört.

Som jag skrev tidigare så lär inte sådana dyka upp - utan var och en får faktiskt själv ta ställning utifrån de fakta som man känner till idag.
Som jag skrev ovan så är säkert minst 99% av de fiskar som säljs i Sverige inte "injicerade".
Själv skulle jag aldrig köpa målade fiskar
#51 - 5 december 2009 16:46
Som jag skrev tidigare så lär inte sådana dyka upp - utan var och en får faktiskt själv ta ställning utifrån de fakta som man känner till idag.

Som jag skrev ovan så är säkert minst 99% av de fiskar som säljs i Sverige inte "injicerade".

Själv skulle jag aldrig köpa målade fiskar

Nej, de lär ju inte göra det, men hade ändå varit intressant :P

Vad säger lagen om färgade fiskar? Eller färgade djur öht. Finns det någonting om det ens? Jag kan tycka att det är lite konstigt om det är tillåtet, men inte genmodifikation.
#52 - 5 december 2009 16:50
ciklidtok skrev:
Nå nu verkar det ha blivit en mer vuxen nivå på diskussionen.

Jag har färgade fiskar, och jag vet inte riktigt hur det går till under färgningen, om de blir injiserade eller om de får gå i färgbad.

Men min åsikt är att, även om de är blå,rosa, grön eller lila...eller någon annan färg för den delen, så länge de ser friska och pigga ut och simmar runt normalt nyfiken som ju fiskar ofta är, då tycker jag inte det är fel att köpa dem.

Mina tre är vid utmärkt hälsa..:). Fina i kropp och fenor, lagom kaxiga och lagom nyfikna, ,presis som de ska vara

Men jag tycker som flera här, att det skulle vara interessant att få veta fakta om hur det verkligen går till.....

Har dina fiskar tappat färgen? Hur funkar de vid lek och så?

Och visst, så länge de hålls i akvarium lär ju inte de bry sig så mycket om vilken färg de har. Det är väl mer själva ingreppet i sig som jag ställer mig tveksam till.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 5 december 2009 16:52
Rockdoll skrev:
Nej, de lär ju inte göra det, men hade ändå varit intressant :P

Vad säger lagen om färgade fiskar? Eller färgade djur öht. Finns det någonting om det ens? Jag kan tycka att det är lite konstigt om det är tillåtet, men inte genmodifikation.

Färgade fiskar har som jag skrev tidigare i tråden funnits till salu i säkert 30 år. Dels sker in "färgningen" här och dels handlar det knappast om någon allvarligare form av djurplågeri och dels brukar inte myndigheterna bry sig om fiskar så det är knappast olagligt.
Förbudet mot genmmodifierade produkter har inte något med djurplågeri att göra utan är en europeisk lag mot genmodifierade produkter och rädsla för att dessa skall konkurrera ut naturens egna produkter. Dock så hör den diskussionen inte hemma i denna tråd.
#54 - 5 december 2009 17:32
Bara för någon vecka sedan hade jag aldrig hörts talat om fenomenet.

Jag var lyckligt ovetande om akvariehobbyns baksida, men eftersom jag har 2 akvarium så har jag börjat läsa på (mest för skötselråd) men har då råkat hitta information om en grym företeelse som kan kallas "fisk målning".

Det innebär att odlare (främst i Asien) Injicerar albino och naturligt genomskinliga fiskar med olika typer av livsmedelsfärger, för att åstadkomma lite färggladare fiskar som lockar ovetande akvarister till köp.

Det som inte nämns är att dessa fiskar genomgår en smärtsam metod som kallas "fish painting", man injicerar en fullt frisk fisk med färg.

Jämföra man den nålen som används för detta övergrepp i proportion till fiskarnas storlek, så vore det som om en människa blev stucken med en nål lika stor som en blyertspenna. Dessutom så dör ända upp till 90% av de fiskar som behandlas av ingreppet eller biverkningar efter ingreppet (www.practicalfishkeeping.co.uk).

Hur kom jag då över ett färgat exemplar i Sverige, Malmö?!

Läs hela inlägget med exempelbilder på min blogg på zoonen

http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2553155

Mer info:

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=72

Du menar från Akvariepiraten i Malmö? :) den red tail såg jag hos de :)
#55 - 5 december 2009 17:38
Har dina fiskar tappat färgen? Hur funkar de vid lek och så?

Och visst, så länge de hålls i akvarium lär ju inte de bry sig så mycket om vilken färg de har. Det är väl mer själva ingreppet i sig som jag ställer mig tveksam till.

Nej de har inte tappat färgen, men de i butiken talade om för mej att de kan tappa färgen efter ett tag...och det visste jag redan innan också...har haft Papegojciklider som var färgade tidligare, vissa tappade färgen och andra inte.

De jag har är såpas unga så de har inte lekt...vet inte ens om det är olika kön på dom, så jag kan inte svara i dagsläget på huruvida det har nån inverkan på evt. lek eller inte...men jag tror inte det.

Jag vet som sagt inte hur själva ingreppet går till, så det varken kan eller vill jag inte uttala mej om...
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 5 december 2009 18:28
Jag har raderat ett antal inlägg som inte handlar om ämnet färgade fiskar
#57 - 7 december 2009 18:33
Har läst igenom tråden nu och uj vad ensam jag känner mig...[:o] Är det bara jag som inte lockas av de allra färgstarkaste fiskarna, oavsett om de är färgstarka naturligt eller genom någon form av manipulation?

Färgade fiskar hoppas jag att jag aldrig köpt, tycker det är onödigt, oavsett om fisken lider mycket, lite eller inte alls. (Våra fiskar utsätts för så mkt elände på vår väg till våra akvarier som det är.)

Jag gillar inte alls alla nya färgvarianter i handeln, neonfärgade praktbarber och fjärilsciklider... Huvaligen...

Själv är jag helt såld på de mer subtila skönheterna i akvariet. En liten skimrande färgklick på en i övrigt neutral fisk, fjällens färgspel i morgonljus, sådana saker.:d Måste allt vara så himla överfärgat och självlysande? (annat än naturens egna neonskyltar förstås!)
Jag tycker inte det.

Menar inte att dissa naturligt färgglada fiskar eller deras anhängare. Ville bara flika in en annan syn på saken.:)
#58 - 7 december 2009 19:29
Har läst igenom tråden nu och uj vad ensam jag känner mig...[:o] Är det bara jag som inte lockas av de allra färgstarkaste fiskarna, oavsett om de är färgstarka naturligt eller genom någon form av manipulation?

Färgade fiskar hoppas jag att jag aldrig köpt, tycker det är onödigt, oavsett om fisken lider mycket, lite eller inte alls. (Våra fiskar utsätts för så mkt elände på vår väg till våra akvarier som det är.)

Jag gillar inte alls alla nya färgvarianter i handeln, neonfärgade praktbarber och fjärilsciklider... Huvaligen...

Själv är jag helt såld på de mer subtila skönheterna i akvariet. En liten skimrande färgklick på en i övrigt neutral fisk, fjällens färgspel i morgonljus, sådana saker.:d Måste allt vara så himla överfärgat och självlysande? (annat än naturens egna neonskyltar förstås!)

Jag tycker inte det.

Menar inte att dissa naturligt färgglada fiskar eller deras anhängare. Ville bara flika in en annan syn på saken.:)

Tycker precis likadant :) Vildformerna är alltid vackrast, och har en naturlig skönhet som odlingsformer och (särskilt) färgade fiskar saknar. Och jag är förtjust i subtilt färgade fiskar, t.ex med ett utstuderat kamouflagemönster, där man ser att deras färger och mönster har ett syfte. En av mina favoritciklider är nyckelhålscikliden, och den kan man väl inte kalla färgstark, men vacker är den ändå.
#59 - 7 december 2009 23:03
Ha ha! Jag satt med fingrarna över tangenterna och tänkte skriva just nyckelhålsciklid, men tänkte att näää, kan bara inte kliva ut ur gråtonsgarderoben så där brutalt...!:P
Den där vitblå milimeter-smala kanten på fenorna som de får när de är i fin form...ah, underbart...!:D

Minns hur förtjust jag blev som barn när jag upptäckte att svärdbärare fanns i vildfärg.:) Tyckte den var oändligt mkt vackrare än den röda/orange.

Skönt att veta att man inte är den enda.:) Finns väl plats inom hobby för både färg och mer dämpade skalor hoppas jag.
#60 - 7 december 2009 23:15
Ha ha! Jag satt med fingrarna över tangenterna och tänkte skriva just nyckelhålsciklid, men tänkte att näää, kan bara inte kliva ut ur gråtonsgarderoben så där brutalt...!:P

Den där vitblå milimeter-smala kanten på fenorna som de får när de är i fin form...ah, underbart...!:D

Minns hur förtjust jag blev som barn när jag upptäckte att svärdbärare fanns i vildfärg.:) Tyckte den var oändligt mkt vackrare än den röda/orange.

Skönt att veta att man inte är den enda.:) Finns väl plats inom hobby för både färg och mer dämpade skalor hoppas jag.

Ja, den varma beige grundfärgen, de svarta markeringarna, gula bröstfenorna, och blågrå, långa utdragna vimpelliknande fenor :) Kolla bilderna i mitt galleri.
#61 - 8 december 2009 00:06
*springer och kollar* Oj, där fanns mkt snyggt!

(Nu har vi kanske dragit lite OT egentligen.)

*lämnar tillbaka tråden*
#62 - 8 december 2009 00:13
*springer och kollar* Oj, där fanns mkt snyggt!

(Nu har vi kanske dragit lite OT egentligen.)

*lämnar tillbaka tråden*

Hehe, ja, men det har ju fortfarande med fiskars färger och utseende att göra :) Men ja, känner att jag har sagt mitt om färgade fiskar, så jag lämnar också tillbaka tråden.
#63 - 8 december 2009 17:08
en sak som jag undrade lite över.

Den fisken som djuvännen visade bild på. en albino pansarmal mer rosa stjärt.
Den fisken har väl inte gått i sk färgbad? för då blir väl hela fisken färgad?
Nu var det ju bara en bit på stjärten som var färgad, hur har dom lyckats med det?
Är det kanske lite "injecering" (eller hur det nu stavas) som dom kört med där.
Eller är det kanske så att färgbad inte alltid täcker hela fisken.
#64 - 8 december 2009 19:18
ok hur vet man om fiskarna är färgade i butiken då..
#65 - 8 december 2009 19:56
AnnaK skrev:

Det syns på dem, särskilt i de fall där flera fiskar av samma art har färgats i olika färger.
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 8 december 2009 20:26
AnnaK skrev:

Inga fiskar "färgas" i Sverige utan det sker i Asien. De flesta färgade fiskar exporteras inte ens till Sverige utan man ser dem bara på bilder från Asien.
#67 - 8 december 2009 20:51
Ok jag hajar.
Tack för svaren..
#68 - 9 december 2009 11:54
Problemet är väl att grossisterna tar in färgad fisk fullt medvetna om att den är färgad, man borde kanske hugga tag i den ändan istället.
Sen tar seriösare butiker inte in färgad fisk om dom värnar om sitt goda rykte, problemet är dock att även här är vi på väg mot supermarket modellen där sådant inte är så viktigt.

Tycker dock att det är ett ovanligare problem till skillnad från mycket annat som sker inom zoo/husdjurs bransch.
Jag har svårt att rättfärdiga många avels arter av fisk och andra djur som inte har några vidare förutsättningar till ett liv med naturligt/friskt beteende.
Det finns även ett flertal slit o släng fiskar som blir för stora eller aggressiva eller annars olämpliga för vanliga akvarier.

När det kommer till saltvatten så finns även där en del problem, dessa orsakas dock oftast av en del handlares tvivelaktiga val.
Man köper in djur som inte klarar av att överleva i fångenskap eller som kräver specialkar och mycket engagerade/kunniga akvarister.

Dessa arter är vardagsmat i dom flesta zoobutiker till skillnad från dom fåtal färgade fiskar som förekommer i handeln.

//NiXoN
#69 - 9 december 2009 13:08
Du har en poäng där Nixon. Färgade fiskar går det oftast inte någon nöd på...de bleknar bara efter ett tag....oftast iaf. men det finns vissa andra,konstiga avelsformer, som verkligen far illa.

Jag har färgade fiskar, och de går det ingen nöd på, de är minst lika friska och pigga som de andra arterna jag har.
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 9 december 2009 14:40
Fiskar kan inte ha ett naturligt beteende i akvariet - sedan är det en helt annan fråga att jag tycker att ett onaturligt beteende i akvarium faktiskt ofta är humanare och bättre för fiskarna än det naturliga i naturen.

Låser nu tråden eftersom uppenbarligen intresset är minimalt att diskutera färgade fiskar

Annons