Färgad glas

#1 - 7 september 2005 17:08
Hej! Fick hem ett Juwel Rio (240l) nyligen och blev ganska förvånad över hur mörkt glaset var - nu är akvariet igång och mangrovroten släpper fortfarande ifrån sig lite färg.. -inget allvarligt men i kombination med glaset så blir resultatet att min blå/röd kampfisk har nu blivit brun/lila. Förhoppningsvis blir han lite 'blåare' med framtida vattenbyten, men jag kan inte låta bli att fundera över anledningen till att glaset är så mörkt.
Det verkar vara ljusare på sidorna.
Finns det uppenbarliga fördelar som jag som nybörjare inte ser?
Tack!
#2 - 7 september 2005 19:02
Det underhåller cell bakterier och kondenserar ljuset bättre. Fluxsystemet påverkas också positivt. om du har ett sådant vill säga.

Vad står din fluxkondensator på?
#3 - 7 september 2005 20:47
Fluxsystem? - tyvärr, inget jag känner till.. men tack för svaret!
#4 - 7 september 2005 21:57
[QUOTE=libbelibbe]Vad står din fluxkondensator på?[/QUOTE]

tittat på "back to the future" nyligen ;)
där finns den enda fluxkondensator jag hört om.

mörkare glas låter skumt kollat om det bara är alger ?

roten kan ligga å färga vattnet LÄNGE.
du kan ju lägga den i blöt i badkaret om du har det och byta vatten 3-4ggr per dag.
är den liten kan du lägga roten i en spann eller dylikt.
#5 - 8 september 2005 04:00
Jodå.. roten (den är ganska stor) har legat i ett par veckor i badkaret med många vattenbyten.. det är ett under att det finns vatten kvar i Vättern..
Visst är vattnet gulaktig, men det ger sig nog med tiden.. -vilket inte färgen på glaset gör.. Det märkdes redan när akvariet var tom och inte minst när jag fäste bakgrundsplanschen. Jag kan bara anta att 'det ska vara så' -Juwel verkar ju ganska populär.
Jag har inte sett 'Back to the Future' - kanske dags att göra det!
#6 - 9 september 2005 00:03
Raven

hehe, nja. Men jag var bara tvungen. Det såg så kul ut när kelpie3 skrev " Finns det uppenbarliga fördelar som jag som nybörjare inte ser?" av nån anledning :).

Kelpie3 jag ber om ursäkt!
#7 - 9 september 2005 11:51
Suck..

- Och jag som stod i Zoo affären igår och funderade på att fråga efter en Fluxkondensator!
Men då struntar jag i filmen och nöjer mig med att titta på akvariet istället..
och de encelliga bakterierna : )
#8 - 10 september 2005 14:34
Haha. Det hade jag kunnat mörda för att få se :)
#9 - 10 september 2005 14:38
#10 - 10 september 2005 18:33
[QUOTE=Gimbo]http://susning.nu/Fluxkondensator[/QUOTE]

asgarv den satt fint :D
#11 - 10 september 2005 22:27
yep, det var skön gimbo. klockren länk =)

// SeanChai

Annons