Färga ut?

#1 - 25 november 2003 16:50
Jag har som sagt malawiciklider. De är jättehärliga fiskar, men jag är rädd att de inte färgar ut så mycket som de kan...
Ex. jag har en melanochromis auratus hane, som är nästan fullvuxen, om inte fullvuxen. På artbeskrivningen så visar de en hane, som är svart och vit. Min hane däremot skiftar mellan att vara gul samt gulsvart. Kommer den att bli mera utfärgad, eller?
Jag har även rödzebror, som är enbart svagt röda. Kan man mata dem enbart med räkcocktail, och klarar sig de andra cikliderna på den här kosten?
(Just nu matar jag med "Aquatic Nature Excel" eller vad det heter, foder så att de ska färga ut mera, samt olika frysfoder som räkmix, cyclops, svarta mygglarver, grönsaker mm.

Mvh Malawi´n
#2 - 25 november 2003 17:24
vilken sand och hur ser dit akvarium ut. vart står det och vilka mer fiskar finnes i ditt akv.

MVH
#3 - 25 november 2003 17:46
jag har rådasand, samt en annan, mörkare sand. Akvariumet har en så kallad "affischbakgrund"m, samt har rikligt med grottor och gömställen bland lavastensgrottor. Jag har några få växter, dvs. crinum-lökar. pH värdena är bra för dessa fiskar, dvs. samma värden som bland annat står här på zoopet. Det står i en hörna i källaren, oturligt nog kan en del ljus från tv:n leta sig dit. Förutom melanochromis auratus och röd rödzebra så finns det 2 st plecostomus-malar på ca 6-8 cm.

Mvh Malawi´n
#4 - 1 december 2003 13:47
Vissa fiskarters utfärgning kan hämmas av andra mer aggresiva arter. För att färga ut måste fiskarna känna sig säkra.
Ett ex. från mitt akv. Jag hade en salosi hane som var "kung". Sedan dog den sorgligt nog. Då färgade en Azureus ut sig eftersom han var det högsta hönset. Fiskarna brukar inte heller färga ut sig innan de är könsmogna..

MVH ANders
#5 - 1 december 2003 15:52
Hur fina färger dina fiskar får beror främst på 4 saker:

1/ Om de känner sig säkra, dvs. kan fly undan till ett tryggt och mörkt ställe.

2/ Om de har starka gener. Har de avlats i flera generationer blir de svagare i färgerna. (om de inte "urvalsodlats")

3/ Vad du har för ljus. Prova sylvania grolux, så skall du se att dina röd zebra blir finare.

4/ ...och detta är egentligen det enda som gör dem sådär riktigt, riktigt fina, nämligen om du matar med färgfoder eller inte. Prova att göra räkmix med astaxantin i och mata dina rödzebra i 3 veckor, så skall du nog se att de till slut ser ut som du matat med med plutonium.

Observera att detta inlägg inte tar hänsyn till om det är etiskt rätt eller inte att använda färgfoder/groluxrör etc.

Saludos,
Zaphi
#6 - 1 december 2003 17:12
då undrar jag lite grand, dvs. vart får man tag i sylvania grolux, samt astaxantin? Vad tusan är astaxantin? Jag skulle ju kunna ha ett lysrör med bra spektrum för fiskarna, eftersom jag nu bara har en stor anubias barteri var. barteri i...
Men vilka bra färdiga färgfoder finns det i affären? Jag har just nu aqutic nature cichlid excel-food. Är den bra?
Tror faktiskt att mina har dåliga gener och har inavlats en del, för de är himla ljusa i färgen...
Mvh Malawi´n
#7 - 1 december 2003 20:46
Sylvania grolux är ett växtlysrör med mycket lila i spektrat. Jag är ingen expert på växter (har inga), men det bör fungera utmärkt till växter också. Det bör finnas i varje välsorterad akvarieaffär. Sylvania är alltså själva märket, det finns säkert andra bra märken med.

Du bör nog göra din egna mat om du vill få kräm i färgerna. Pellets i all ära, men vill du veta vad dina fiskar får i sig bör du mixa själv. Jag kan dela med dig av ett bra recept på räkmix:

500g räkor
500g ärtor
20g musslor
50 droppar multivitamin
2,5 msk gelatin
50g astaxantin

Ja du kan mata endast med räkmix, om det nu är samma som räkcocktail vill säga. Det kan vara lurigt att hålla på byta mat för mycket.

Astaxantin kan du nog hitta hos en ciklidaffär i närheten, annars kan du köpa det på Nol Ciklidhobby, han kanske kan skicka det på posten om du inte bor i närheten.

Astaxantin är ett naturligt färgämne, som bland annat finns i skalet hos hummrar, det är därför de blir röda när man kokar dem tror forskare. Vissa blandar i spirulina med, vilket också är bra, men kan ge pigmentfläckar om du kör för hårt med det.

Saludos,
Zaphi
#8 - 2 december 2003 15:05
tusan också=)
har varken en ciklidaffär eller "Nol Ciklidhobby" i närheten...
Nåja, får kolla innehållsförteckningen på räkcocktailen...

Mvh Malawi´n
#9 - 2 december 2003 16:40
Tryck i lite spirulina då, men kolla med nått bra recept om hur du suall dosera. Det funkar bra det med.

Saludos,
Zaphi

Annons