Färg till bakgrund

#1 - 23 oktober 2005 21:13
Hej,

Jag HAR sökt på forumet för att hitta bra trådar om detta men inte fått svar.

Jag har gjort en bakgrund genom att silikona skiffer på frigolit. Nu, när jag läst lite, har jag kommit fram till att jag nog behövt lacka och färga frigoliten innan jag började sätta fast skiffern men nu är den där.

Så för att komma vidare tänkte jag lacka baksidan och måla kanterna (kortsidorna) och de vita fläckarna mellan skifferbitarna tänkte jag silikona fast torv.

Som lack hade jag tänkt mig Epotack akvarielack.
1.) Vart kan man köpa detta i Stockholm? Akvarieaffär?

Färg har jag ingen aning om vad som är bra.
2.) Vilken färg är bra och vart kan jag köpa den i Stockholm?

Värmare och pump m.m. skall gömmas bakom bakgrunden. Jag tänkte bygga en "ficka" med plexiglas.
3.) Hur skär man plexiglas till bra bitar? Vart köper man det i Stockholm?

Tack för svar...
/T
#2 - 24 oktober 2005 04:03
1.
epotack ? menar du epotex ?
finns att köpa via nätet men kostar.
epolan V tror ja ett alternativ heter som är billigare.

2.
om du ska ha det svart så kan du ju prova svart silikon och smeta ut typ.

3.
plexiglas går att såga.
med tanke på materialet är nog en fintandad såg att föredra till exempel bågfil.
själv har jag delat plexiglas med "dremel" och kapskiva och de funkar bra om man är tålmodig.

OFFTOPIC
hur stort akvarium är det ?
hur grov frigolit har du ?
hur mycket väger skiffret ?
orsaken till min fråga är att ja ska göra nåt liknande och skulle använt plexiglas men skulle kosta 1000kr för en passande bit.
#3 - 24 oktober 2005 10:01
Hehehe...Epotex var det jag ville skriva... Tiden då jag postade inlägget får förklara det felet... :-)

Epolan V har jag läst lite om på forumet men det verkar riskera att bli vitt och fult om man blandar fel. Nå väl, jag får väl prova.

Fick tipset om svart silikon så sent som idag... Värt att utvärdera. Tack för det tipset...

Svar:
170 lite hörn (så det är två sidor á 70 cm)
Frigoliten är ganska tunn, 1 cm. Jag vill minska flytkraften. Skall lacka frigoliten på baksidan så inte "frigolitkornen" lossnar, på det sättet tror jag att den sitter bättre mot glaset.
Vet ej vikten på skiffret, men jag väljer tunna bitar. Än känns det inte farligt tungt... :-)
Tror att trixet är att man har rikligt med silikon bakom frigoliten så den sitter stadigt mot akvarieväggen... Det blir jobbigt att ta bort men det är ett senare problem... :-)

Tack för dina svar
/T
#4 - 24 oktober 2005 11:11
Är det inte lite "overkill" att lacka om du ändå bara har ren frigolit med skiffer på framsidan.
Om du dessutom tänkt limma frigoliten mot bakrutan så finns det ingen anledning att lacka.
Men lite svart silikon där frigoliten syns på framsidan kan ju vara bra för det estetiska.
#5 - 24 oktober 2005 17:45
Om frigoliten bara är 1cm och du dessutom har skiffer på den så tror jag inte du behöver vara nervös för flytkraften. Vet inte om mitt inlägg om flytkraften har gjort dig nervös? Isf kan jag säga att min frigolit var 3dm på grövsta stället, 3cm på det tunnaste stället.
Lack bakom bakgrunden är nog rätt onödigt, som sagt. Skulle du använda epolan v där så smälter det nog din frigolit. Gå över bakgrunden med värmepistol (eller hårfön om du inte har någon sådan) så bränner du fast ev. lösa delar i frigoliten. Bör nog räcka bra tror jag.
#6 - 24 oktober 2005 20:19
[QUOTE=y0da]Om frigoliten bara är 1cm och du dessutom har skiffer på den så tror jag inte du behöver vara nervös för flytkraften. Vet inte om mitt inlägg om flytkraften har gjort dig nervös? Isf kan jag säga att min frigolit var 3dm på grövsta stället, 3cm på det tunnaste stället.[/QUOTE]

Ditt inlägg och liknande berättelser om frigolit... :-)
Dessutom vill jag inte att det tar så stort utrymme i akvariet så jag håller det tunnt...

[QUOTE=y0da]Lack bakom bakgrunden är nog rätt onödigt, som sagt. Skulle du använda epolan v där så smälter det nog din frigolit. Gå över bakgrunden med värmepistol (eller hårfön om du inte har någon sådan) så bränner du fast ev. lösa delar i frigoliten. Bör nog räcka bra tror jag.[/QUOTE]

Bra tips med hårfönen... Har nämligen ingen värmepistol...
Tack för tips
/T
#7 - 25 oktober 2005 08:40
Tänk dock på att frigolit inte är det starkaste materialet direkt.. gör du det för tunnt kan det nog vara svårt att få det att hålla ihop.. jag skulle nog behålla bakgrunden på 1cm.
Det är ju inte så mkt djup/vatten som försvinner där ändå.
#8 - 25 oktober 2005 14:16
[QUOTE=y0da]Tänk dock på att frigolit inte är det starkaste materialet direkt.. gör du det för tunnt kan det nog vara svårt att få det att hålla ihop.. jag skulle nog behålla bakgrunden på 1cm.
Det är ju inte så mkt djup/vatten som försvinner där ändå.[/QUOTE]

Nej, jag tänker inte karva på frigolitplattan. Den får vara 1 cm men jag skall värma den på baksida och kanter så den inte "smular"... Funkar verkligen fönen??? :)

Tack för tips
/T

Annons