Färg på spetsnos scalarer ???

#1 - 8 oktober 2007 04:52
Hej !

Mina nya VF scalarer har nu fått väldigt mycket färg efter 3-4 dagar i sitt nya hem.

Vad jag tycker är lite lustigt, är att de har klart lysande BLÅA kinder.

Spröten är oxå klart blå. På 2 av 5 är spröten ilsket blå. Nästan samma blåa neonfärg som hos neontetran.

Ryggfenorna och stjärtfenorna har vääääldigt mycket rött i sig på alla.

Är det någon mer som har samma erfarenhet ?

Visste inte att spetsnosen hade så mycket rött och blått i sig.

Är det tillfälligt pga lång transport + stress....eller ser de faktiskt ut så ??
#2 - 8 oktober 2007 05:04
Så ser även mina ut fast som är grön stället för blå, det kanske är en belysningsfråga vad vet jag. När de visar aggressivitet så får de svarta fläckar lite här och där och ögonen blir svarta, jag tycker att det är sällan de visar strecken utan de är mer som kameleonter som förändrar sina färger och teckningar mest hela tiden.
#3 - 8 oktober 2007 05:39
hmmm...ögonen på mina är svarta, grå, och lite svagt röda i bakkanten.
(kan man säga så om fiskögon...?)

i övrigt så är det som du säger, de skiftar ganska mycket i färg.
De har ganska tydliga streck och punkter hela tiden, men det blir väldigt klart på dom när de antingen äter maten jag ger dom (glupska typer..:-) eller när de får för sig att jaga molly/platyyngel. Upphetsning kanske.
#4 - 8 oktober 2007 09:53
Japp så ser ögonen ut.
#5 - 8 oktober 2007 12:37
Kensa skrev:
Hej !

Mina nya VF scalarer har nu fått väldigt mycket färg efter 3-4 dagar i sitt nya hem.

Spröten är oxå klart blå. På 2 av 5 är spröten ilsket blå. Nästan samma blåa neonfärg som hos neontetran.

Är det tillfälligt pga lång transport + stress....eller ser de faktiskt ut så ??

verkar snyggt, man kanske skulle skaffa några....;):D lycka till med dem nu när du ÄNTLIGEN fått hem dem.....:)
#6 - 8 oktober 2007 13:27
Jag har en liten fråga. Ska man sätta i guppi honan i ett yngel akvarium eller ska man bara låta den vara. Just nu har jag bara en hona. Den går tolsammans med en guldfisk. Men jag Ska köpa ny hane sen.
#7 - 8 oktober 2007 15:44
Kensa skrev:
Hej !

fiskar färgar endast ut ordentligt om de trivs, så där har du svaret :) är nog väldigt få fiskar som färgar ut när de är stressade ;)
#8 - 8 oktober 2007 16:10
Hej!
Inte så säkert att det är riktiga spetsnos skalarer du har!
Köpte själv halvvuxna "spetsnosskalarer" för några år sen, som inte alls var sådana utan antingen en vild variant av vanlig skalare eller nån ny art!:confused:
Hanen fick också ett väldigt blått skimmer på sidan av hela kroppen, riktig spetsnos skall vara mer åt det gröna hållet!
Den sluttande pannan är väl annars ett bra kännetecken på spetsnosar samt den gröna fläcken bakom "örat", och att ränderna är fler och mer bruna än svarta hos unga individer, fast det finns även spetsnosar med nästan inga ränder alls utan är nästan helt silverfärgade på sidorna!

Thaifighter
#9 - 8 oktober 2007 17:15
Låter som några fina fiskar. Vart lever spetsnosscalarer i Sydamerika?
#10 - 9 oktober 2007 04:35
Hej!

Inte så säkert att det är riktiga spetsnos skalarer du har!

Köpte själv halvvuxna "spetsnosskalarer" för några år sen, som inte alls var sådana utan antingen en vild variant av vanlig skalare eller nån ny art!:confused:

Hanen fick också ett väldigt blått skimmer på sidan av hela kroppen, riktig spetsnos skall vara mer åt det gröna hållet!

Den sluttande pannan är väl annars ett bra kännetecken på spetsnosar samt den gröna fläcken bakom "örat", och att ränderna är fler och mer bruna än svarta hos unga individer, fast det finns även spetsnosar med nästan inga ränder alls utan är nästan helt silverfärgade på sidorna!

Thaifighter

Jodå, spetsnos är det allt.

De har alla tecken som spetsnosar skall ha.
Formen är där, pricken vid ryggen är där, ögonfärgen är där, övrig teckning är där. Bilden som finns på Ciklid.se skulle kunna vara tagen i mitt kar. Bortsett från att mina har klart mer rött i fenorna. Men det kan bero på mina lysrör som har mycket rött i sig. http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=492

Kjear, se tråden ovan för att få reda på vart dom kommer ifrån.
#11 - 11 oktober 2007 08:35
gjorde ett litet experiment igår.

bytte ut ett av mina aquarelle lysrör mot ett av juwels skitoriginalrör.

se på f-n.

Nästan allt rött i spetsnosarnas fenor försvann.......

Bytte snabbt tillbaka till aquarelle.....

Annons