Färg på siliconet !

#1 - 5 september 2007 21:50
Hej

Jag har sett sidor där man sätter ihop BTN och de har använt
svart silicon, är det en slump = billigare.
Min fråga lyder .... Spelar det ngn roll vilken färg siliconet har
eller är det bara billigare med svart silicon till akvarium ???
Mvh Wilda
#2 - 5 september 2007 22:34
Det är bara en smaksak vilken färg man väljer
Bilagor:
#3 - 6 september 2007 06:12
Viktigt är dock att kolla så att siliconet inte är tex våtrumssilikon som innehåller antimögelmedel som kan vara giftigt.

Glassilikon som anges på tuben att det kan användas som akvariesilikon är oftast genomskinlig.
Svart silikon brukar vara lättast att få tag i på akvariebutikerna och är i regel bra mycket dyrare än den silikon man kan köpa i byghandeln.

Ett tipps om man vill ha svart silikon är att använda Sikasil-E om man får tag i den (Bejjer Bygg saluför Sikasil)
Det står inte angivet på tuben att den ska fungera till akvarium men jag har varit i kontakt med leverantören och det är bara färgen som skiljer den från genomskinlig Sikasil-E som anges vara till för bla akvarier.

Sikasil-E finns även i andra färger men jag har för mig att man ska bassa sig för den vita (varför man nu skulle vija ha vit silikon?) då den innehåller antimögelmedel.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 september 2007 07:10
Som flera redan nämnt så är det mest en smaksak vilken silikon man använder. Är det ett ramaakvarium spelar det väl ingen roll, däremot syns det rejält i ett helglas och då föredrar de flesta (inkl. jag) svart silikon.
Limmar man en bakgrund så ser det också oftast bättre ut med svart silkon än med "transparant".

Vad som är viktigt är istället det som heeke nämner - dvs kolla så att silikonet är avsett för akvarium.

Sedan finns det också olika kvaliteer på silikon (olika hållfasthet) - de billigaste är oftast helt Ok till mindre akvarier och till att limma bakgrunder med.
De svarta som finns i handeln är oftast av lite högre kvalité.

Annons