Färg på posthornssnäckor?

#1 - 26 november 2007 11:40
Jag fick med lite posthornssnäckor med fisk i en burk. De har gått där ett halvår snart. Till början var alla röda-bruna. Men nu helt plötsligt har det börjat komma fläckiga individer, de har alltså röd fot, och svart och vitfläckigt skal. Nån som varit med om liknande?
#2 - 26 november 2007 15:23
vita fläckar är nog skador på skalen

Jag har bruna posthorn som plötsligt började producera blå bebisar :) De bruna varierar också i nyans och fläckighet mellan olika individer
#3 - 26 november 2007 22:00
Det är snarare svarta fläckor på vitt/transparent skal och de är helt släta
#4 - 26 november 2007 23:23
kan du fota dem? vore kul att få se.
#5 - 28 november 2007 17:20
Nu har jag tagit en bild men det syns inte jättetydligt hur svarta fläckarna är blixten har blekt dem en aning.

[COLOR=#22229c]http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1698589[/COLOR]
#6 - 28 november 2007 17:26
endymion skrev:
Nu har jag tagit en bild men det syns inte jättetydligt hur svarta fläckarna är blixten har blekt dem en aning.

[COLOR=#22229c]http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1698589[/COLOR]

den ser ju riktigt fin ut den där. Lite åt det blå hållet tycker jag det ser ut som. Jag har också fått en del blekfisar bland mina bruna, fast inte riktigt som den där i färgen.
#7 - 28 november 2007 17:27
har du kollat riktigt nära om de där fläckarna är som små gropar? Kan vara så att det är någon alg eller smuts som samlats där och ser ut som svarta prickar. har haft ett par snäckor som hade lite gropar i skalen där det samlats all möjlig bråte .
#8 - 28 november 2007 17:29
jubbe063 skrev:
har du kollat riktigt nära om de där fläckarna är som små gropar? Kan vara så att det är någon alg eller smuts som samlats där och ser ut som svarta prickar. har haft ett par snäckor som hade lite gropar i skalen där det samlats all möjlig bråte .

Nä, det där är hur skalet är färgat, det kan jag sätta pengar på. Vissa av min a brunröda har precis likadana fläckar, fast på en annan bakgrundsfärg då
#9 - 28 november 2007 17:31
Kul. har aldrig sett några med fläckar av den typen faktisk. men någon gång är ju första gången för allt:D
#10 - 28 november 2007 17:34
jubbe063 skrev:
Kul. har aldrig sett några med fläckar av den typen faktisk. men någon gång är ju första gången för allt:D

Då måste du nästan ta en titt på mina snäckor också :)

här: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=849877&gid=1406976

det är lite blandade sorter, men du kan ju koncentrera dig på posthornen
såg nu att en av snäckorna på mina bilder inte var helt olik trådskaparens snäcka faktiskt
#11 - 28 november 2007 17:46
Knyttet skrev:
Då måste du nästan ta en titt på mina snäckor också :)

här: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=849877&gid=1406976

det är lite blandade sorter, men du kan ju koncentrera dig på posthornen

såg nu att en av snäckorna på mina bilder inte var helt olik trådskaparens snäcka faktiskt

Wow, de var fina, konstigt att jag missat sånt, mina har aldrig haft såna fläckar. Urtjusigt :D
#13 - 28 november 2007 21:32
Förlåt att jag snor tråden lite;)

Denna albino/rosa har vanliga bruna föräldrar...... Hur vanligt är detta?? vet någon om de kan föröka sig?
#14 - 28 november 2007 21:47
Jag har sett att det finns sådan att köpa i alla fall, rosa med vita skal. Fina :-)
Jag har en variant kan man väl säga, ska heta high orange men jag är inte säker på om det verkligen är den sorten jag fått... djuret är rosa och skalet mer genomskinligt.
De jag har kan föröka sig :-)
#15 - 28 november 2007 22:08
Fina!!

Ja, min är mer pärlemorfärgad. Jag funderar på att eftersom den har brun förälder så kanske detta är en steril mutation. Har inte sett fler av samma färg i den räkburken trots att den är stor och fin:)
#16 - 28 november 2007 22:34
Klart att du kan få fler!

Men, eftersom dina övriga är bruna så kommer du sannolikt att få bruna avkomlingar såtillvida att du inte separerar den vita och matchar med en brun så att du kan hålla redan på avkomlingarna. Sedan låter du avkomlingarna korsa sig och med den vita föräldern så kan du få ut snäckor den de genetiskt kommer att bli fler vita. Den bruna färgen ärvs nämligen dominant.

Hälsningar

Sabina
#17 - 28 november 2007 22:45
Jag bara de två vuxna som syns på bilden i den burken. Avkomlingarna är än så länge knappnålsstora och svåra att färgbestämma. Tycker du att jag ska plocka bort den bruna posthornssnäckan nu så att avkomman kan korsa sig med den vita? Jag trodde att poshornen var tvåkönade (inte behövde en partner som äppelsnäckorna) eller har jag fått det om bakfoten:D

Tack för ditt snabba svar Sabina:)
#18 - 29 november 2007 06:35
Posthorn är tvåkönad, men helt ensam får den inga barn, behövs två snäckor men då kan bägge bli gravida så att säga.
#19 - 29 november 2007 14:15
evus skrev:
Jag bara de två vuxna som syns på bilden i den burken. Avkomlingarna är än så länge knappnålsstora och svåra att färgbestämma. Tycker du att jag ska plocka bort den bruna posthornssnäckan nu så att avkomman kan korsa sig med den vita?

Jag tycker det låter som en bra idé, borde vara störst chans att få fler rosa då. Den ser väldigt fin ut din rosa snäcka. Häftigt att få rosa från bruna, jag har inte hört om det förut. Blå från bruna har jag själv fått, så det vet jag att det går. Men spara din bruna också någonstans, den kanske kan få fler rosa avkommor.

De blå som kom hos mina bruna har jag flyttat till ett eget akvarium, sen är jag där ibland och plockar bort de bruna som föds där. Gör samma sak med mina röda som också får lite bruna avkommor. Till slut hoppas jag på att att alla nya småsnäckor ska bli av rätt färg.

Annons