Färg på Cynotilapia honor ?

#1 - 20 december 2005 21:50
Undrar om det finns några bilder på zoopet på
hur färgen ser ut på honorna. t.ex. på Cynotilapia afra eller
Cynotilapia jalo reef ("yellow dorsai") ? Har dom liknande färg eller tråkiga ?

Ni som har haft sånna färgar dom ut bra? Tänkt ha någon av dessa tillsammans med några golden och Maigano i mitt nya malawi kar.
#2 - 20 december 2005 22:56
Ja honorna som är VF(afra) är lite färg gladare.
Har själv Cobwe och dessa är jag hel nöjd med. hade ett par VF men honan dog så nu har jag 2+2 varav en hanne är VF och hanär klart mycket snyggare än den andre.
Lungna och trevliga och jäklar på att yngla av sig och ej aggresiva av sig.

Mvh Mattias
#3 - 27 december 2005 00:35
[QUOTE=MantaC0re]Ja honorna som är VF(afra) är lite färg gladare.
Har själv Cobwe och dessa är jag hel nöjd med. hade ett par VF men honan dog så nu har jag 2+2 varav en hanne är VF och hanär klart mycket snyggare än den andre.
Lungna och trevliga och jäklar på att yngla av sig och ej aggresiva av sig.

Mvh Mattias[/QUOTE]

En fundering vad står VF afra för ?
#4 - 27 december 2005 00:43
VF står för Vildfångad. Att fisken är fångad på plats i Malawisjön.

Jag hade en grupp Vildfångade Afror, och de var faktiskt snyggare än de odlade, trots att de var väldigt lika i övrigt.

Tillbaka till din fråga, bland de afror jag hade hade honorna samma färg som hanarna på ett ungefär, fast ganska mycket blekare. Hanarna hade starkt orange ryggfena, honorna gul/orange beige, svart på hanarna var grått på honorna osv.
#5 - 27 december 2005 01:03
[QUOTE=Nils Holmström]VF står för Vildfångad. Att fisken är fångad på plats i Malawisjön.

Jag hade en grupp Vildfångade Afror, och de var faktiskt snyggare än de odlade, trots att de var väldigt lika i övrigt.

Tillbaka till din fråga, bland de afror jag hade hade honorna samma färg som hanarna på ett ungefär, fast ganska mycket blekare. Hanarna hade starkt orange ryggfena, honorna gul/orange beige, svart på hanarna var grått på honorna osv.[/QUOTE]

Ok då är jag med. Är det svårt att få tag i vildfångade ? Är det någon skillnad på beteende. Sitter här och lurar vilka Afra jag ska välja.Står mellan Nkhata bay och Yellow dorsal har också vaarit inne på en annan sort nämligen saulosi.
#6 - 27 december 2005 03:01
Det är inte direkt som att det kryllar av Vildfångade afror, men det kommer upp lite då och då. Jag har aldrig sett i handeln, men på tex ciklid.se's köp/sälj och på http://www.fiskformedlingen.se/ kan man ibland hitta.
#7 - 31 december 2005 20:53
"FROGGY" Vet inte vart du bor nånstans i Sverige, men kan rekommendera min lokala malawiaffär i Örebro.
www.ciklid.com
Ladda hem lagerlistan.
Köper alla mina firrar där, brukar finnas mycket gott om VF.
#8 - 31 december 2005 23:53
Här finns foton på hane resp. hona av C. afra från Likoma-ön och en hane från Nkhata Bay: http://www.riftlakes.com/cichlids/cynotilapia_afra.html

Annons