Får inte ordning på växterna

#1 - 31 januari 2011 17:24
Hej

Har tidigare skrivit ett inlägg om att det bara är min andmat som trivs i akvariet och har sedan dess skaffat pmdd samt nya lysrör till akvariet.

Får dock fortfarande ingen ordning på växterna, sen de nya lysrören kom så har crinumen vuxit rejält på längden (bladen har inte blivit bredare direkt men som sagt vuxit på längden) problemet är dock att bladen blir bruna längst ut i kanterna och sen trillar toppen av.

Samma sak händer med de andra växterna vi köpte nya, vi var på Akvarielagret i Bromma och fick lite tips på bra växter (som våra ancistrusar inte skulle äta på) men även där blir bladen bruna och trillar av. Kan inte komma på vad det var för 2 sorter vi köpte men den ena (som jag tycker ser ut lite som persilja, hade varit bättre om jag vetat det latinska namnet jag vet ;) ) dog på bara några dagar, bladen blev bruna sedan lossnade de, till slut gick även "stammarna" av.

Den andra sorten lever fortfarande och tycks också växa på längden men bladen blir bruna och det känns som om växten nästan blivit för lång för "stammarna" har liksom ingen styrsel längre och vissa har gått av.

Vi hade några gamla tigervallisneria som var så gott som döda, satt typ bara rötterna kvar men alla blad hade lossnat, som dock ser ut som om de börjat ta sig. Befarar dock att det bara är en tidsfråga innan även dessa får bruna blad och dör.

Om någon på den här luddiga beskrivningen kan ge några tips vad som kan tänkas vara fel så skulle det uppskattas.

Jag kommer även ihåg att jag sett en länk till en sida med bilder på olika brister hos akvarieväxter om någon vet vilken länk det är jag menar så vore det snällt om någon kunde posta länken.
#2 - 31 januari 2011 19:05
Mina vallisnerior blev sämre när jag körde med easycarbo och tropica mastergrow. Däremot mår andra växterna bra av det.
Kan va ett sammanträffande bara men... Så blev det för mej.

Vad har du för belysning ? Det spelar ju väldigt stor roll med !!!
#3 - 31 januari 2011 19:34
jag har sett bossep ha något resonemang runt det där - han kör/körde något test med växter som beteer sig något liknade - om jag kommer ihåg rätt så tolkade bossep det som att växterna behöver mer co2 (tror att han bara gödslar med micro+) - du kanske kan fråga honom ...
#4 - 31 januari 2011 21:00
Hej,
Ja jag är så tokig att jag framtvingat ett liknande förlopp. Enligt min teori har du kolbrist om du kör normal dos av PMDD. Enligt defac (som egentligen borde svara på detta) så är ljuset, gaspedalen, kolet bensinen och PMDD oljan. (Tror jag skrev rätt nu!). Så du har olja och trampar på gasen men har ingen soppa i tanken.
Jag brukar inte ge detta råd men någon gång skall vara den första. Prova med lite Easy Carbo eller Excel. Om det funkar borde du nog fundera på CO2 lite mer permanent.
#5 - 1 februari 2011 17:26
ok, har själv funderat på det där med CO2, får testa och se vad som händer.

Tack så mycket för era svar.

En liten fråga bara, var kan man köpa EasyCarbo? Säljs det i "vanliga" djuraffärer? Eller är det någon som har tips var i Sthlm man kan hitta det (gärna centralt)
#6 - 1 februari 2011 20:59
en tanke som slår mig är om du har så låga halter co2 att växterna går åt på det sättet så har du helt enkelt för liten cirkulation på vattnet i karet, i normala fall har man bara med hjälp av cirkulationen ner tillräckligt med co2 från luften för att växterna inte ska dö, så kanske ska börja med att fråga vad du har för cirkulation på vattnet innan vi börjar föreslå kemikalier.
Personligen föreordar jag hellre mäsk än easycarbo som ska micklas med varje dag, mäsk får man bygga ihop en anläggning men sen ser man bara till den var annan vecka.
#7 - 1 februari 2011 21:14
En fråga, du har andmat. Till hur stor del täcker de ytan?
#8 - 1 februari 2011 22:40
Fuzzop skrev:
en tanke som slår mig är om du har så låga halter co2 att växterna går åt på det sättet så har du helt enkelt för liten cirkulation på vattnet i karet, i normala fall har man bara med hjälp av cirkulationen ner tillräckligt med co2 från luften för att växterna inte ska dö, så kanske ska börja med att fråga vad du har för cirkulation på vattnet innan vi börjar föreslå kemikalier.

Personligen föreordar jag hellre mäsk än easycarbo som ska micklas med varje dag, mäsk får man bygga ihop en anläggning men sen ser man bara till den var annan vecka.

Håller naturligtvis med att CO2 är rätt väg att gå! Jag är absolut ingen vän av mirakel flaskor men EC är en enkel test innan man börjar med CO2 som bör skötas och kontroleras om det skall gå bra. Hel enkelt att testa det enkla först!
#9 - 2 februari 2011 06:25
Nu tänkte jag mera som co2 källa i längden (jag börjar väl bli trött tidigt på äldre dar), bra cirkulation på vattnet borde faktiskt vara nog för att hålla växterna vid liv (pratas om enklare växter) så nåt är inte riktigt som det ska i det karet och man kanske skulle se över det först och sen testa med EC om man vill få bättre tillväxt (borde inte behövas för överlevnaden.
#10 - 2 februari 2011 10:11
Andmaten rensas minst en gång i veckan så den täcker inte ens hela ytan, försöker hålla efter den så mycket som möjligt. Men jag gillar andmat (har förstått att jag är ganska ensam om det) så vill inte rensa bort allt. Även om det är sambons plan att rensa bort allt och ersätta med någon annan flytväxt.

Utifrån vad jag har läst om EC nu så har jag förstått att det finns olika synpunkt om medlet i sig men tänker nog testa det för att se om det är co2 som behövs. Visar det sig att växterna tar sig med hjälp av EC så får vi fundera på om vi ska ha någon annan långsiktig lösning.

Cirkulationen bör det inte vara något fel på om man ser till pump och akvariestorlek.
#11 - 2 februari 2011 12:03
Om jag förstår dig rätt har du ganska mycket andmat, vilket i sig hindrar cirkulationen (på ytan där den är som viktigast), så det har kanske inte med att pumpens storlek att göra utan mera vad som stoppar upp den, du kan ju prova att rensa ner andmaten till typ 10-20st (och se till att den håller sig där ett tag) så den inte dör ut men ytan är nästan helt tom, då behöver du inte slänga ut några pengar på EC för att se om det är där problemet ligger ;)
Bilagor:
#12 - 2 februari 2011 17:19
Fuzzop skrev:
Om jag förstår dig rätt har du ganska mycket andmat, vilket i sig hindrar cirkulationen (på ytan där den är som viktigast), så det har kanske inte med att pumpens storlek att göra utan mera vad som stoppar upp den, du kan ju prova att rensa ner andmaten till typ 10-20st (och se till att den håller sig där ett tag) så den inte dör ut men ytan är nästan helt tom, då behöver du inte slänga ut några pengar på EC för att se om det är där problemet ligger ;)

Andmat och andra flytväxter tar sitt kol från luften och övrig näring från vattnet. Vad som man skall tänka på är att det minskar ljusmängden mycket mer än man tror. Så bra ljusmängd slukas snabbt av exempelvis andmat, mycket mer än vad man ser med blotta ögat. Så det kan bli svårt med ljus nere vid botten om man har ytan täckt till stor del med det.
Som du sager så är andmat en otroligt bra broms på ytcirkulationen men just det är ett av det bästa sättet att bli av med dessa växter.
Jag ser inte att mina övriga växter mår bättre med ”hela havet stormar” ytcirkulation. Det tycks däremot som om vattenombytet är viktigt. Det växer bättre hos mig med samma l/tim men ingen ytrörelse än med samma ”flås” vid ytan.
Bilagor:
#13 - 2 februari 2011 17:20
frida.L skrev:
Andmaten rensas minst en gång i veckan så den täcker inte ens hela ytan, försöker hålla efter den så mycket som möjligt. Men jag gillar andmat (har förstått att jag är ganska ensam om det) så vill inte rensa bort allt. Även om det är sambons plan att rensa bort allt och ersätta med någon annan flytväxt.



Utifrån vad jag har läst om EC nu så har jag förstått att det finns olika synpunkt om medlet i sig men tänker nog testa det för att se om det är co2 som behövs. Visar det sig att växterna tar sig med hjälp av EC så får vi fundera på om vi ska ha någon annan långsiktig lösning.



Cirkulationen bör det inte vara något fel på om man ser till pump och akvariestorlek.

Testa att hålla max 25% täcke några veckor!
#14 - 2 februari 2011 18:50
Hej

Skaffat EC idag och haft i karet, har även satt på det där extra "munstycket" på pumpen för att få igång lite mer cirkulation. Nu när andmaten pressas mer mot ena sidan så kan man se att det täcker inte ens en fjärde del av ytan (inte ett tjockt lager heller)

Problemet är dock att nu när vi gjort allt detta idag så har ALLA fiskar (tom ancistrusarna) börjat att flämta. En av tetrorna stod dessutom uppe vid ytan och andades. Vi har gjort vattenprov och allt ser bra ut (ingen nitrit eller liknande).

Någon som vet vad som kan vara fel?

Märkte att det var lite dåligt flås i pumpen när vi satte på munstycket så har gjort rent filtren så nu är genomströmningen bättre. Finns det något annat vi kan göra?
#15 - 2 februari 2011 21:22
frida.L skrev:
Hej



Skaffat EC idag och haft i karet, har även satt på det där extra "munstycket" på pumpen för att få igång lite mer cirkulation. Nu när andmaten pressas mer mot ena sidan så kan man se att det täcker inte ens en fjärde del av ytan (inte ett tjockt lager heller)



Problemet är dock att nu när vi gjort allt detta idag så har ALLA fiskar (tom ancistrusarna) börjat att flämta. En av tetrorna stod dessutom uppe vid ytan och andades. Vi har gjort vattenprov och allt ser bra ut (ingen nitrit eller liknande).



Någon som vet vad som kan vara fel?



Märkte att det var lite dåligt flås i pumpen när vi satte på munstycket så har gjort rent filtren så nu är genomströmningen bättre. Finns det något annat vi kan göra?

Hur gjorde du rent filltret? Kan du snabbt mäta PH?
#16 - 2 februari 2011 21:23
Har du bytt vatten?
Hur mycket EC slog du i?
#17 - 2 februari 2011 22:09
Om inte vattenbyte är gjort (efter att dom började flämta) så byt snabbt 30% till relativt svalt vatten, låter som en nitritspik pga rengöringen, såvida du inte kraftigt överdoserat EC för då är det nog bäst att göra flera stora vattenbyten.
Ökar man ytcirkulationen så är det absolut inte därför fiskarna står och flämtar utan det är normalt alltid för varmt vatten eller nitrit.
#18 - 2 februari 2011 22:35
Fuzzop skrev:
Om inte vattenbyte är gjort (efter att dom började flämta) så byt snabbt 30% till relativt svalt vatten, låter som en nitritspik pga rengöringen, såvida du inte kraftigt överdoserat EC för då är det nog bäst att göra flera stora vattenbyten.

Ökar man ytcirkulationen så är det absolut inte därför fiskarna står och flämtar utan det är normalt alltid för varmt vatten eller nitrit.

Eller ammoniak! Om pH är över 7.
#19 - 3 februari 2011 05:51
Vattenbyte gjordes igår, fiskarna började flämta innan vattenbytet och filterrengöringen så själva flämtandet kan inte ha att göra med att vi sköljde bort bakterierna o filtret eller liknande. hade i nitrivec även fast provet inte visade nåt. Ph (kommer inte ihåg exakt vad det låg på) och nitrit ser bra ut, provet jag har mäter tyvärr inte ammoniak men det hänger väl samman med ph?

Tände nu på morgonen och fiskarna har slutat flämta men de är väldigt bleka. Tetrorna har varit så här bleka vid något tidigare tillfälle och då har det funkat att "lufta ur" akvariet och köra med nitrivec. Om det ser likadant ut när jag kommer hem ikväll så gör jag ett vattenbyte till.

Ska kolla med sambon hur mycket EC han hade i igår tror ni det är några problem att ha i EC igen ikväll?

Tack för era svar.
#20 - 3 februari 2011 06:44
bossep skrev:
Eller ammoniak! Om pH är över 7.


Sant, det är ju förstadiet till nitrit så tänkte inte riktigt på det.

Vilket fall som brukar ett vattenbyte vara en bra ide vid flämtande fiskar om man inte vill riskera att nån av dom dör.

Är inte nån expert på EC men antar att det häldes i efter vattenbyte så om fiskarna flämtade redan innan borde det inte heller vara orsaken (ammoniak/nitrit eller för hög temperatur borde då normalt vara orsaken) till det problemet, så korrekt doserat borde det inte va nån fara för fiskarna.
#21 - 3 februari 2011 09:49
ny mätning av ph idag med ett bättre mer exakt test, visar sig att ph nu ligger på ca 7-7,5. Och det ska väl inte vara någon fara. Glödbandstetrorna är tydligen fortfarande lite bleka så ska jag fortsätta köra vattenbyten? Och i så fall hur mycket vatten ska bytas? Har hört olika om hur mycket vatten man ska byta 10-30%? Har också hört att man ska ha i kallt vatten när man byter för att det varma vattnet från kranen inte är så bra. Om ni har några åsikter om detta så tas de tacksamt emot.

Hade i ca 2 ml EC igår i ett 120 L kar så ska väl inte ha varit EC som gjorde att allt blev knasigt igår. Vad kan det bero på att man helt plötsligt så bara får en nitritpik/ammoniak i karet, för det måste ju varit något sådan som hände igår?
#22 - 3 februari 2011 13:55
frida.L skrev:
Vattenbyte gjordes igår, fiskarna började flämta innan vattenbytet och filterrengöringen så själva flämtandet kan inte ha att göra med att vi sköljde bort bakterierna o filtret eller liknande. hade i nitrivec även fast provet inte visade nåt. Ph (kommer inte ihåg exakt vad det låg på) och nitrit ser bra ut, provet jag har mäter tyvärr inte ammoniak men det hänger väl samman med ph?



Tände nu på morgonen och fiskarna har slutat flämta men de är väldigt bleka. Tetrorna har varit så här bleka vid något tidigare tillfälle och då har det funkat att "lufta ur" akvariet och köra med nitrivec. Om det ser likadant ut när jag kommer hem ikväll så gör jag ett vattenbyte till.



Ska kolla med sambon hur mycket EC han hade i igår tror ni det är några problem att ha i EC igen ikväll?



Tack för era svar.

Det kanske låter logiskt att det av någon anledning kom i lite mycket EC.
Den aktiva delen i det är ett relativt starkt desinfektionsmedel. Så om ni överdoserade
Kan bakterierna i filtret och sanden åkt på en rejäl smäll.
Ha inte i mer EC just nu lura först ut vad som gick fel. Håll ögonen på Nitriten ett par dagar. Det är normalt bakterierna som gör om Nitrit till Nitrat som får den största smällen. Dessa döda bakterier kommer då att belasta akvariet i stället för att hjälpa det.
#23 - 3 februari 2011 13:57
frida.L skrev:
ny mätning av ph idag med ett bättre mer exakt test, visar sig att ph nu ligger på ca 7-7,5. Och det ska väl inte vara någon fara. Glödbandstetrorna är tydligen fortfarande lite bleka så ska jag fortsätta köra vattenbyten? Och i så fall hur mycket vatten ska bytas? Har hört olika om hur mycket vatten man ska byta 10-30%? Har också hört att man ska ha i kallt vatten när man byter för att det varma vattnet från kranen inte är så bra. Om ni har några åsikter om detta så tas de tacksamt emot.



Hade i ca 2 ml EC igår i ett 120 L kar så ska väl inte ha varit EC som gjorde att allt blev knasigt igår. Vad kan det bero på att man helt plötsligt så bara får en nitritpik/ammoniak i karet, för det måste ju varit något sådan som hände igår?

Jag skulle inte byta vatten just nu i så fall. Vad mer än att hälla i EC gjorde du? Vattenbyte eller?
#24 - 3 februari 2011 14:24
Hmm, jag försår inte riktigt råden att man ska vara tvungen att pytsa i antingen EC eller co2 i ett vanligt akvarium. Är det inte bättre väg att gå att först ta reda på vilka växter som inte klarar sig och sedan utgå från detta?
Att ha hela ytan full av andmat som både tar ljus och gödning från de "riktiga" växterna är det första jag skulle ta bort samt att ta reda på vilka växter som är i karet. Det är inte alla växter som funkar i ett kar, trots att de är vattenväxter. Det låter som om du har Cabomba, och den funkar inte alla gånger.
Däremot finns det hur många snygga växter som helst som inte kräver en massa tillsatser, som nu även verkar ha fått ditt kar i obalans.
#25 - 3 februari 2011 14:26
Det som vi gjorde igår som inte görs i vanliga fall var att mata ancistrusarna med nya algtabletter, häla i EC (ca 2 ml) och sätta på munstycket på pumpen för att få mer flås.

Senare på kvällen upptäckte vi att fiskarna flåsade väldigt mycket, då upptäckte vi att pumpen fick lite sämre flås med munstycket på så vi gjorde rent filtren (var inte jag som gjorde rent den men det var tydligen lite "slemmigt" på filtren som det inte brukar vara i vanliga fall, vi gjorde rent pumpen senast i söndags men vi har förutom själva filtren även extra "filterludd/massa" för att få upp mer småpartiklar/skräp), när vi upptäckte hur stressade alla fiskar var så gjorde vi ett vattenbyte (2 hinkar, vet inte hur mycket det blir i %)

Finns ju 3 olika faktorer som vi gjorde igår som kan ha påverkat, den nya maten till malarna, EC samt pumpen. Vore bra att lista ut vad av detta det är som påverkat. Låter ju logiskt att det kanske kommit för mycket EC i vattnet med sambon som hällde i jobbar på labb så har svårt att se att han helt skulle missa hur mycket 2 ml är ;) och 2 ml till 120 L ska väl vara en normaldos eller ska man ha i mindre än den rekommenderade dosen? I och med att växterna dör så har vi ganska lite växter i karet just nu, kan det påverka?

Planen nu är väl att göra ett litet vattenbyte igen ikväll och ha koll på värdena, glödbandstetrorna funkar också som ganska bra indikationer på om något är fel så hålla koll på deras färg och aktivitet, just nu är de mest nere vid botten och är forfarande ganska bleka (iaf senast jag fick rapport hemifrån...)

Tack så jättemycket för alla dina svar och all din input!
#26 - 3 februari 2011 14:33
Svar till Ansjo - har varit på akvarielagret i Bromma och fått tips om vilka växter som skulle klara sig bäst i vårat kar. (Utifrån att våra ancistrusar äter en del på bladen och att vi tidigare inte lyckats så bra med växterna). De växterna vi fick tips om som tåliga och inte så lockande för malarna och som vi köpte då (som jag inte kommer ihåg namnet på) dog på ca en vecka.

De senaste månaderna är det inga växter som klarat sig oavsett vad vi haft i. Sedan jag skrev mitt inlägg om att bara andmaten trivs så rensar vi andmat minst en gång i veckan. Är inget heltäckade täcke med andmat utan när den trycks ihop täcker det mindre än 1/4 av ytan (så när det inte trycks ihop så är det små öar som åker runt) Så alltså är aldrig hela ytan täckt med andmat.

Känns onödigt att slänga ut flera hundra på nya växter som ändå bara dör, oavsett om vi köper tåliga växter eller inte, så istället köpa nya växter så testar vi nu något annat. Tyvärr funkade ju det inte heller så bra igår men vi kör på och testar lite mer vad som kan tänkas funka/inte funka.
#27 - 3 februari 2011 14:41
Jag förstår din/er frustation men det funkar med växter i de allra flesta fall utan tillsats av EC eller co2 i ett vanligt akvarium, så jag ser det mer som att ni fått rådet att angripa verkan och inte orsaken.
Akvarielagret är säkert en bra affär, men även affärer kan ge fel råd lite beroende på olika betingelser i de akvarium som finns hemma hos folk.
Personligen hade jag gått en annan väg för att bena ut problemet, men det är svårare när man inte kan se karet irl som ni kan:).
Hade karet varit mitt skulle jag fundera lite olika saker, såsom: fiskval och belastning, ljustid och vilket ljus, gödning (PMDD), vilka växter, bottensubstratet, andmaten osv.
#28 - 3 februari 2011 14:57
Det är väldigt frustrerande, speciellt när man ser hur fiskarna lider.

Men jag vet inte hur vi ska bena ut det hela så om du har några klocka råd att ge utifrån en skriftlig beskrivning så tas den tacksamt emot! Vi har just nu 3 pansarmalar (en panda och två leopard) 2 ancistrus, 2 botier, samt 7 glödbandstetror.

I växtväg har vi valisineria (orkar inte kolla upp hur det stavas men hoppas du förstår), crinum (som som sagt växer på längden men blir brun längst ut i topparna och sen trillar toppen av) samt några som jag inte kommer ihåg vad de heter men som de rekommenderade i Bromma.
På botten har vi ganska finkornig sand (hade tidigare större sand/grus men den var för vass så två pansarmalar strök med innan vi kom på vad det var - växterna trivdes inte på den tiden heller). Vi har även en ganska stor rot som i princip sträcker sig längs hela akvariet (roten funnits i några månader och växtern trivdes inte tidigare heller).
Karet är på 120 L och vi har en Fluval 2 pump. Vi har haft akvariet i strax ett år och har nyss bytt lysrör och växterna har då börjat växa på längden men som du nog läst i orginal inlägget så tar sig inte växterna utan dör ändå.

Om du utifrån den här beskrivningen har några tips att ge så säg till! :)
#29 - 3 februari 2011 15:52
frida.L skrev:
Det är väldigt frustrerande, speciellt när man ser hur fiskarna lider.



Men jag vet inte hur vi ska bena ut det hela så om du har några klocka råd att ge utifrån en skriftlig beskrivning så tas den tacksamt emot! Vi har just nu 3 pansarmalar (en panda och två leopard) 2 ancistrus, 2 botier, samt 7 glödbandstetror.



I växtväg har vi valisineria (orkar inte kolla upp hur det stavas men hoppas du förstår), crinum (som som sagt växer på längden men blir brun längst ut i topparna och sen trillar toppen av) samt några som jag inte kommer ihåg vad de heter men som de rekommenderade i Bromma.

På botten har vi ganska finkornig sand (hade tidigare större sand/grus men den var för vass så två pansarmalar strök med innan vi kom på vad det var - växterna trivdes inte på den tiden heller). Vi har även en ganska stor rot som i princip sträcker sig längs hela akvariet (roten funnits i några månader och växtern trivdes inte tidigare heller).

Karet är på 120 L och vi har en Fluval 2 pump. Vi har haft akvariet i strax ett år och har nyss bytt lysrör och växterna har då börjat växa på längden men som du nog läst i orginal inlägget så tar sig inte växterna utan dör ändå.



Om du utifrån den här beskrivningen har några tips att ge så säg till! :)

Nu är frågan om du ska följa den inslagna vägen med EC eller om du först ska försöka bena ut grundproblemet.

Jag kan säga hur jag hade börjat bena i problemet om karet vore mitt.
Först och främst hade jag gjort mig av med all andmat, antingen genom att låna hem en slöjstjärt tillfälligtvis eller genom stark ytcirkulation. Sedan hade jag kollat rören så de är bra lämpade för akvarieväxter, och är de bra kan det vara värt att kanske köpa reflektorer så man får mer ljus ner i karet.
Även växtvalet kan man köra på lite enklare växter i början, och då sådana som klarar även lite tuffare förhållanden. Olika sorters Cryptocoryne funkar bra, Vallisneria (som redan finns i karet), Limnophila sessiflora och Hygrophila polysperma. De sistnämda är stängelväxter som växer snabbt och då även behöver toppas med jämna mellanrum för att inte bli glesa nertill.

Även din Crinumlök låter ganska normal, de har sin tillväxtzon nertill och den äldsta delen av växten är i toppen på bladen. När den blir äldre blir den brun i änden och förmultnar då.
Är det en Cabomba du har haft som tappar bladkronorna och sedan med resultat att stängeln går av, är inte så ovanligt. Det är oftast en svår växt även om den kan funka bra hos vissa utan co2. Jag har inte klarat av den utan co2 trots flertalet försök, Limnophila sessiflora däremot...

Sedan kan det vara sanden som är för fin, jag provade blästersand för några år sedan men fick inte fart på växterna i det karet. Den kändes väldigt kompakt och tung och det var precis som växternas rötter kvävdes i karet.
#30 - 3 februari 2011 16:33
Fin sand och växter är i min mening det optimala, fast jag har oxå malaysiska sandsnäckor i alla kar som luftar sanden.
Frida gör en koll på växterna, för som ansjo säger ska en sessiflora vara svårdödad.
Sen vad har du för lysrör? att det är nytt betyder inte att det är bra ;)
Filtret är väl i minsta laget så det skulle kunna vara så att döda växter och nytt malfoder skitade ner mer än det kunde ta hand om och då blev det ammoniak/nitrit, om du kan komma ihåg senast du behövde rengöra det så är det ett tecken på att det är för litet ;)
2 hinkar blir väl en 15% ur erat kar så det är inget stort vattenbyte, det där med att bara använda kallvatten funkar bra om man inte byter större mängder än så, om man bor i eget hus med en äldre varmvattenberedare där det mesta innehållet är koppar så kan det va skadligt i längden att använda varmvatten, finns flera anledningar till att man avråder från det men det brukar vara den vanligaste och främsta.
#31 - 3 februari 2011 16:33
Och nu hamnade jag och ansjo i EC kriget igen men på olika sidor! Skrattar


frida: Ansjo's råd är kloka och jag var inne på samma linje att en balans måste till.


Men om du vill ha andmat måste man nog respektera detta. och jobba runt det.


Nackdelarna med andmat är att de blokerar ljus och gasutbyte.


Fördelarna är att de inte konkurrerar med andra växter om kolet.


Sedan är det estetiska lika på båda sidor och jag lämnar det till dig.



Ansjo: Anledningen att jag rekommenderade att testa med EC var för att kolla om kolet var bristvara, innan trådskaparen började mickla med CO2 utan att kanske satt sig in i dess för och nackdelar.
#32 - 3 februari 2011 18:54
Angående växter så har vi haft sessiflora flera gånger, just för att den ska vara svårdödad men den dog. Den vi köpte sist nu, som vi fick tips om på affären ser nästan ut lite som Hygrophila polysperma fast med lite mindre blad men den klarar sig nog inte så många dagar till (har väl härdat ut i en månad nu) men nu börjar stammarna bli bruna så det är nog bara en tidsfråga innan de går av.

Angående pumpen så frågade vi om det när vi var på affären men fick svaret att den skulle räcka till, vi har ett gäng småpumpar här hemma så vi funderar på att sätta i en till under en period för att se om det blir någon skillnad (vi har båda två haft akvarium tidigare men ingen av oss har någonsin haft såna här problem). Vi har även haft extra filtermassa i pumpen för att fånga upp småsaker som flyter omkring (döda växter osv), tidigare hade vi inte det och växterna dog då med så kan inte vara det som påverkar.

Lysrören är aquarelle från philips.

Hade tidigare andra flytväxter, limnobium, först dog de nästan helt för att återhämta sig och faktiskt vara fina en period till att dö knall fall under loppet av kanske 2 dagar (tror iofs att det hade med att göra att det blev mer rörelse på ytan och då trivdes de inte längre)

Känns bara så himla tråkigt att inte få ha ett fint akvarium med fiskar som trivs utan hela tiden behöva fiska upp döda växter och hela tiden köpa nya växter som sen också bara dör. Något är ju uppenbarligen fel i akvariet men det känns svårt att avgöra vad, när olika växter dör, när vi haft olika botten material osv. Känns lite uppgivet, egentligen kanske det vore bäst att börja om från början men vart skulle då Bengt, Bosse, Leo, Pold, tetrorna och pandan (töntigt att ha namn på sina fiskar jag vet ;) )ta vägen? Därför kommer jag nog testa EC ett tag, har läst om det och förstår att det finns förespråkare liksom det finns motståndare, precis som det finns med det mesta andra. Kommer dock ha i mindre nästa gång utifall att det trots allt blev för mycket igår.

Har inte gjort något mer vattenbyte under kvällen, tetrorna har fått tillbaka färgen de håller sig visserligen ganska mycket nere mot botten men det brukar de göra ändå, malarna är pigga och botierna lika så.

Vill återigen tacka alla som svarar, jag kan inte avgöra vilka av er som har "rätt" eller "fel" men jag blir tacksam för all input som jag får. Så har ni fler kloka råd och tips att komma med så fortsätt skriva :)
#33 - 3 februari 2011 20:09
Vad jag kan se har du ett bra ljusrör, jag gissar på att det är 18W T8 ljusrör och ingen reflektor. Har du 2st ljusrör bör växterna klara sig så som vallisneran.
Du matar inte med växtnäring vad jag kan se, jag skulle därmed tro att du har näringsbrist. Vallisnera knaprar karbonater, och har du 2st ljusrör och den inte trivs saknar du antingen karbonater (vilket jag tvivlar på) eller så är det näringsbrist (EC kan skada vallisneran men den kanske mådde dåligt innan EC). Skulle kunna vara att den ställer om sig och då tappar äldre blad men har den varit i akvariet längre än 2 veckor satsar jag mina 2 ören på näringsbrist. Andmat klarar sig bra även vid låga näringsvärden. Crinumlök klarar sig också relativt bra, vallisneran är känsligast av de 3 anser jag.

Edit: När den tar karbonater så är det alltså istället för CO2 (som jag har förstått det) och går den då ner sig är det ljus eller näringsbrist.
#34 - 3 februari 2011 20:45
Frida inget roligt du råkat ut för, konstigt nog hade jag precis dina problem när jag skaffade mitt första akvarium, då hade jag betydligt sämre ljus (aquarelle är det absolut bästa man kan ha såvida andmaten inte tar allt ljus), det fel jag hade gjort var att lyssna på butikens råd att köpa en pump i samma storlek som den du har fast då till ett 100liters kar, den må pumpa lagom med vatten men filtervolymen är på tok för liten för att klara några som helst svängningar och för mig dog både växter och fiskar.
Lösningen va att jag till slut köpte ett aquael fan 3 filter (storleksmässigt ungefär samma som fluval 3) vilket har betydligt större filtervolym, råkar du nu ha flera mindre filter hemma så stoppa i allihop, ställer du utblåsen rätt så får du bra ytrörelse utom i nåt hörn där andmaten kan överleva, värt att pilla med en stund.
Till din fina sand tycker jag även att du ska överväga att skaffa malaysiska sandsnäckor, läs på lite om dom och se om du vill ha sånna, Har ditt kar inte blivit bättre tills det är varma nätter ute kan du maila mig så kan jag skicka några växter som är extremt svåra att få död på och några sandsnäckor ;)
Sen vill jag tipsa om tradera och plantswap.se där kan du köpa/få växter för minimala pengar.
Sen om du kör PMDD enligt standard dosering så testa att dubbla den, andmaten tar kanske en del av näringen som dom andra behöver, i vilket fall som gör det ingen som helst skada att prova.
#35 - 3 februari 2011 22:44
Bryter in med en fråga...

Har jag fel för mej om jag tycker mej ha hört att växter inte vill ha så kraftig cirkulation ?
Att "näringen" försvinner ur vattnet eller nåt. ?

Nu säger nån att man ska slå ner CO2 i vattnet med bra cirkulation ?!
#36 - 4 februari 2011 06:25
squamata skrev:
Bryter in med en fråga...



Har jag fel för mej om jag tycker mej ha hört att växter inte vill ha så kraftig cirkulation ?

Att "näringen" försvinner ur vattnet eller nåt. ?



Nu säger nån att man ska slå ner CO2 i vattnet med bra cirkulation ?!


Det där är en gammal myt du tänkter på som säger att med massa bubblor (typ från "syrestenar" eller via diffusor) driver ut CO2 ur karet, och detta är sant om man aktivt tillför CO2 till akvariet från nåt trycksatt system, men för dom som bara får CO2 diffunderat från luften så är mera cirkulation på alla sätt bra, flytväxter brukar inte vilja vilja ha för kraftig cirkulation men i övrigt tål dom flesta växter ganska bra drag på vattnet.
#37 - 4 februari 2011 08:07
bossep skrev:
Ansjo: Anledningen att jag rekommenderade att testa med EC var för att kolla om kolet var bristvara, innan trådskaparen började mickla med CO2 utan att kanske satt sig in i dess för och nackdelar.


Och jag förstår fortfarande inte rådet att ge EC eller co2 i ett kar utan att ta reda på varför växterna inte klarar sig redan från början. Sedan vad orsaken är kan kanske vara svår att hitta, men det är ingen omöjlighet.
Ett "normalt" kar ska inte behöva extra koltillsats...
#38 - 4 februari 2011 08:49
Fuzzop skrev:
Frida inget roligt du råkat ut för, konstigt nog hade jag precis dina problem när jag skaffade mitt första akvarium, då hade jag betydligt sämre ljus (aquarelle är det absolut bästa man kan ha såvida andmaten inte tar allt ljus), det fel jag hade gjort var att lyssna på butikens råd att köpa en pump i samma storlek som den du har fast då till ett 100liters kar, den må pumpa lagom med vatten men filtervolymen är på tok för liten för att klara några som helst svängningar och för mig dog både växter och fiskar.

Lösningen va att jag till slut köpte ett aquael fan 3 filter (storleksmässigt ungefär samma som fluval 3) vilket har betydligt större filtervolym, råkar du nu ha flera mindre filter hemma så stoppa i allihop, ställer du utblåsen rätt så får du bra ytrörelse utom i nåt hörn där andmaten kan överleva, värt att pilla med en stund.

Till din fina sand tycker jag även att du ska överväga att skaffa malaysiska sandsnäckor, läs på lite om dom och se om du vill ha sånna, Har ditt kar inte blivit bättre tills det är varma nätter ute kan du maila mig så kan jag skicka några växter som är extremt svåra att få död på och några sandsnäckor ;)

Sen vill jag tipsa om tradera och plantswap.se där kan du köpa/få växter för minimala pengar.

Sen om du kör PMDD enligt standard dosering så testa att dubbla den, andmaten tar kanske en del av näringen som dom andra behöver, i vilket fall som gör det ingen som helst skada att prova.


Tack så mycket för erbjudandet om växter och snäckor, tror dock att snäckorna skulle stryka med ganska fort. Våra botier skulle nog sluka dem på bara några sekunder :)

Vi sitter och kollar lite nu på alternativa pumpar, funderar på Eheim biopower någon som har erfarenhet av den? Eller som kan rekommendera någon annan bra pump till vårt 120 liters akvarium. Har även kikat en del på ytterfilter men känns inte som om man ska behöva det till ett såpass litet kar?

Edit: Upptäckte precis att vi inte kan köpa Eheim genom vår "kontakt" kan däremot få Tetratec, Fluval, Juwel och Elite lite billigare, något av dessa märken som är att föredra? Gärna kommentarer mer speicikt om modell osv...
#39 - 4 februari 2011 08:53
Var nog dumt att inte göra vattenbyte igår, fiskarna flämtar lite igen imorse, de är inte bleka men det flåsas en hel del. En av tetrorna har även börjat simma lite på snedden, han har visserligen varit skadad/missbildad sen vi köpte honom. Vi upptäckte när vi kom hem att han saknade ett öga och inte såg ut riktigt som de andra. Vi har trott att han inte skulle klara sig så länge men han har varit pigg och kry. Nu verkar det dock som om han är en av dem som tagit mest stryk av allt det här. Hoppas dock att han klarar sig.

Sambon ska göra vattenbyte under dagen så förhoppningsvis kommer tetrorna klara sig.

En liten fråga bara, nog för att våra tetror brukar hålla sig ganska långt ner i akvariet men nu är det bara nån centimeter från botten och imorse när jag tände för att kolla till dem innan jag gick till jobbet så försökte dessutom en del av dem gömma sig under roten. Kan man uttyda något ur deras beteende?
#40 - 4 februari 2011 09:47
..att de sover/vilar om natten och vill vara ifred:).
#41 - 4 februari 2011 09:48
frida.L skrev:
Tack så mycket för erbjudandet om växter och snäckor, tror dock att snäckorna skulle stryka med ganska fort. Våra botier skulle nog sluka dem på bara några sekunder :)


Säg inte det! Jag har sandsnäckor i mitt dvärgkulkar, en riktig invasion! Jättebra eftersom dvärgkulorna är slarviga ätare så en armada med renhållare behövs verkligen. Om nån snäcka är så dum att den visar sig ovanför sanden på dagtid ryker den förstås men kollar man på natten så är det fullt med snäckor överallt!

Hälsningar
Jennifer
#42 - 4 februari 2011 10:04
ansjo skrev:
..att de sover/vilar om natten och vill vara ifred:).


Haha... inte bara katterna som tycker jag stör när jag går upp tidigt på morgonen alltså! :)
#43 - 4 februari 2011 10:07
Nope:p...
#44 - 4 februari 2011 16:15
Japp senaste händelsen i akvariet - Trådalger :(
Valisenerian har ganska mycket på sig, likaså den där växten som jag inte kommer ihåg vad den heter, som nu verkligen är på upphällningen, några utav stammarna har gått av under dagen (de har typ ruttnat) så blir till att rensa lite senare.

Kan trådalgerna komma av att jag rensat undan andmat varje dag nu och i och med att mina andra växter dör så finns det inga växter som konkurrerar ut algerna?

Vad fan ska jag göra??? Vill starta om hela skiten men var ska jag göra av fiskarna?
Bilagor:
#45 - 4 februari 2011 16:20
frida.L skrev:
Tack så mycket för erbjudandet om växter och snäckor, tror dock att snäckorna skulle stryka med ganska fort. Våra botier skulle nog sluka dem på bara några sekunder :)



Vi sitter och kollar lite nu på alternativa pumpar, funderar på Eheim biopower någon som har erfarenhet av den? Eller som kan rekommendera någon annan bra pump till vårt 120 liters akvarium. Har även kikat en del på ytterfilter men känns inte som om man ska behöva det till ett såpass litet kar?



Edit: Upptäckte precis att vi inte kan köpa Eheim genom vår "kontakt" kan däremot få Tetratec, Fluval, Juwel och Elite lite billigare, något av dessa märken som är att föredra? Gärna kommentarer mer speicikt om modell osv...


Som nån redan påpekat så lever sandsnäckorna normalt under sanden så om du släpper i dom när det är släckt i karet lär dom nog klara sig och sen får botierna lite variation i kosten med jämna mellanrum :)
Eheim pumpar är väl ganska kända för att hålla bra kvalitet, den enda erfarenhet jag har av dom är från en äldre pump som i min mening gav onödigt hög fart på vattnet, nåt värt att kolla på i min mening är att filtret har en hög cirkulations volym (liter i timmen) och ett stort utblås så det inte blir en onödig storm i karet och man tvingas strypa flödet för den skull. Även om du kan få viss rabatt på dom märkena skulle jag föreslå att du kollar på ett aquael fan 3 filter, dvs samma som jag har (ditt kar va ju bara 20l större så det borde funka lika bra till det), dom är så pass billiga att det kan löna sig utan rabatt och för mig har det iaf funkat bra under många år, det går bra att köra utan filterkåpan vilket för mig funkat bäst (känns som den bara hindrar optimalt flöde genom filtermattan).
Har sett att många väljer att modifiera sina fluval filter så det kanske kan va ett alternativ för att få större filtervolym? men annars som sagt börja med att använda dom pumpar ni har, finns alltid nya att köpa senare ;)
#46 - 4 februari 2011 16:26
Troligtvis har du fått grym obalans på karet nu, och om jag inte missminner mig kommer trådalger av lite högre amoniumnivå men jag kan ha fel där. Jag kan bara beklaga vad som hänt i ditt kar och att det börjar närma sig någon form av drastiska åtgärder...
Jag har en del mer att skriva om vad som hänt, men jag tror jag låter bli;).
#47 - 4 februari 2011 16:54
Du behöver inte skriva nåt ansjo kan tänka mig lite hur din tankegång går ;)

har lagt upp lite bilder om någon vill ta en titt http://greatdane.se/akvarium/

Är en bild på en en dödväxt om man utifrån den kan röna ut vad det är som händer, tyvärr hann jag rensa lite bland växterna innan jag kom på att jag skulle ta bilder så det såg värre ut några minuter innan bilderna togs...
Finns även bilder på sanden som jag skriver lite mer om nedan (om någon orkar läsa så långt...)
Och på akvariet i helhet

En sak som jag funderar lite på nu som andra också har varit inne lite på är det här med sanden, crinumen har ju inte dött och sen vi satte in nya lysrör så har den döda vallisnerian typ uppstått från de döda och börja växa igen, t om den plantan som det bara var rötterna kvar på börjar nya små gröna blad titta fram. Kanske är det så att sanden kväver rötterna på de andra växterna.
Skulle därför vilja ha tips på växter som möter följande kravprofil i ordning av viktighet.
1 - tåliga (i princip omöjliga att döda ;) )
2 - snabbväxande
3 - lite "kraftigare" rötter, typ en rot eller liknande, inte lösa stänglar som man sätter ner för det är de som dött först nu.
4 - inte lockande för ansistrusar
5 - skadar ju inte om de är trevliga att titta på heller.

Andra generella tips vad jag bör göra nu? Typ de närmsta dagarna? Vattenbyten? Rensa andmat? Nitrivec? Pmdd? EC? Trycka i fler pumpar? Fylla på pumpen med filtermaterial?
Känns som om jag famlar helt i mörkret nu och för varje åtgärd så går det mer åt skogen...
#48 - 4 februari 2011 17:06
ansjo skrev:
Och jag förstår fortfarande inte rådet att ge EC eller co2 i ett kar utan att ta reda på varför växterna inte klarar sig redan från början. Sedan vad orsaken är kan kanske vara svår att hitta, men det är ingen omöjlighet.

Ett "normalt" kar ska inte behöva extra koltillsats...

I ett ”normalt” kar växer växterna relativt bra, men inte i det här akvariet. Det kan vara många orsaker till det. Om man inte har karet framför sig kan bara du, jag och andra gissa, eller? Men den beskrivning jag tycker mig fått så tyder det kanske 2 saker. Ljusbrist eller kolbrist. Trådskapare tycks också gilla sin andmat så jag rekommenderade att reducera det en del men inte ta bort det.
Enligt DIG och andra skall EC inte ha några negativa effekter om det doseras enligt anvisningar. Jag byggde min rekommendation på just dina tidigare uttalanden och rekommendationer, som ett alternativ till CO2 som trådskaparen var inne på. Men det blev tydligen fel i alla fall.
För övrigt tycker jag att många tar alldeles för lättvinligt på CO2 men du gör helt rätt efter vad jag förstått.
#49 - 4 februari 2011 17:10
frida.L skrev:
Du behöver inte skriva nåt ansjo kan tänka mig lite hur din tankegång går ;)



har lagt upp lite bilder om någon vill ta en titt http://greatdane.se/akvarium/



Är en bild på en en dödväxt om man utifrån den kan röna ut vad det är som händer, tyvärr hann jag rensa lite bland växterna innan jag kom på att jag skulle ta bilder så det såg värre ut några minuter innan bilderna togs...

Finns även bilder på sanden som jag skriver lite mer om nedan (om någon orkar läsa så långt...)

Och på akvariet i helhet



En sak som jag funderar lite på nu som andra också har varit inne lite på är det här med sanden, crinumen har ju inte dött och sen vi satte in nya lysrör så har den döda vallisnerian typ uppstått från de döda och börja växa igen, t om den plantan som det bara var rötterna kvar på börjar nya små gröna blad titta fram. Kanske är det så att sanden kväver rötterna på de andra växterna.

Skulle därför vilja ha tips på växter som möter följande kravprofil i ordning av viktighet.

1 - tåliga (i princip omöjliga att döda ;) )

2 - snabbväxande

3 - lite "kraftigare" rötter, typ en rot eller liknande, inte lösa stänglar som man sätter ner för det är de som dött först nu.

4 - inte lockande för ansistrusar

5 - skadar ju inte om de är trevliga att titta på heller.



Andra generella tips vad jag bör göra nu? Typ de närmsta dagarna? Vattenbyten? Rensa andmat? Nitrivec? Pmdd? EC? Trycka i fler pumpar? Fylla på pumpen med filtermaterial?

Känns som om jag famlar helt i mörkret nu och för varje åtgärd så går det mer åt skogen...

Bra att du postade bilder! Jag har det lite stressigt just nu men det finns andra som kan styra dig rätt här just nu tror jag.
#50 - 4 februari 2011 17:12
Ok, tittade lite snabbt på bilderna nu och sanden är inget fel. Ser ut som Engelsk sjösand 2-3 mm storlek och den är en av de vanligaste sandsorterna bland akvarium.
Bilderna på växterna är inget du behöver skämmas över att du inte klarar, det ser ut som Bacopa av något slag, och tillhör inte de lättaste du kan ge dig på.

Det första jag skulle göra är att ta bort lufttillförseln på utblåset på pumpen, den kan inverka på så vis att koldioxiden som normalt finns i karet luftas ur.
Sedan skulle jag skaffa lite växter såsom olika sorters Cryptocoryne, ev. Vallisneria och kanske en Aponogeton om du kan hitta. De ser ut som svärdsplantor men Ancistrusen gillar dem inte:).
Har du testat Limnophila sessiflora? Annars kunde det vara ett bra tips, de brukar funka för det mesta. Sedan skulle jag göda på med PMDD med normaldos, ingen EC i början iaf och hålla efter andmaten trots att du kanske vill ha kvar den.
Roten är inga problem med, så där kan du vara lugn:).
Inga fler pumpar, det ser inte ut att vara så hög fisklast i karet? Rengör den bara när den tappat märkbar effekt, och när du väl fått planterat karet bör du inte röra karet mer än nödvändigt så det får "sätta" sig igen efter de senaste äventyren.
Vattenbyte en gång i veckan ca 30% med ev. vattenberedningsmedel.
#51 - 4 februari 2011 17:15
bossep skrev:
I ett ”normalt” kar växer växterna relativt bra, men inte i det här akvariet. Det kan vara många orsaker till det. Om man inte har karet framför sig kan bara du, jag och andra gissa, eller? Men den beskrivning jag tycker mig fått så tyder det kanske 2 saker. Ljusbrist eller kolbrist. Trådskapare tycks också gilla sin andmat så jag rekommenderade att reducera det en del men inte ta bort det.

Enligt DIG och andra skall EC inte ha några negativa effekter om det doseras enligt anvisningar. Jag byggde min rekommendation på just dina tidigare uttalanden och rekommendationer, som ett alternativ till CO2 som trådskaparen var inne på. Men det blev tydligen fel i alla fall.

För övrigt tycker jag att många tar alldeles för lättvinligt på CO2 men du gör helt rätt efter vad jag förstått.


EC är ju en hyffsat ny produkt och co2 hittade man åtminstonde förr (och antagligen inte fortfarande) i var mans akvarium men ändå funkade det med växter hmm konstigt.
Bilagor:
#52 - 4 februari 2011 17:16
bossep skrev:
I ett ”normalt” kar växer växterna relativt bra, men inte i det här akvariet. Det kan vara många orsaker till det. Om man inte har karet framför sig kan bara du, jag och andra gissa, eller? Men den beskrivning jag tycker mig fått så tyder det kanske 2 saker. Ljusbrist eller kolbrist. Trådskapare tycks också gilla sin andmat så jag rekommenderade att reducera det en del men inte ta bort det.

Enligt DIG och andra skall EC inte ha några negativa effekter om det doseras enligt anvisningar. Jag byggde min rekommendation på just dina tidigare uttalanden och rekommendationer, som ett alternativ till CO2 som trådskaparen var inne på. Men det blev tydligen fel i alla fall.

För övrigt tycker jag att många tar alldeles för lättvinligt på CO2 men du gör helt rätt efter vad jag förstått.

EC funkar bra i normala fall och i kar som inte har några problem, men i detta fallet ser jag det som en bättre vag att gå att först reda ut problemet innan man tillför antingen EC eller co2. Varken EC eller co2 är en genväg som funkar i längden om inte karet fungerar från början.
#53 - 4 februari 2011 17:46
Anubias barteri är den växt jag skulle kunna skicka som är den mest odödliga jag kan tänka mig och ska du köpa nåt i en affär nu är det den jag vill rekomendera, dessutom inga av mina växtätande fiskar har rört den så den är ett säkert kort på många punkter ;)

Red. efter att läst på om den så står det överallt att den har rotstock, mina plantor har ingen stock så jag är kanske fel ute på arten, den ser annars likadan ut och om du läser på anubias står det tydligt att den funkar bra med dåligt ljus (bra om man gillar flytväxter) och resten av beskrivningen stämmer, såtror nog det är ett bra råd även om det inte är samma plantor som jag har.

Vad gäller flera pumpar håller jag inte med ansjo då jag är stark förespråkare av kraftig cirkulation, även om din fisklast inte är jättestor så har du växter som bryts ner och det kräver oxå sin del av kapaciteten, dessutom ger mera fart på vattnet inga negativa effekter som äventyrar den balans som karet behöver (och på den punkten är vi helt överens :)
#54 - 4 februari 2011 18:12
ansjo skrev:
O



Det första jag skulle göra är att ta bort lufttillförseln på utblåset på pumpen, den kan inverka på så vis att koldioxiden som normalt finns i karet luftas ur.

.


Har tidigare inte haft lufttillförseln på pumpen, satte på den nu när du (eller var det någon annan?) pratade om just cirkulationen i karet. Så bör inte vara den som tidigare påverkat växterna osv...

Sanden är inte sjösten, ligger lite gammalt grus kvar från det vi hade tidigare, den sanden som vi har nu är ca 1 mm, dock inte lika fin som typ blästersand som vissa har i.

Tack för växttipsen ska kolla upp dem!
#55 - 4 februari 2011 18:56
frida.L skrev:
Har tidigare inte haft lufttillförseln på pumpen, satte på den nu när du (eller var det någon annan?) pratade om just cirkulationen i karet. Så bör inte vara den som tidigare påverkat växterna osv...



Sanden är inte sjösten, ligger lite gammalt grus kvar från det vi hade tidigare, den sanden som vi har nu är ca 1 mm, dock inte lika fin som typ blästersand som vissa har i.



Tack för växttipsen ska kolla upp dem!
Ok, då är den inte riktigt så grov som jag trodde men den är fortfarande ute ur misstankarna;).
Det var säkerligen inte jag som förordade att du skulle sätta på lufttillförseln, då jag personligen är väldigt anti mot detta i de flesta fall. Ibland kan det vara bra att köra det men inte i ditt fall:). Att du sedan inte skulle byta pump är fär att först få fason på karet, sedan göra de åtgärder som behövs i andra hand.
Skulle du däremot behöva rengöra pumpen ett par tre gånger i månaden för den tappar så mycket på flödet är det en annan femma, och då kanske börja fundera på ett litet ytterfilter...
Bilagor:
#56 - 4 februari 2011 20:44
Bara ifall jag va otydligt så menade jag aldrig att ta ut befintlig pump, utan att oavsett om det är en ny stor eller gammal mindre köra dubbelt, en stor pump går nästan alltid att strypa men man får in mera filtervolym vilket aldrig är av ondo.

Det där med bubblor är väl nu för tiden klarlagt att det inte vädrar ut co2 ur ett kar där man inte tillfört nån co2 aktivt och därmed har lägre co2 halt i akvarievattnet än i rumsluften. Själv gillar jag dom inte för att jag aktivt tillför co2 och sen för det för ett sånt attans oväsen :)
#57 - 4 februari 2011 20:46
Fuzzop skrev:
Det där med bubblor är väl nu för tiden klarlagt att det inte vädrar ut co2 ur ett kar där man inte tillfört nån co2 aktivt och därmed har lägre co2 halt i akvarievattnet än i rumsluften. Själv gillar jag dom inte för att jag aktivt tillför co2 och sen för det för ett sånt attans oväsen :)


Intressant, vet du var du hört/läst det någonstans?
#58 - 4 februari 2011 23:25
ansjo skrev:
Intressant, vet du var du hört/läst det någonstans?


Rätt säker på att det va en tråd här på zoopet där nån drog detaljerna runt det hela som jag läste det först.

http://www.fishchannel.com/freshwater-aquariums/planted-tank/co2-basics.aspx

mera co2 i luften än vattnet gör att man med cirkulation får en jämn nivå co2 i vattnet (balans alltid av godo :), viktig detalj som jag glömde bort är dock att små bubblor som inte supersnabbt stiger till ytan är viktigt för annars blir den jämna nivån lägre :)
#59 - 5 februari 2011 00:56
Vet någon vad saturerings nivån av CO2 är i Mg/l vid exempelvis 25 C? Samma lag borde gälla för CO2 som för O2. Dvs att gasen, vid ytan avgår över saturerings nivån och absorberas vid under saturerings nivån.
#60 - 5 februari 2011 09:34
Fuzzop skrev:
Rätt säker på att det va en tråd här på zoopet där nån drog detaljerna runt det hela som jag läste det först.




Hittar du tråden så kan du väl länka den:).

En annan sak som jag tänkte på tidigare men glömde nämna är EC och förhållandet till Vallisneria. När jag körde med EC i ett väl fungerande kar tillsammans med co2 had ejag ingen Valle så jag kan inte säga varken bu eller bä om det.
Men flera som testat EC och har Vallisneria har fått tynande växter, sedan om det är i inkörsstadiet eller över en längre tid vet jag inte. Kan vara värt att tänka på för den som testar EC och har Vallisneria och inte få rdet att funka...
#61 - 5 februari 2011 09:47
Ska se om jag kan hitta tråden när jag får lite mer tid över, det va iaf över ett år sen jag läste den så minns ju inte vad överskriften va längre.
Bosse: H2CO3 nivån kan påverkas av många faktorer så det är nog svårt att svara på var saturationsnivån ligger, såg dock nåt test där dom bara cirkulerade vattnet i ett tomt akvarie och då hamnade på ca 3ppm löst co2.
#62 - 5 februari 2011 13:16
Oki, nya växter är inköpta. Hade med mig en liten shoppinglista utifrån era förslag men eftersom det idag i Sthlm verkar vara "alla sunkiga akvarieväxters dag" så hade vi inte nån direkt tur med att hitta de växter vi ville ha.

På tredje affären vi besökte så hittade vi ändå växter som inte såg värre ut än de vi redan hade ;) Så nu har vi handlat någon sorts Cryptocoryne har inte lyckats lista ut närmare vilken typ det är, Anubias barteri som vi hoppas ska vilja växa på vår rot vi får se hur det går med det, samt en gallerblad (tror vi) hon på affären sa att den var väldigt tålig men vid närmare efterstudier här hemma så verkar det inte som det så den sätter vi inte så mycket hopp till i dagsläget ;) Fick även med en svärdsplanta hem men den lär ju ätas upp av ancistrusarna ganska så fort.

Någon som har tips på var man kan hitta bra växter i Sthlm? Köpa växter på nätet vågar man det? De kan ju vara lika dåliga som de var på affären idag, lite som att köpa grisen i säcken?

Gjorde ett 10% vattenbyte igår, ska vi låta växterna få lite lugn och ro nu innan vi göra några vattenbyten, en vecka räcker det? Ha i pmdd? Har hittat vår luftpump finns det någon vits med att sätta i den?

Håller tummarna nu att några växter klarar sig iaf, tur att februari är en kort månad så att lönerna kommer tätt :P
#63 - 5 februari 2011 13:24
Jag har köpt en del växter på Tradera, och hitills (två olika köpare) så har de varit jättefina. Visst är det skillnad mot när man köper i affären och får en hel planta med rot osv, jmf med att köpa sticklingar på Tradera, men hitills har alla mina (utom vallis) både varit fina och mått fint. Fått lite skräpsnäckor med ibland, vilket jag inte får på akvarieaffären, de har nämligen kulfisk i sina växtkar som städar sånt. Men de flesta äggen går ju att ta bort innan plantering.

En av de jag köpt av, som säljer mycket växter på Tradera, hör hemma i Stockholm, Asplunds Akvariefisk eller vad de heter, kanske kan de sälja växter 'live' till dig med?

Mina ancistrusar är iofs små, men de låter bli svärdsplanta - kanske för de har annan mat nog?
#64 - 5 februari 2011 13:28
Jepp, gallerbladet kommer inte att bli långlivad, tyvärr...liksom svärdsplantan om Ancistrusarna får korn på den.
Vattenbyte om en vecka blir bra, och PMDD kan du köra på som vanligt.
Luftpumpen kan du låta vara kvar i lådan, dels låter det en del sedan har den ungefär samma resultat som ditt innerfilter med lufttillförsel hade.
Apropå växter är det inte lätt, det gäller att ha lite tur och komma när affärerna fått in växter. Ska man sedan ha några specisella sorter kan det vara ännu värre, då är det nog privatannonser som gäller istället:).
#65 - 5 februari 2011 14:33
Ansjo- tror du man vågar mata på lite mer nu? Tänkte så att ancistrusarna håller sig mätta och det kanske dröjer längre innan de får korn på svärdsplantan?

Fiskarna ser piggare ut nu, färgen är tillbaka och de rör sig mer, tetrorna var snabba på att utforska allt nytt när växterna kom i. Vill inte riskera att mata för mycket så att det blir obalans igen men vill ju heller inte svälta fiskarna. Vad tycker du? Mata på eller vara återhållsam ett tag till?

De har varit helt utan mat i 1 dag blir det väl (eller när var det katastrofen drog igång? 2 dagar kanske) och fick lite käk igår. Tetrorna verkade inte fatta att det var käk men "pelletsen" till malarna gick åt fort (eftersom det var först då tetrorna fattade att det var mat så var de också på dem).
#66 - 5 februari 2011 14:40
Alexia skrev:
Jag har köpt en del växter på Tradera, och hitills (två olika köpare) så har de varit jättefina. Visst är det skillnad mot när man köper i affären och får en hel planta med rot osv, jmf med att köpa sticklingar på Tradera, men hitills har alla mina (utom vallis) både varit fina och mått fint. Fått lite skräpsnäckor med ibland, vilket jag inte får på akvarieaffären, de har nämligen kulfisk i sina växtkar som städar sånt. Men de flesta äggen går ju att ta bort innan plantering.



En av de jag köpt av, som säljer mycket växter på Tradera, hör hemma i Stockholm, Asplunds Akvariefisk eller vad de heter, kanske kan de sälja växter 'live' till dig med?



Mina ancistrusar är iofs små, men de låter bli svärdsplanta - kanske för de har annan mat nog?


Lite snäckor skulle våra botior nog bara uppskatta, vi skaffade dem när vi fick problem med snäckor. Problemet var löst på några dagar efter att de flyttat in.

Den ena ancistrusen kan vara lite elak och jaga den andra när det är käk (han försöker även jaga bort de andra men framförallt pansarmalarna fattar inte det utan käkar på trots hans skrämselförsök) så kanske är det så att det är den som blir bortjagad som äter på plantorna?
Hur som, uppätna blir de! :)

Ska se om jag hittar nåt spännande på tradera hittar man en säljare i närheten så skulle det nog kännas tryggare...
#67 - 5 februari 2011 16:30
frida.L skrev:
Ansjo- tror du man vågar mata på lite mer nu? Tänkte så att ancistrusarna håller sig mätta och det kanske dröjer längre innan de får korn på svärdsplantan?



Fiskarna ser piggare ut nu, färgen är tillbaka och de rör sig mer, tetrorna var snabba på att utforska allt nytt när växterna kom i. Vill inte riskera att mata för mycket så att det blir obalans igen men vill ju heller inte svälta fiskarna. Vad tycker du? Mata på eller vara återhållsam ett tag till?



De har varit helt utan mat i 1 dag blir det väl (eller när var det katastrofen drog igång? 2 dagar kanske) och fick lite käk igår. Tetrorna verkade inte fatta att det var käk men "pelletsen" till malarna gick åt fort (eftersom det var först då tetrorna fattade att det var mat så var de också på dem).
Du behöver inte oroa dig för fiskarnas skull, de klarar sig bra utan mat några dagar så får de vara utan mat en dag är det lugnt. Mata försiktigt i en månads tid för att inte belasta karet för mycket nu i "omstarten" eller vad man ska kalla det:).
#68 - 5 februari 2011 17:03
Fuzzop skrev:
Ska se om jag kan hitta tråden när jag får lite mer tid över, det va iaf över ett år sen jag läste den så minns ju inte vad överskriften va längre.

Bosse: H2CO3 nivån kan påverkas av många faktorer så det är nog svårt att svara på var saturationsnivån ligger, såg dock nåt test där dom bara cirkulerade vattnet i ett tomt akvarie och då hamnade på ca 3ppm löst co2.

Ja det är riktigt lurigt med hur det fungerar igentligen!
Om någon är intreserad och begriper ser det ut så här"
When dissolved in water, carbon dioxide exists in equilibrium with carbonic acid:



CO2 + H2O is in equilibrium with H2CO3



The hydration equilibrium constant at 25 °C is called Kh, which in the case of carbonic acid is [H2CO3]/[CO2] = 1.70×10−3: hence, the majority of the carbon dioxide is not converted into carbonic acid, remaining as CO2 molecules. In the absence of a catalyst, the equilibrium is reached quite slowly. The rate constants are 0.039 s−1 for the forward reaction (CO2 + H2O → H2CO3) and 23 s−1 for the reverse reaction (H2CO3 → CO2 + H2O). Carbonic acid is used in the making of soft drinks, inexpensive and artificially carbonated sparkling wines, and other bubbly drinks. The addition of two equivalents of water to CO2 would give orthocarbonic acid, C(OH)4, which is unimportant in aqueous solution.



Addition of base to an excess of carbonic acid gives bicarbonate. With excess base, carbonic acid reacts to give carbonate salts.

Jag skall se om jag kan hitta/räknaut något riktvärde.
Hursomhälst blir nog kolet det limiterade om man använder PMDD.
Man brukar ange 30 ppm som ”lagom” med CO2 och det är ju lite högre en din siffra på 3 ppm.
Bilagor:
#69 - 5 februari 2011 21:45
jo 30ppm är ju ungefär vad man siktar på när man kör med nån form av co2 tillskott och då växer det ju på ordentligt, 3ppm är inte mycket men kan man hålla det konstant så borde väl ändå det räcka för att hålla enklare växter vid liv kan man tycka.

Frida: att handla på tradera brukar inte va några problem så länge det inte är frost på nätterna, finns kanske nån i dina trakter som säljer så du kan få hämta upp, ibland är det några som vill skick riktigt små mänder/växter så köp av dom som skriver hur många och stora växter du får.
Bilagor:
#70 - 5 februari 2011 23:22
Bosse om du orkar läsa så har du där bra fakta om CO2 i vatten :)

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/carbonaatkinetiek/Carbondioxide%20in%20water%20equilibrium.doc
#71 - 13 februari 2011 08:57
Okej en liten uppdatering och en fråga till!

Alla växter lever fortfarande! :) Svärdsplantan kanske inte ser så pigg ut men den är definitivt inte död, gallerplantorna ser ut att trivas ganska bra trots allt, har även köpt lite hygrophila polysperma som klarade av resan med posten hit (de hann fram innan snöstormen). Fiskarna är glada och framför allt tetrorna uppskattar de nya växterna som de kan simma omkring i.

Nu till frågan, är himla "skräpigt" i vattnet, blir som ett lager "damm" på alla blad. Gjorde ett vattenbyte igår och försökte få med så mycket skräp som möjligt. Men idag är det återigen ett lager på alla bladen (ser ut som damm/grus typ, skulle beskriva det hela som bös men det kanske man inte förstår vad det är om man inte är från Värmland?)

Matar ytterst sparsamt och har även satt i en liten extra pump för att få mer filtermassa men trots detta så är akvariet fullt med "bös". Funderar på om det behövs en annan pump med mer filtermassa? Har läst om pumpar där man kan sätta i olika typer av filter som ska ta upp olika sorters "skräp".
Vad tror ni?

Tack återigen till alla er som svarat tidigare, håller alla tummar jag har nu att akvariet kommer igång på allvar! :)
#72 - 13 februari 2011 10:08
Anledningen till "bös" är att det finns mer skit än som kan tas om hand om, i ett väl inkört akvarie har man stora mängder bakterier i sand och inte bara filtret som hjälper till att bryta ner skiten.
Sen om skiten lägger sig på blad och botten så är cirkulationen för låg för att orka virvla in skiten i pumpen, så om du inte behöver rengöra filtret känns det som att mera fart på vattnet är en viktigare del än större filtermassa, att ha pumpar med flera sorters filter i skulle inte vara nån större hjälp just nu, kan vara bra när man har som en fin dimma i vattnet men annars är en grov filtermatta det enda man behöver :)
Roligt att växterna överlever.
Kör du på som du har det idag och håll koll så inga fiskar ställer sig och flämtar vid ytan så ska nog skiten minska med tiden (man behöver lite skit för att bygga bakterier), se till att ditt extra filter blåser ut åt samma håll som det ordinarie filtret bara så dom inte motverkar varandras flöde i karet :)
#73 - 13 februari 2011 16:40
Fuzzop skrev:

Hej,
Det tog lite tid att svara då det varit besök och datorkrasch här.
Tack skall du ha för den informationen. Det var vad jag letade efter!











Annons