Får inte igång mitt filter efter akvarieflytten!

#1 - 20 juni 2010 13:34
Hej!

Flyttade mitt akvarium idag - baltigt värre.:p

Tyvärr får jag inte mitt ytterfilter att fungera. Lyckas inte få in vatten i slangarna, och filtret bara står och låter när jag sätter på det (det finns vatten i själva filtret). Har alltså filtret avstängt nu, eftersom det inte fungerar som det ska.
Antar att det är någon slags dräneringskonst - fast tvärtom - som krävs med slangarna? Teknik har aldrig varit min starka sida, så nu ber jag om hjälp.

HUR ska jag göra för att få vattnet att flyta genom slangarna så mitt filter fungerar igen?

(Filtret heter AM-top external filter och modellen AT 3335)

Tacksam för relativt snabb hjälp:(
#2 - 20 juni 2010 14:09
Nu vet jag inte exakt hur detta filter funkar men sug i utloppsslangen till att du ser att vattnet passerar akvariekanten på insuget.
Då börjar det rinna av sig självt.
Så länge som det är luft i slangarna så kommer inte filtret att starta.
#3 - 20 juni 2010 19:16
Se till att fylla upp filtret med vatten innan du ansluter det och kolla att det inte är stopp nånstans. Finns det en handpump så använd den. Har du försökt allt så finns det ett tjuvtrick kvar, lägg filtret på sidan. Är det då vatten i filtret så hamnar det i pumpen och den kör igång cirkulationen. Du får sen resa det stegvis och med lite pauser så det får lufta ur sig.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 juni 2010 19:37
Töm först filterbehållaren på vatten - så att allt är tomt.
Sedan suger (eller pumpar om det finns en pump) du i utblåsslangen tills slangar och filter har fyllts. Sätt fast utblåset och sätt i kontakten.

Annons