Får inte bort Vita prick...!

#1 - 15 november 2004 08:39
Jag har nu medicinerat mina 4 guldfiskar i 2 omgångar med "**"-blått. Efter detta har de fått en omgång med vitaminer. Ska göra ett delvatten byte ikväll. Men prickarna vill inte försvinna helt ändå. Vad gör man nu då?...nån som har erfarenhet av detta? Har ett 180 L kar installerat för drygt en månad sen, så jag antar att det är därför mina guldisar fått prickarna.
#2 - 15 november 2004 20:45
Ujuj... Inte bra att medicinera så mycket för det tar död på allt vad bakteriekultur heter. Om jag var du så skulle jag tillsätta salt, detta för att hjälpa fiskarna att läka skinnet från de sår vitaprick-parasiterna lämnar efter sig, och höja temperaturen för att påskynda parasiternas förökningsprocess. Är det metylen-blått du använt eller nån annan medicin? Förstår inte riktigt! Ett bra preparat som finns hos de flesta akvariehandlare är Waterlifes Protozin, som jag använt. Den tycker jag har varit skonsam mot både fiskar och bakteriefloran. Hur har du medicinerat? Viktigt att fullfölja behandlingen eftersom parasiten som ramlar av fisken förökar sig efter ca tre dagar.Ett jättebra tips är att söka på forumet för där finns massa information att hämta! Tror att jag själv nån gång hade en tråd om återkommande vita prick, i en annan tråd vet jag att jag fick till det riktigt bra när jag skulle förklara hur vita pricken fungerar.
Lycka till och hoppas dina fiskar blir bättre från pricken!
#3 - 15 november 2004 21:15
Om inte någon har kommit på någon dundermedicin på sista tiden måste man medicinera ganska länge mot vita-prick. Grejen är att man medicinerna ta kål på parasiten i vattnet och inte de som grävt sig in i fisken. De lever under fiskens hud minst en vecka. Medicinen måste vara kvar när alla parasiter har lämnat alla fiskar!
mvh
#4 - 15 november 2004 21:32
Ett annat problem är att medicinen biter bättre om det är lite varmt i vattnet och det gillar ju inte guldfiskarna.....Protozin ska enl utsago från tillverkaren inte döda bakteriefloran.MEN som jag har skrivit förut så är det olika doseringar beroende på om man läser den engelska eller den svenska bruxen.Den enda erfarenheten jag har är från den engelska och det funkade!
Fredrik
#5 - 15 november 2004 21:49
Protozin medicinerar du med dag 1,2,3 och 6. Det är ju inte så jättemycket tycker jag, och medicinen är av det skonsamma slaget. Om angreppet inte är så kraftigt och fiskarna i god vigör för övrigt så har jag läst att man kan klara sig undan om man höjer tempen till 30 grader och att man saltar lite grand, vet att detta vid något tillfälle funkade när jag satte ner nya fiskar som fick pricken. De gamla smittades aldrig och de nya blev friska när jag tillsatte salt och höjde tempen.
En gammal tråd om det kan vara till nån hjälp:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28037
#6 - 15 november 2004 21:54
Guldfiskarna klarar lite högre temperatur under en så pass kort tid och som fredrik skriver så är det bra att höja temperaturen under medicineringen, åtminstone till 27 grader. Guldfiskar i naturen kan få det bra varmt i en damm under en svettig varm sommardag.
#7 - 16 november 2004 07:46
Tack för snabbt svar, Ni är underbara!
Jag har till för ca 1 månad sen haft dessa 4 guldisar i en skål!!!
Men det har jag förstått efter att ha blivit medlem här att det är = fängelse :-) Nu har de fått ett 180 L hem. Fattar inte hur de fick plats i det lilla. Costapur,.,.,heter medicinen så kanske? Sitter på jobbet nu så jag har inte flaskan till hands.
Medicinerade 5 dagar + höjde tempen till 27°. Gav sedan vitaminer. Väntade 4 dagar, men inget resultat. Kontaktade min akvariehandlare och fick rådet att medicinera ytterligare 5 dagar och sedan göra ett delvattenbyte och vitaminer. Fiskarna är ill-pigga som vanligt. Fick massor med handkyssar vid vattenbytet i går kväll. Om jag nu ska tillsätta salt, vad ska det vara för salt? Hmm...läste här någonstans att det ska vara utan jod.
#8 - 16 november 2004 08:23
Ektozonsalt...right?
#9 - 16 november 2004 08:32
Mina fiskar i mitt stora akvarium fick vita prick precis innan jag skulle flytta... tillsatte då Ektozon, tog i lite mer än vad som stod på paketet.... detta funkade väldigt bra.
#10 - 16 november 2004 09:42
Är det verkligen rätt medicin du har fått.Det ska vara medicin avsedd för just vita pricken.Detta eftersom det är en parasit och inte en infektion
Fredrik
#11 - 16 november 2004 10:22
Hej Fredrik,

ja, enligt bruxen.
#12 - 16 november 2004 11:04
Jag använde den engelska bruxen har jag för mig och det funkade superbra! Köpte medicinen (protozin) samma dag som jag upptäckte parasiterna och jag har mycket väl för mig att man skulle medicinera dag 1, 3, 5 och 7. Var det inte så?
Efter drygt 1 vecka var jag av med allt vad vitaprick heter.
Dock dog min lilla segelfenspleco, en scalare och segelfensmollyhonan, som det hela började på. Men inte särskilt stor förlust mot vad det hade kunnat bli!

I alla fall är det viktigt att man inte överdoserar, det hjälper inte.

Annons