Får ingen rom på körsbärsräkor...

#1 - 15 maj 2007 16:36
Jag har sex stycken körsbärsräckor (fyra honor och två hanar) i ett kar med guppies och ett par ancistrus. Det är ganska tätbevuxet och de har även två ek-löv att knapra på. Vattnet ligger på ca 22 grader.

Jag har haft dem sen i höstas och än har jag inte sett rom på ngn av honorna.
Någon som har tips på vad som kan vara fel, varför får jag ingen rom?
#2 - 15 maj 2007 17:15
Skumt!! Även om ev "räklingar" har försvunnit så borde du ha sett rom........

Är du säker på könsfördelningen??

//Eva
#3 - 15 maj 2007 18:50
När jag köpte dem var tre helt genomskinliga och tre knallröda, men är det fyra knallröda. Då måste väl nästan vara honor?
#4 - 15 maj 2007 20:43
Tempen?

ypzilon skrev:
Jag har sex stycken körsbärsräckor (fyra honor och två hanar) i ett kar med guppies och ett par ancistrus. Det är ganska tätbevuxet och de har även två ek-löv att knapra på. Vattnet ligger på ca 22 grader.

Jag har haft dem sen i höstas och än har jag inte sett rom på ngn av honorna.

Någon som har tips på vad som kan vara fel, varför får jag ingen rom?

Vet inte om gradtalet har betydelse men jag har 26 grader i mitt räkkar och har massor med "räkbäbisar".:)
#5 - 15 maj 2007 20:45
Tempen...

Prova att höja tempen lite, det här pratades det om på räktråden för ett par månader sedan...
Jag har doppvärmare på 25 grader i det lilla räkkaret och det räkar av sig som attan, både Crystal och Körsbär...

Sen kan det vara lite för få räkor så de inte "vågar" när de går med fisk...
Jag har några rymlingar som går med fiskarna i stora karet och de har ynglat av sig men jag har inte sett dem bära rom utan bara hittat halvstora räklingar... ;)

Lycka till...
#6 - 17 maj 2007 13:18
Nu är tempen på väg upp mot 25 grader. Får väl ge det nån månad och se vad de tycker om det...
Funderar även på att skaffa fyra-sex räkor till så att de blir en större grupp.
#7 - 28 september 2007 13:48
Nu har jag en hona som bär på rom, dock så är hon väldigt ljus, typ beige. Jag trodde att honorna var röda och hanarna ljusa...

Hon går själv i ett 100-kar (tog allt vatten från 540-karet som hon gick i) med ett par snäckor, får se om det kommer ngt snart...
#8 - 28 september 2007 19:46
Körsbärsräkshonorna blir könsmogna/får äggfläck långt innan de är fullt utfärgade. Sen blir de bara snyggare och snyggare. Jag tror nog att det finns hanar som har lite färg också även om just mina hanar är grå med lite svagt rosa skimmer.
Har man körsbär och inte får rom, om nu räkorna är tillräckligt gamla, så kan det bero på att man bara har ett kön av dom.
Just körsbär ska inte vara så temperaturkänsliga som t ex CR. Så dom borde verkligen föröka sig i 22 också, men något hände nu eftersom det blev rom. Skaffade du fler räkor till gruppen? Jag ser att det är 4 månader mellan dina sista inlägg.
#9 - 29 september 2007 09:23
Jag skaffade fyra till, men det var strax efter de tidigare inläggen.
#10 - 29 september 2007 11:07
Tror du det var så att de första var honor allesammans?
#11 - 20 oktober 2007 09:09
Nu har hon släppt rommen. Det är inte helt lätt att se småttingarna, det tog två dagar innan jag såg första miniräkan ooch sen dess har jag inte sett ngn...
#12 - 20 oktober 2007 09:25
Dom håller sig undan i början. Kolla utefter de bortre siliconlisterna, inne i ev javamossa och inne i växtsnår. Ficklampa är till hjälp ;) Du kommer att se dom mer och mer ju större ynglen blir. Kul att det blev yngel till sist :D
#13 - 20 oktober 2007 13:32
Slinker in här...
Hur yngelsäkrar man sina räkkar, med pump etc?
Har ju rom på en CR :-)
I mitt körsbärskar har jag 28 grader vad säger ni om det.... jag har lagt i flytväxter och har karet öppet ändå så blir det så varmt.. någon annan lampa ni rek. Nu är det en liten vanlig lampa där över.
Eliza
#14 - 20 oktober 2007 14:17
Sonja skrev:
Jag tror nog att det finns hanar som har lite färg också även om just mina hanar är grå med lite svagt rosa skimmer.
O ja. Mina hanar är inte helröda som honorna, men rödspräckliga är de allt. Särskilt när räkorna är yngre går det helt klart att blanda ihop hanar & honor, fast fullt utfärgade honor går förstås inte att missta för något annat.
#15 - 20 oktober 2007 17:42
Nu har jag hittat fem yngel på ca 4mm i "yngelkaret".
Sedan hittade jag över femton yngel runt 10-15mm i mitt stora kar och en stor hona med massa rom! =)
Kan inte förstå hur jag missat alla dem innan...
#16 - 20 oktober 2007 18:57
chessman skrev:
Slinker in här...

I mitt körsbärskar har jag 28 grader vad säger ni om det.... jag har lagt i flytväxter och har karet öppet ändå så blir det så varmt.. någon annan lampa ni rek. Nu är det en liten vanlig lampa där över.

Eliza

En liten energisparlampa/lysrörslampa avger knappt någon värme alls och växterna gillar ljuset bättre än glödlampsljus.
#17 - 20 oktober 2007 18:58
ypzilon skrev:
Nu har jag hittat fem yngel på ca 4mm i "yngelkaret".

Sedan hittade jag över femton yngel runt 10-15mm i mitt stora kar och en stor hona med massa rom! =)

Kan inte förstå hur jag missat alla dem innan...

Det är verkligen jättelätt att missa i början innan man kommit på hur dom ser ut och var dom håller till.
#18 - 20 oktober 2007 20:26
chessman skrev:
Slinker in här...

Eliza

Ska man ha så varmt??? Mina har bara 23-24 grader nu och jag tänkte inte sätta in någon doppvärmare i vinter... Jag har för mig att de ogillar värme mer än svalka???? ;)
I somras hade jag bestämt 28 grader som en gräns för när jag skulle sänka tempen men när den låg på 27 så tyckte inte jag att räkorna såg så pigga ut och jag hade rent av en romhona som simmade upp emot det nya vattnet och satte sig i en flytväxt när jag fyllde på nytt vatten och romhonor brukar ju annars gärna gömma sig när man grejar i karet...
#19 - 20 oktober 2007 21:37
Räkor växer snabbast när det är mellan 26-28 grader, men deras livslängd kortas ned otroligt mycket när det är så varmt.

Jag kör helt utan täckglas på alla mina akvarier för att hålla ner temp. Men får då toppa upp med vatten varje dag.

Annons