Får ingen fart på växterna!

#1 - 2 januari 2012 22:35
Har ett 540kar. med fyra nya lysrör varav två är GRO LUX. Har reflektorer!! Har sjögrus 1-2mm som botten substrat. Tidigare har mitt kar varit frodigt med massor av tillväxt!! Har nu flyttat till kåk och får vattnet från annan sjö ( enligt utsago) och det är nästan dött i karet (förutom firrarna, som är samma som tidigare)Till och med javaormbukarna vägrar att vilja växa och har tappat alla bladen!! Kör med easylifes gödning och easy carbo!! Har till och med testat gödningskulor vid växternas rötter.

Utifrån de beskrivningar som jag läst kan det vara järn eller kalium brist?

Undrar vilken mängd järn som bör finnas i vattnet? ( Ska mäta i morgon; både i karet och kranvattnent) eller kan det finnas någon annan annedning????
#2 - 2 januari 2012 22:51
TheRoblin skrev:
Har ett 540kar. med fyra nya lysrör varav två är GRO LUX. Har reflektorer!! Har sjögrus 1-2mm som botten substrat. Tidigare har mitt kar varit frodigt med massor av tillväxt!! Har nu flyttat till kåk och får vattnet från annan sjö ( enligt utsago) och det är nästan dött i karet (förutom firrarna, som är samma som tidigare)Till och med javaormbukarna vägrar att vilja växa och har tappat alla bladen!! Kör med easylifes gödning och easy carbo!! Har till och med testat gödningskulor vid växternas rötter.

Utifrån de beskrivningar som jag läst kan det vara järn eller kalium brist?

Undrar vilken mängd järn som bör finnas i vattnet? ( Ska mäta i morgon; både i karet och kranvattnent) eller kan det finnas någon annan annedning????

Gjorde du rent botten när du flyttade?
#3 - 2 januari 2012 23:00
Tömde karet men kan ha slarvat lite, men bara lite, med rengörningen av gruset!!
#4 - 2 januari 2012 23:01
Har ju haft det igång ett par månader och har sugit botten en ggr/vecka så det borde kanske inte göra någon skillnad eller...
#5 - 3 januari 2012 00:13
Jag mistänker att du kanske varit lite för nitisk med rengöringen. Orsaken är nog att du har för lite näring i din botten. Det löser sig nog om någon månad. Lite beroende på vad du vill uppnå så skulle jag nog skippa EasyCarbo och kanske helt gå över på PMDD ett tag i alla fall. Kanske du skulle fundera på CO2?
#6 - 3 januari 2012 08:56
Har du kollat kvävehalterna (NO3 ev. NH4) i vattnet?
#7 - 3 januari 2012 09:21
Som Jens skriver, kolla upp Nitrathalten först. Därefter så är PMDD ett bra alternativ.

Växterna växer inte mer än det näringsämne det finns minst av. Bra ljus är nödvändigt men enbart ljuset tar dig ingen vart om de andra grejerna saknas :)
#8 - 3 januari 2012 13:12
Har inte kollat kvävehalterna!! Det hjälper mig inte att kolla det om jag inte vet varför och inom vilka ramar som är bra/dåligt??? Tycker att det är vanligt att många ger respons på frågeställningar med frågor utan förklaringar.... det ger ju liksom bara ytterligare frågor....
#9 - 3 januari 2012 13:14
Kan vara så att vi ger dig en förklaring, ska vi ge dig råd i blindo?
#10 - 3 januari 2012 21:53
Ok, kort och gott. Växter behöver käk - det de käkar främst är kväve (nitrat el ammonium), fosfor (fosfat) och kalium. Sedan behöver de även koldioxid (eller Easy Carbo) och ljus, samt lite övriga ämnen, som t ex järn. Brist på något av dessa ämnen gör att de växer dåligt. Därför frågar vi om t ex kvävehalter.

Det är helt omöjligt att skriva detaljerat om varför man ställer en sådan fråga, och försöka förutse om det är något du behöver veta innan man ställer frågan.

Här finns en bra broschyr: http://www2.easylife.nl/files/plantinfosheet_english.pdf

Läs den, och ta gärna en kaka under tiden du äter, så får du upp blodsockernivåerna också... ;)
#11 - 3 januari 2012 22:47
Så ja pojkar då tar vi det lite vackert.
Jag och andra har repeterat detta mycket här på forumet men nu tar vi det ett varv till.

Växter behöver näring som allt annat levande. Huvudbestånds delarna är Kol (C), Kväve (N) och fosfor(P). Sedan behöver de ljus som energi för att omvandla det hela till något användbart.

Ofta talar man om ratio’s (förhållanden) exempelvis Redfield eller Atkinson. Då skriver man C:N:P.
Enligt Redfield ser det ut så här (molvikter). 106 =C:16=N:1=P. Vilket skrivs så här 106:16:1. Detta är baserat på studier av biomassa i haven.

Sedan har Atkinson fått fram en annan formel som är baserad på landlevande växter. Den är inte skriven i sten och varierar en hel del men den ser ut så här, 550:30:1. Våra akvarieväxter ligger någon stans mitt i mellan troligtvis med en dragning åt Redfield. Detta beror på att de anpassat sig till ett liv limiterat av kol.

Om en växt blir limiterad av endera av dessa byggstenar anpassar den sig till den limiterande faktorn eller slutar att växa helt.
Förutom dessa huvud byggstenar (makro näring) så behövs en hel del annat som kallas spårämnen men vi lämnar dessa där hän för tillfället.

Kol finns i en hel massa varianter men våra växter kan bara ta till sig detta som oorganiskt kol exempelvis koldioxid (CO2) vilket bl.a. bildas när bakterier bryter ned organiskt kol.
Kväve finns i 3 huvudtyper Ammonium/Ammoniak, Nitrit och Nitrat i våra akvarier. Växter kan ta till sig alla dessa former Men föredrar det i nämnd ordning Ammonium, Nitrat och Nitrit.

Hur det är med Fosfor är jag inte helt klar över.

Är vi klara över hur dessa basegenskaper och principer fungerar?
#12 - 3 januari 2012 23:17
Hmm, har haft akvarium ett tag å är inte helt bakom!!! Vet hur det funkar men..,Vilken nivå av kväveämnena är bra resp. dåligt??? Om testen visar 0,1 eller 10000 säger mig inget utan att jag vet vad som är referensramen !!!!
#13 - 3 januari 2012 23:20
25 ppm Nitrat. Prova inte 250 ppm, det funkar inge vidare ;)

Ändrade enhet ppm ska det naturligtvis vara :)
#14 - 3 januari 2012 23:31
Jag påstår inte att du är helt bakom!
Här är lite utgångsvärden enligt Estimative Index.
Nitrat 20–30 ppm
Fosfat 1-3 ppm
Kalium 20-30ppm
CO2 30ppm

Dessa värden är lite i överkant och tänkta att reduceras under en vecka av växterna.
#15 - 4 januari 2012 22:01
Så ja, nu börjar det likna något!! Då är det bara Fe (järn) värdet jag saknar sen är det bara att börja testa och eventuellt inhandla PMDD istället för färdigblandade gödningspreparat! Det förutsätter att mitt (snart färdiga) filter inte tar kol på (bryter ner) alla näringämnen!! Tack, för hjälpen, för denna gång!!

(Det var inte du som insinuerade om jag var bakom eller inte. Om jag få förklarat att växterna behöver (käk) näring av någon så är nog på lite låg nivå......)
#16 - 4 januari 2012 22:32
Blir växterna bleka så är det ett rätt bra tecken på järnbrist. Polysperman blir blek av det i alla fall :)
#17 - 4 januari 2012 22:57
Blek å blek, polysperman finns inte kvar ens, för utom två ynka strån på ett par cm!!! Till och med javaormbunkarna har gett upp med några blad kvar men många skälkar är fortfararnde gröna..... Inledningsvis blev (de mjukbladiga) gula. En medelsnabbväxande växt vilket jag inte vet namnet på fick små brunkantiga hål på bladen. Har några cabombaliknade växter (ej cabomba) som har bra rötter men vägrar bli högre än 8-10cm..... (Tack och lov har algerna börjat gett upp!!!)
#18 - 4 januari 2012 22:59
Har hittat Heekes blogg med näringskalkylator där det står rekomenderade värden och förhållande sins emellan!!
#19 - 4 januari 2012 23:00
Det blir lite meckigt ett tag men du får snart igång det igen! :)

Med PMDD får du allt du behöver, då kommer det andra naturligt. Easycarbo funkar bra ihop med PMDD, om du inte har mossa för då dör den.
#20 - 4 januari 2012 23:15
Med oxidering kan de kanske bli lite problem med järn och kanske annan kelaterad micro näring. Eventuellt får du satsa på stickor i sanden i stället. Eftersom du tänker satsa på rejäl hi-tech kanske du skulle fundera på trycksatt CO2.
ansjo som är riktigt fena på detta är nog på semester. Men du kommer en bra bit på väg med PMDD skulle jag tro.
#21 - 4 januari 2012 23:50
Hmm, oxideringen ja!! Har ju inte tänkt att ha så mycket växter men att de ska ta sig bra och vara fina. Vill ju även inte ha massa alger. Tycker detta är märkligt då det tidigare varit lite "plug n play" med växter och att mitt kar frodats direkt utan co2. När man tittar på lite bilder där många kört hightec växtkar så verkar det ta flera månader innan någonting händer.....så jag kanske,tidigare, har haft "tur" inledningsvis...:-)
#22 - 5 januari 2012 07:11

[COLOR=#333333]Vill ju även inte ha massa alger. Tycker detta är märkligt då det tidigare varit lite "plug n play" med växter och att mitt kar frodats direkt utan co2.

Det beror antingen på att 1) Du hade enormt skitigt kranvatten, t ex egen brunn eller 2) Du skippade vattenbyten så näringsnivåerna generellt var höga och fina till växterna.

Du gjorde sannolikt inte 10-50% vattenbyte en gång i veckan med kliniskt rent E-tuna-vatten.

Rent kranvatten och grus är ingen jättebra "mylla" för växter ;) Överbefolkat och övermatat akvarium med få vattenbyten är däremot rena himmelriket för växter förutsatt att dom har bra med ljus..[/COLOR]
#23 - 5 januari 2012 07:56
Men överbefolkat och övermatat borde de inte lysa varningslampor överallt då :) ja menar dör inte fiskarna och allt bort då?
#24 - 5 januari 2012 08:00
Det beror på om man vill ha levande växter i akvariet eller inte =)
#25 - 5 januari 2012 15:09
Hmm, fick hem ett par testset idag! Järnet är sågott som obefintligt i kranvattnet och Ph var aningen högre än när jag mätte med ett något för gammalt test ( ph 7.0). Har enl. sera (det nyinköpta) mellan 7.5 och 8.0....fan, lite högt!!
#26 - 5 januari 2012 15:11
Men som defdac skrev så är väl vattnet kliniskt.....
#27 - 5 januari 2012 16:07
Så där ja! Om man skriver PMDD några gånger i en tråd så kommer mäster defdac (vilket jag väntade på);)! Hej på dig och god fortsättning.:)

Till er andra lyssna nu på vad defdac säger, då blir det oftast rätt.
#28 - 5 januari 2012 16:11
TheRoblin skrev:
Hmm, fick hem ett par testset idag! Järnet är sågott som obefintligt i kranvattnet och Ph var aningen högre än när jag mätte med ett något för gammalt test ( ph 7.0). Har enl. sera (det nyinköpta) mellan 7.5 och 8.0....fan, lite högt!!

Hade du egen brunn där du bodde tidigare? Nu är jag sur för att defdac kom på detta med flytten.
Det är normalt bra vatten i E-tuna, var förr i alla fall men jag tror dom pH buffrar nu för tiden. Kanske också kör kloramin.
Ring vattenverket och kolla.
#29 - 5 januari 2012 18:54
Bodde tidigare centralt men har flyttat ut till Skogstorp (ett par km utanför centrlorten). Nu kommer vattnet från annat håll tror jag! Ska kolla med V-verket!!
#30 - 8 januari 2012 21:31
Har mekat lite med järntillskott ( easylife Ferro) och kollat med sera Fe-test. I går mätte järnhalten som var så gott som obefintlig (ca 0,1) varvid jag doserade Ferro för att öka nivån till ca o,5. I dag mätte jag och det visade sid att nivån sjunkit snabbt och mer än halverats ( mellan 0,1 och upp mot 0,2). Troligen är det järnrester som ligger på ytan då fingret luktade järn/rost efter ett lite dopp. En liten del av min Btn som har lite fuktig påväxt som nu har blivit rostfärgad! Kan detta vara ozonet som oxiderar järnet??

( Vågar nu inte tillföra mer järn på ett tag ifall att det är seratestet som strular)
#31 - 8 januari 2012 23:28
TheRoblin skrev:
Har mekat lite med järntillskott ( easylife Ferro) och kollat med sera Fe-test. I går mätte järnhalten som var så gott som obefintlig (ca 0,1) varvid jag doserade Ferro för att öka nivån till ca o,5. I dag mätte jag och det visade sid att nivån sjunkit snabbt och mer än halverats ( mellan 0,1 och upp mot 0,2). Troligen är det järnrester som ligger på ytan då fingret luktade järn/rost efter ett lite dopp. En liten del av min Btn som har lite fuktig påväxt som nu har blivit rostfärgad! Kan detta vara ozonet som oxiderar järnet??

( Vågar nu inte tillföra mer järn på ett tag ifall att det är seratestet som strular)

Ja ozonet oxiderar järnet så det knakar om det. PJ något sätt borde du få ned det i botten. Kanske det funkar om du stänger av ozon mojen en dag eller 2 efter dosering.
#32 - 8 januari 2012 23:29
TheRoblin skrev:
Bodde tidigare centralt men har flyttat ut till Skogstorp (ett par km utanför centrlorten). Nu kommer vattnet från annat håll tror jag! Ska kolla med V-verket!!

Det borde nog vara samma vatten. Jag tror att det mesta kommer från hyndevad. Då ligger du ganska i början på ledningen.
#33 - 9 januari 2012 08:14
Kör man inte ozon så kommer växternas extrema syreproduktion vara ganska elak mot kelatet. Kör man mikro/järn utan kelat så kommer det sjunka till bottnen/sätta sig på bakgrunden utan att lösa upp sig.

I växtakvarier behövs ett ganska starkt kelat. EDTA/DTPA verkar inte funka så bra t ex, och det är det 99% av alla mikro/järngödningar kör med.

Mikro+ från haack kör dock som Tropica ett betydligt vassare kelat, HEEDTA. Får man rostutfällningar i filter/bakgrund tycker jag absolut man ska skissa att köra Mikro+ eller Tropicas Plantenäring.
#34 - 9 januari 2012 08:17
Såhär såg min keramik ut efter att ha kört aggressiva NutriSi-doseringar. NutriSi är ett torrt mikropulver med EDTA/DTPA-kelat.
http://www.defblog.se/picture/1648.html
(I den orange:a byttan har jag vatten med citronsyra som effektivt löst upp rosten på keramiken som alltså ska vara vit, inte mörkröd som i byttan bakom..)
#35 - 9 januari 2012 08:18
(mitt JBL-järntest maxades ut helt när jag testade vattnet i den orange:a byttan..)
#36 - 11 januari 2012 20:54
Rostfärgen var ovan vattennivån på en fuktig plats, alltså inte under ytan!!
#37 - 12 januari 2012 12:20
TheRoblin skrev:
Hmm, oxideringen ja!! Har ju inte tänkt att ha så mycket växter men att de ska ta sig bra och vara fina. Vill ju även inte ha massa alger. Tycker detta är märkligt då det tidigare varit lite "plug n play" med växter och att mitt kar frodats direkt utan co2. När man tittar på lite bilder där många kört hightec växtkar så verkar det ta flera månader innan någonting händer.....så jag kanske,tidigare, har haft "tur" inledningsvis...:-)

Knepigt det där med växter. Ibland kan det funka utan speciellt mycket ansträngning och teknik. Iaf. med enklare och mindre krävande växter.
Samtidigt kan det krångla en del trots god och rätt belysning, bottensubstrat, bottennäring, PMDD och CO2.
Att förstå varför det funkar bra en gång och mindre bra eller dåligt en annan, verkar vara rena gissningsleken.
Nu blir ju förväntningarna lite större när man kör hightech. men man kan alltså trots allt ha problem med vissa växter etc.
#38 - 12 januari 2012 13:16

[COLOR=#333333]Att förstå varför det funkar bra en gång och mindre bra eller dåligt en annan, verkar vara rena gissningsleken.

[/COLOR]

För att undvika gissningslekar kan man försöka ta bort alla osäkerhetfaktorer, vilket EI är väldigt bra på. Det kan vara skönt att veta att alla näringsämnen alltid finns. Skaffar man en bra ljusramp så är det i princip bara CO2 som man behöver hålla koll på.
#39 - 12 januari 2012 13:55
Jag menar att trots EI och att man försöker "eliminera alla osäkerhetsfaktorer" så kan det fungera olika bra vid olika tillfällen, och när det går sämre är det lätt att börja gissa.
Att köra lowtech eller att man t.ex. utesluter CO2 men har mycket belysning och kör PMDD enl. EI så blir det betydligt mer random, hur resultatet blir.
Men precis som du säger så har man ju godast chanser genom att försöka minimera osäkerhetsfaktorerna.
Det är ju samtidigt en del av tjusningen med det hela, och att det skall vara lite av en utmaning..
#40 - 12 januari 2012 14:46
Jag har funderat lite på det här och tror att ett smart drag kan vara att.
Stänga av ozonreaktorn.
Dosera PMDD
Vänta en månad eller 2.
Byta vatten enlig EI eller kanske betydligt mindre under den tiden. Men då hålla koll på nitrat.
Inte slamsuga botten. Kanske rent av stoppa i lite substrat gödning till växterna.

Jag tror helt enkelt akvariet är för rent.
#41 - 13 januari 2012 21:11
Har under dagen gjort ett delvattenbyte. Har stängt av ozonet ett tag innan. Har slagit i gödning å Ferro några timmar efteråt. Ska bli spännande att se om det gör någon skillnad!!
#42 - 13 januari 2012 23:13
TheRoblin skrev:
Har under dagen gjort ett delvattenbyte. Har stängt av ozonet ett tag innan. Har slagit i gödning å Ferro några timmar efteråt. Ska bli spännande att se om det gör någon skillnad!!
Vad göder du med?
#43 - 14 januari 2012 13:03
Happy-lifes "HappyPlant", Happy-lifes "HappyCarbo och Easylifes "Ferro"!! Har tidigare stoppat i några JBL Gödkulor vid solitärerna (när de ff. fanns).

Stängde av Ozonet en timme innan delvattenbytet i går!
Har idag (ett dygn efter delvattenbytet och gödning) mätt Fe. Det finns så gott som inget kvar!! Ännu en gång rost på btn: fuktiga påväxt ovan vattenytan!!!
#44 - 14 januari 2012 15:12
TheRoblin skrev:
Happy-lifes "HappyPlant", Happy-lifes "HappyCarbo och Easylifes "Ferro"!! Har tidigare stoppat i några JBL Gödkulor vid solitärerna (när de ff. fanns).

Stängde av Ozonet en timme innan delvattenbytet i går!

Har idag (ett dygn efter delvattenbytet och gödning) mätt Fe. Det finns så gott som inget kvar!! Ännu en gång rost på btn: fuktiga påväxt ovan vattenytan!!!

Jag tror du borde fundera på PMDD om inte så blir det mycket billigare. Dessutom vet du vad du har i akvariet. En del proffs använder tropicas micro näring i stället för Micro som normalt kommer med PMDD. Det är riktigtsvårt att veta vart järnet tar vägen. Var det inte i den här tråden defdac förklarade det här med kelat? Mycket hänger på det.
Det du måste hitta är en balans där du har nog med allt. Kol, Kväve, Fosfor och micro näring/ spårämnen. Detta är riktigt svårt när du inte exakt vet vad du har i. Jag måste dock säga att jag har begränsad kunskap i alla de fina flaskorna!
#45 - 15 januari 2012 17:39
Som vanligt är innehållsförteckningen inte så detaljerad.....
#46 - 15 januari 2012 17:45
TheRoblin skrev:
Som vanligt är innehållsförteckningen inte så detaljerad.....
Beställ PMDD från haack eller någon!
Då vet du vad det är du stoppar i akvariet och i vilka mängder av vart och ett av näringsämnena.
#47 - 21 januari 2012 14:30
Ska nu göra ett litet experiment. Har köpt några svärdplanter och har några gödningskulor. Svärdplantor lär ta stor del av sin näring via rötterna. Ska plantera dessa och ska se vad som händer....eller om den nu händer något alls...;-/
#48 - 21 januari 2012 15:32
TheRoblin skrev:
Ska nu göra ett litet experiment. Har köpt några svärdplanter och har några gödningskulor. Svärdplantor lär ta stor del av sin näring via rötterna. Ska plantera dessa och ska se vad som händer....eller om den nu händer något alls...;-/

Vad innehåller gödningskulorna? Det är omöjligt att säga om det funkar om man inte vet vad som finns i! Men ofta går just den kombinationen fint.;)
#49 - 24 januari 2012 14:53
De heter JBL Kuglen och de innehåller det mesta.

Idag är det tisdag och det är tredje dagen för mina svärdsplantor. De börjar visa lite tecken på järn eller kaliumbrist: Bleknat lite, lite gulare, lite-lite brunt på vissa kanter samt några små hål. på dem mer bredbladiga sorten så börjar "ådrorna" framträda något. Tar säkert några dagar att ta igen sig efter en omplantering? men ändå....

Gjorde ett mindre delvattenbyte igår samt en håva gödning 10h efteråt då jag använder flytande filtermedium.

Har fått mail från "tonysdiscus" som bla säljer ozon apparater och han menade att Philipsen släpper för lite ozon för att nämnvärt påverka FE-halten i vattnet.

Hmm, "hittade" 7st antialgtabletter i substatet vid delvattenbytet då jag gjorde en mindre slamsugning på "utsatta ställen"! Undrar om de kan ha någon inverkan eller om de är förbrukade. Vet inte hur det fungerar!! Det är jag som klantat mig och inte tagit bort dem och sen glömt dem!

Firrarna gillar dessa växter. Det blev fart i karet och och i allt lek och stoj hos Eldbukarna och nyckelhålscikliden fick en smäll och verkar ligga nere för räkning. Frågan är om jag ska göra processen kort eller ge den ett par dagar till? Den simmar och tar mat vid matdags!! Dock blir det ingen ordentlig lek hos Eldisarna då jag bara har en hane kvar å flera honor. Damerna är svartsjuka och låter inte någon annan vara ifred och leka.
Mina pansarmalar verkar idag vara överlyckliga :Döver plantorna och vattenbytet så de leker och lägger ägg på blad och glas. Samlar upp äggen och lägger dem i en nätyngelkasse nära strilröret. Har lästa att man ska lägga javamossa i hela kassen men som ni förstår så finns det inte mycket till javamossa i mitt kar någon som har ett förslag!!! Om det nu blir yngel, med vad (och när) ska jag mata dem - skalad artemia, men finns något annat?

Undrar F-N vad det är som är fel i mitt kar, börjar bli lite sne!!!![:(!]
#50 - 24 januari 2012 17:09

[COLOR=#333333]De heter JBL Kuglen och de innehåller det mesta.

Gissningsvis lera. Innehåller en del saker, men inte de viktigaste ämnena i tillräckligt hög grad (N,P,K).

[/COLOR][COLOR=#333333]Hmm, "hittade" 7st antialgtabletter i substatet vid delvattenbytet då jag gjorde en mindre slamsugning på "utsatta ställen"! Undrar om de kan ha någon inverkan eller om de är förbrukade. Vet inte hur det fungerar!! Det är jag som klantat mig och inte tagit bort dem och sen glömt dem!

Vi som kör CO2 ser effekterna av antialgtabletter ganska tydligt - alla växterna slutar att fotosyntetisera och det blir helt "dött" i akvariet från syrebubbel från växterna. Det tråkiga är att det tar oerhört lång tid innan gifter går ur burken..

Jag gissar att dina växter kommer stå still i växten tills giftet är borta. Halvår-år kanske?[/COLOR]
#51 - 24 januari 2012 17:27
defdac skrev:
Gissningsvis lera. Innehåller en del saker, men inte de viktigaste ämnena i tillräckligt hög grad (N,P,K).

Vi som kör CO2 ser effekterna av antialgtabletter ganska tydligt - alla växterna slutar att fotosyntetisera och det blir helt "dött" i akvariet från syrebubbel från växterna. Det tråkiga är att det tar oerhört lång tid innan gifter går ur burken..

Jag gissar att dina växter kommer stå still i växten tills giftet är borta. Halvår-år kanske?[/COLOR]

Tack broder!;)
#52 - 24 januari 2012 17:37
TheRoblin skrev:
De heter JBL Kuglen och de innehåller det mesta.

Idag är det tisdag och det är tredje dagen för mina svärdsplantor. De börjar visa lite tecken på järn eller kaliumbrist: Bleknat lite, lite gulare, lite-lite brunt på vissa kanter samt några små hål. på dem mer bredbladiga sorten så börjar "ådrorna" framträda något. Tar säkert några dagar att ta igen sig efter en omplantering? men ändå....

Gjorde ett mindre delvattenbyte igår samt en håva gödning 10h efteråt då jag använder flytande filtermedium.

Har fått mail från "tonysdiscus" som bla säljer ozon apparater och han menade att Philipsen släpper för lite ozon för att nämnvärt påverka FE-halten i vattnet.

Hmm, "hittade" 7st antialgtabletter i substatet vid delvattenbytet då jag gjorde en mindre slamsugning på "utsatta ställen"! Undrar om de kan ha någon inverkan eller om de är förbrukade. Vet inte hur det fungerar!! Det är jag som klantat mig och inte tagit bort dem och sen glömt dem!

Firrarna gillar dessa växter. Det blev fart i karet och och i allt lek och stoj hos Eldbukarna och nyckelhålscikliden fick en smäll och verkar ligga nere för räkning. Frågan är om jag ska göra processen kort eller ge den ett par dagar till? Den simmar och tar mat vid matdags!! Dock blir det ingen ordentlig lek hos Eldisarna då jag bara har en hane kvar å flera honor. Damerna är svartsjuka och låter inte någon annan vara ifred och leka.

Mina pansarmalar verkar idag vara överlyckliga :Döver plantorna och vattenbytet så de leker och lägger ägg på blad och glas. Samlar upp äggen och lägger dem i en nätyngelkasse nära strilröret. Har lästa att man ska lägga javamossa i hela kassen men som ni förstår så finns det inte mycket till javamossa i mitt kar någon som har ett förslag!!! Om det nu blir yngel, med vad (och när) ska jag mata dem - skalad artemia, men finns något annat?

Undrar F-N vad det är som är fel i mitt kar, börjar bli lite sne!!!![:(!]

Jag tror du behöver tänka om lite.
Jag brukar fundera i dessa banor, vad är det jag behöver.
1 st akvarium
Ett antal liter vatten.
Kanske lite sand eller annat substrat.
Kanske ett filter
Någon form av ljus.
Kanske en del växter lite beroende på vad jag vill uppnå.
Lite fiskar.
Det viktigaste är glaslådan och vatten.
Strunta i alla mirakelmedel och häll bara i det som är absolut nödvändigt.

Det kan vara exempelvis gödning till växterna. Men använd då sådant som du vet vad det innehåller.

Sedan måste du ha lite tålamod! Jag förstår inte varifrån detta med ”instant reward” kommer ifrån?
#53 - 24 januari 2012 21:56
Har inte så bråttom, blir bara frustrerad att inget händer trots att burken gått ganska många månader!!
Ang. Tabletterna så kan det var orsaken, dock tveksamt till vad jag ska hoppas på? :-/
Tack för alla lärorika tips!!
Återkommer längre fram med uppföljning i "fallet"!!
#54 - 30 januari 2012 17:06
ca en vecka sedan jag avlägsnade antialgtabletterna från karet och det verkar som om java ormbunkarna börjar visa tecken på att visa på med lite blad!!! Svärdsplantorna är inte helt pigga men kanske kanske inom sin tid..... "Cabomban", som inte är någon Cabomba är nu flera centimeter hög och utan alger....framsteg!!!!
#55 - 30 januari 2012 20:19
TheRoblin skrev:
ca en vecka sedan jag avlägsnade antialgtabletterna från karet och det verkar som om java ormbunkarna börjar visa tecken på att visa på med lite blad!!! Svärdsplantorna är inte helt pigga men kanske kanske inom sin tid..... "Cabomban", som inte är någon Cabomba är nu flera centimeter hög och utan alger....framsteg!!!!

Hoppas du fick bort alla piller! Kul och grattis, nu skall du se att det går åt rätt håll!
#56 - 1 februari 2012 18:51
:)
#57 - 12 februari 2012 20:36
Nitrifieringen verkar funka kanonbra i karet (0,1-0,1ppm). Har även ganska låga nitratvärden efte 2v utan dvb och gödning (5ppm). Så det gäller nog att hålla koll på Nitratet för växternas skull. Ska dock inte ha så mycket växter!
#58 - 12 februari 2012 21:03
TheRoblin skrev:
Nitrifieringen verkar funka kanonbra i karet (0,1-0,1ppm). Har även ganska låga nitratvärden efte 2v utan dvb och gödning (5ppm). Så det gäller nog att hålla koll på Nitratet för växternas skull. Ska dock inte ha så mycket växter!

Du har ju inte tokmycket växter så om du har 5 ppm Nitrat innan gödning så borde det funka.

Annons