[QUOTE=åheim;n2375907]Jag tror inte det har med någon färg att göra att det finns fisk som tex kallas neontetra. Jag tror det kommer sig av att de fullkomligen lyser under vissa förhållanden och det är ju det blåa som lyser.[/QUOTE]
Och det är väl personerna som myntar populärnamnen oavsett om det gäller fiskar eller andra saker, som är okunniga om språkbruket.
Jag hörde en historia från en något äldre akvarist i GAF en gång;
Det blev en fullkomlig succe när neontetrorna kom ut i handeln i Göteborg första gången, det var ett parti viltfångade fiskar som kom, alla häpnades över dess färgprakt. Dyra var dom också, även skalaren var dyr på denna tid, omräknat i dagens penningvärde hade skalarerna halva "diskuspriset" sades det. Och neontetrorna kostade lika mycket, eller i bland mer än en skalare.... En av stadens zoobutiker hade ett "jättestort" akvarium, på nästan 150liter i sitt skyltfönster, i detta hade man inrett med rötter och humusfärgat vatten, och häri gick det ett stort stim med neontetror och skalarer.... Man kan ju undra hur länge de dyra neontetrorna klarade sig, hade kanske varit billigare att mata skalarerna med oxfilé och hummer....
Silikonet hade ännu inte kommit, så alla akvarier var fogade i kitt, det var sällan det var helt tätt, och detta begränsade akvariernas storlek. Ett akvarium på 100 liter ansågs vara stort. Ytterfilter och doppvärmare som vi känner dem idag fanns inte, det var ofta luftpumpsdrivna skumgummifilter, och redan som nya, halvfarliga doppvärmare och värmeslingor att gräva ned i gruset eller att placera under akvariet, oftast dessutom utan inbyggd termostat, sådan fick man ordna på annat sätt. Själv hade jag en "värmematta" som en snäll vän till familjen tillverkat, "Elektriske Johansson" kallades han. Det var innehållet från en värmefläkt inbyggt i en aluminiumlåda som var placerad under akvariet. Med en termostat i en liten låda bredvid, den blev aldrig för varm, men kanske inte höll mer än 20° ändå...
Så blev neontetrorna billigare, så billiga att fler kunde köpa dem och hade råd med stim. Klimax kom ju en del år senare när man "hittade" en ännu mer självlysande tetra, kardinaltetran, och den var också dyr när den introducerades, jag vet inte vilket år det var, kan ha varit i slutet av 1970-talet då jag minns att kardinaltetran kostade 19,95kr styck, en skalare kostade då runt 15kr, guppis 1kr styck.... Platy och svärdbärare kostade en femma.
I samma tid kom ju de stora afrikanska cikliderna, dom var också dyra då, lika färggranna som korallrevsfiskar, alla utom jag köpte Malawi eller Tanganikaciklider. Ja sjön hette då Nyassasjön, Malawisjön alltså, och "Tant Zania" kallar den fortfarande så.
Tänk er det, några praktfulla cilkider från Nyassasjön. eller då "nyassacilkider"...