Får fiskarna plats i mitt nya kar?

#1 - 3 december 2017 20:15
Hej!

Jag har ett nytt 270L - L:90 H:50 D:60 Kar på ingång från Japan som är mitt första riktiga aquascape projekt.

Jag kommer använda mig av ADA's produkter i karet uteslutande i stort sett och använda Co2.

Jag behöver verkligen hjälp med att veta hur många jag bör ha av respektive art och om jag kan ha respektive art i ovanstående akvarium.

1.Pethia padamya
Odessabarb

2.Hemigrammus erythrozonus
Glödbandstetra

3.Hyphessobrycon columbianus
Colombiatetra

Tack på förhand!
#2 - 4 december 2017 11:55
När det gäller Odessabarb kan det inte bli så många, den kan ju bli ca. 10cm. (Denna hade jag valt bort, passar inte så väl i ett växtkar heller). Fembandsbarb är ett bättre alt. isf.
Glödbandstetra och Colombiatetra skulle jag satsa på ca. 15-20 av varje. Eller hellre fler av en av sorterna. Ett större stim av t.ex. göbandstetra blir nog mer effektfullt än en blandning av två arter. Komplettera ev. med någon dvärgchiklid.
#3 - 4 december 2017 16:13
Både glödbands- och colombiatetran är trevliga stimmiga fiskar som verkligen bildar fina stim!
Trevliga och anspråklösa är de också, men dessa båda arter bildar ett stim tillsammans!
Men det kanske du inte bryr dig om? Eller vill du ha två olika stim?
Det var nu många år sedan, men jag hade glödband, dolkstygn och kongotetra i ett något större akavarium, visst hände det att dom delvis simmade i samma stim, men för det mesta bildade dom tre, nåja, iallafall två olika stim.
Dolkstygn lär vara svåra att få tag på numera sägs det, men även den är en väldigt trevlig tetra.

Men som Sleaper antyder är det mer effektfullt med ett större stim, än två mindre stim.
#4 - 4 december 2017 17:07
Hej och tack för svaren! Jag har läst här på zoopet att Odessabarben inte skall bli mer än 6-7cm i fullvuxen tillstånd, tråkigt att den inte passar i så litet kar då det var den jag var mest sugen på.

Jag visste inte att de stimmade ihop, jag sökte faktiskt att få två olika stimm. Om jag hade tagit kardinaler eller neontetror istället, hade de också stimmat med Colombiatetran då?

Tack på förhand!
#5 - 4 december 2017 17:30
[QUOTE=Mrfabbe;n2375224]Hej och tack för svaren! Jag har läst här på zoopet att Odessabarben inte skall bli mer än 6-7cm i fullvuxen tillstånd, tråkigt att den inte passar i så litet kar då det var den jag var mest sugen på.

Jag visste inte att de stimmade ihop, jag sökte faktiskt att få två olika stimm. Om jag hade tagit kardinaler eller neontetror istället, hade de också stimmat med Colombiatetran då?

Tack på förhand! [/QUOTE]

Det tråkiga med "stimfisk" är dom ofta stimmar när dom är nya i akvariet, men att arterna sen blandar sig rätt mycket. Spelar nog ingen större roll vilka fiskar man väljer i det hänseendet. Därför kan det vara snyggt med en art av stimfisk.
#6 - 4 december 2017 21:35
Fick idag veta att min akvariebänk jag köpt ihop med akvariet var slut, så därför får jag nu en annan bänk och ett större akvarium på köpet, det blir ett 270 liters istället. Borde väl öka möjligheten för Odessabarben ytterligare? Om jag får välja en fisk att ha i akvariet är det just den fisken.

Vet någon om det går att hålla Amano räkor ihop med Odessabarb?
#7 - 5 december 2017 06:42
Kanske fungerar med Amano, men mindre räkor uppfattas nog som mat. Ett litet stim med Odessa tillsammans med t.ex. ett stim Kilfläcks- eller Drottningrasbora kunde bli fint.
#8 - 5 december 2017 08:12
Det är väl ett utpräglat beteende hos olika stimfiskar att blida stim med andra stimfiskar, skydd, föda etc.

Neon och kardinaltetror bör du inte blanda, visst de trivs bra tillsammans, men neontetrorna kommer att framstå som bleka och sjuka i sällskap med de färgstarkare kardinalerna.

Kardinal och Colombiatetra kan ju funka bra, de har olika färg och olika kroppsform, samt skiljer sig i storlek, kan nog funka tillsammans även om de kanske bildar stim tillsammans.
#9 - 7 december 2017 18:46
Hej igen och tack för alla bra svar!

Jag har nu läst på en hel del och kommit fram till att det kan gå att hålla Amanoräka ihop med Odessabarb om barb stimmet är hyfsat stort och det finns gömställen för räkan.

Då jag inte gillar iden av att Colombiatetran stimmar ihop med glödbandstetra så har jag valt att inte ta en chansning och skippar därför glödbandstetran.

Men jag har en till fråga, hade det gått att hålla 1-2 Apistogramma ihop med följande arter som jag bestämt mig för i karet: Ancistrus, Amanoräka, Colombiatetra och Odessabarb.

Mvh
#10 - 8 december 2017 17:31
Vissa kanske skulle säga att Odessabarb inte passar in i ett akvarium med dvärgciklider, tetror från sydamerika. Ett "stilfel" om man säger så men inga problem i sig. Ancistrus kan ge sig på svärdsplantor kan man tänka på.
#11 - 8 december 2017 17:54
Stilfel... fiskar från olika världsdelar... tja, kanske det, men i ett sällskapsakvarium är väl ungerfär allting tillåtet.
Jag har exempelvis siamensisar tillsammans med sydamerikanska ciklider, tetror och sydamerkanska växter med javamossa och javaormbunke. I vatten från Götetebogs va-verk och elen till belysningen kommer väl från Ringhals.... Jag har väl ett stim med kilfläcksrasboror tillsammans med fjärilsciklider någonstans också... Vattenloppor, cyklops och mygglarver infångade lokalt.

Det som styr är väl att fiskarna trivs ihop, vill ha samma temeperatur och ungerfär samma vattenvärden i övrigt.

Men vill man ha ett strikt biotopakvarium, amazonasbäck eller afrikanske förkastningssjö är man ju mer bunden till rätt sorts fiskar och eventuellt av växer och kanske andra djur.

Sedan artakvarium, där man då bara har en eller kanske några enstaka arter.
Jag har mina norska flaggtetror i ett artakvarium, ville väl ha dem i ett biotopakvarium, men trots idoga resor i Joutenheimen, på Hardangervidda och längs Flåmsbanen har jag ännu ej funnit bäcken där dessa lever i vilt tillstånd. Fann dom däremot i en zoologisk affär i Oslo, var dom möjligen viltfångade?
-Ja akkurat, sade innehavaren! I en bäck nära Rjukan. Gillade att leka i tungt vatten.[:-128]
#12 - 8 december 2017 19:16
Jag hör dig Sleaper, samtidigt skulle man isåfall kunna ta det steget längre hävda att i stort sett alla biotop akvarium har stora brister i det anseendet. Ett ''Amazonas'' biotop akvarium har ofta arter från olika delar av just Amazonas floden, det i sig blir problem då Amazonas har oerhört olika biotoper i sitt enorma flodsystem, många av arterna som är populära i dessa akvarium kommer hundratals mil ifrån varandra även om de lever i samma flodsystem. Colombiatetran kommer från ett flod/å system i norra Colombia vid gränsen till Panama, väldigt olik biotop jämfört med Amazonas, du har här bland annat en hel del sten i vattnet och runt om kring, vilket är en bristvara i hela Amazonas. Odessabarben härstammar från en kort och ganska isolerad sträcka av ett liknande flod/å system med en faktiskt väldigt lik biotop. Jag låter Apistogramman vara fram tills nu, karet får startas med de två ovanstående arterna så får jag utgå därifrån sen om jag inte skulle bli nöjd.

Min idé den här gången är att skapa ett så vackert och inbjudande akvarium som möjligt, det skall väcka nyfikenhet hos åskådaren med en naturlig känsla, som en video från en bäck. Biotop akvarium är väldigt intressant och något jag absolut vill prova på när det finns mer utrymme, då jag känner att ett stort akvarium krävs för att verkligen låta fiskarna leva det bästa liv dom har rätt till.

Kul att du är från GBG Björn, då är vi två ;)

Hur sköter jag mitt ph bäst vid vattenbyten för att hålla det stadigt runt 7? Vet att kranvattnet här i GBG är ca 8. Jag har ''PH-ner'' (läs sulfatsyra) som jag använts i hydroponic odling och sådant men är inget jättefan av att använda den sortens starka syror i vattnet mina fiskar ska leva i.

Har ni någon rekommendation av hur många av respektive ovanstående art jag bör ha i detta 270L akvarium för att fiskarna ska trivas som bäst? :)

Förutom fiskarna kommer de bo ihop med två stycken Blå Panaque (L239) och även ett gäng Amanoräkor.

Tack igen för all hjälp!
#13 - 8 december 2017 19:20
Och Björn, låter häftigt med norska flaggtetror, jag visste inte ens att den arten existerade [:-100]
#14 - 8 december 2017 19:54
[QUOTE=Mrfabbe;n2375764]Och Björn, låter häftigt med norska flaggtetror, jag visste inte ens att den arten existerade [:-100] [/QUOTE]

Om den inte flyttats i taxiomin och bytt namn heter den Hyphessobrycon anisitsi, man jag har ett svagt minne av att det fanns några olika populärnmn..
Möjligen är den mer känd som "buenosairestetra" i övriga delar av landet, och inom EU, men utom EU i Norge...

Hursomhelst är ju Hyphessobrycon anisitsi oavsett populärnamnet en jättefin litet större tetra, lär kunna bli hela 12 cm i akvarium, men vanligare runt 7-8 cm.
Det var längesedan jag såg sådana, men om du då fixar en norsk eller argentinsk biotop, så kanske man skall hålla sig inom samma riktnummer- eller postnummerområde, så blir det rätt, dom har långa floder eller älvar även i dessa länder...

Kolla Wikipedeias bild på Hyphessobrycon anisitsi, där ser den väldigt trevlig och färggrann ut!

Den kan väl rycka litet i finbladiga växter, och vara litet tuff kom andra litet mindre fiskar, men är lätt att hålla, och är lätt att odla också. Jag hade sådana på 1980-talet, dom pajade kabomban, men den är ju ett minne blott. Hade dessa i ett tättplanterat akvarium där dom gick ensama och kanaske bortglömda, en dag fanns det yngel, men hag vet inte hur det gick till.
#15 - 8 december 2017 20:11
[QUOTE=Björn J.;n2375773]

Om den inte flyttats i taxiomin och bytt namn heter den Hyphessobrycon anisitsi, man jag har ett svagt minne av att det fanns några olika populärnmn..
Möjligen är den mer känd som "buenosairestetra" i övriga delar av landet, och inom EU, men utom EU i Norge...

Hursomhelst är ju Hyphessobrycon anisitsi oavsett populärnamnet en jättefin litet större tetra, lär kunna bli hela 12 cm i akvarium, men vanligare runt 7-8 cm.
Det var längesedan jag såg sådana, men om du då fixar en norsk eller argentinsk biotop, så kanske man skall hålla sig inom samma riktnummer- eller postnummerområde, så blir det rätt, dom har långa floder eller älvar även i dessa länder...

Kolla Wikipedeias bild på Hyphessobrycon anisitsi, där ser den väldigt trevlig och färggrann ut!

Den kan väl rycka litet i finbladiga växter, och vara litet tuff kom andra litet mindre fiskar, men är lätt att hålla, och är lätt att odla också. Jag hade sådana på 1980-talet, dom pajade kabomban, men den är ju ett minne blott. Hade dessa i ett tättplanterat akvarium där dom gick ensama och kanaske bortglömda, en dag fanns det yngel, men hag vet inte hur det gick till.[/QUOTE]

Ja jag håller med dig Björn, det är en vacker fisk. Ja visst har dom det och de floderna bjuder på många vackra biotoper också. Gud vad mycket intressanta akvarium det hade gått att skapa om man bara hade pengar och plats.
#16 - 8 december 2017 20:13
Jag tänte på odessabarben, den har väl lika myckat att göra med Odessa i Ukrakna som den norska flaggtetran i Norge och Kongotetran i Kongofloden...
Jag har aldrig haft sådana, men har hört några olika versioner om hur den kom till Europa, i Odessa som ligger i Ukraina, finns det små barber där? Nej.
Puntius padamya, heter den iallafall, lär finnas i Mekongflodens delta, bland annat. Utbredningsområdet är iallafall många riktnummerområden, även landsnummer stort.
Men det finns några olika historier hur en sovjetryss från Ukraina kom till någon akvariefiskmarknad i Moskva med sådana här barber som han hade döpt till odessabarb... Men liksom med nilabboren finns det några divergerande varianter av denna storty.
#17 - 8 december 2017 20:19
[QUOTE=Björn J.;n2375778]Jag tänte på odessabarben, den har väl lika myckat att göra med Odessa i Ukrakna som den norska flaggtetran i Norge och Kongotetran i Kongofloden...
Jag har aldrig haft sådana, men har hört några olika versioner om hur den kom till Europa, i Odessa som ligger i Ukraina, finns det små barber där? Nej.
Puntius padamya, heter den iallafall, lär finnas i Mekongflodens delta, bland annat. Utbredningsområdet är iallafall många riktnummerområden, även landsnummer stort.
Men det finns några olika historier hur en sovjetryss från Ukraina kom till någon akvariefiskmarknad i Moskva med sådana här barber som han hade döpt till odessabarb... Men liksom med nilabboren finns det några divergerande varianter av denna storty.[/QUOTE]

Nej du har helt rätt, vet inte varför de fått dem namnen men som du säger har de säkert helt att göra med vad en handlare/importör valde att kalla den för att det skulle vara ett attraktivt förenklat namn för den personens marknad. Det var därför jag valde att lista namnen även i latin, för att inte förvirringar skulle ske. Oavsett namn så är dina norska flaggtetror vackra fiskar :D

Hur många barber och colombia tetror hade varit lämpligt i mitt 270l kar för att de alla ska må bra och trivas tror du? :)
#18 - 8 december 2017 20:33
Jag har 25 colombianska tetror i mitt nya Trigon 350.
Tillsammans med stora hantlar och siamensiar.
Idag flyttade även fjärilscikliderna in. Fisksoppan känns komplett.

Men du kan väl ha runt 20-25 columbiatetror du också, om det inte är en massa andra fiskar som konkurrerar om simutrymmet mitt på, och litet i övre vattenlagret.
Det är väl så man får tänka, vilken nivå i akvariet skall de tilltänkta fiskarna vistas? Finns det andra fiskar där som konkurerar om mat och utrymme?

Sedan tänker man likadant om de olika vattenlagren. Och som jag tidigare skrev om bottnen, se till att bottenlevande arter inte konkurrerar, har sina olika behov om ex.v. syddade grottor eller fria ytor tillgodosedda.
#19 - 8 december 2017 21:11
Ja, chansen är väl att Colombiatetran och Odessabarben båda befinner sig i det mellersta skiktet av vattnet. Och även konkurrerar om mat, båda arterna skall vara ''Aggressiva till Mycket Aggressiva när det kommer till maten. Malarna får nog vara ifred på botten från både barber och tetror.
#20 - 9 december 2017 08:41
Som sagt inga problem att blanda fiskar från olika håll i världen bara dom har liknande krav och passar ihop. Har själv i princip aldrig haft ett biotopakvarium även om jag helst inte blandar fiskar hur som helst. Det är ju upp till var och en att bestämma vad man tycker ger ett bra intryck och ser intressant ut etc. Jag hade nog satsat på 8-10 Odessabarber och 15-20 Columbiatetra vad gäller antalet. Nä det gäller pH så finns bara CO2 som funkar i långa loppet vad jag vet. Labbade förr med allt ifrån torv till jonbytare, pH-sänkande preparat osv. men det funkar inte i längden. CO2 är ju ett enkelt sätt att styra pH och ger samtidigt växterna deras viktigaste näring. Vi verkar bara vara Göteborgare i din tråd, nu är vi tre :-)
#21 - 10 december 2017 07:40
Ja vi är alla från sammma 031-biotop....

Mina blåa fjärilsciklider flyttade in i det stora akvariet i fredags. Dom trivs ju där, men syns dåligt trots att dom inte gömmer sig, är på något sätt för lika colombiatetrorna, ja inte alla lika egentligen, men de håller sig i samma vattenlager som tetrorna, har ungefär,samma storlek. I det lilla akvariet hade de en mer intensiv blå färg från något fåningt juwlrör jag köpte, och där höll de sig mer på bottnen.
Så det kan hända att de får flytta tillbaka, men att veva runt med stora håvar i nyplanterade akvarium brukar bara sluta på ett sätt...

Bra att webmaster kunde få igång forumet igen!
#22 - 10 december 2017 08:23
Som sagt inga problem att blanda fiskar från olika håll i världen bara dom har liknande krav och passar ihop. Har själv i princip aldrig haft ett biotopakvarium även om jag helst inte blandar fiskar hur som helst. Det är ju upp till var och en att bestämma vad man tycker ger ett bra intryck och ser intressant ut etc. Jag hade nog satsat på 8-10 Odessabarber och 15-20 Columbiatetra vad gäller antalet. Nä det gäller pH så finns bara CO2 som funkar i långa loppet vad jag vet. Labbade förr med allt ifrån torv till jonbytare, pH-sänkande preparat osv. men det funkar inte i längden. CO2 är ju ett enkelt sätt att styra pH och ger samtidigt växterna deras viktigaste näring. Vi verkar bara vara Göteborgare i din tråd, nu är vi tre :-)
#23 - 10 december 2017 11:49
Titta på Aphyocharax anisitsi den äter inte på växterna och går högt.
#24 - 10 december 2017 12:02
Jag har vuxna odessabarber och de är inte i närheten av 10 cm, utan snarare 6-7. De går med tigerbarber och jag uppfattar de lika snabba och lika tuffa i beteende. Som tigerbarber håller de sig i medelsta-nedre delen av karet.
#25 - 10 december 2017 14:49
Tommy på Zootrop, Kaggeledstorget, hade allafall i förra veckan ett stim dolkstygnstetror, de lär vara rätt ovanliga nu. Dom är görfina!
Snälla och anspråkslösa är dom också! Dom är litet rundare i formen och brukar hållas sig strax ovanför mitten i akvariet.
Jag hade ju redan haft dolkstygnen x flera under årens lopp, så jag valde columbiatetran istaller som jag då köpte några veckor tidigare. Men jag tycker columbiatetran nu ser litet alldaglig och halvblek ut, om jag hade valt idag hade jag nog valt en mer förgstark tetra, eller kanske en rasbora.

Rasbororna är ju Asiens motsvarighet till Sydamerikas tetror, trots att dom är karpar, ja med litet god vilja kan man kanskw jämföra dem. Ja det finns ju faktiskt en kilfläckstetra också, så håll i sär dem!

I många olika omgångrar har jag i växtakvarium satt in den vanliga kilfläcksrasboran, inte alls märkvärdig, men den syns bra i växtakvariet, håller sig oftast simmandes mot strömmen(!) den gillar att simma i pumpens utloppström, och när man med slang eller hink pytsar i vatten i akvariet. Blir väldigt upplivad då det kommer i några liter kallt vatten. Lär gå att få i lek i akvarium också, sägs det.
Enligt denna webplatsens artbeskrivning skall den hållas med andra barber, odessabarber kanske..?
I butiken ser kilfläcksrasboran väldigt tråkig och intetsägande ut, brukar också vara billig. Men den färgar ut och piggnar till om den kommer i ett någorlunda välplanterat sällskapsakvarium.

Nu har du väl fått för många förslag att det kaske känns förvirrat?
#26 - 10 december 2017 19:14
[QUOTE=Sleaper;n2375808]Som sagt inga problem att blanda fiskar från olika håll i världen bara dom har liknande krav och passar ihop. Har själv i princip aldrig haft ett biotopakvarium även om jag helst inte blandar fiskar hur som helst. Det är ju upp till var och en att bestämma vad man tycker ger ett bra intryck och ser intressant ut etc. Jag hade nog satsat på 8-10 Odessabarber och 15-20 Columbiatetra vad gäller antalet. Nä det gäller pH så finns bara CO2 som funkar i långa loppet vad jag vet. Labbade förr med allt ifrån torv till jonbytare, pH-sänkande preparat osv. men det funkar inte i längden. CO2 är ju ett enkelt sätt att styra pH och ger samtidigt växterna deras viktigaste näring. Vi verkar bara vara Göteborgare i din tråd, nu är vi tre :-)[/QUOTE]

Tack för svaret Sleaper och även alla ni andra!! Verkligen vad jag behövde nu!

Du fick mig att tänka om en del faktiskt, det är kanon att jag kan styra det med Co2 då jag köpt ett system för detta. Men vad gäller arterna så har jag faktiskt bestämt mig att jag varvar ner lite, vill se hur mycket det känns med Odessabarberna först så väntar jag några månader innan jag tar beslut om jag ska lägga till tetrorna. Vattnet kommer vara högt strömfört och vet inte om det trivs i det.

Idag tog jag final decision och jag börjar med 14 Odessabarber (Punthia Padamya) och 4 Sewellia Lineoata och en 15 amano räkor. Sen känner jag på det några månader och ser efter om jag vill lägga till tetror, eller efter era rekommendationer kanske hellre Rasboror. Den neongröna rasboran ser onekligen ut som en intressant fisk. Med tanke på omställningen vad gäller arter så blir ju detta nästan en asiatisk flod biotop nu istället.

Tack igen allihopa. Jag tänkte när akvariet landar från japan om någon månad så startar jag en ''Projekt'' tråd så kan ni få se hur utvecklingen går för mig med bilder etc :)

Kul att du är från rätt sida av landet du med Sleaper ;)
#27 - 10 december 2017 20:00
Låter som ett bra beslut. Kolla in Drottningrasbora som jag tycker är något vackrare än Kilfläcksrasbora även om dom är rätt lika. Jag har i nuläget ett Lido 200 med Fembandsbarber tillsammans med Glödbandandstetra vilket funkar bra. Barberna håller till i den nedre regionen medan tetrorna rör sig mer i den övre delen av akvariet. Håller ihop i stim ganska och blandar sig inte gärna. Måste slå ett slag för fembandsbarben som är riktigt en färggrann och vacker barb, den är också fredlig.
#28 - 10 december 2017 20:31
[QUOTE=Sleaper;n2375903]Låter som ett bra beslut. Kolla in Drottningrasbora som jag tycker är något vackrare än Kilfläcksrasbora även om dom är rätt lika. Jag har i nuläget ett Lido 200 med Fembandsbarber tillsammans med Glödbandandstetra vilket funkar bra. Barberna håller till i den nedre regionen medan tetrorna rör sig mer i den övre delen av akvariet. Håller ihop i stim ganska och blandar sig inte gärna. Måste slå ett slag för fembandsbarben som är riktigt en färggrann och vacker barb, den är också fredlig.[/QUOTE]

Det är kul att du säger det, min kontaktperson som jag köpt grejerna av som känns mycket kunnig pratade också varmt om både Fembandsbarben och Drottningrasboran. Drottningrasboran gav han som förslag på kompisar till mina odessabarber och fembandsbarben som ett alternativ istället för odessabarber. Men jag är så inställd på att Odessabarben är huvudfisken för detta nu kommande asiatiska akvarium så den vill jag verkligen ha. Och efter att ha lyssnat på dig så känner jag att det är helt rätt beslut att låta dem få gå själva till en början och sen låta ev rasboror komma in. Han på butiken pratade även varmt om ''Sundadanio axelrodi'' som art istället för tetror. Då även han var lite skeptiskt till att hålla båda de arterna, inte för att det inte skulle gå men för att något annat hade varit bättre.

Hur tror du Sewellian funkar med räkor och barber, den tar dom inte väl? :)
#29 - 10 december 2017 21:06
Jag har inga dagspriser, men drottningrasboran är väl rätt så dyr, kilfläcksrasboran är det väl närmast neontetrapris på!
Apråpå "neon" så dinns det inga neongröna rasbororor, ej heller några neongröna svärdbärare, inga neongröna skyddsvästar, eller överhuvudtaget något som är neongrönt, det är nämligen omöjligt, då alla självlysande färger förutom rött inte kan vara "neonfärgat".

Det är ett utbrett språkligt fel att kalla alla andra färger förutom rött för "neonrött". Då man låter en elektrisk ström passera genom ett lysrör med neongas lyser detta i röd färg, visserligen kan det förekomma nyansskillnader pga gasens koncentration, men det lyser rött!
Lysrör till reklamskyltar etc i andra färger än rött, innehåller andra gaser eller blandningar olika gaser eller andra lysämnen.
Så kan man då undra hur neontetran fick sitt namn, var det för den röda färgen, eller den blå? Hoppas att det var för den röda, för det är rätt.
Och ännu bättre, den "svarta neontetran" ja man kan bli mörkrädd för mindre...[:-162] fel fisk, rätt färg!
Jag bezzervisser? Nejdå, inte alls. Bara irriterad på att nu i flera generationer har man använt språket fel, och ordet "neongrönt" har blivit etablerat.
#30 - 10 december 2017 21:20
Jag tror inte det har med någon färg att göra att det finns fisk som tex kallas neontetra. Jag tror det kommer sig av att de fullkomligen lyser under vissa förhållanden och det är ju det blåa som lyser.
#31 - 11 december 2017 06:30
[QUOTE=åheim;n2375907]Jag tror inte det har med någon färg att göra att det finns fisk som tex kallas neontetra. Jag tror det kommer sig av att de fullkomligen lyser under vissa förhållanden och det är ju det blåa som lyser.[/QUOTE]

Och det är väl personerna som myntar populärnamnen oavsett om det gäller fiskar eller andra saker, som är okunniga om språkbruket.

Jag hörde en historia från en något äldre akvarist i GAF en gång;
Det blev en fullkomlig succe när neontetrorna kom ut i handeln i Göteborg första gången, det var ett parti viltfångade fiskar som kom, alla häpnades över dess färgprakt. Dyra var dom också, även skalaren var dyr på denna tid, omräknat i dagens penningvärde hade skalarerna halva "diskuspriset" sades det. Och neontetrorna kostade lika mycket, eller i bland mer än en skalare.... En av stadens zoobutiker hade ett "jättestort" akvarium, på nästan 150liter i sitt skyltfönster, i detta hade man inrett med rötter och humusfärgat vatten, och häri gick det ett stort stim med neontetror och skalarer.... Man kan ju undra hur länge de dyra neontetrorna klarade sig, hade kanske varit billigare att mata skalarerna med oxfilé och hummer....
Silikonet hade ännu inte kommit, så alla akvarier var fogade i kitt, det var sällan det var helt tätt, och detta begränsade akvariernas storlek. Ett akvarium på 100 liter ansågs vara stort. Ytterfilter och doppvärmare som vi känner dem idag fanns inte, det var ofta luftpumpsdrivna skumgummifilter, och redan som nya, halvfarliga doppvärmare och värmeslingor att gräva ned i gruset eller att placera under akvariet, oftast dessutom utan inbyggd termostat, sådan fick man ordna på annat sätt. Själv hade jag en "värmematta" som en snäll vän till familjen tillverkat, "Elektriske Johansson" kallades han. Det var innehållet från en värmefläkt inbyggt i en aluminiumlåda som var placerad under akvariet. Med en termostat i en liten låda bredvid, den blev aldrig för varm, men kanske inte höll mer än 20° ändå...

Så blev neontetrorna billigare, så billiga att fler kunde köpa dem och hade råd med stim. Klimax kom ju en del år senare när man "hittade" en ännu mer självlysande tetra, kardinaltetran, och den var också dyr när den introducerades, jag vet inte vilket år det var, kan ha varit i slutet av 1970-talet då jag minns att kardinaltetran kostade 19,95kr styck, en skalare kostade då runt 15kr, guppis 1kr styck.... Platy och svärdbärare kostade en femma.

I samma tid kom ju de stora afrikanska cikliderna, dom var också dyra då, lika färggranna som korallrevsfiskar, alla utom jag köpte Malawi eller Tanganikaciklider. Ja sjön hette då Nyassasjön, Malawisjön alltså, och "Tant Zania" kallar den fortfarande så.
Tänk er det, några praktfulla cilkider från Nyassasjön. eller då "nyassacilkider"...
#32 - 11 december 2017 07:37
Björn J, Haha Tack för kul nostalgi
#33 - 11 december 2017 08:57
Har ingen erfarenhet av varken Sundadanio axelrodi eller Sewellian men läser man på beskrivning av arten Sundanio verkar den vara lite känslig. Gäller ha ordning på karet alltså. Sewellian tror jag inte är ett problem.
#34 - 23 december 2017 11:21
Ja det blir sewellian och odessan till start nu så får vi se om något mer tillkommer senare.

Jag kommer göra en tråd under Projekt senare ikväll, fått karet och börjat hardscapen, om ni vill följa utveckligen :)
#35 - 22 mars 2018 22:57
Rödmunstetror har jag bra erfarenhet av att stimma även i det långa loppet, bättre än Tex kardinaler som gärna drar iväg på egna äventyr efter en tid.
#36 - 23 mars 2018 15:56
Dom flesta tetror stimmar bara när man känner hot,så när dom känner sig hemma är dom mer eller mindre i hela akvariet.

Annons