Får ej ner ph´t med co2 längre.

#1 - 17 januari 2007 08:23
Hejsan.
Jag får inte längre ner ph´t med min co2 utrustning (tunze).
Jag har haft utrustningen i 2 år och det har aldrig varit några problem, efter stora vattenbyten har ph´t snabbt gått ner från ca 7,4 till 6,7 och enkelt hållit sig där nere med hjälp av ph-controllern.
Nu plötsligt får jag inte ner ph under 7 längre, trots att jag kör på för fullt med co2.
Följande åtgärder har jag redan provat utan resultat:
kalibrerat elektroden, den var perfekt kalibrerad.
-Bytt pumpen som driver reaktorn (en bioplast reaktor).
-Köpt en ny reaktor (sera skall fungera upp till 400l, jag har 240l).
-Kontrollerat så att co2 når ända fram till reaktorn.
-Kontrollerat kh, det är ca 3 som det alltid har varit.

Ph´t går ner till ca 7,08 men så fort timern slår av co2 "rusar" det upp till 7,10 - 7,11.
Även om jag inte använder mig av timern utan låter co2 gå hela tiden kommer jag inte ner längre än ca 6,97

Vet inte vad mer jag kan testa, det verkar ju som min utrustning är helt intakt, är det någon son har nån ide om vad det kan vara?
#2 - 17 januari 2007 15:35
Är du verkligen säker på att elektroden är okej ?
Jag skulle ha provat med en ny elektrod.
Där jag jobbade förrut hade vi samma problem, elektroden gav helt galet värde fast den var kalibrerad.
Den elektroden var ungefär 1-1,5 år gammal.
#3 - 17 januari 2007 16:42
Skulle definitivt prova att byta "elektrod" först har förståt att det är en förbrukningsvara,
Någon som vet c:a livslängden på en sådan ???????
#4 - 17 januari 2007 17:39
Kalibrerar du på 7 & 4 och verifierar värdet?
Är kalibreringsvätskan OK?

ÄR detta ok så är det inget fel på proben.

Annars följande:

Din gas är kass.
Du fegar på nålventilen, så det inte kommer gas nog att hålla pH't nere.
Du har reaktorn på sugsidan.
Din pump är för slö.
#5 - 17 januari 2007 19:04
Har redan provat att byta elektroden.. glömde att skriva det.. sorry. Kalibrerar vid 7.0 och 5.0 men jag har inte provat att byta ut vätskan, den är rätt gammal så det kanske jag borde prova. Hur verifierar men vätskorna? köper nya? Det konstiga är dock att jag får ner ph´t men bara lite..
Kanske det kan vara fel på gasen, men isf har det ju blivit det efter några månaders användande.
Jag har lagt i nya stenar för ett tag sedan men om det påverkade vattnet så borde väl det synas på KH testen.
En annan orsak skulle ju kunna vara att min gamla bioplast reaktor var sönder och att den nya sera-reaktorn inte är lika effektiv (jag får ju trots allt ner ph´t lite) som bioplasten´s reaktor. Tror att jag skall prova med att dra på med ännu mer co2...
#6 - 17 januari 2007 19:13
Att gasen är kass är inte troligt.
Att du inte får ned pH't kan bero på att det är lägre än du tror, har du dropptester som du kan verifiera med?
Reaktorns effiktivitet kan absolut ha med det att göra.
#7 - 17 januari 2007 19:17
Skall inhandla dropptest imorgon för att kunna verfiera kalibreringsvätskorna (tänkte inte ens på det, pinsamt!!)
Är det någon som kan rekomendera någon annan reaktor, som är bättre än sera´s?
#8 - 17 januari 2007 20:13
efter stora vattenbyten har ph´t snabbt gått ner från ca 7,4 till 6,7 och enkelt hållit sig där nere med hjälp av ph-controllern.

Nu plötsligt får jag inte ner ph under 7 längre, trots att jag kör på för fullt med co2.
<snip>
Ph´t går ner till ca 7,08 men så fort timern slår av co2 "rusar" det upp till 7,10 - 7,11.
Vad menar du med att timern slår av vid 7,08. Du hade ju setpoint vid 6,7?

Även om jag inte använder mig av timern utan låter co2 gå hela tiden kommer jag inte ner längre än ca 6,97
Du har möjligen inte ökat på ytcirkulationen så du förlorar det mesta genom utgämningen till atmosfären?
#9 - 18 januari 2007 08:09
BluesBoy skrev:
<snip>

Vad menar du med att timern slår av vid 7,08. Du hade ju setpoint vid 6,7?

Du har möjligen inte ökat på ytcirkulationen så du förlorar det mesta genom utgämningen till atmosfären?

Jag har setpoint vid 6,7 men ph-controllen har även en timer man kan använda sig av. Om man tex är orolig att all co2 i reaktorn inte har lösts upp så slår timern, oavsett ph nivå, av co2 en stund. Annars kan ju ph´t fortsätta ner efter att setpoint-värdet är nått pga co2 som är kvar i reaktorn.

Ytcirkulationen är oförändrad.

Jag lutar mer och mer vid att jag är ovan vid den nya reaktorns "låga" effektivitet. Det känns som den enda logiska förklaringen.
#10 - 18 januari 2007 16:37
Är lockad att hålla med.

Annons