FAQ: Zoopetsurfproblem

admin
Christian Alfredsson
#1 - 4 september 2008 10:48
Tänkte i denna tråd ta upp vanliga problem man kan ha med datorn som försvårar att surfa på Zoopet.

Fråga: Efter jag loggat in så blir jag utloggad när jag går till annan sida (tex artbeskrivningarna)
Svar: Zoopet använder cookies. Dessa måste vara tillåtna i webbläsaren. Det kan dessutom vara så att du har en brandvägg eller virusprogramvara som förhindrar cookies.

Fråga: Ibland när jag försöker skriva ett inlägg så funkar inte radbrytning, inga ikoner i "verktygsfältet" (smilies, bifoga bild, etc. etc.) hur jag än försöker. Det räcker dock med att jag rensar ur känslig data (cookies, tidigare besökta sidor, etc.) men fortfarande irriterande. Har inte detta problem på någon annan sida.
Svar: Ofta hänger detta ihop med att vi har uppgraderat programvaran som vi kör Zoopet på. Det är tre program som vi uppgraderar. Det är alltid något program som uppgraderas varje månad. Vi kanske uppgraderar oftare än andra? Vi försöker att göra det då ofta hänger ihop med säkerheten.

Hur lägger man in en annons?
Högst upp till höger på annons sidan finns en länk som heter "Lägg in annons". Finns den inte där då är du troligen inte Goldmedlem. Man måste vara det för att kunna lägga in annonser.

Hur raderar man sin annons?
Gå in på annonsen. Klicka på ikonen för att ändra den. Längst ner finns ett kryss man fyller i för att radera den.

... det var början. Ni får gärna hjälpa till med frågor så flyttar jag upp dem överst och ger ett svar.
#2 - 7 september 2008 19:47
Jag har länge haft ett problem:

Ibland när jag försöker skriva ett inlägg så funkar inte radbrytning, inga ikoner i "verktygsfältet" (smilies, bifoga bild, etc. etc.) hur jag än försöker. Det räcker dock med att jag rensar ur känslig data (cookies, tidigare besökta sidor, etc.) men fortfarande irriterande. Har inte detta problem på någon annan sida.

Använder förövrigt firefox, är det hos mig problemet ligger, eller har någon annan liknande problem?
#3 - 12 september 2008 07:18
Farför kan man inte börja ett inlägg med en smilie, tex :D
Gör man det så ändras det om till: :d
#4 - 12 september 2008 08:40
heeke skrev:
Farför kan man inte börja ett inlägg med en smilie, tex :D

Gör man det så ändras det om till: :d

:)
#5 - 12 september 2008 08:43
Detta var skrivit som
kolontecken högerparentes och tre blanksteg

enbart kolontecken högerparentes ger dock inte en smily

Så jag tror man inte får svara med enbart en smily
#6 - 12 september 2008 10:38
#7 - 12 september 2008 11:49
Jag har oxå varit med om det heeke skriver men endast med :D-smileyn, tror jag. Och bara ibland.
Har någon gång fått byta till :p-smileyn och då har det funkat.
#8 - 12 september 2008 15:23
Jag skrev versaler hÄr - jag lovar

heeke skrev:
farför kan man inte börja ett inlägg med en smilie, tex :D

gör man det så ändras det om till: :d

Ja tydligen - tycks bero på att stor bokstav ändras till liten bokstav.
Någon form av rättstavningsprogram på zoopet.
Försök med bara VERSALER i rubriken så får ni se något liknande - Jag gjorde det på det här inlägget. Och kolla in vad som hände med Ä:et (gäller även Å och Ö förresten.
:D
#9 - 12 september 2008 15:45
ÅÄÖ, åäö
admin
Christian Alfredsson
#10 - 12 september 2008 18:54
Åäö

erikthur skrev:
Ja tydligen - tycks bero på att stor bokstav ändras till liten bokstav.

Någon form av rättstavningsprogram på zoopet.

Försök med bara VERSALER i rubriken så får ni se något liknande - Jag gjorde det på det här inlägget. Och kolla in vad som hände med Ä:et (gäller även Å och Ö förresten.

:D

Vi har inget rättstavningsprogram installerat. Dock fick jag med ett själv när jag installerade Firefox 3.
#11 - 12 september 2008 21:02
Os 2008 t ex

admin skrev:
Vi har inget rättstavningsprogram installerat. Dock fick jag med ett själv när jag installerade Firefox 3.

Nej det händer efter man skickat in inlägget.
Något ändrar rubrikerna som t ex. det fanns en tråd om OS 2008 startad av Kjell. Jag slår vad om att han skrev OS men det blev Os istället.
Jag sätter som rubrik på detta inlägg "OS 2008 T EX" så får vi se vad som händer. Jag vet efter som jag redan kollat med förhandsgranskningen...
#12 - 15 september 2008 05:05
kLART iRRITERANDE!

Känner själv igen problemet du beskriver Erikhur..
#13 - 15 september 2008 05:07
kLART iRRITERANDE! MEN OS 2008 T EX GICK HÄR..

Känner igen problemet sen tidigare..
#14 - 15 november 2008 12:47
När man skriver inlägg och bifogar bilder, så har jag sett i vissa inlägg att text är skrivet mellan bilderna.

Hur gör man det??

//Ola
#15 - 15 november 2008 13:37
flygrc skrev:
När man skriver inlägg och bifogar bilder, så har jag sett i vissa inlägg att text är skrivet mellan bilderna.

Hur gör man det??

//Ola

Om du bläddrar ner i länken här under kan du se en utsökt beskrivning på hur du ska göra :D (Heekes svar nr. 22)
Till och med så jag förstod ;) :p

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123119
#16 - 15 november 2008 15:53
Nina82 skrev:
Om du bläddrar ner i länken här under kan du se en utsökt beskrivning på hur du ska göra :D (Heekes svar nr. 22)

Till och med så jag förstod ;) :p

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123119

Ja det var ju enkelt.. när man vet hur man ska göra[:o]

Och som vanligt fanns svaret redan, bara man vet var man ska leta...

tackar // Ola
#17 - 18 december 2008 06:29
Det här får väl ändå passa in under "surfproblem" då jag inte vill skapa en ny tråd om det.
Har de senaste tiden, vet inte hur pass länge upplevt att det ibland varit väldigt svårt att komma åt forumet, klickar men ingenting händer, den försöker ladda upp något men det verkar som om den inte får något svar (med den refererar jag till datorn/browsern). Samma sak händer med artbeskrivningarna, kan utan problem gå in på artbeskrivnings sidan, och söka, men när jag sedan skall gå in på en utav träffarna vägrar/lyckas den inte komma åt sidan. Ett fåtal gången har även www.zoopet.se vägrat ladda över huvud taget, men överlag så lyckas jag få upp startsidan men det blir tvärstopp när jag försöker få åtkomst till forumet.

Jag har provat olika browsers när problemet uppstått och även suttit på olika nätverk, med olika datorer, bla. här hemma och på jobbet. Ibland fungerar det klockrent, ibland går det knaggligt och man kan behöva begära åtkomst till en sida flera gånger innan man någon respons och ibland går det inte över huvud taget...

Någon mer som upplever liknande problem?

(Jobbat inatt så jag är väldigt trött, så usäkta mig för ett väldigt rörigt inlägg)
#18 - 18 december 2008 08:25
Varför måste jag logga in heela tiden? (varjefall sen efter uppgraderingen)
Räcker att man minimerar sidan sen måste jag logga in igen, underligt..
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 18 december 2008 09:29
Sultanen skrev:
Det här får väl ändå passa in under "surfproblem" då jag inte vill skapa en ny tråd om det.

Har de senaste tiden, vet inte hur pass länge upplevt att det ibland varit väldigt svårt att komma åt forumet, klickar men ingenting händer, den försöker ladda upp något men det verkar som om den inte får något svar (med den refererar jag till datorn/browsern). Samma sak händer med artbeskrivningarna, kan utan problem gå in på artbeskrivnings sidan, och söka, men när jag sedan skall gå in på en utav träffarna vägrar/lyckas den inte komma åt sidan. Ett fåtal gången har även www.zoopet.se vägrat ladda över huvud taget, men överlag så lyckas jag få upp startsidan men det blir tvärstopp när jag försöker få åtkomst till forumet.

Jag har provat olika browsers när problemet uppstått och även suttit på olika nätverk, med olika datorer, bla. här hemma och på jobbet. Ibland fungerar det klockrent, ibland går det knaggligt och man kan behöva begära åtkomst till en sida flera gånger innan man någon respons och ibland går det inte över huvud taget...

(Jobbat inatt så jag är väldigt trött, så usäkta mig för ett väldigt rörigt inlägg)

Jag har i alla fall inte haft några sådana problem med Zoopet - däremot har jag ibland haft samma problem med aftonbladet.se och ibland även sporadiskt på andra sidor.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 18 december 2008 09:32
NIC skrev:
Varför måste jag logga in heela tiden? (varjefall sen efter uppgraderingen)

Räcker att man minimerar sidan sen måste jag logga in igen, underligt..

Jag antar att du markerar "Kom ihåg mig" när du loggar. Om du har gjort detta brukar de vanliga tipsen vara att man först städar datorn från coockies och om inte det hjälper även cacheminnet.
#21 - 19 februari 2009 20:14
Sultanen skrev:

Jag har liknande problem, har svårt att komma in på zoopet och när jag väl lyckas och ska titta på något så kommer meddelandet webbsidan kan inte visas, om jag kollar internetanslutning så är den perfekt, vi har lämnat in datorn för detta problem men dom hittar inget, vi har provat olika datorer men har samma problem ibland kommer jag inte ens in på zoopet. Mycket frustrerande.

Annons