FAQ: växtakvarier

#1 - 11 september 2004 05:31
Går i lite planer på att skriva ihop en FAQ om hur man som nybörjare (som jag) kommer igång med växtakvarier. Dels för att det ska bli lättare för andra som vill börja, dels för att lära mig själv.
FAQ:en kommer huvudsakligen basera sig på diskussioner från olika forum, mestadels zoopets eftersom det är här jag hänger mest [;)]

Eftersom jag inte är det minsta inne på copyright osv tänkte jag börja med att fråga: Finns det någon här som har någonting <b>emot</b> att jag använder hennes/hans frågor/svar i FAQ:en?

Och finns det någon som tycker att det är en bra idé? [:-117]

Jag kommer lägga ut FAQ:en på min hemsida och om det är någon mer som är intresserad kanske man kan lägga upp den på zoopet som klistrad tråd i växtforumet eller liknande.

Jag återkommer när jag kommit lite längre :)

Mvh. Martin
#2 - 11 september 2004 08:06
Tycker det låter som en bra ide. Det finns ju material att ta av.

Jag tycker också att du skall "skänka" din text till Zoopet, så att den ligger på Zoopet. "Nya" Zoopet kommer ju till stor del bygga på att medlemmarna skickar in artiklar/bidrag.

Det finns inget som hindrar att inte du också har den liggande på din egen hemsida, men problemet med privata hemsidor är att de kommer och går lite för ofta.
#3 - 11 september 2004 09:08
Så länge du uppger källan, kan jag inte se något fel med det...

p.s snabba på lite jag skall just börja med ett växtkar *blink *blink :)
#4 - 11 september 2004 10:01
Jag stödjer allt som gynnar växtakvariescenen. Shoot!
#5 - 11 september 2004 10:28
Här är en rätt bra diskution om växtakvarium. http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27311&whichpage=1
#6 - 11 september 2004 11:56

Det skall bli spännande att se vad det står om gödning i bottnen :)))

Alla verkar inte helt och hållet ense där (understatement of the day)

#7 - 11 september 2004 13:18
Ursprungligen skickat av oveb

Eftersom Defdac varit den styrande växtgurun så kan man ju gissa.. o alla vet ju va han tycker om bottengödning=).
Om denna "FAQ" ska vara fullständig tycker jag att du "heljis" ska gå in på fler forum än bara zoopet o samla information. Inte för att jag tvivlar på defdacs kunskaper, men kanske lite dumt o göra en FAQ utifrån en persons erfarenheter.

#8 - 11 september 2004 13:49

Eftersom Defdac varit den styrande växtgurun så kan man ju gissa.. o alla vet ju va han tycker om bottengödning=).

..snip..

Jag är inte emot bottengödning per se, bara den gamla tidens häxrecept med tonvis med lera och Ferrogan ovanpå det. Det går att göra en vettig botten med alla fördelar och det involverar faktiskt en gnutta torv och jord, men urlakad sådan och i vettiga mängder.

Men jag kommer ligga som motvikt och bromsa bottengödningen eftersom det är så lätt för nybörjare att tro "ju mer desto bättre", "När jag ändå håller på och gör bottnen kan jag ju ta lite extra", "det här slabbet vill jag inte göra om igen, så jag tar lite extra", "det är bättre att jag slänger ner lite nu när jag sätter upp akvariet än att behöva gör om allt senare" osv..

Jag kommer fortsätta slå något hårt i skallen på den som försöker sälja in lera+Ferrogan som bra bottengödning, speciellt om det även involverar bottenvärme och/eller bottenfilter. Det är idioti att slänga ner så mycket gödning, skapa initial trådalgsodling from hell och sedan tycka att det fungerar bra när bottnen är helt urlakad och skitar ner något fruktansvärt så fort man petar på den.
#9 - 12 september 2004 05:29
Tack för alla positiva kommentarer! Började lite smått igår och förstod att det här är inte något som kommer gå på en eftermiddag :)

Ursprungligen skickat av Holmby

Tycker det låter som en bra ide. Det finns ju material att ta av.

Jag tycker också att du skall "skänka" din text till Zoopet, så att den ligger på Zoopet. "Nya" Zoopet kommer ju till stor del bygga på att medlemmarna skickar in artiklar/bidrag.

Det finns inget som hindrar att inte du också har den liggande på din egen hemsida, men problemet med privata hemsidor är att de kommer och går lite för ofta.

Självklart kommer jag "skänka" bort den till zoopet och vilken sida som än vill ha den, som jag skrev kanske man kan lägga in den som klistrad tråd i växtforumet. Alla som vill ska kunna ha tillgång till den.

Ursprungligen skickat av Jimmie_

Här är en rätt bra diskution om växtakvarium. http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27311&whichpage=1

Jag vet [:D] Det var egentligen när jag läste den tråden som jag fick idéen.

Ursprungligen skickat av oveb

Hehe, no kidding? :) Men jag har en ganska bra idé iallafall tror jag...

Ursprungligen skickat av Punko

Om denna "FAQ" ska vara fullständig tycker jag att du "heljis" ska gå in på fler forum än bara zoopet o samla information. Inte för att jag tvivlar på defdacs kunskaper, men kanske lite dumt o göra en FAQ utifrån en persons erfarenheter.

Jag kommer inte enbart basera faq:en på zoopets forum eller defdac´s uttalanden, även om de naturligtvis kommer utgöra en stor del. Annars kommer jag använda Aquatic Plant Central, Hjortgatan, ciklid.se´s forum osv osv. Ge mig tips om du har någon bra sida.

Mvh. Martin
#10 - 12 september 2004 06:14
Eftersom jag inte är det minsta inne på copyright osv tänkte jag börja med att fråga: Finns det någon här som har någonting emot att jag använder hennes/hans frågor/svar i FAQ:en?

Jag är inte heller hundra på hur det juridiska funkar när det gäller forum. Skulle kunna tänka mig att allt vi skriver på zoopets forum ägs av zoopet. Att kopiera något från ägarens forum skulle i så fall vara lika illa som att stjäla övrig text och bildmaterial på hemsidan. En fråga till ägaren (för respektive källa) skulle ge svar på detta.
Att kopiera forumsinnehåll där jag frågat/svarat är helt ok för min del - det är ett publikt forum.

Och finns det någon som tycker att det är en bra idé?
Ja, jag!
PatrikMalmo
#11 - 12 september 2004 06:16
Bra idé! Jag har också en hel del material liggande och har börjat sätta ihop en "manual" där lite olika saker kring växtkar gås igenom. Det är dock betydligt mer jobb än man tror. Väl färdigt så är det dock inte mycket jobb med det.

Mitt material som ligger på Zoopet får du gärna använda. Ser dock gärna att dels källan anges (vill du ha mina källor där dessa inte framkommer så skicka mig ett mail) och texten dels läggs ut på din hemsida/Zoopet/annat forum. Gynna glädje och framgång i hobbyn är målet! En bra grej är att låta folk korrläsa texten några gånger innan du lägger ut den. Sparar mycket tid och undviker misstag/feltolkningar av citat/resonemang.

Jag kommer fortsätta slå något hårt i skallen på den som försöker sälja in lera+Ferrogan som bra bottengödning, speciellt om det även involverar bottenvärme och/eller bottenfilter. Det är idioti att slänga ner så mycket gödning, skapa initial trådalgsodling from hell och sedan tycka att det fungerar bra när bottnen är helt urlakad och skitar ner något fruktansvärt så fort man petar på den.

Jag håller och du slår - vi kan skifta om du skulle bli trött. ;)

Hilsen!!
#12 - 12 september 2004 06:30
AA ja kan oxå va me på o slå... efter att ha läst i not forum, kan ha varit här lr på AG så tillsatte jag liiiite för mkt bottengödning. D blev en explotion av blågröna alger o d gick så långt att jag behövde starta om. så nu har jag ingen gödning alls. någon som kan rekomendera non annan?
sorry för att jag snor tråden men e lite desperat då mina växter behövre näring.
#13 - 12 september 2004 10:29
Det låter lite upplagt för en Wiki här helt klart. En slags publik blog/forum där folk får skriva och ändra det andra skrivit enligt ett slags fungerande anarkistiskt informationskaos.

Skulle någon fjortis få för sig att börja ta bort saker så är det enkelt att göra en rollback eftersom wikis har versionshantering på allt som skrivs. Ingenting försvinner.
#14 - 12 september 2004 18:13
Ursprungligen skickat av BluesBoy

Jag är inte heller hundra på hur det juridiska funkar när det gäller forum. Skulle kunna tänka mig att allt vi skriver på zoopets forum ägs av zoopet. Att kopiera något från ägarens forum skulle i så fall vara lika illa som att stjäla övrig text och bildmaterial på hemsidan. En fråga till ägaren (för respektive källa) skulle ge svar på detta.

Att kopiera forumsinnehåll där jag frågat/svarat är helt ok för min del - det är ett publikt forum.

Ok, det är något Kjell får svara på i sådana fall. Ska ta kontakt med honom. Dock har jag inte tänkt kopiera något rakt av, utan snarare läsa här, läsa där och sedan skriva med egna ord.
Vad jag har för mig är det så Kjell gör när han skriver artbeskrivningar på fiskar och växter, och det är helt tillåtet. Men jag ska som sagt höra med honom.

Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

Mitt material som ligger på Zoopet får du gärna använda. Ser dock gärna att dels källan anges (vill du ha mina källor där dessa inte framkommer så skicka mig ett mail)

Hmm, menar du att jag ska ange en URL till ett foruminlägg som källa? Isånafall blir det väääldigt många URL:er [:D] Däremot kommer jag naturligtvis ange tex "zoopets forum" som källa. Och vilka personer jag anser ha bidragit mest.

En bra grej är att låta folk korrläsa texten några gånger innan du lägger ut den. Sparar mycket tid och undviker misstag/feltolkningar av citat/resonemang.

Bra plan. Hade faktiskt redan tänkt mig att göra så [;)]
Så du (och andra som svarat i den här tråden) kan nog vänta sig att vara bland de första som får läsa spektaklet.

Ursprungligen skickat av defdac

Det låter lite upplagt för en Wiki här helt klart. En slags publik blog/forum där folk får skriva och ändra det andra skrivit enligt ett slags fungerande anarkistiskt informationskaos.

Skulle någon fjortis få för sig att börja ta bort saker så är det enkelt att göra en rollback eftersom wikis har versionshantering på allt som skrivs. Ingenting försvinner.

Jag fattar ingenting [?]

Mvh. Martin
#15 - 12 september 2004 18:49
Susning.nu är en Wiki, och Susning.nu förklarar ganska bra vad en Wiki är:
http://susning.nu/Wiki
#16 - 12 september 2004 19:42
Ok. Tja, varför inte? [:D]
PatrikMalmo
#17 - 13 september 2004 22:01
Hmm, menar du att jag ska ange en URL till ett foruminlägg som källa? Isånafall blir det väääldigt många URL:er Däremot kommer jag naturligtvis ange tex "zoopets forum" som källa. Och vilka personer jag anser ha bidragit mest.

Mina kommentarer skrivs från egen/andras erfarenhet, sådant jag läst på en del om av vad andra skrivit och sådant där jag från olika källor har en uppfattning om saker och ting. Oavsett vilket så är källa trevligt när/om man vill gå tillbaks och kolla vad som verkligen står där. Urlerna blir för mycket jobb, det är sant, men många andra källor går ju att hänvisa på ett lättare sätt. Ungefär så jag tänkte kring källa.

Hilsen!!
#18 - 14 september 2004 22:02
Ok Patrik, jag jobbar på hur jag ska göra med källorna :) Men de kommer redovisas så noggrannt som möjligt, jag tycker nämligen precis som du, att det är intressant att gå tillbaka och läsa vad som skrevs från början.

Bluesboy och defdac, ni har ett par superbra bilder som ligger på nätet.

Ursprungligen skickat av BluesBoy:

För att se hur alternativa CO2-setuper kan se ut samlade jag lite länkar i detta inlägg:

Första varianten (som jag tror det brukar se ut):

http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=159

Om man monterar ihop magnetventil med regulator/nålventil:

http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=161

Om man skippar reaktor och löser upp gasen i ytterfilter:

http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=162

Foto på min regulatorsetup med integrerad magnetventil:

http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=156

Och defdac´s:
http://194.236.255.117/akvarienet/images/temp/forumattachment779.jpg

Jag undrar (som ni kanske gissat) om jag får använda dessa bilder till FAQ:en. Antingen lägga in dem i html-versionen (kanske dumt?), som då hamnar bla. på min egen hemsida, eller länka till dem. Naturligtvis kommer jag skriva att bilderna är era.

Mvh. Martin
#19 - 15 september 2004 05:34
Du får ta precis hur mycket du vill från både min blog och akvarie.net.

Ett tag körde jag ju journal på akvarie.net, vet inte om du kan hitta mer junk där:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=17&thread=410
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=17&thread=450
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=17&thread=461
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=17&thread=476
#20 - 15 september 2004 06:05
Om man gör som du, beskriver ändamålet och frågar innan, gör jag gärna undantag från min copyright på bloggen. Kör så det ryker! Jag stöder ditt projekt fullt ut.
#21 - 15 september 2004 07:36
Tackar!

Långsamt, långsamt går det frammåt.

Mvh. Martin

Annons