Fantomtetror!!

#1 - 24 november 2006 08:27
När jag köpte mina tetror så observerade jag inte att vissa hade vita fläckar på fenorna längst ut.
Nu vill jag ändå fråga om de kan ha det, utan att det är något sjukdomstecken.

De flesta fantomtetror som jag var och kollade på nu senare i butiken har också vita fläckar längst upp:confused:

Alla mår bra i alla fall:)

acinna
#2 - 24 november 2006 08:30
De ser ut så.
#3 - 24 november 2006 09:08
batski skrev:
De ser ut så.

Jag trodde nästan det :) men de i butiken kunde inte svara mig..:(
tack
#4 - 24 november 2006 11:35
Har du röda fantomtetror så är dom som har vitt längst ut på ryggfenan honor.
#5 - 24 november 2006 12:44
jj_gbg skrev:
Har du röda fantomtetror så är dom som har vitt längst ut på ryggfenan honor.

åh tack för den viktiga infon:D . Det hade jag ingen aning om.Djuraffären kunde väl ha sagt det, men de visste nog inte själva:p
#6 - 24 november 2006 16:48
Vilken kass djuraffär :mad: Det är faktiskt ganska lätt att se skilladen på könen.
#7 - 24 november 2006 20:59
batski skrev:
Vilken kass djuraffär :mad: Det är faktiskt ganska lätt att se skilladen på könen.

Båda butikerna i stan är nonchalanta och har väldigt dålig service.De kommer inte fram och frågar om man ska ha hjälp fast man väntar vid disken och väntar på att de ska sluta prata med kollegorna...[:(!] man vill ju att de ska avsluta de de håller på med men till slut så får man helt enkelt säga att kan man få hjälp här eller??.
#8 - 25 november 2006 00:17
Låter illa! Skicka dit en djurskyddsinspektör bara ;)
#9 - 25 november 2006 18:40
batski skrev:
Låter illa! Skicka dit en djurskyddsinspektör bara ;)

Nu när jag har möjlighet att klaga så ligger det alltid ngn död fisk i ngt av akvariumen i en av butikerna. Vi har 3 stycken men har bara handlat i två av dem pga den ena ligger lite längre bort i stan.
I dag vände jag inne i en butik pga de inte hade någon service så jag åkte till den andra:p :D

Där var de ärlig när jag ville jag köpa Platyn, de sa att de var sjuka just nu...det var ju bra att de sa det...:)
jaja, tack för mig.Ska inte klaga mer...idag.Nu räcker det, jag har fått svar på min fråga.
#10 - 12 december 2006 07:49
Hej acinna.Döda fiskar i djuraffärens akvarium har jag fått för mig är ganska vanligt.Dom lever nog ett ganska stressat liv där.Håven som kommer i å jagar kanske flera gånger om dan.Nya fiskar fylls på,trångt.Jag brukar känna mig som en räddare i nöden när jag köper fisk :) Dom får komma från stress å trångboddhet till mitt stora lugna akvarium :D .Men synd är det å man tycker att dom borde plocka ur dom snabbt.Jag undviker att köpa fisk ur ett akvarium som det ligger död fisk i.Man vet ju aldrig.

Fishhugs from me :D
#11 - 12 december 2006 21:15
helelle skrev:
Hej acinna.Döda fiskar i djuraffärens akvarium har jag fått för mig är ganska vanligt.Dom lever nog ett ganska stressat liv där.Håven som kommer i å jagar kanske flera gånger om dan.Nya fiskar fylls på,trångt.Jag brukar känna mig som en räddare i nöden när jag köper fisk :) Dom får komma från stress å trångboddhet till mitt stora lugna akvarium :D .Men synd är det å man tycker att dom borde plocka ur dom snabbt.Jag undviker att köpa fisk ur ett akvarium som det ligger död fisk i.Man vet ju aldrig.

Fishhugs from me :D

Jag har aldrig köpt fisk från det akvarier som har haft döda fiskar i...men man blir ledsen över att se det..[:o] man vill rädda alla....

mvh acinna
#12 - 12 december 2006 23:10
acinna skrev:
Jag har aldrig köpt fisk från det akvarier som har haft döda fiskar i...men man blir ledsen över att se det..[:o] man vill rädda alla....

Det borde finnas hårdare regler för uppfödning, transporter och hantering av fiskar. Det känns som att handeln faktiskt räcker med ett visst bortfall [:(] :mad:
#13 - 13 december 2006 08:47
batski skrev:

Hur ser man skillnad då? Jag har svarta. Jag har inte brytt mig om de är honor eller hanar men det är kul att veta. Jag tycker alla mina ser likadanna ut, kanske har jag inte tittat så noga :)
#14 - 13 december 2006 08:58
Så här står det i Zoopets artbeskrivning om den Svarta Fantomtetran: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=459
Hanarna är slankare än honorna, som speciellt under lekperioden är rundare. Hanarna är mörkare och har svartare fenor, honornas fenor är rödaktiga.
#15 - 13 december 2006 10:36
ansjo skrev:
Så här står det i Zoopets artbeskrivning om den Svarta Fantomtetran: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=459

Hanarna är slankare än honorna, som speciellt under lekperioden är rundare. Hanarna är mörkare och har svartare fenor, honornas fenor är rödaktiga.

Yep! Honornas rödaktiga magfenor och det faktum att de har kompaktare kropp och är något mindre gör det lätt att se skillnaden. Dessutom brukar hanarna styla genom att spänna rygg-och magfenorna ibland. Jag älskar när de gör det :p
#16 - 13 december 2006 12:45
När dom är små ser man inga direkta färgskillnader.
Exakt när det börjar synas vet jag inte, men jag hade väl mina någon månad eller två innan honorna började visa sina röda fenor (hur gamla dom var när jag köpte dom vet jag inte men då var då inte stora iaf).
Nu ytterligare ett halvår ca senare är det omöjligt för en blind att inte se skilnad ;)
#17 - 13 december 2006 13:26
Jag tror nog alla mina 5 är honor, rödaktiga bukfenor... Är de "lätta" att få yngel av? Kanske skulle man köpa några han... Jag har så många olika sorters tetror. Skulle vilja öka mina glödbands också nu när jag vet att skalare inte rör de, de är så fina mot papegojbladen...

Annons