Fantasy och SF-älskarnas tråd

#1 - 4 december 2007 15:39
Upptäckte att vi var ett gäng här som gillar Fantasy och Science fiction. Ska vi tipsa varann?

Mina favvisar:
Robin Hobb (skriver även under namnet Megan Lindholm)
Ursula K. Leguin
Irmelin Sandman Lilius
CS Lewis
Isaac Asimov
Diana Wynne Jones
Richard Adams
Isabel Allende

den "nya" generationen av skräck/mys:
Kelley Armstrong
Dean Koontz lilla serie om Frankenstein, underbart nytänkande :D
Kim Harrison
Charline Harris

Kommer inte på mer just för stunden...
#2 - 4 december 2007 17:22
Jaqueline Carey - favoriten just nu, en riktig sidvändare och otroligt bra språk
Trudi Canavan - Schysst lite lagomt magikerhistoria
#3 - 4 december 2007 17:58
Katherin Kerr, "Silverdolken"

Robert Jordan, "Drakens återkomst".. :)
#4 - 4 december 2007 20:25
Martin RR George, i särklass bäst just nu med ett undantag... nämligen Mamma Mia som startade kanske årets bästa tråd :p
#5 - 4 december 2007 21:25
Mamma Mia skrev:
Upptäckte att vi var ett gäng här som gillar Fantasy och Science fiction. Ska vi tipsa varann?

Mina favvisar:

Robin Hobb (skriver även under namnet Megan Lindholm)

Ursula K. Leguin

Irmelin Sandman Lilius

CS Lewis

Isaac Asimov

Diana Wynne Jones

Richard Adams

Isabel Allende

den "nya" generationen av skräck/mys:

Kelley Armstrong

Dean Koontz lilla serie om Frankenstein, underbart nytänkande :D

Kim Harrison

Charline Harris

Kommer inte på mer just för stunden...

För ett tag sedan försökte jag göra en lista på alla fantasy-författare jag kunde, och jag tyckte det gick ganska bra. Men jag kände inte igen ett enda namn där. Förutom Dean Koontz, och det är inte ens fantasy. Har läst en bok av honom, och jag tyckte den var jättedålig. [:o]
#6 - 4 december 2007 21:50
LeGuin och Pratchett är nog de enda jag riktigt gillar vad gäller fantasy... Utom Tolkien, förstås.

LeGuin behöver väl knappast nån introduktion, men om nån inte har läst Tehanu så har den personen missat något. Mycket långt från Hogwarts.

Pratchetts böcker är visserligen humor, och han producerar nog lite för många böcker, för en del känns som om de är skrivna på autopilot - men i sina bästa stunder är han både rolig och vass. Jag rekommenderar särskilt Men At Arms, skriven som en skruvad hårdkokt deckare, med The City Watch, "de namnlösa hjältar som i fantasyböcker på ungefär sida tolv brukar anfalla hjälten och bli dödade", i huvudrollen, och Small Gods, en elak satir om religion.

Jo, en bra fantasy författare till: Jack Vance (Den Döende Jorden & Det Sista Slottet). Droghallucinatorisk fantasy, påminner lite om Frank Herbert men kan berätta en historia på under 900 sidor.

Vad gäller sci-fi finns det många bra, men favoriter är nog Haldeman (All My Sins Remembered & The Forever War) favoriten, tillsammans med Lem (Cyberiaden, tycker däremot Solaris, hans mest kända, är dödligt trist).
Bilagor:
#7 - 4 december 2007 22:34
Vad gäller Terry Pratchett så får vi nog lägga till Reaper Man, eller Döden ligger lågt, som den heter på svenska. Enormt rolig. Men som sagt de kan vara rätt ojämna hans böcker. Så man får vara lite försiktig när man serverar dem till oinvigda.
#8 - 4 december 2007 22:37
Jag trodde det var en tjej. Terry låter som en tjej..
#9 - 4 december 2007 23:58
Terry Pratchett är förstås en favvo, särskilt hans senaste ungdomsbok om Skivvärlden, The wee free men, den är fruktansvärt rolig. De två uppföljarna är sådär, den når inte riktigt upp till den första. Kommer inte på vad den mellersta heter, men den sista heter "Wintersmith".

Sist jag var på SF-bokhandeln i Gamla Stan, hittade jag en citatbok, som nån annan författare sammanställt, med just hans favoritcitat från Skivvärlden. Det var i stort sett mina favoriter med. Rekommenderas. Försökte hitta den nyss för att skriva titel och så vidare men nån i familjen har lagt beslag på den.

Stephen Donaldsons tre trilogier om Thomas Covenant, är också höjdare, lite tunga, men ack så bra. Inga drakar och ingen medeltid, det kan vara rätt vilsamt ibland. Det kan bli lite mycket av de sistnämda ingredienserna ibland.

En bok som kom och gick mycket obemärkt och mycket oförtjänt så är Clive Barkers "Abarat". Originell story och MAKALÖSA illustrationer. Finns på SF-bok, kan ibland hittas på rea.
Eoin Colfers serie om Artemis Fowl kan väl platsa även om det är en utpräglad ungdomsbok. En HELT ny vinkling på tomtar och troll, och äntligen får man veta varför det heter Pyssling!!

Ett JÄTTEHURRA för Mamma Mia för att du startade tråden[:-76]
#10 - 5 december 2007 00:24
Heja! En tråd för mej!
Robin Hobb har redan nämnts...hennes Liveship Traders är lysande! :)

Men jag ska nog slå ett slag för vissa författare inom Forgotten Realms-böckerna. Forgotten Realms är böcker som produceras av samma företag som producerar Dungeons & Dragons...och jag är gammal rollspelare, så... ;)
Ed Salvatore och Elaine Cunningham är två väldigt bra författare i den serien. "The Dark Elf Trilogy" och "War of the Spider Queen" är två höjdare. :)
#11 - 5 december 2007 10:52
Ja tack till trådskaparen och tack för alla tips! :) Det var verkligen på tiden med en sån här tråd. Och tipsen kommer att lösa en hel del julklappsbekymmer (om man nu bryr sig om sånt trams och faller offer för hysterin).
#12 - 5 december 2007 11:40
Hittar inte Jaqueline Carey? Varken på bibban eller sf-bokhandeln?

ize skrev:
Jaqueline Carey - favoriten just nu, en riktig sidvändare och otroligt bra språk

Trudi Canavan - Schysst lite lagomt magikerhistoria
#13 - 5 december 2007 11:49
Bland mina favoriter som inte nämnts finns:
Peter F Hamilton (SF), Jack Vance (F och SF) , Philip José Farmer (SF)
#14 - 5 december 2007 11:56
" target="_blank">

att bli glad av medans man letar efter tipsböckerna...
#15 - 5 december 2007 11:59
Vilken av Vance ska man börja med, tycker du? Sitter just på bibbans hemsida och beställer böcker på löpande band ;) Farmer har satt outplånliga spår, jag läste allt han skrev som "yngel"
Jag kommer ha en HÄRLIG jul :D :D

Bland mina favoriter som inte nämnts finns:

Peter F Hamilton (SF), Jack Vance (F och SF) , Philip José Farmer (SF)
#16 - 5 december 2007 12:06
Läst fortsättningen "Burna av en annan vind" och "Berättelser från Övärlden"? Och självklart de tre före Tehanu?

Azur skrev:

LeGuin behöver väl knappast nån introduktion, men om nån inte har läst Tehanu så har den personen missat något. Mycket långt från Hogwarts.
#17 - 5 december 2007 12:42
Mamma Mia skrev:
Hittar inte Jaqueline Carey? Varken på bibban eller sf-bokhandeln?

SF-bokhandeln i Göteborg har den iaf..
Jag tror inte den har givits ut på svenska (än). Att du itne hittar den på bibblan kan kanske ha och göra med att det inte är en traditionell fantasyserie (och att det är en och annan .. intressant :D.. scen i dem)

Första boken av hittills sex(tror jag) skrivna heter Kushiel's Dart. http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0765342987/ref=ase_jacqucareysde-20/102-1346277-2152966?v=glance&s=books

Eller kolla här: http://www.jacquelinecarey.com/books.htm

Hon har också skrivit Banewreaker och ett gäng till
#18 - 5 december 2007 12:47
Jag läser lika gärna engelska ;) men om sf i gbg har den borde den synas på sfbokhandelns hemsida :confused:

ize skrev:
SF-bokhandeln i Göteborg har den iaf..

Jag tror inte den har givits ut på svenska (än). Att du itne hittar den på bibblan kan kanske ha och göra med att det inte är en traditionell fantasyserie (och att det är en och annan .. intressant :D.. scen i dem)
#19 - 5 december 2007 12:58
Mamma Mia skrev:
Jag läser lika gärna engelska ;) men om sf i gbg har den borde den synas på sfbokhandelns hemsida :confused:

Vet inte hur mycket man kan lita på deras hemsida faktiskt? Tycker saker som finns där ibland inte finns i affären, och saker som finns i affären inte finns på nätet. Men det har kanske ändrats på sistone. Men det går väl att beställa i butiken om inte annat.
#21 - 5 december 2007 13:35
hallå, ni bommar alla de två som skriver de värsta skräckisarna och fantasyprodukterna.

Riksdagen och EU-parlamentet. :p

Det som dessa instanser kläcker ur sig kan ibland får håret att resa på sig på den mest härdade brottslingen. Alternativt få vilken knarktripp som helst att se ut som en söndagsskola.....
Bilagor:
#22 - 5 december 2007 14:30
;) aha - det var stavningen som felade!

ize skrev:
#23 - 5 december 2007 14:32
Hörru - håll dig till ämnet nu! :D Du får öppna en egen tråd om "Fablernas värld" ;)

Kensa skrev:
hallå, ni bommar alla de två som skriver de värsta skräckisarna och fantasyprodukterna.

Riksdagen och EU-parlamentet. :p

Det som dessa instanser kläcker ur sig kan ibland får håret att resa på sig på den mest härdade brottslingen. Alternativt få vilken knarktripp som helst att se ut som en söndagsskola.....
#24 - 5 december 2007 14:48
Mamma Mia skrev:
;) aha - det var stavningen som felade!

Hehe.. hon har inte ett helt lättstavat namn nä ;)
#25 - 5 december 2007 14:58
Fanns på bibban, har beställt :D

ize skrev:
Hehe.. hon har inte ett helt lättstavat namn nä ;)
#26 - 5 december 2007 15:02
Åh, vilken trevlig tråd!! :).

Älskar också Robin Hobb och Ursula Leguin (alla hennes böcker och noveller om Övärlden är underbara), men läser gärna bl a CS Lewis och Tolkien. Jag har också nyligen upptäckt Lloyd Alexander och Neil Gaiman. Det finns också en svensk, ganska ny SF-författarinna som heter Lotta Olivecrona, som har kommit ut med ett par böcker.
Bilagor:
#27 - 5 december 2007 15:15
Tintaglia skrev:
Åh, vilken trevlig tråd!! :).

Älskar också Robin Hobb och Ursula Leguin (alla hennes böcker och noveller om Övärlden är underbara), men läser gärna bl a CS Lewis och Tolkien. Jag har också nyligen upptäckt Lloyd Alexander och Neil Gaiman. Det finns också en svensk, ganska ny SF-författarinna som heter Lotta Olivecrona, som har kommit ut med ett par böcker.

Neil Gaiman är också kung! "American Gods" är en höjdare! :p
#28 - 5 december 2007 15:53
På nattduksbordet just nu ligger Erik Granströms Svavelvinter, spännande med svensk skriven fantasy. Nyskapande språk ochen speciell berättarstil som är värd att nämnas. Därmed inte sagt att boken är speciellt bra dessvärre...läsvärd kanske men inte mer än så.
Längtar däremot till att ta mig an tredje och sista delen av Sagan om is och eld av George R.R. Martin. Sträckläste de första två, Kampen om Järntronen och Kungarnas krig och nu inväntar jag bara julledigheten då jag skall unna mig att sträckläsa den sista, Svärdets makt.
Kan rekommenderas till alla! :D
#29 - 5 december 2007 15:54
Mamma Mia skrev:
Fanns på bibban, har beställt :D

Wohoo! Det trodde jag inte.. fast de har ju Grottbjörnens folk också iofs... [:o]:rolleyes:
Iaf.. Grattis till underbar läsning!
#30 - 5 december 2007 20:20
Katharina skrev:
Katherin Kerr, Silverdolken

Robert Jordan, Drakens återkomst.. :)

"Silverdolken" är underbart nytänkande fantasy med ett helt nytt koncept.. Kanske lite mer för oss kvinnliga läsare... Om det blir svårt att hålla ordning på alla inkarnationer så finns de uppskrivna i början av boken..

"Drakens Återkomst" är mer invecklad än Sagan om Ringen... Riktigt komplex fantasy som ändå klarar av att hålla historien flytande och inte fastna på för mycket omskrivningar som många författare gör... Behöver läsas i följd (22 böcker) för att hålla ordning på allt och alla... :D ;) Också nydanande...
#31 - 6 december 2007 07:36
Mamma Mia skrev:
Vilken av Vance ska man börja med, tycker du? Sitter just på bibbans hemsida och beställer böcker på löpande band ;) Farmer har satt outplånliga spår, jag läste allt han skrev som "yngel"

Jag kommer ha en HÄRLIG jul :D :D

Jag gillade hans Lyonesse serie. Dessutom finns det en samling av korta historier , The dying earth, som är kanon. Jag har läst en del blandad SF av honom som också är bra.

En författare som jag glömde innan är ju Ray Bradbury. Sjysst lite udda SF.
#32 - 6 december 2007 08:42
Katharina skrev:
Silverdolken är underbart nytänkande fantasy med ett helt nytt koncept.. Kanske lite mer för oss kvinnliga läsare... Om det blir svårt att hålla ordning på alla inkarnationer så finns de uppskrivna i början av boken..

Den är underbar den serien *nickar ivrigt*

Katharina skrev:
Drakens Återkomst är mer invecklad än Sagan om Ringen... Riktigt komplex fantasy som ändå klarar av att hålla historien flytande och inte fastna på för mycket omskrivningar som många författare gör... Behöver läsas i följd (22 böcker) för att hålla ordning på allt och alla... :D ;) Också nydanande...

Eller så köper man den å engelska .. bara 11 böcker och man undbviker en del av de taffligare översättningsmissarna. Man ska dock undvika att blanda språken, det bäddar för totalförvirring i o m den svenska uppdelningen. Been there, done that :D Finns också som talbok förresten!
Bilagor:
#33 - 6 december 2007 08:47
Ett annat SF tips är Peter Nilssons böcker om Projekt Nyaga (Nyaga och Rymdväktaren) Lite flummig, ganska skum ibland men en fascinerande inblick i en matematikers fascination för tal.. och lite annat. Läsvärd anyway
#34 - 6 december 2007 09:27
Det är ingen här som nämt Robert Jordan.....
En riktigt bra fantasy serie på minst 20 böcker.

Ungefär samma genre som sagan om ringen böckerna.

Ett måste för fantasy älskare!!!

/janne
#35 - 6 december 2007 09:34
Katharina skrev:
Drakens Återkomst är mer invecklad än Sagan om Ringen... Riktigt komplex fantasy som ändå klarar av att hålla historien flytande och inte fastna på för mycket omskrivningar som många författare gör... Behöver läsas i följd (22 böcker) för att hålla ordning på allt och alla... :D ;) Också nydanande...

Läs tråden en gång till.. Robert Jordan har skrivit Drakens återkomst .. Fast den är ju så bra att den tål att tipsas om många gånger ;)
HazelCR
#36 - 6 december 2007 09:42
Om Isac Asimov nämns, så bör även Arthur C. Clarke nämnas. Stora fysiker med gedigna kunskaper som de nyttjat i sina SF-böcker.

Adams, Tolkien och Hobb är tre andra favoriter.

En svensk värd att nämnas som skriver mer ungdomsfantasy är Niklas Krog, tidigare duktig basketspelare, numera inom datorvärlden?
#37 - 6 december 2007 10:13
Sorry...
missade det...:D
#38 - 6 december 2007 10:24
Clifford D Simak glömde jag bort. Helt underbar författare!
Anne McCaffrey - jättelåååååååååång serie om drakryttare, bl a

Den här tråden blir ju bara bättre o bättre :D
#39 - 6 december 2007 10:31
När jag vill känna mig riktigt dystopisk plockar jag fram en Philip K Dick.
#40 - 6 december 2007 10:54
Robert Heinlein får vi inte glömma heller!
#41 - 6 december 2007 12:31
Jag har läst en del av de böcker ni nämnt, plus serierna av Eddings, Terry Goodkind och Margaret Weis & Tracy Hickman. Det finns fler bra böcker men just nu kommer jag inte på vad dom heter.
#42 - 6 december 2007 13:50
När jag vill känna mig riktigt dystopisk plockar jag fram en Philip K Dick.

En riktig höjdare. Min favorit är "Mannen i det höga tornet"
Det finns nog ingen författare som har så lockande titlar på sina böcker som PKD.
#43 - 6 december 2007 15:00
Det finns nog ingen författare som har så lockande titlar på sina böcker som PKD.

Nä, en bok som "Do Androids Dream of Electric Sheep?" måste man ju bara läsa (titlarna låter bättre på engelska).
#44 - 6 december 2007 15:04
Mamma Mia skrev:
Läst fortsättningen "Burna av en annan vind" och "Berättelser från Övärlden"? Och självklart de tre före Tehanu?

Jag har läst och gillat de tre första, särskilt Gravkamrarna i Atuan, ja, men tycker hon utvecklas och blir bättre för varje bok. Jag tror jag har läst Berättelser från övärlden, men den satte inga större spår. Burna av en annan vind har jag inte läst.
Tehanu gillade jag just för att den inte var så "sagolik" utan ganska vuxen i sättet, och jag misstänker att det är precis därför många fantasy-älskare inte gillar den.

Vad gäller Vance rekommenderar jag att du läser Den Döende Jorden (The Dying Earth). Det är en samling korta historier som låter hans drömlika stil komma till sin rätta.
#45 - 6 december 2007 17:29
Jens A. skrev:
Neil Gaiman är också kung! "American Gods" är en höjdare! :p

Jajamen - den har jag läst och har nu börjat på med Neverwhere och den verkar lovande! Jag ser fram mot hans övriga böcker, han verkar ju vara rätt produktiv - jag har på kuppen blivit rätt flitig kund på AdLibris... :)
#46 - 6 december 2007 18:53
ize skrev:
Eller så köper man den å engelska .. bara 11 böcker och man undbviker en del av de taffligare översättningsmissarna. Man ska dock undvika att blanda språken, det bäddar för totalförvirring i o m den svenska uppdelningen. Been there, done that :D Finns också som talbok förresten!

Åhh.. Hur kan det vara så få böcker på engelska?? Nää finns den som talbok.. Jag har inte läst den klart än.. Men inte på bibblan va, då måste man köpa den?? Jag kan sitta och lyssna på jobbet nämligen.. :D :D Jag är tyvärr inte bra på att läsa o skriva engelska.... Man missar många bra böcker då.. :( Får väl gå och låna något på ungdomsavdelningen och börja öva.. :) Fast som fantasy älskare så har man ju fått springa på barn o ungdomsavdelningen och låna böcker.. Det är ju först nu efter sagan om ringen som fantasy har fått lite status..

Jag fattar inte folk som läser nutidsböcker om nutidsproblem?? Varför, då kan jag ju bara titta ut eller läsa tidningen.. Jag vill komma bort till en annan tid, annan miljö eller annan värld när jag läser böcker.. :D :D
#47 - 7 december 2007 08:12
haggan skrev:
Jag har läst en del av de böcker ni nämnt, plus serierna av Eddings, Terry Goodkind och Margaret Weis & Tracy Hickman. Det finns fler bra böcker men just nu kommer jag inte på vad dom heter.

Japp, Terry Goodkind skriver väldigt bra även om det kan bli lite klyshigt ibland med "hjälten" som vinner bruden och klarar alla utmaningar.. :p Fast bra är dom, har läst hela serien Sword of truth flera ggr. I alla fall dom som har släppts hittills.
Margaret Weis och Tracy Hickman är också riktigt bra, dom skriver ju en del för Dragon Lance serierna också.
Dragon Lance och Forgotten realms som nämndes tidigare är serier som handlar om respektive värld med sina egna invånare och där en mängd författare samarbetar för att bygga upp en sagovärld. Dungeons & Dragons fast i bokform. Att rekommndera! Jag samlar på samtliga titlar i båda serierna och har gjort det i 10 år nu.. :D

Robin Hobbs böcker är som sagts tidigare väl värda att läsas, många gånger för varje gång hittar man nåt nytt som man missat tidigare.

J.V Jones Bakers boy triologin är också en härlig serie som bör läsas av dem som gillar magi och medeltid.

David Eddings kan vara en bra inkörsport till fantasy tycker jag, men som erfaren fantasy läsare(:rolleyes:) så tycker jag att han skriver lite väl naivt. Lättläst dock.

Raymond E. Feist är också bra! Serierna The riftwar saga, The serpentwar saga och de böckerna han har skrivit tillsammans med Janny Wurst, Dughter of the Empire, Servant of Empire och Mistress of the Empire.
Börja med Magician och gå från den vidare och läs resten!
#48 - 7 december 2007 15:12
Katharina skrev:
Åhh.. Hur kan det vara så få böcker på engelska?? Nää finns den som talbok.. Jag har inte läst den klart än.. Men inte på bibblan va, då måste man köpa den??
*host*host*bittorrent*host*host*[:-125]

Katharina skrev:
Jag fattar inte folk som läser nutidsböcker om nutidsproblem?? Varför, då kan jag ju bara titta ut eller läsa tidningen.. Jag vill komma bort till en annan tid, annan miljö eller annan värld när jag läser böcker.. :D :D

Håller med dig fullständigt. Det har utan att jag medvetet valt det blivit som att jag läser två kategorier böcker, fantasy eller fackböcker. Antingen eller liksom ;)
#49 - 7 december 2007 15:18
miiaoo skrev:
David Eddings kan vara en bra inkörsport till fantasy tycker jag, men som erfaren fantasy läsare(:rolleyes:) så tycker jag att han skriver lite väl naivt. Lättläst dock.

Jo, håller med. Jag tycker att det är lite synd faktiskt. Han har ju ofta väldigt schyssta grundhistorier som blir lätt trista just pga att de är så naiva/övertydliga till den milda grad att det nästan känns som att han idiotförklarar en.

Men ja.. som introduktion eller fantasybarnbok fyller den sin funktion
#50 - 7 december 2007 15:20
Favoriten är William Gibson.
Banbrytande, nyskapande på sin tid.
Med Monalisa Overdrive som bästa bok.
Fantastisk bildberättarteknik. Det känns verkligen som att man är där.
Han liksom lämnar precis sådär lagom luckor för fantasin att bygga på.

Kan hoppa upp o sätta mig på att han var inspirationen till The Matrix
#51 - 7 december 2007 15:26
Hmm undrar om inte en av William Gibsons böcker har blivit film.
Tror att det var Johnny Mnemonic
#52 - 7 december 2007 17:47
TACK alla ni som hakar på den här tråden! Nu har jag fått så många tips att jag har att läsa åtminstone en månad (iallafall om jag läser på engelska ;) )

Glöm ej Tove Jansson! När jag känner mig dyster, tar jag en Mumin och läser om alla finurliga personligheter - hon sätter så prick huvudet på spiken i sina betraktelser... (skyndar in på bibblans hemsida för att beställa Wiliam Gibson...)
#53 - 7 december 2007 21:14
Eller så köper man den å engelska .. bara 11 böcker och man undbviker en del av de taffligare översättningsmissarna. Man ska dock undvika att blanda språken, det bäddar för totalförvirring i o m den svenska uppdelningen. Been there, done that :D Finns också som talbok förresten![/quote]

Men det sorgliga är att Robert Jordan gick bort i september, men enligt uppgift ska han ha lämnat tillräckligt detaljerade synopsis, för att hustrun ska kunna skriva klart. Man måste ju få veta hur det går, även om jag tycker att det är lite väl lite styrfart framåt tionde boken, och trådarna väl många. Är mest nyfiken på vilka Seanchan egentligen är.
#54 - 7 december 2007 21:29
Nämen det skulle ju vara citat av Ize inlägg, nåt blev fel....

Att börja läsa ungdomsböcker på engelska är ett jättebra sätt att öva upp sin engelska, själv började jag med att läsa engelska tonårstidningar, de skrev nämligen om Donny Osmond[:o][:o][:o]. (Det är trettio år sedan, det måste vara preskriberat vid det här laget!!)

Tur att det numera finns bättre litteratur.
Susan Coopers "The dark is rising" är kanonbra, och Lloyd Alexanders Prydain-serie. Diana Wynne-Jones har böcker både för slukaråldern, tonåringar och nästan-vuxna. Rekommenderas varmt. Det är dessutom roligt att klura ut vilken saga eller myt hon använt som botten i sina berättelser, det gör hon ofta i sina böcker. Tycker om " The homeward bounders" och " Fire and hemlock" speciellt, men allt hon skrivit är som sagt läsvärt.

Liksom Ursula LeGuin som är min absoluta favoritförattare, av det enkla skälet att hon utvecklas hela tiden och ALDRIG skriver bara på rutin. "The left hand of darkness" och "The dispossesed" kan jag läsa hur många gånger som helst.
Jag gillar att flera böcker griper in i varandra, utan att vara en serie på något sätt. En uppfinning från en bok kan finnas som en självklarhet i en annan. Så grymt!!
#55 - 7 december 2007 21:52
Mumin skrev:
Men det sorgliga är att Robert Jordan gick bort i september, men enligt uppgift ska han ha lämnat tillräckligt detaljerade synopsis, för att hustrun ska kunna skriva klart. Man måste ju få veta hur det går, även om jag tycker att det är lite väl lite styrfart framåt tionde boken, och trådarna väl många. Är mest nyfiken på vilka Seanchan egentligen är.

Mjo, jag läste nånstans att han hade manus i huvudet för att skriva 20 böcker till eller så. Vi får väl hoppas att de inte alla tillhör(de) Drakens återkomst ;)

Jag tycker att de tappade styrfart i de senare böckerna men tog sig framåt 10an igen. Det kan iofs bero på någon form av utmattning eftersom jag läste hela serien i sträck under 6 månaders arbetslöshet. Ett helt lysande sätt att fördriva tiden imho, speciellt när det sammanföll med den ljuvliga sommaren 2006.
#56 - 14 december 2007 21:14
Försöker traggla mig igenom Svavelvinter...visst kulmed nytänkande Fantasy på svenska men varför göra det så himla svår läst? ALLA meningar behöver ju inte ha 3-4 kommatecken...
#57 - 14 december 2007 23:04
En yngling i min närhet påpekade att "Liftarens guide till galaxen" är såååå bra, och visst måste den räknas som fantasy. Vad är annars fantasi? Vinner mycket på att läsas på engelska, och är inte så värst svår, men fruktansvärt rolig. Marvin, the paranoid android, är en av mina favoritkaraktärer.
#58 - 14 december 2007 23:32
Mumin skrev:
En yngling i min närhet påpekade att "Liftarens guide till galaxen" är såååå bra, och visst måste den räknas som fantasy. Vad är annars fantasi? Vinner mycket på att läsas på engelska, och är inte så värst svår, men fruktansvärt rolig. Marvin, the paranoid android, är en av mina favoritkaraktärer.

Nej, det är en sience... gillar inte dem... stressiga... inte så där mysigt softa... förrutom "Harry Potter"... började läsa för min 9 åring ( som är 17 år nu) och när hon somnade läste jag vidare... hur kan man hitta på så där mycket??? helt banbrytande.. en helt ny genre med tanke på att det bygger upp en helt ny värld..

Vad är genren fantasy?
Det finns faktiskt en speciellt framtagen kvot som ska infiras... En fantasy ska innehålla "blutt figurer" med "blatt miljö"... men jag håller inte med... (som vanligt) Den genren har sitt ursprung från grundaren "Tolkien" som givetvis är värd sitt hederspris och allt som har apats efter honom men som för mig inte kan täcka hela genren...
För mig är Fantasy en fantasivärld som har förankring på jorden och inte i rymden eller från rymden.. alltså oavsett om det är gnyttar, gnuttar, hubbar, hottar eller huttar... om de inte kommer från planeten Venus... eller cyklar jag nu?!
För mig är Harry Potter en fantasy eller eventuellt en helt ny genre... och om det är så, så är det väldigt stort, men det har ju den människan varit sedan hon dök upp... en ny Astrid Lindgren!!! :D :D
#59 - 15 december 2007 17:43
Astrid Lindgren skrev ju faktiskt också fantasy, har ni glömt Ronja?
#60 - 15 december 2007 21:36
S_sund skrev:
Astrid Lindgren skrev ju faktiskt också fantasy, har ni glömt Ronja?

Jo... exakt... vad är en fantasy??? de böcker som har samma fantasifigurer som tolkien??? kan inte en rumpnisse och en vildvittra passa in där?! I såfall har Astrid och Rowlings definitivt satt en ny genre... :D

Sen precis som Rowlings så har ju Astrid Lindgren nått ut till barnen.. Jo, Tove (muminmamman) och Alfons Åberg mamman är ju också störtsköna... Även om sistnämda inte är fantasy så att kunna nå en hel liten generation eller rent av flera.. vilken prestation... Rowlings är värd varje krona, tycker jag... :D :D
#61 - 17 december 2007 22:07
Kan det bli mer fantasy än rövare i en itudelad borg, vildvittror och tumpnissar?
#62 - 24 december 2007 10:25
Nu har de flesta av beställningarna på bibban kommit hem: Jack Vance "Den döende jorden" (håller på med den nu, vackert språk) Lotta Olivecrona "Vren" (läste ut igår, ska kolla om det finns mer av henne) Trudi Canavan "Magicians guild", Jacqueline Carey "Godslayer" och "Banewreaker samt Neil Gaiman "Amerikanska gudar" ligger oläst och väntar :D God jul på er alla, fortsätt komma in med lästips°
#63 - 24 december 2007 14:56
Mamma Mia skrev:
Nu har de flesta av beställningarna på bibban kommit hem: Jack Vance "Den döende jorden" (håller på med den nu, vackert språk) Lotta Olivecrona "Vren" (läste ut igår, ska kolla om det finns mer av henne) Trudi Canavan "Magicians guild", Jacqueline Carey "Godslayer" och "Banewreaker samt Neil Gaiman "Amerikanska gudar" ligger oläst och väntar :D God jul på er alla, fortsätt komma in med lästips°

Lotta Olivecrona har skrivit en till om Vren - Tornens hemlighet. Också bra! Visst tycker man gräsligt synd om de stackars vrenerna!? Och om du inte har något emot att läsa på engelska måste jag rekommendera Neverwhere av Neil Gaiman - har precis avslutat den och är alldeles betagen... Lite ovanlig! :)
#64 - 24 december 2007 20:02
Jag ska lägga den här tråden bland prenumerationer så man alltid kan gå in här och kolla efter en rekommendation...

Jag läste en jättebra fantasy som jag inte minns vad den heter eller vem som skrev den men den handlade om skepp som hade en själ och drakar som inte hade utvecklas från puppa till "fjäril" alltså drake...
Någon som vet vilken jag pratar om.. Det var ca 3 böcker eller så... Superbra... Ägaren eller kaptenen av skeppet var i telepatisk symbios med skeppet eller något liknande.. Skeppet levde alltså.. ;)
#65 - 25 december 2007 08:24
Ja Katharina - det är Robin Hobb som alla ovan har talat om. Hennes tre (fyra på svenska) första handlar om Mördarens lärling. En av personerna i den serien är med i nästa "De magiska skeppen". Samma person är sedan huvudperson, tillsammans med den allra första seriens huvudperson, i den sista trilogin som heter "Den gyllene mannen". Allstå tio feta, underbara böcker att njuta av :D

Jag har läst dem på både svenska och engelska, flera gånger. Hon (Robin Hobb) skriver även under namnet Megan Lindholm, men så vitt jag vet är de inte översatta till svenska.
#66 - 25 december 2007 11:41
Lite tråkigt att denna tråden bara handlar om böcker, ingen som kan rekommendera nån film eller serie (star trek forever)
#67 - 25 december 2007 12:15
Ja vännen - det är fritt fram att starta en egen tråd om film! :D

Edit: jag startade en sådan tråd åt oss :p

rödtoppen skrev:
Lite tråkigt att denna tråden bara handlar om böcker, ingen som kan rekommendera nån film eller serie (star trek forever)
#68 - 25 december 2007 12:33
Mamma Mia skrev:
Ja Katharina - det är Robin Hobb som alla ovan har talat om. Hennes tre (fyra på svenska) första handlar om Mördarens lärling. En av personerna i den serien är med i nästa "De magiska skeppen". Samma person är sedan huvudperson, tillsammans med den allra första seriens huvudperson, i den sista trilogin som heter "Den gyllene mannen". Allstå tio feta, underbara böcker att njuta av :D

Jag har läst dem på både svenska och engelska, flera gånger. Hon (Robin Hobb) skriver även under namnet Megan Lindholm, men så vitt jag vet är de inte översatta till svenska.

Ja, just så var det... Men "Den gyllene mannen" tyckte jag inte lika bra om.. Huvudpersonen är så eländig och deppig... Jag tycker bättre om när det är spännande och gärna lite roligt... "De magiska skeppen" älskade jag...

Generellt tycker jag, obs jag tycker!!! att kvinnor skriver bättre än män.. kvinnor håller sig mer till den röda tråden utan att ägna spaltmeter till att beskriva omgivningen... många manliga författare har orgie i ordbajseri tycker jag och jag blir sur till sist och orkar inte läsa klart... Det kändes som en bekräftelse när Robin Hobb visade sig vara en kvinna för jag blev så förvånad när de var så bra :D :D
Robert Jordan är ett av undantagen tycker jag men även han svävar ut mycket i "Drakens Återkomst" och har vissa problem att hålla tråden, men tack o lov inte i spaltmeters ordbajseri över t ex himlens färg..

Jag tänkte.. Man kanske ska gå tillbaka i tråden och göra själva titelrekommendationerna feta så att de blir lätta att hitta om man ska gå in och kika senare.. Vore inte det bra?? [:-54]
#69 - 25 december 2007 12:43
Mmm, kom på fler ur kategorin sagor/fantasy: "Tolly och de andra" samt "Tolly och hans nya vänner", av Lucy Maria Boston. Stillsamt, mysigt och mycket engelskt.

Narniaböckerna (ifall de nu inte redan är nämnda - filmerna tycker jag INTE är lika bra)

"Lånarna" av Mary Norton
#70 - 25 december 2007 13:41
Väntar bara på att Fantasy-drottningen Mamma Mia skall gå in och sammanställa en lååång lista med alla författare och titlar :rolleyes:
Guest
#71 - 25 december 2007 15:47
Eftersom jag är lite av ett anime-fan så borde väl typ ghost in shell, cyborg 009, hellsing och akira räknas in som sf och fantasy...

Sen vet jag ju inte var man drar gränsen, gillar ju "monster"filmer där man ibland får se groteska stora muterade djur....
#72 - 25 december 2007 18:52
Jo men hallå!!!! "EN VAMPYRS BEKÄNNELSE"... Heter hon inte Anne Rise eller något sådant... Det borde ju klassas som en Fantasy... Otroligt välgjord.. tjejen som rekommenderade den för mig trodde nästan att det var verklighet :D Bygger på att egyptierna inte vill dö och att vampyrerna kommer därifrån... Var det Nefertite som var anmoder?!
Otroligt eleganta och smakfulla vampyrer.. efter den bokserien har man svårt att ta några andra vampyrberättelser på allvar... Filmen kommer inte i närheten av boken.. uselt gjord... bara det att vampyrerna i filmen skvätter en massa ovärdeligt blod när de ska "äta"... har retat mig sedan jag läste boken... :D :D :D
#73 - 25 december 2007 18:56
S_sund skrev:
Väntar bara på att Fantasy-drottningen Mamma Mia skall gå in och sammanställa en lååång lista med alla författare och titlar :rolleyes:

Ja.. med stjärnor... vi kanske ska ha en omröstning... men då måste man även fastställa ålder.. för t ex en ung läsare så är ju Eddings o Harry Potter bäst... :)
#74 - 25 december 2007 19:35
Katharina skrev:
Ja.. men då måste man även fastställa ålder.. för t ex en ung läsare så är ju Eddings o Harry Potter bäst...

Inte så många barn som läser den här tråden eller? :rolleyes:

Ser fram emot listan :p
#75 - 25 december 2007 20:19
S_sund skrev:
Inte så många barn som läser den här tråden eller? :rolleyes:

Ser fram emot listan :p

Nej, men det kan vara någon som ska köpa något till ett barn... och om jag konstaterar att jag älskar Harry Potter så får jag ju tillägga att de roar mig och att den vänder sig till yngre läsare i första hand.. Alltså inte är speciellt avancerad... Alla åldrar kan ju ha glädje av den men man ska ju inte förvänta sig en "vuxenfantasy"...
Man tävlar ju inte riktigt i samma division för då är ju Astrid Lindgren en given vinnare på de 2 första platserna... Ronja och Bröderna Lejonhjärta... :D

Om man blandar åldersgrupp torde det väl se ut så här kanske...
1. Sagan om Ringen...
2. Bröderna Lejonhjärta...
3. Harry Potter..
4. Ronja Rövardotter...

Överrensstämmer det med antal läsare eller är Harry 2:a??
#76 - 25 december 2007 21:30
Istället för omdömen, så kan man ju använda kategorier, som vilken ålder den passar för,
Barn, Ungdom, Allålder, Vuxen, och vilken sorts fantasy/sf det är, Rymd, Medeltid, Drakar, Magi, Tidsresor, Andra världar.
Fritt fram att hitta på en egen kategori om ingen finns som passar.
Utgivningsår och gärna förlag, gör det lättare för andra att hitta boken på biblioteket/ bokhandeln.
Värdeomdömen är så personliga, e bra bok för en är inte så bra tycker en annan. Men jag vet ju ungefär vilka sorters böcker jag gillar.
#77 - 25 december 2007 21:53
Mumin skrev:
Istället för omdömen, så kan man ju använda kategorier, som vilken ålder den passar för,

Barn, Ungdom, Allålder, Vuxen, och vilken sorts fantasy/sf det är, Rymd, Medeltid, Drakar, Magi, Tidsresor, Andra världar.

Fritt fram att hitta på en egen kategori om ingen finns som passar.

Utgivningsår och gärna förlag, gör det lättare för andra att hitta boken på biblioteket/ bokhandeln.

Värdeomdömen är så personliga, e bra bok för en är inte så bra tycker en annan. Men jag vet ju ungefär vilka sorters böcker jag gillar.

Ja, det tycker jag också.. Och som din avatar antyder så glömde jag "Mumin"... :D
#78 - 26 december 2007 10:23
Oj oj - det tar sån tid att sortera, men visst ligger det något i det. Annars så håller jag med Mumin, att smaken är personlig. De böcker jag har nämnt är såna jag haft ut något av, oavsett åldersanpassning. Språkbyggnad, visdom, filosofi, humor, skönhet, intelligens... de jag INTE nämnt har bara varit tidsfördriv och kommer aldrig läsas om.

I natt kom jag på ännu fler, var tvungen att tända lampan och hämta block och penna :D

Ok, avdelning svenska författare:
Birgitta Bergman: I hornens land, en serie på tre-fyra böcker
Sven Christer Swahn: Duell på Månen
Bertil Mårtensson: "Samarkand 5617", serien "Maktens vägar", samt "Vingmästarens dotter" och "Det gyllene språnget"
Peder Carlsson: "Syns, syns inte"

Utländsk författare: Patricia Wrightson, bygger sina berättelser runt olika mytiska varelser i Australien, trilogin "Isen kommer", "Det mörka klara vattnet" och "Bortom vinden" är underbara... hon har skrivit många fler.

Eric Linklater: "Det blåser på månen"

Richards Adams: "Den långa flykten", "Pesthundarna" samt serien om Maia.

Mary Stewarts serie om Merlin, efter att ha läst den kändes ingen annan variant bra ;) "Kristallgrottan", "Grottbergen", "Den sista besvärjelsen" och "Den mörka dagen"

ok, det var det jag kom på i natt! Håll till godo!
#79 - 26 december 2007 11:14
Mamma Mia skrev:

I natt kom jag på ännu fler, var tvungen att tända lampan och hämta block och penna :D

Mary Stewarts serie om Merlin, efter att ha läst den kändes ingen annan variant bra ;) "Kristallgrottan", "Grottbergen", "Den sista besvärjelsen" och "Den mörka dagen"

ok, det var det jag kom på i natt! Håll till godo!

Åhh.. Hur kommer du ihåg vad de heter?!
Merlin, Kung Arturs Merlin???

"Avalons Dimmor" Jag kommer inte ihåg författaren... ;) Det ska vara en historia kring kung Artur... om den ursprungliga tron på gudinnan i England... :)
#80 - 26 december 2007 11:40
H*n heter Marion Zimmer Bradley, och böckerna handlar väl mest om romerska gudar i GB...

Jag kommer ihåg antingen titel eller författare, sen är det bara att gå in på bibliotekets hemsida eller SF-bokhandeln så får jag resten ;) och sen har jag många av nämnda böcker i min bokhylla oxå.

Katharina skrev:
Åhh.. Hur kommer du ihåg vad de heter?!

Merlin, Kung Arturs Merlin???

"Avalons Dimmor" Jag kommer inte ihåg författaren... ;) Det ska vara en historia kring kung Artur... om den ursprungliga tron på gudinnan i England... :)
#81 - 26 december 2007 12:48
Avalons Dimmor är helt ok, om jag minns rätt, var lääänge sedan jag läste den. Kanske faller under ungdomskategorin.

Personligen tycker jag att Harry Potter är ordentligt överskattad men det är kanske bara jag.
#82 - 26 december 2007 14:20
Mamma Mia skrev:

Du glömde svara på frågan om denna serie handlar om Kung Arturs Merlin??
#83 - 26 december 2007 14:33
Ja det gör den. Finns det fler Merlin?
#84 - 27 december 2007 02:02
S_sund skrev:
Avalons Dimmor är helt ok, om jag minns rätt, var lääänge sedan jag läste den. Kanske faller under ungdomskategorin.

Personligen tycker jag att Harry Potter är ordentligt överskattad men det är kanske bara jag.

Nej då, du är inte ensam om det, jag tycker till och med att han är otroligt överskattad.
Men, men smaken är olika, och skall så vara.;)

Gull Åkerbloms böcker om de nordiska gudarna, bl. a. Isflöjten och Drakens Ö (?), de är välskrivna och bra böcker i Allålderskategorin.

Som ni säkert har förstått så givetvis Muminböckerna.
(mina vänner hävdar att det är min handväska som har stått som förebild till muminmammans,för där finns det mesta!:D:D:D)
#85 - 30 december 2007 16:49
Kul tråd det här. Älskar fantasy och SF sen tidig ålder, men smaken förändras ju med åren. När jag var kring 12 älskade jag Susan Coopers serie som börjar med "En ring av järn". Den serien är fortfarande bra, men lite lättläst kanske. Lättlästa är även Terry Brooks böcker, kan speciellt rekommendera "Magic kingdom for sale - Sold!"

Här är några jag läst relativt nyligen och som jag tycker är riktigt bra.

Tad Williams - Otherland-serien samt Sista avfarten till älvalandet (3 böcker)
Susanna Clarke - Jonathan Strange & Mr Norell
Jonathan Stroud - Amuletten från Samarkand (3 böcker)
Jasper Fforde- Var är Jane Eyre?

Alla böckerna finns på både svenska och engelska i handeln, så man kan välja efter tycke och smak.

Ursula LeGuin har också skrivit en del SF bl.a City of Illusions som är väldigt bra. Asimovs Stiftelse-böcker är bra och han skriver också bra noveller t.ex. Jag, Robot. Annars härskar ju Douglas Adams på SF-området. Och Frank Herbert... Tror inte någon har nämnt Ray Bradbury? Fahrenheit 451 är fantastisk.

Jag kan komma på många fler böcker... men kanske ska jag sluta där, annars kan jag pladdra på i evighet.

En liten fråga - finns det någon här som skriver Fantasy/SF själv?
#86 - 31 december 2007 02:16
Lenita skrev:

Jo, men bara för mitt eget höga nöjesskull.
Dessutom är det SVÅRT, så min beundran för "riktiga" författare har bara ökat.;)
#87 - 31 december 2007 14:59
Mamma Mia skrev:
Ja det gör den. Finns det fler Merlin?

Nej, jag visste bara inte om huvudpersonen hette så eller om det var den "Merlin"... [:o] ;)
Mycket fascinerande tidsepok iaf..
#88 - 1 januari 2008 08:57
Lenita skrev:

Hmm...tar emot att erkänna men jo, finns ett verk på datorn som skall skrivas färdigt någon gång. [:o]
#89 - 1 januari 2008 12:25
Haha... jag visste väl att det finns fler än jag som smygskriver sf/fantasy. :)
Verkligen roligt att höra. Vad skriver ni för "sorts" fantasy/sf? Själv skriver jag lite åt Terry Pratchett-hållet fast med fler verklighetsförankringar. Min värld är med andra ord inte helt påhittad.
#90 - 10 januari 2008 14:38
En annan serie som är bra är Philip Pullmans böcker om Lyra, första boken heter Guldkompassen. Kanske läge att läsa dem innan man ser filmen?
#91 - 22 januari 2008 10:16
Nu måste jag gnälla! Har precis läst mig igenom mastodontverket "Is och eld" av Martin RR George (passade bra när jag låg avsvimmad i sängen ett par dygn).

MEN! Är det någon mer än jag som saknar ett par kapitel eller har jag läst det utan att uppfatta? VEM var ryttaren med svarta händer som hjälpte Arya o co i sista boken? Vart tog de (Atya o co) vägen? Var nämndes deras möte med Sam? och hur kunde Catelyn uppstå utan att den där eldsiaren var i närheten? Någon som vet? Det bäddar ju för en fjärde del...
#92 - 8 februari 2008 13:34
Lian Hearn?

Någon som läst något av Lian Hearn? Är dom bra? De har ju fått väldigt bra kritik.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170011478
#93 - 8 februari 2008 14:31
En väldigt tråkig nyhet: Terry Pratchett har fått diagnosen Alzheimers. Han säger att han nog har ett par böcker till att få ur sig innan det blir för allvarligt, men världen kommer att förlora en bra författare, tyvärr. :(
#94 - 8 februari 2008 14:39
Oh ja. Särskilt den första.... över näktergalens golv... fast - är det verkligen fabtasy/scifi? Mer historisk roman över den... eller?

Lenita skrev:
Någon som läst något av Lian Hearn? Är dom bra? De har ju fått väldigt bra kritik.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170011478
#95 - 8 februari 2008 14:45
Jens A. skrev:
En väldigt tråkig nyhet: Terry Pratchett har fått diagnosen Alzheimers. Han säger att han nog har ett par böcker till att få ur sig innan det blir för allvarligt, men världen kommer att förlora en bra författare, tyvärr. :(

Gud så trist! Jag minns första boken jag läste av honom, Häxor i faggorna. Underbar! Det var en sån chock och även en uppenbarelse. Wow! "Du menar att alla tog med sig potatissallad". :D
#96 - 8 februari 2008 14:47
Mamma Mia skrev:
Oh ja. Särskilt den första.... över näktergalens golv... fast - är det verkligen fabtasy/scifi? Mer historisk roman över den... eller?

Det stod att killen hade "gåvor". Och att det var en fantasy-bok med delvis historisk grund... fel?
"Jag ser med spänning fram emot att läsa fortsättningen och rekommenderar alla fantasylystna mellan 13 och 99 att stifta dess bekantskap."
Skånska Dagbladet
#97 - 8 februari 2008 14:53
Mamma Mia skrev:
Nu måste jag gnälla! Har precis läst mig igenom mastodontverket "Is och eld" av Martin RR George (passade bra när jag låg avsvimmad i sängen ett par dygn).

MEN! Är det någon mer än jag som saknar ett par kapitel eller har jag läst det utan att uppfatta? VEM var ryttaren med svarta händer som hjälpte Arya o co i sista boken? Vart tog de (Atya o co) vägen? Var nämndes deras möte med Sam? och hur kunde Catelyn uppstå utan att den där eldsiaren var i närheten? Någon som vet? Det bäddar ju för en fjärde del...

Läser du på svenska? Då kan det fattas lite kapitel här och var, känns det som. Jag slutade läsa på svenska efter att ha läst en hoper rent hutlöst dåliga översättningar i Riftwar/Serpentwar av Raymond E Feist.

A Song of Fire and Ice (som is och eld heter på svenska) är ett komplett mästerverk, en av de klart bästa serierna jag läst, om inte den bästa serien.

Lord Hoarfrost (ryttaren med svarta tassar) får man inte direkt reda på vem det egentligen är... än. Hoppas på det i kommande böcker.

Deras möte med Sam står omnämnt i någon av böckerna, kommer faktiskt inte ihåg vilken, men det står med strax efter att småbarnen möter Hoarfrost iallafall.

Catelyn "uppväcks" av Thoros of Myr, som så klart också är rödpräst.

Fler delar blir det garanterat. George Martin roade sig med att dela upp senaste boken, då den skulle bli flera mil tjock annars, så allt som utspelar sig där är i Westeros, och andra "halvan" blir det som utspelar sig samtidigt, i Free Cities och där bortom.
Utöver detta borde det gå åt minst en, men mer troligt två eller tre böcker till, så vi kommer ha gott om dregelmaterial att sjunka ner i en fåtölj med.
#98 - 8 februari 2008 15:13
När jag ändå är här och har minnet i behåll får jag ju passa på att tipsa om Neil Gaiman (om ingen annan redan gjort det, så klart).
För er som sett Stardust på bio och är lika besvikna som jag, så läs boken istället, den är bättre.
Men hans bästa är så klart Neverwhere.

För dden som är sugen på lite mer SF, så rekommenderar jag Charles Stross.
Accelerando är mest virrig, svårt att hänga med i.
Däremot är Atrocity Archives en förbaskat bra bok. Lite SF, och MASSOR med influenser av Cthulu och de andra gossarna.

HP Lovecraft är också helt underbart bra, den mannen kunde verkligen hanter språket!
Bästa är väl Omnibustriologin, en hel hög med noveller, långa och korta, samlade på hög.
Visst, inte så skräckinjagande i dagens samhälle, men tänker man på att de är skrivna på tidigt 1900tal, så blir det bättre.
Mountains of Madness är ju nåt av det underbaraste jag läst.
#99 - 8 februari 2008 22:39
Har vi nämnt Katherine Kurtz och hennes böcker om Deryni?
De första tyckte jag var kanonbra, men när jag var inne i SF-bokhandeln i går såg jag att det fanns böcker med hennes namn på omslaget, men skrivna av någon annan. Eeehhh???

Anne McCaffrey och hennes böcker om drakarna och deras ryttare på Pern var en tidig fantasy-läsupplevelse.
#100 - 9 februari 2008 02:54
håller med om att Bradbury är helt grym [:-106]

jo Lovecraft är också otroligt bra! men det är väl egentligen mer skräck än fantasy/SF?
#101 - 12 februari 2008 09:51
JAAAA! Kolla här - det FINNS en fortsättning - ja t o m två :D
http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=59749

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=64722
#102 - 12 februari 2008 11:50
Mamma Mia skrev:
JAAAA! Kolla här - det FINNS en fortsättning - ja t o m två :D

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=59749

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=64722

Precis, och där händer det saker så det räcker och blir över! God läsning!
#103 - 11 mars 2008 14:26
Jag har precis avslutat Historikern av Elizabeth Kostova för andra gången - den kan jag rekommendera för alla som fascineras av vampyrer... Mycket fängslande och intressant historia!
#104 - 11 mars 2008 14:53
Hur har det gått med bokrean för er då? fyndat?

Det höll på att gå illa för mig när jag insåg att bokrean fanns på internet också ._.
Men jag höll mig i kragen och köpte bara Stardust, Neverwhere, Smoke and mirrors, anansi boys och bok 1+2 ur sandman av Gaiman, och Reaper man av pratchett :D
530kr totalt, helt och håller överkomligt :D

Tråkigt att höra om Pratchett :( vi får hoppas att han är riktigt seg.

Jag måste passa på att tipsa om Orson Scott Card - The Ender Saga, 7 böcker av fantastisk, om än litet urspårande, sf
#105 - 11 mars 2008 20:57
Köpte också Neverwhere och Sandman 2, annars höll jag mig lugn och köpte lite kokböcker istället. Har Reaper man och Anansi Boys här hemma sen tidigare. Båda är roliga på sitt sätt.
Det fanns väl inte så värst mycket mer... eller har jag missat något?
#106 - 12 mars 2008 00:54
aha serier räknas också här? det är ju typ det enda jag läser! :p

sandman 1 & 2 dom minns jag allt... preludes & nocturnes och dolls house va?
#107 - 12 mars 2008 02:02
Tänkte jag skulle passa på och efterlysa ett par bokserier (alltså romaner, inte serietidningar) jag påbörjade för många år sedan. Det var på den tiden då jag sprang på bibleoteket i tid och otid och man hittade inte alltid kompletta serier.

En av serierna handlar om en medeltida fantasyvärld där man får följa ett gäng syskon som får varsin förvuxen varg. Vet att det var något slags zombie-epidemi som härjade också. Första boken kan ha hetat något i stil med "Järntronen", men det är taget ur luften. Kan lika väl vara andra serien nedan jag förknippar med den titeln.

En annan serie handlar om magiska ord. Den sortens ord är väldigt långa och ger den som hört ordet olika krafter. När personen säger ordet delas kraften i ordet ut till de som hör det. Samlar man sju ord och dödar alla andra som hört samma ord så man har "ensamrätt" på ordens styrka så får man någon slags trollkarls-benämning. Huvudpersonens namn är ett magiskt ord, som gavs honom när hans mor dog i barnsäng, han går dock med någon förkortning av ordet, typ Pek eller Pyl eller något sådant. Tror det börjar på P. En annan karaktär är en inföding som får ett ord för styrka och kan därefter lyfta tunga saker och hoppa högt utan ansträngning.

Tredje serien är om en släkt som har förbindelse med djur. Lite indian-känsla över det hela, blandat med medeltid. Varje bok behandlar en generation i släkten. Jag har för mig att karaktärerna kan anta skepnaden för det djur de bundit sig med.

Fjärde serien är om en karaktär med vit hårslinga i pannan. Tror en av boksviterna heter något i stil med "Gröna ängelns torn". På en av böckernas omslag står huvudkaraktären med ett gigantiskt slagsvärd i famnen. Var även en del alver och drakar inblandade.

Är de här något ni känner igen? Författare och titlar är intressanta. :)
#109 - 12 mars 2008 06:59
Om du hade googlat på gröna ängelns torn istället för att ägna 4 timmar åt att skriva allt du skrev så hade du antagligen redan hunnit få hem paketen med posten.. http://www.bokrecensioner.se/9132327854
#110 - 13 mars 2008 13:33
Tackar för länken, Gaffel. Du behöver dock inte vara spydig. Jag lade med den sista för att jag ändå var igång och skrev om de andra tre. Det skulle ju faktiskt kunna vara så att någon annan känner igen lite av det jag skrivit och också undrar, eller blir sugen på att läsa böckerna. Visst hade jag kunnat googla, men som sagt... Nu blir vi förhoppningsvis fler som får upp ögonen för, vad jag har för mig, var en mycket bra serie. :)
#111 - 13 mars 2008 14:29
Whistler84 skrev:

En av serierna handlar om en medeltida fantasyvärld där man får följa ett gäng syskon som får varsin förvuxen varg. Vet att det var något slags zombie-epidemi som härjade också. Första boken kan ha hetat något i stil med "Järntronen", men det är taget ur luften. Kan lika väl vara andra serien nedan jag förknippar med den titeln.

George RR Martin är det! http://www.sfbokhandeln.se/standardfiler/fra.asp?dir=0&ID=443 Håller själv på med den fjärde delen nu (på engelska, ej översatt än)

Whistler84 skrev:

En annan serie handlar om magiska ord. Den sortens ord är väldigt långa och ger den som hört ordet olika krafter. När personen säger ordet delas kraften i ordet ut till de som hör det. Samlar man sju ord och dödar alla andra som hört samma ord så man har "ensamrätt" på ordens styrka så får man någon slags trollkarls-benämning. Huvudpersonens namn är ett magiskt ord, som gavs honom när hans mor dog i barnsäng, han går dock med någon förkortning av ordet, typ Pek eller Pyl eller något sådant. Tror det börjar på P. En annan karaktär är en inföding som får ett ord för styrka och kan därefter lyfta tunga saker och hoppa högt utan ansträngning.

Låter bekant... men jag minns inte titel eller författare, tyvärr! Tror namnet var PYK på personen....

Hoppas någon annan här hittar de två andra serierna, jag är intresserad av den sista du nämnde!
#112 - 13 mars 2008 16:24
Den sista fick vi reda på med hjälp av Gaffels googling. :)

Det är Tad Williams svit "Sorg, minne och törne" eller "Sorrow, Memory and Thorn" på engelska.

Engelska utgåvorna är tre böcker:
The Dragonbone Chair
Stone of Farewell
To Green Angel Tower

Den sista är splittad i två volymer (Part 1 och Part 2) i pocketutgåvan.

De svenska översättningarna är uppdelade i tre serier med totalt tolv (!) volymer istället för orginalets totala tre volymer.

Minne, Sorg och Törne:
Simon Månkalv
Simon Pilgrim
Simon Snölock

Avskedets sten:
Stormens öga
Stormens hand
Stormens hjärta

Gröna ängelns torn:
Väntans sten
Eldsnätter
Den vindlande vägen
Tårar och rök
Erövrarstjärnan
Det brinnande tornet

Jag beställde nyss de tre böckerna (alltså fyra pocketvolymer) på engelska från adlibris.se. Helt överkomligt för 300kr inkl. frakt. :)
#113 - 13 mars 2008 16:44
En helt klart läsvärd serie, må jag säga.
Nu vet jag inte hur den är på svenska, men den duger säkert...

Är det bara jag som stör mig till gallfeber på att alla böcker delas upp i massor med småbitar i svenska versioner?
#114 - 13 mars 2008 21:36
Tänk att jag råkade snubbla över den här tråden, har SciFi i blodet sedan lågstadiet (mycket, mycket länge sedan.....:D)

Föredrar den lite mer hårdkokta varianten, så top-of-the-pops för tillfället är:

1) Neal Asher
2) Alastair Reynolds
3) Iain M Banks
4) Charles Stross
5) Ken MacLeod
6) Thomas Harlan
7) Marianne de Pierres
8) Peter F Hamilton

Rekommenderar också Kim Stanley Robonson och hans Mars-serie.

Kan inte minnas när jag läste en bok på svenska senast, måste ha varit för 20 år sedan. Har inte lust att vänta på översättningar :)
#115 - 18 mars 2008 10:49
Trollsvans skrev:
En helt klart läsvärd serie, må jag säga.

Nu vet jag inte hur den är på svenska, men den duger säkert...

Är det bara jag som stör mig till gallfeber på att alla böcker delas upp i massor med småbitar i svenska versioner?

Säger bara Otherland-serien. Fyra böcker på engelska och hur många på svenska? Sex eller åtta? :confused:
#116 - 18 mars 2008 10:51
Kaitsu_L skrev:
Tänk att jag råkade snubbla över den här tråden, har SciFi i blodet sedan lågstadiet (mycket, mycket länge sedan.....:D)

Föredrar den lite mer hårdkokta varianten, så top-of-the-pops för tillfället är:

1) Neal Asher

2) Alastair Reynolds

3) Iain M Banks

4) Charles Stross

5) Ken MacLeod

6) Thomas Harlan

7) Marianne de Pierres

8) Peter F Hamilton

Rekommenderar också Kim Stanley Robonson och hans Mars-serie.

Kan inte minnas när jag läste en bok på svenska senast, måste ha varit för 20 år sedan. Har inte lust att vänta på översättningar :)

Det var några namn som jag inte kände igen på den listan. Ska genast googla på dem (nu när jag lärt mig att man ska göra det och inte fråga andra ;) ).
Kul att få nya författare att läsa. Tack.
#117 - 18 mars 2008 11:02
Lenita skrev:
Säger bara Otherland-serien. Fyra böcker på engelska och hur många på svenska? Sex eller åtta? :confused:

Ungefär så. The Wheel of Time då? Den är ju skrattretande lång (och inte särskilt bra) redan på engelska...

Det verkar som allt över 500 sidor pocket delas upp när det blir svenskt...
#118 - 18 mars 2008 11:06
Whistler84 skrev:
Tackar för länken, Gaffel. Du behöver dock inte vara spydig. Jag lade med den sista för att jag ändå var igång och skrev om de andra tre. Det skulle ju faktiskt kunna vara så att någon annan känner igen lite av det jag skrivit och också undrar, eller blir sugen på att läsa böckerna. Visst hade jag kunnat googla, men som sagt... Nu blir vi förhoppningsvis fler som får upp ögonen för, vad jag har för mig, var en mycket bra serie. :)

Tro mig jag var inte spydig, jag var ironisk.. ;)
#119 - 8 april 2008 18:00
Hittat en ny: Julia Golding. Skriver för "bokslukaråldern" kanske, men jag gillar dem! Kul intriger, bra personporträtt, bra språk och ovanlig "aproach"... håller på med andra serien nu efter att ha läst en kvartett om Cat... testa!
#120 - 17 april 2008 21:54
YAY Så det finns fler som gillar sådant här på Zoopet :D !!! ÄLSK!
#121 - 17 april 2008 21:59
Mwaha, här är en till som gillar mysiga böcker *vifta med hand*
#122 - 23 maj 2008 14:12
OK gott folk - från eder spanare inom bokvärlden, här kommer en till BRA författare!
Mary Gentle!! feta böcker på ca 650 sidor med en - något udda personlighet ;)
#123 - 23 maj 2008 17:36
Mamma Mia skrev:
OK gott folk - från eder spanare inom bokvärlden, här kommer en till BRA författare!

Mary Gentle!! feta böcker på ca 650 sidor med en - något udda personlighet ;)

Jaaa!
Grunts! är helt underbar!! (enda jag läst av henne hittills).
#124 - 25 maj 2008 12:56
[SIZE=3][COLOR=Blue]Såg Forbidden Kingdom i går, helt ok..[/COLOR][/SIZE]
#125 - 29 juni 2008 23:53
Postar länken till SF-bokhandeln Malmös blogg, eller ja, den delen av bloggen där man röstar fram "who would win in a fight".

http://sfbokhandelnmalmo.blogspot.com/search/label/Omr%C3%B6stningar

Vem röstar ni på? :)
#126 - 2 juli 2008 21:38
Kan säga att man bllir fullständigt vansinnig när man som bibliotekarie skall försöka reda ut vilka delar som översatts till svenska än när de gör sin auppstyckningar... o vad som är vad... - Om man nu inte har en fantasybiten kollega som har stenkoll på genren (vilket jag inte har, jag är mer inne på skräck)

Lenita skrev:
#127 - 8 juli 2008 09:36
Orson Scott Card: Homebody. Läste ut den i helgen, helt fascinerad. Rekommenderas!

Annons