Fantastiska Cryptoheros Cutteri!

#1 - 15 februari 2009 19:28
Jag har blivit totalt förälskad i denna otroligt magnefika fisk! Fick syn på dom förra veckan hos Zoo Hoo i västerås, och dagen efter köpte jag vad jag tror är ett par, åtminstone 2st :) c:a 4cm

Dom går tillsammans med 2 albino ancistrus och 1 ledsen Ap. panda hane.

När dom simmar så rör dom sig ibland som om dom vore robotar - ser helt otroligt ut! Deras ögon som är "havs-turkosa" verkligen lyser, och de har även tendenser av denna färg längs med ryggen och på fenorna.

Deras mjuka brun/beige:a ton i kroppsfärg med svarta vertikala ränder matchar verkligen deras ögon och rörelser.

De utforskar nästan konstant och lämnar inte varandras sida ofta. De pickar på botten och tar upp mat. När man släpper i frysta daphnier blir dom helt lyriska och simmar och äter som om dom aldrig ska få mat igen.

Dom bryr sig knappt om malarna+panduron...inte heller den ensamma lilla guppyn som på nått sätt kommit ner i akvariet.

Har försökt ta kort med min 7.2mp digitalkamera med optisk zoom, men det är väldigt svårt att få till nåt, speciellt eftersom dom är väldigt skygga när man kommer fram till akvariet...

Väntar på att få ett gäng bilder skickade till mig som min kompis tog när vi var i affären.

Lägger in dom här då och hoppas att nån av dom kan bli en bra artbeskrivnings-bild.

Om ni har någon erfarenhet av dessa får ni gärna dra några historier.

Lägger upp 2 rätt taskiga bilder, men man ser ungefär hur dom ser ut.

Den med blå bakrund är tagen med min kamera i affären, och den andra bilder är tagen hemma i mitt akvarium.

/Markus

[ATTACH]17572[/ATTACH] [ATTACH]17573[/ATTACH]
#2 - 15 februari 2009 19:43
De är snygga, dock så kan de vid lekmogen ålder bli aningens stridiga.
Mitt lekpar är till ock med värre än zebraciklider i sina attacker och de har fått flytta till ett 720l med JD och texas, till ock med där så bossar de trots att de andra fiskarna har yngel och är betydligt större.
#3 - 15 februari 2009 19:45
De är snygga, dock så kan de vid lekmogen ålder bli aningens stridiga.

Mitt lekpar är till ock med värre än zebraciklider i sina attacker och de har fått flytta till ett 720l med JD och texas, till ock med där så bossar de trots att de andra fiskarna har yngel och är betydligt större.

Intressant! Hittils har mina som sagt varit väldigt snälla mot alla firrar, men dom är troligtvis inte könsmogna vid 4cm(?) Deras fenor ser lite olika ut så jag hoppas att de är ett par.

Om du har någon bild på dina så lägg gärna upp dom!
#4 - 15 februari 2009 22:43
Har precis lek på ett Cutteri par, ett helt moln med yngel under föräldrarna och jag lovar att det finns INGEN firre som kommer i närheten ostraffat... Hanen kanske 7-8 cm men den tuffaste är honan 4-5cm som jagar iväg allt. Inklusive min 15cm eldbukshanne.
#5 - 16 februari 2009 07:04
Jo cutteri är fasen stridigare än zebran.
De är snabba o precis lika ettriga som zebran men har mera tåga.
Idag ska mitt lekpar ner i ett eget kar på 310l.

Jag har typ 10st yngel av dem i 4-5cm och några mindre 3-4cm samt 10st 1cm bitar och deras senaste kull 20st 0,3--0,5cm.
De leker ta mig fan konstant...

Jag ska se om jag kan lägga upp några bilder efter jobbet.
#6 - 16 februari 2009 07:45
Jo cutteri är fasen stridigare än zebran.

De är snabba o precis lika ettriga som zebran men har mera tåga.

Idag ska mitt lekpar ner i ett eget kar på 310l.

Jag har typ 10st yngel av dem i 4-5cm och några mindre 3-4cm samt 10st 1cm bitar och deras senaste kull 20st 0,3--0,5cm.

De leker ta mig fan konstant...

Jag ska se om jag kan lägga upp några bilder efter jobbet.

Vore väldigt kul att se, hur era ser ut!

Kul att ni får yngel på dom osv! Ska försöka ta bilder på mina också så att vi kan försöka lista ut om det är 1.1 eller 2.0/0.2...

Mina 'yngel' är ju c:a 4-5 cm går det att utskilja om det är en hona eller hane? När är dom könsmogna?
#7 - 16 februari 2009 11:43
[quote=Markus1984;1258812]Mina 'yngel' är ju c:a 4-5 cm går det att utskilja om det är en hona eller hane? När är dom könsmogna? quote]

Min hona är ju inte så stor kanske 5cm. Hon har ju lekt sedan i höstas.
Jag har ganska stor skillndad på mina.
Honan är väldigt svartvitrandig medan hannen är lite mer diffus map ränder och mer "guld" färgad mellan ränderna. För att inte tala om storleken. Hanen är nästan dubbelt så stor.
Om du vill se bilder kan du kolla på www.ciklid.org
#8 - 16 februari 2009 11:45
GöranE skrev:
[quote=Markus1984;1258812]Mina 'yngel' är ju c:a 4-5 cm går det att utskilja om det är en hona eller hane? När är dom könsmogna? quote]

Min hona är ju inte så stor kanske 5cm. Hon har ju lekt sedan i höstas.

Jag har ganska stor skillndad på mina.

Honan är väldigt svartvitrandig medan hannen är lite mer diffus map ränder och mer "guld" färgad mellan ränderna. För att inte tala om storleken. Hanen är nästan dubbelt så stor.

Om du vill se bilder kan du kolla på www.ciklid.org

Jo jag har kollat på artbeskrivningsbilderna, men jag tycker inte det var nån bra kvalitet på dom.

Läste nånstans att man kan se könskillnaderna genom att kolla på fenorna?

Jag valde bara 2 som såg lite olika ut varav den ena hade rundare mage..och den andra lite längre fenor...
Bilagor:
#9 - 16 februari 2009 13:54
Bilder på C. Cutteri

Här kommer dom utlovade bilderna på Cryptoheros Cutteri som min vän Erik Liljeros (liljeros84 här på zoopet) tagit.

Om Kjell anser att bilderna är bra nog till en artbeskrivnings bild får får han använda dom till det(under namnet Erik Liljeros som fotograf såklart)

[ATTACH]17582[/ATTACH][ATTACH]17583[/ATTACH]
[ATTACH]17584[/ATTACH][ATTACH]17585[/ATTACH]
[ATTACH]17586[/ATTACH][ATTACH]17587[/ATTACH]
[ATTACH]17588[/ATTACH]
#10 - 16 februari 2009 19:36
[ATTACH]17599[/ATTACH]
Markus1984 skrev:
[quote=GöranE;1258922]

Jo jag har kollat på artbeskrivningsbilderna, men jag tycker inte det var nån bra kvalitet på dom.

Läste nånstans att man kan se könskillnaderna genom att kolla på fenorna?

Jag valde bara 2 som såg lite olika ut varav den ena hade rundare mage..och den andra lite längre fenor...

Rent generellt är det ju så att hanarna har lite längre och spetsigare fenor men jag vet inte om det är en säker metod?
Har precis kollat om det är några skillnader på mina och jag kan inte se någon avgörande skillnad på färgerna eller formen. Däremot har honan en mycket mer markerad vertikal linje på sidan som gå ända upp i ryggfenan. Hanen har också en men den är inte så markerad. Annars är ju storleken väldigt olika på mina. En väldigt erfaren akvariehandlare sa till mig att Citat: Om man har en grupp som är födda samtidigt skall dom största vara hanar. Ciklider växer på det viset. Slut citat.
Tog en med mobilen, blev la sådär.... Hanen överst närmast
#11 - 16 februari 2009 19:55
GöranE skrev:
[ATTACH]17599[/ATTACH][quote=Markus1984;1258924]

Rent generellt är det ju så att hanarna har lite längre och spetsigare fenor men jag vet inte om det är en säker metod?

Har precis kollat om det är några skillnader på mina och jag kan inte se någon avgörande skillnad på färgerna eller formen. Däremot har honan en mycket mer markerad vertikal linje på sidan som gå ända upp i ryggfenan. Hanen har också en men den är inte så markerad. Annars är ju storleken väldigt olika på mina. En väldigt erfaren akvariehandlare sa till mig att Citat: Om man har en grupp som är födda samtidigt skall dom största vara hanar. Ciklider växer på det viset. Slut citat.

Tog en med mobilen, blev la sådär.... Hanen överst närmast

OKej. Den ena är lite större och mörkare, jag tror att det är en hane, men den vertikala randen ser ganska lika ut nu.

Jag tycker dock att dom 'beter' sig som ett par..

P.S häfftigt med massa små yngel...kommer dom klara sig tror du?
#12 - 16 februari 2009 20:14
Vissa Cryptoheros har väl en könsskillnad i form av att honorna har en svart fläck i ryggfenan?

För övrigt är det denna som Zoopet kallar för Cutter's ciklid:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=214&SOK=1

De på era bilder liknar spilurus tycker jag :)
#13 - 16 februari 2009 20:25
Micke_A skrev:
Vissa Cryptoheros har väl en könsskillnad i form av att honorna har en svart fläck i ryggfenan?

För övrigt är det denna som Zoopet kallar för Cutter's ciklid:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=214&SOK=1

De på era bilder liknar spilurus tycker jag :)

Stod nånting om att det vart en egen art 2007 så det kanske är samma firre? Äh jag vet inte.. ska kolla Cutter's ciklid...den hade jag missat!
#14 - 16 februari 2009 20:27
Cutter's ciklid är inte i närheten lik C. Cutteri ;P ah kanske formen på kroppen då :)
#15 - 16 februari 2009 20:30
Markus1984 skrev:
Cutter's ciklid är inte i närheten lik C. Cutteri ;P ah kanske formen på kroppen då :)

Ja, det är det jag menar :p Man kan ju tycka att C. cutteri skulle kallas Cutter's ciklid. Har faktiskt, om jag ska vara ärlig, inte sett det namnet på septemfasciatus nå´n annanstans än här. Har för att det finns nå´n mer tråd här på zoopet om "C. cutteri" där fiskarna var misstänkt lika C. spilurus om jag minns rätt.
#16 - 16 februari 2009 20:33
Micke_A skrev:
Ja, det är det jag menar :p Man kan ju tycka att C. cutteri skulle kallas Cutter's ciklid, har faktiskt, om jag ska vara ärlig, inte sett det namnet på septemfasciatus nå´n annanstans än här. Har för att det finns nå´n mer tråd här på zoopet om "C. cutteri" där fiskarna var misstänkt lika C. spilurus om jag minns rätt.

och C.Spilurus och C.Cutteri är samma fisk eller? :confused::D[:o]:p

Vart lite snurrigt nu hehe! Hoppas vi får en C. Cutteri beskrivning med rätt fisk på bilden så man slipper bekymra sig!:p
#17 - 16 februari 2009 20:42
Markus1984 skrev:
och C.Spilurus och C.Cutteri är samma fisk eller? :confused::D[:o]:p

Vart lite snurrigt nu hehe! Hoppas vi får en C. Cutteri beskrivning med rätt fisk på bilden så man slipper bekymra sig!:p

Jag misstänker i alla fall att de är samma :)
#18 - 16 februari 2009 21:01
Markus1984 skrev:
[quote=GöranE;1259168][ATTACH]17599[/ATTACH]

OKej. Den ena är lite större och mörkare, jag tror att det är en hane, men den vertikala randen ser ganska lika ut nu.

Jag tycker dock att dom 'beter' sig som ett par..

P.S häfftigt med massa små yngel...kommer dom klara sig tror du?

Förra gången dom lekte överlevde 5-6 stycken till dom var nästan 2cm, det tog säkert 6-8 veckor. Sedan slutade dom vakta ynglen och då försvann dom ganska fort :-(.
Hade tyvärr inte plats just då men jag skall nog ta hand om ett antal denna gången. Har även C.Spilurium och den är ganska lik men den är mörkare på magen än Cutteri och fläcken på ryggfenan är mycket starkare. Hade lek på dom också för några veckor sedan.
#19 - 16 februari 2009 21:26
Snygga bilder, blev tyvärr inget fotande idag men jag hoppas på att jag kan ta några bilder i morgon.
Hanarna växer fortare och på de flesta kan man se att hanarna även har klara blåstick i framför allt ryggfenan.
Honan vid lek antar ju en grå/svart kropp där de vertikala ränderna knappt syns.
#20 - 16 februari 2009 21:31
De på bilderna är tydliga Cutteri. Spilurus är en helt annan ciklid och septemfasciatus går inte ens att nämna samma dag.

Cutteri och spilurus skiljer sig åt väldigt mycket, varför det råder sån förvirring kring dessa tillskriver jag sveriges akvariehandlare, de vet inte bättre, lite synd, de tänker väl "samma skit", "inte så noga" osså kommer någon hem med spilurus som är köpt som cutteri eller vice versa och förvirringen är ett faktum.

Sen kan vi förstås grotta in oss i korrekta namnbenämningar men där tänker jag inte ens delta.

Cutteri är nog den som blir störst och aggressivast i det här cryptoheros släktet. Har själv ett fullvuxet par och massa avkomma på dessa, där hanen ger ett riktigt biffigt intryck i och med att cutteri blir höga i kroppen, något som är den största skillnaden mot spilurus.

Mvh Jari
#21 - 16 februari 2009 22:03
Tja, varför Zoopet kallar septemfasciatus för Cutters ciklid har jag ingen aning om :p

Snygga är de i alla fall. C. sajica, en av mina favoriter, verkar också rätt ovanliga numera.
#22 - 17 februari 2009 06:56
Kan bara hålla med Jarinen att cutteri är biffig och mera stridig.
De jag har är från din polare jarinen(jocke) och vad jag vet så är iallafall hans linje ren.
#23 - 17 februari 2009 17:59
Okej!

Ingen bild var passande till art.besk...kanske nån annan kan lägga in en bild som är på minst 1000 pix och där fisken utger större delen av bilden..!!
#24 - 17 februari 2009 18:21
Ny bild..kanske den kan duga

Laddar upp en ny bild....Duger denna Kjell?

[ATTACH]17615[/ATTACH]

Den får ju 'sämre' kvalité när jag laddar upp den ....kanske kan maila den annars?
#25 - 17 februari 2009 18:31
En till

en till utan det vita i botten..

(fotograf och bildfixare Erik Liljeros zoopet: liljeros84)
[ATTACH]17620[/ATTACH]
#26 - 17 februari 2009 20:24
Gahh

Markus1984 skrev:

[ATTACH]17620[/ATTACH]

Va har du för kamera?
De där två bilderna skulle duga åt tryckeriet ju:D

Snygga.
#27 - 17 februari 2009 21:17
Va har du för kamera?

De där två bilderna skulle duga åt tryckeriet ju:D

Snygga.

Den är svart... :)

Ska fråga han senare hehe...:p
#28 - 18 februari 2009 06:57
Snygg bild! Men något suddig tycker jag.
Om den bilden blir dissad så testa att ta en ny med dessa kamerainställningarna:

slutartid: 1/60
bländare: f 8-10
iso: 100
blixt: på
Manuell fokus

Brukar funka för mig!
#29 - 18 februari 2009 13:49
Snygg bild! Men något suddig tycker jag.

Om den bilden blir dissad så testa att ta en ny med dessa kamerainställningarna:

slutartid: 1/60

bländare: f 8-10

iso: 100

blixt: på

Manuell fokus

Brukar funka för mig!

Okej, blir inga fler bilder på ett tag nu från våran sida...min polare är bortrest och jag har bara en kass kamera.

Tycker dock den sista bilden håller rätt mått för en artbesk. bild.
#30 - 18 februari 2009 15:27
Har cutteri de där vertikala linjerna från att de är små? Jag köpte två fiskar för en vecka sen och de är ca 4 cm och jag har börjat undra om de är cutteri eller cutter´s. Jag köpte nämligen cutter´s men de ser inte alls ut som i artbeskrivningen.

/Simon
#31 - 18 februari 2009 16:55
4 cm Cryptoheros Cutteri har tydliga vertikala streck.
#32 - 19 februari 2009 10:49
Markus1984 skrev:

[ATTACH]17620[/ATTACH]

Väldigt snygg bild. Platsar lätt på en artbeskrivning..
Ser precis ut som min hane.
Honan är vitare mellan dom svarta linjerna.
Min är nästan helt svartvit..
#33 - 19 februari 2009 15:00
GöranE skrev:
Väldigt snygg bild. Platsar lätt på en artbeskrivning..

Ser precis ut som min hane.

Honan är vitare mellan dom svarta linjerna.

Min är nästan helt svartvit..

Okej vilken storlek på hona resp hane har du nu?
Bilagor:
#34 - 19 februari 2009 20:32
Mitt par för nästan ett år sedan, idag är de fullvuxna, skall se om jag kan få till hyfsade bilder på dom varefter.

Mvh Jari
#35 - 19 februari 2009 22:04
jarinen skrev:
Mitt par för nästan ett år sedan, idag är de fullvuxna, skall se om jag kan få till hyfsade bilder på dom varefter.

Mvh Jari

Snygga :) Var kan man tänkas få tag på så´na... Har aldrig sett nå´n av de ovanligare Cryptoherosarterna, mer än nå´t som såldes som spilurus för 100 år se´n, men de hade bara honor.
#36 - 19 februari 2009 22:48
jarinen skrev:

Mvh Jari

Snygga bilder Jari!
Klockrent så ser mitt par ut också!
Hanen ca 8-10cm honan kanske 4-5cm.
Har för mig att jag köpte mina hos Kent i Nol. Var där i dag och han hade inga just nu. Däremot ett gäng med C.Spilurum
Har som sagt yngel på mitt par just nu och det ser fräckt ut när lillhonan 4cm piskar upp en eldbukshane på 13cm.. Hon är snabb som blixten och tuffare än Tyson ;)
#37 - 20 februari 2009 08:55
jarinen skrev:

Mvh Jari

Fina bilder! Antar att den fina brun/beiga färgen mina har kommer försvinna med tiden?
#38 - 20 februari 2009 08:55
Micke_A skrev:
Snygga :) Var kan man tänkas få tag på så´na... Har aldrig sett nå´n av de ovanligare Cryptoherosarterna, mer än nå´t som såldes som spilurus för 100 år se´n, men de hade bara honor.

Köpte mina på Zoo Hoo i västerås, kommer inte ihåg vilken grossist han köper ifrån.
#39 - 20 februari 2009 14:58
Markus1984 skrev:
Fina bilder! Antar att den fina brun/beiga färgen mina har kommer försvinna med tiden?

Njae, inte nödvändigtvis, mina på bilderna är ju ett par och de blir ljusa i botten när de är i lektagen, honan på bilden har i princip lekdräkten på sig. Mina blir mörkare emellan lekarna.

Mvh Jari
#40 - 22 februari 2009 06:27
jarinen skrev:
Njae, inte nödvändigtvis, mina på bilderna är ju ett par och de blir ljusa i botten när de är i lektagen, honan på bilden har i princip lekdräkten på sig. Mina blir mörkare emellan lekarna.

Mvh Jari

Har samma erfarenhet av mina map färgerna.

Annons