Fångad Ancistrus

#1 - 28 januari 2004 22:56
Har lite problem då en av mina ancistrus lyckats ta sig bakom bakgrunden i karet. Vid senaste vattenbytet så fyllde jag tydligen på lite för mycket vatten (vattnet gick precis upp till överkanten på bakgrunden) och då har hon lyckats lirka sig över på fel sida. Utrymmet bakom är alldeles för trångt för att det skall gå att komma åt med en håv. Jag har nu höjt vattennivån ytterliggare lite så att hon skall kunna simma tillbaka samma väg.

Är det någon som har några tips på hur jag kan locka/jaga över henne på rätt sida? Några andra tips på vad jag kan göra?
#2 - 28 januari 2004 23:34
Höj vattennivån så mycket du vågar och se till att hon har en snygg hanne eller en skiva zuccini på andra sidan. Hon kommer inte att hoppa om du jagar henne, men däremot kan hon göra det när det blir mörkt.
#3 - 28 januari 2004 23:48
Vattennivån är höjd till max så det är väl bara och vänta och hoppas på att hon inte trivs allt för bra på baksidan.
#4 - 29 januari 2004 00:07
YES!!! She´s back!!
#5 - 29 januari 2004 02:46
snygg hanne hade varit farligt, tänk om de får för sig att lägga lite ägg därbakom? hehe
#6 - 29 januari 2004 09:27
JR, min erfarenhet är att det är honorna som hoppar till hannarna, det har aldrig varit tvärt om :-) Jag har ett odlingskar där mina Ancistrusar går i fack med plexiglas som avdelare, och honorna hoppar över till killarna så fort jag får till för mycket vatten... och dom är sugna..... Men jag håller med... vilket elände om det blivit lek bakom bakgrunden...
#7 - 29 januari 2004 14:24
Vågade mig inte på att släppa i hannen i karet just med tanke på risken för att han också skulle sticka över till baksidan.

Nu sticker bakgrunden upp 1 cm ovanför vattenytan så nu ska hon väl inte kunna klättra över igen!?!
#8 - 29 januari 2004 14:56
Hade en hona som hoppade ur mitt öppna akvarium... det är säkert 2 cm till kanten och sedan är det en plastlist som sticker ut "innåt"... hmmmm, hoppas du förstår, det är en list som täckglasen ska vila på, den är säkert 0,5 cm... Men hur som helst så skuttade hon ur i alla fall (hittade henne stendöd), så....
#9 - 29 januari 2004 15:29
Ajdå, det låter som en ordentlig flygtur... Kan hon ha varit jagad tror du?
#10 - 29 januari 2004 16:49
Jodå, det fanns nog en anledning till att hon hoppade... Det var rena såpan i det karet ett tag (då pratar jag såpopera, inte rengöringsmedel :-) Jag hade henne i karet med en snygg ung grabb... men han ratade henne helt... Sedan släppte jag ner en ung hona och grabben blev tvärkär... tror nog att den äldre honan kände sig rätt deprimerad av situationen och tog sig själv av daga...
Skämt å sido, det var nog rätt mycket race i det karet den natten eftersom de unga tu hade lekt på morgonen, så hon blev säkert stressad... men så vill jag ju inte tänka... då är det ju mitt fel :-(

Annons