Fånga pygmepansarmal

#1 - 14 april 2007 17:20
Efter lång planering så ska jag nu starta om mitt 54l akvarie, där pygmepansamalarna bor, de skulle tillfälligt flytta till en yngel box som hängde i 110litaren. Efter inrett boxen fint så förberedes malarna för flytt, efter viss tillvänjning vid det nya vattnet så håvades dom i boxen.
Fast en hamnade utanför boxen och ner i det stora akvariet, med mycket växtlighet. Hur ska jag få upp den?
Värt att nämna är att det bor metallpansarmalar i 110:an.
#2 - 14 april 2007 17:58
Davidfisk skrev:
Efter lång planering så ska jag nu starta om mitt 54l akvarie, där pygmepansamalarna bor, de skulle tillfälligt flytta till en yngel box som hängde i 110litaren. Efter inrett boxen fint så förberedes malarna för flytt, efter viss tillvänjning vid det nya vattnet så håvades dom i boxen.

Fast en hamnade utanför boxen och ner i det stora akvariet, med mycket växtlighet. Hur ska jag få upp den?

Värt att nämna är att det bor metallpansarmalar i 110:an.

Hej! jag skulle nog tömmma 25% vatten och sen ta 2.st håvar och lägga malen i en burk med något blad och sedan sänka ned burken i det nya akvariet och låta den simma ut.
#3 - 15 april 2007 08:58
Jag hade några roliga timmar förra veckan med att flytta mina c. habrosus (också små) från 200l(mycket växter) till 54l, försökte med fälla som de inte gick i och fick sen lösa det med håv. Gick men tog tid...
#4 - 15 april 2007 09:16
Har nu lyckas fånga den :)

Annons