Fånga levande mygglarver?

#1 - 18 april 2006 15:48
Hej! finns det något bra ställe i stockholmstrakten där man kan fånga egna mygglarver?
Skulle vara kul att prova på det.
#2 - 18 april 2006 16:10
inte för att jag bor i 08 men det är bara att kliva upp inågon skog och leta efter något träsk.
Men det lär inte finns några just nu det måste bli lite varmare först.
#3 - 18 april 2006 20:22
du kan alltid ställa ut några hinkar med vatten utomhus när det är varmare så kommer det någ finnas mygglarver där sen
#4 - 19 april 2006 00:14
Jodå, mygglarverna är igång i stockholm. Jag har redan varit ute och fångat första rundan (vid Universitetet).
#5 - 19 april 2006 08:06
jaha där ser man...hur fångar man dem då? bara en finmaskighåv som gäller? är det många på samma ställe eller måste man stå och håva i timmar?
#6 - 19 april 2006 10:06
håva i timmar har jag svårt at tro att du skulle behöva jmed tanke på att de kan bli rätt fullt.

finmaskig funkar ju i alla lägen.
#7 - 19 april 2006 10:48
Hittar man bara en pöl där de finns kan ytan vara helt svart av mygglarver. På tio minuter har man mer än fisken rimligtvis kan äta upp.

Och nej, jag tänker inte avslöja mina smultronställen! ;)
#8 - 19 april 2006 11:01
[QUOTE=Azur]Och nej, jag tänker inte avslöja mina smultronställen! ;)[/QUOTE]

Smultronställen skulle jag nog kunna tänka mej att avslöja.
Men knappast ett riktigt bra svart-mygglarvställe.
[:D]
#9 - 19 april 2006 13:42
Hehe..attans jag som ahde hoppats på ett smultronställe..:) Jag får väl gå ner och prova i Tullingesjön. det är lite träskaktigt i kanterna:) Men om någon har lust att avslöja ett smultronställe kan ni skicka ett privat meddelande så sprids det inte till alla andra fisknördar här i stockholm:)
#10 - 19 april 2006 13:45
Hur gör man sen då, behöver man skölja larverna? Och kan man förvara dem på ett bra sätt eller ska man fånga "portionsvis"?
#11 - 19 april 2006 16:05
kan nog fånga oc ha i burk 4-5 dagar i kylen.
byter vatten varje dag.

men om sanningen ska fram så hade ja själv allt rullat iväg till zooaffären istället.
10kr för en portion och fick ge bort en del då fiskarna inte käka upp allt.
#12 - 19 april 2006 18:42
[quote=Raven]
men om sanningen ska fram så hade ja själv allt rullat iväg till zooaffären istället.
[/quote]

Ja för bekvämlighetens skull så är väl det bra, men för tjusningens skull så tänkte jag allt fånga lite i sommar! :)
#13 - 19 april 2006 19:22
Dagens goda gärning här i småland var att fånga svarta mygglarver (medium).
Särskilt killis tycks som gjorda för att kalasa på detta.
:)

Annons