Fånga levande foder nu?

#1 - 22 april 2018 17:16
Är det någon som brukar fånga eget levande foder ute?
Har en stor damm i närheten. Inga firrar i, vad jag vet
#2 - 22 april 2018 17:29
[QUOTE=Soffan74;n2383802]Är det någon som brukar fånga eget levande foder ute?
Har en stor damm i närheten. Inga firrar i, vad jag vet[/QUOTE]

Jag skulle tro att det är för tidigt, men du kan ju alltid prova.
#3 - 22 april 2018 17:33
[QUOTE=Björn J.;n2383808]

Jag skulle tro att det är för tidigt, men du kan ju alltid prova.[/QUOTE]

ok, får ta en promenad dit nästa helg då
vilken håv ska man använda? Typ fjärilshåvar?
#4 - 22 april 2018 17:38
En fjärilshåv är alldeles för klen.
Jag såg att Hormbach hade håvar för att plocka upp skräp ur pooler med, men jag kollade aldrig maskstorleken, måhända har dessa för stora maskor.
Jag tillverkade en själv, ett nät/tyg man på 1980-talet gjorde axelvaddar av... En krafigt rostfri/syrari tråd några rostfria slangklämmor och ett teleskopskaft avsett för att måla tak med roller med.
#5 - 22 april 2018 18:51
Det kan ju tänkas att du kan få tag i övervintrade (svarta-) mygglarver. Under vissa omständigheter, och vissa svarta myggarter kan klara en övervintring.
Dessa skall nu förpuppas, och kläckas som stickmyggor, om någon månad (tidigast) som sedan skall svärma, lägga ägg, som skall bli till larver för att förpuppas etc... Men jag har hört att det iallafall finns stickmyggor inom vissa "problemområden" bland annat i närheten av Rimbo, Norrtälje kommun i Uppland.

En bra vattesamling att fånga mygglarver i skall då befinna sig i ett myggtätt område (från den ena klarheten till den andra). Det skall vara ett stillastående vatten, kan vara en liten pöl, hällkar, regnvattentunna, branddamm eller ett litet tjärn.

Det finns ju små kräftdjur också:
"Vattenloppor" alltså daphnier eller cyclops.
Samma förutsättningar, små vattensamlingar med stillastående vatten. Gärna litet grönt algtillväxt vatten. Det sägs att det måste finnas fåglar i dessa vatten för att dessa djur skall förekomma. Ja änder och liknande. Dessa kräftdjur kläcks först då vattnet är varmare, sen vår, sommar och på höstkanten.

I havet finns det plankton! Och bland tången en del märlkräftor och hoppkräftor som kan vara bra, man får bara skölja dem ordentligt innan man ger dem till sötvattenlevande fisk, litet salt på maten är väl ingen fara egentligen, men det får inte bli för mycket. Det finns speciella planktonhåvar med en plast- eller glasbehållare längst ut. Men jag vet inte var man köper sådana. Sedan behövs det nog en båt också så att man kommer ut på öppet vatten.

Dykare, skräddare och trollsländelarver får man med sig som bifångst (ja i sötvattensamlingarna då) och stora ciklider och andra stora fiskar kan tugga i sig sådana.
Men försök inte att mata yngel och små fiskar med mygglarver, det får motsatt effekt, mygglarverna kan bita ihjäl mindre fiskar.

Gör inte heller som jag gjorde för några år sedan, ställ inte in hinken med de svarta mygglaverna i badrummet med värmegolv över natten... Dom var nästan alla svärmande myggor på morgonen därpå.

"Vattenloppor" och mygglarver kan övernatta några dagar hemmavid i en större hink med luftpump och en syresten. Tre-fyra dagar kan gå bra om det inte är för varmt.

Det finns minst en gammal bok i detta ämne, kanske finns på biblioteket, eller antikveriatet.
"Levande foder för akvariefiskar" av Kjeld Bo Larsson är en av dessa, utgiven på ICAs förlag.

Jag hade en kontakt ett tag på ett biologiskt lab, härifrån fick jag ibland bananflugor, funkar bra till mellanstora och stora ciklider.
Man kan odla olika maskar, tubifex och liknande. Instruktioner står det om i boken jag nämnde, det finns säkerligen instruktioner på nätet också om man letar en stund.
#6 - 23 april 2018 13:10
Gäller att hålla koll där man förvarar dem då, så att man inte får mygg i hela bostaden? :D
#7 - 23 april 2018 16:12
[QUOTE=Mathias G;n2383863]Gäller att hålla koll där man förvarar dem då, så att man inte får mygg i hela bostaden? :D[/QUOTE]

Utomhus på balkong eller altan brukar fungera bättre.
#8 - 23 april 2018 16:47
[QUOTE=Björn J.;n2383865]

Utomhus på balkong eller altan brukar fungera bättre.[/QUOTE]

Helt rätt, tänkte inte på det ;)
#9 - 23 april 2018 17:35
[QUOTE=Björn J.;n2383812]En fjärilshåv är alldeles för klen.
Jag såg att Hormbach hade håvar för att plocka upp skräp ur pooler med, men jag kollade aldrig maskstorleken, måhända har dessa för stora maskor.
Jag tillverkade en själv, ett nät/tyg man på 1980-talet gjorde axelvaddar av... En krafigt rostfri/syrari tråd några rostfria slangklämmor och ett teleskopskaft avsett för att måla tak med roller med.
[/QUOTE]

Hittade en fiskhåv på Jula
#10 - 23 april 2018 17:36
[QUOTE=Björn J.;n2383815]Det kan ju tänkas att du kan få tag i övervintrade (svarta-) mygglarver. Under vissa omständigheter, och vissa svarta myggarter kan klara en övervintring.
Dessa skall nu förpuppas, och kläckas som stickmyggor, om någon månad (tidigast) som sedan skall svärma, lägga ägg, som skall bli till larver för att förpuppas etc... Men jag har hört att det iallafall finns stickmyggor inom vissa "problemområden" bland annat i närheten av Rimbo, Norrtälje kommun i Uppland.

En bra vattesamling att fånga mygglarver i skall då befinna sig i ett myggtätt område (från den ena klarheten till den andra). Det skall vara ett stillastående vatten, kan vara en liten pöl, hällkar, regnvattentunna, branddamm eller ett litet tjärn.

Det finns ju små kräftdjur också:
"Vattenloppor" alltså daphnier eller cyclops.
Samma förutsättningar, små vattensamlingar med stillastående vatten. Gärna litet grönt algtillväxt vatten. Det sägs att det måste finnas fåglar i dessa vatten för att dessa djur skall förekomma. Ja änder och liknande. Dessa kräftdjur kläcks först då vattnet är varmare, sen vår, sommar och på höstkanten.

I havet finns det plankton! Och bland tången en del märlkräftor och hoppkräftor som kan vara bra, man får bara skölja dem ordentligt innan man ger dem till sötvattenlevande fisk, litet salt på maten är väl ingen fara egentligen, men det får inte bli för mycket. Det finns speciella planktonhåvar med en plast- eller glasbehållare längst ut. Men jag vet inte var man köper sådana. Sedan behövs det nog en båt också så att man kommer ut på öppet vatten.

Dykare, skräddare och trollsländelarver får man med sig som bifångst (ja i sötvattensamlingarna då) och stora ciklider och andra stora fiskar kan tugga i sig sådana.
Men försök inte att mata yngel och små fiskar med mygglarver, det får motsatt effekt, mygglarverna kan bita ihjäl mindre fiskar.

Gör inte heller som jag gjorde för några år sedan, ställ inte in hinken med de svarta mygglaverna i badrummet med värmegolv över natten... Dom var nästan alla svärmande myggor på morgonen därpå.

"Vattenloppor" och mygglarver kan övernatta några dagar hemmavid i en större hink med luftpump och en syresten. Tre-fyra dagar kan gå bra om det inte är för varmt.

Det finns minst en gammal bok i detta ämne, kanske finns på biblioteket, eller antikveriatet.
"Levande foder för akvariefiskar" av Kjeld Bo Larsson är en av dessa, utgiven på ICAs förlag.

Jag hade en kontakt ett tag på ett biologiskt lab, härifrån fick jag ibland bananflugor, funkar bra till mellanstora och stora ciklider.
Man kan odla olika maskar, tubifex och liknande. Instruktioner står det om i boken jag nämnde, det finns säkerligen instruktioner på nätet också om man letar en stund.[/QUOTE]

Tänkte på Stordammen här i Uppsala.
Har mest småfiskar - killi, paradisfisk, neontetror, guppy, endlers, kampfisk, ancitrus, corys
#11 - 24 april 2018 16:40
[QUOTE=Soffan74;n2383876]

Tänkte på Stordammen här i Uppsala.
Har mest småfiskar - killi, paradisfisk, neontetror, guppy, endlers, kampfisk, ancitrus, corys[/QUOTE]

Jag tänkte väl närmast på att dammen där du fångar vattenloppor eller mygglarver bör vara utan fisk, risk att få med sig parsiter som karplus och liknande.
Men å anda sidan finns det väl ingen levande föda i dammar som inhyser även fisk, den är ju där uppäten.
Jasså Jula hade en håv vad bra, skall kolla på hemsidan.
#12 - 24 april 2018 16:43
Den som heter "fiskhåv" och kostar knappt 50-lappen verkar ha minst maskor, men skaftet verkar litet klent.
#13 - 25 april 2018 17:13
[QUOTE=Björn J.;n2384286]

Jag tänkte väl närmast på att dammen där du fångar vattenloppor eller mygglarver bör vara utan fisk, risk att få med sig parsiter som karplus och liknande.
Men å anda sidan finns det väl ingen levande föda i dammar som inhyser även fisk, den är ju där uppäten.
Jasså Jula hade en håv vad bra, skall kolla på hemsidan.[/QUOTE]

Ingen fisk där vad jag vet. Kanske änder. Mkt blötmarker runt omkring
#14 - 25 april 2018 17:14
[QUOTE=Björn J.;n2384287]Den som heter "fiskhåv" och kostar knappt 50-lappen verkar ha minst maskor, men skaftet verkar litet klent.[/QUOTE]

men duger till lite fångst iaf?
#15 - 26 april 2018 14:08
Jag fångar året om här nere i Skåne, och fryser in!
På Höst Vinter och Vår är det mest "Vita" Mygglarver som gäller, finns ofta i djupa märgelgravar.
Nu på senvåren/försommaren så förökas Daphnia snabbt när det blir varmt, och det finns just nu mycket D.magna den största sorten av "vattenloppor".
På sommaren dyker även andra lite mindre arter av Daphnia upp och även Cyclops "Hoppkräftor".

Thaifighter
#16 - 26 april 2018 16:53
Angående håven och dess skaft, är det svårt att avgöra då jag inte sett den i verkligheten, men en femtilapp är ju inga stora pengar.
När du skrev "fjärilshåv" tänkte jag mig de där klena håvarna på inplastat bambuskaft som dom säljer i leksaksaffärerna, och sådana duger inte.

Våren kommer ju snabbare till Skåne! Jag har alltid undrat vad en märjelgrav är förnågonting?
Men jag skall kolla några fångslokaler här också och se om det finns någonting ätbart.
#17 - 27 april 2018 10:14
[QUOTE=Björn J.;n2384589]Angående håven och dess skaft, är det svårt att avgöra då jag inte sett den i verkligheten, men en femtilapp är ju inga stora pengar.
När du skrev "fjärilshåv" tänkte jag mig de där klena håvarna på inplastat bambuskaft som dom säljer i leksaksaffärerna, och sådana duger inte.

Våren kommer ju snabbare till Skåne! Jag har alltid undrat vad en märjelgrav är förnågonting?
Men jag skall kolla några fångslokaler här också och se om det finns någonting ätbart.[/QUOTE]

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4rgelgrav

Bönderna brukar också slänga i sten som dom hittar på sina åkrar i dessa dammar!

Thaifighter
#18 - 27 april 2018 10:18
Wikipedia:
"Märgelgrav är en stor grop som grävts för att ta upp märgel för användning som jordförbättringsmedel. Märgel är en form av kalksten som bildats av kalkslam och innehåller höga halter av lera. Ofta är märgelgravarna runda eller kvadratiska med en sida på fem till åtta meter. Märgelgravarna grävdes under 1800-talet och återfinns i bland annat Halland, Skåne och Blekinge. De ligger ofta mitt ute på åkrarna. Många är vattenfyllda och kantade av buskar och högt gräs, andra är mer igenväxta och liknar mest små träddungar. De utgör livsviktiga miljöer för speciella växt- och djurarter, inte minst grodor. Det moderna jordbruket har lett till en drastisk minskning av antalet märgelgravar."
Så var det med det... å andra sidan kanske det rinner ned naturlig gödning i dessa gravar, och det gör vattnet mer näringsrikt och gynnar larver och små kräftdjur.
#19 - 5 maj 2018 16:59
[QUOTE=Björn J.;n2384589]Angående håven och dess skaft, är det svårt att avgöra då jag inte sett den i verkligheten, men en femtilapp är ju inga stora pengar.

Men jag skall kolla några fångslokaler här också och se om det finns någonting ätbart.[/QUOTE]

den är kraftigare än fjärilshåv, och "pinnen" är tjockare än dem
#20 - 5 maj 2018 18:30
[QUOTE=Soffan74;n2385252]

den är kraftigare än fjärilshåv, och "pinnen" är tjockare än dem[/QUOTE]

Vad bra, har du lyckats fånga något då?
#21 - 6 maj 2018 07:59
Det här ämnet är helt klart intressant. Jag har aldrig fångat levande foder till firrarna, så jag har följt tråden med intresse. En håv ska jag införskaffa. Märgelgrav har jag hos en kompis som har bondgård. Men vad tror ni om vattenhålen som finns på golfbanor? Knappast någon fisk men säkert badande fåglar.
En fråga till er som fångat tidigare, hur långt ner/djup ska man håva? Ser man enbart genom att titta på vattnet om det finns "levande foder" att håva upp?
#22 - 6 maj 2018 14:21
Man för håven i en åtta, håven skall vara i vattenytan och kanske 10 cm under ytan, inte djupare, ja klart du kan testa på olika djup, men då är ju risken att du får med dig en massa skräp.
Ja man kan ibland se att det finns mygglarver eller annat i vattnet, men inte alltid, om det finns andra insekter såsom dykare, roddare, trollsländelarver etc är det ett gott tecken.
Det kan ju förekomma grodyngel också.
Lyssnade på radion idag, SR P4, kom in mitt i ett program, en forskare på Jordbruksverket uttalade sig om förekomsten om mygg i år, och därmed mygglarver, om jag nu inte missuppfattade allt, så trodde denne forskare att det skulle bli ett normalår när det gällde besvärliga stickmyggor.
#23 - 6 maj 2018 20:29
Tack för svaret Björn. Ska bli intressant att prova framöver.
#24 - 7 maj 2018 06:06
OBS Grodyngel är fridlysta.
#25 - 7 maj 2018 07:30
[QUOTE=erikthur;n2385326]OBS Grodyngel är fridlysta.[/QUOTE]

Det kan vara så att det är olika regler i olika delar av landet.
Så här skriver Länsstyrelsen i Västra Götaland på sin hemsida:
"Min klass vill samla in grodyngel och ha i vårt akvarium. Är det okej?

Ja det är helt i sin ordning så länge ni släpper ut ynglen igen. Försök undvika att samla in yngel av större vattensalamander men det kan vara svårt ibland att se vad som är vad."

Men grodyngel är ingen bra akvariefiskföda, jag vet att jag fått med mig sådana som "bifångst" för många år sedan då, innan den blev fridlyst, skyddad eller sårbar som art, och stora cilkider åt grodynglen litet tveksamt, oftast spottades dom ut igen, eller bara bets ihjäl med förorening av vattnet som följd.
Så det finns flera skäl till att plocka ur grodynglen ur håven eller hinken redan vid fångstdammen.

Och om du då bor i Västra Götaland och vill hålla grodyngel/grodor ur pedagogisk synvinkel är det ok om du släpper tillbaka dem där du fångade dem, även om jag personligen och subjektivt tycker att det är tveksamt. Det finns ju några olika (åtta?) grodarter, vanlig-, åker-, göl-, lök-, sjö och klockgroda med olika status, ja och så den ätliga grodan, som är en hybrid mellan göl- och sjögroda... iofs är alla grodor tillhörande Rana/Phelopax-familjen ätliga, men de smakar inte så gott, inte ens i vitlöksmarinad. Det sägs att vi i södra Skåne och Blekingen har en lövgroda också, kanske en invasiv art, vad vet jag...? Men jag värnar om den en stinkpadda/strandpadda på några små öar i Bohuslän, utanför Tjörn, dessvärre avslöjade båttidningen "Praktiskt Båtägande" den lokalen för sina läsare för några nummer sedan, så jag kan väl säga att man skall bege sig till Grönskären och Altarholmen för att få se och höra dessa paddor spela nu på våren och försommaren. Men den arten finns på fler öar i den yttre bohuslänska skärgården.

En avvikelse från ämnet alltså.
Men för håven i en 8-formad rörelse ytligt i vattnet och undvik grodyngel, sjöfågel, badande hundar och andra odjur!
#26 - 8 maj 2018 06:06
Alla grod- o kräldjur är fridlysta med undantaget för att studera grodyngel som då skall släppas ut som du också skriver och så har det varit ett bra tag. Detta gäller hela riket.
#27 - 8 maj 2018 07:17
[QUOTE=erikthur;n2385344]Alla grod- o kräldjur är fridlysta med undantaget för att studera grodyngel som då skall släppas ut som du också skriver och så har det varit ett bra tag. Detta gäller hela riket.[/QUOTE]

Tänk om alla kände till det och gav f_n i bohusläns paddor, fattar inte vad dom skall med dom till. Dom har väl I-paddor så att det räcker till.

Men nu blev jag sugen på att kolla mina fångstställen, skall kolla att håvarna är ok. Jag har några bra spänner med tättslutande lock, köper ju alltid fiskfoder i tiolitersförpackning, billigare så, en sådan hink räcker ju "i några veckor", bortåt 104 veckor ungefär, trots att jag gärna matar med levande och fryst foder också.
#28 - 8 maj 2018 11:13
[QUOTE=Björn J.;n2385346]

Men nu blev jag sugen på att kolla mina fångstställen, skall kolla att håvarna är ok. Jag har några bra spänner med tättslutande lock, köper ju alltid fiskfoder i tiolitersförpackning, billigare så, en sådan hink räcker ju "i några veckor", bortåt 104 veckor ungefär, trots att jag gärna matar med levande och fryst foder också.[/QUOTE]

Återkom med fångstrapport tack!!
Ännu bättre, filma och lägg upp[:-59]

#29 - 8 maj 2018 14:43
[QUOTE=ICC;n2385356]

Återkom med fångstrapport tack!!
Ännu bättre, filma och lägg upp[:-59]

[/QUOTE]

Genast!
Kollade en liten göl i Delsjöområdet för en timma sen ungefär, ingenting. Inga surrande mygg i luften heller.
#30 - 10 maj 2018 17:51
[QUOTE=Björn J.;n2385257]

Vad bra, har du lyckats fånga något då?[/QUOTE]

har kommit annat i vägen, men i helgen tänkte jag ta en tur till Stordammen här i närheten. Max 15 minuters gångväg från mitt hus
Har massor av blötmarker här

Annons