Fånga fisk!

#1 - 16 juli 2006 19:09
Hej!
Jag har några 5 mån gamla yngel av rödbukspalett på ca 3-4 cm i mitt sälskapsakvarium på 160 liter. Jag har mycket inredning och mycket växter. Jag behöver lite tips på hur jag ska fånga och flytta dem till ett annat akvarium utan att rasera hela akvariet. Dom är snabba som attan. Föräldrarna har börjat leka igen så det är nog bra om dom byter akvarium.
Tacksam för många kloka tips.
Niclas
#2 - 16 juli 2006 19:17
Vid matning eller släcka ljuset det sista tycket jag är lite svårt för det är ju mörkt men det funkar
#3 - 16 juli 2006 19:41
När jag skulle fånga upp vanliga paletter ur en burk fick jag til slut tömma burken i stort sett och fick på så sätt tag på alla - utom en visade det sej när han växt sej tillräckligt stor på den Endlers grupp som flyttade in därefter...
#4 - 16 juli 2006 19:51
I bland går det bara inte, har nån Malawi ciklid som jag skulle lämna tillbaka det är väl några månader sen har inte fångat den än den gömmer sig direkt under en stubbe eller en sten så den får väl simma där tills den dör har testat allt men den vill inte fångas man stressar dem andra fiskarna också vid var försök så det är bättre att låta det vara många gånger om det inte rör sig om sjukdom så den måste upp det vill säga sen vill man inte lyfta ur allt i heller i karet
#5 - 16 juli 2006 21:27
i med stor håv och lämna akvariet 15-20min.
jaga liten fisk med liten håv in i stor håv.

metod jag brukat flera gånger och funkar varenda gång....nästan
har en stor håv jag böjt till handtaget på så den stor upp och är lätt tt ta tag i
#6 - 16 juli 2006 22:19
Jag fick slutligen upp mina pakistanbotior.
Det krävdes bara att jag möblerade om i vardagsrummet och tömde akvariet helt på vatten samt tömde det på rötter och dylikt.
#7 - 17 juli 2006 16:55
Kapa en PET-flaska där halsen slutar vidga sig, vänd halsen inåt, beta med favoritfodret, vänta en stund, sen är det bara att vittja. Om du ska låta den ligga i obevakad så måste den vara ordentligt perforerad för att släppa in syrerikt vatten.

Denna metod är särskilt bra i din situation där man bara vill ta upp yngel och inte föräldrarna, bara du kan anpassa öppningen så att föräldrarna inte kommer in, för att göra det kan du behöva matrial från ytterligare en PET-flaska, men fällan kan du ju använda igen, och om du anväder 2:- pant varianten så har du gått miste om totalt 4 kronor pant.
#8 - 17 juli 2006 19:18
[quote=Erik...]Kapa en PET-flaska där halsen slutar vidga sig, vänd halsen inåt, beta med favoritfodret, vänta en stund, sen är det bara att vittja. Om du ska låta den ligga i obevakad så måste den vara ordentligt perforerad för att släppa in syrerikt vatten.

Denna metod är särskilt bra i din situation där man bara vill ta upp yngel och inte föräldrarna, bara du kan anpassa öppningen så att föräldrarna inte kommer in, för att göra det kan du behöva matrial från ytterligare en PET-flaska, men fällan kan du ju använda igen, och om du anväder 2:- pant varianten så har du gått miste om totalt 4 kronor pant.[/quote]Det finns många roliga varianter tydligen[:o]
#9 - 17 juli 2006 21:28
[quote=stene]Det finns många roliga varianter tydligen[:o][/quote]

Hade inte skrivit om jag inte tyckt att min metod är bättre än att riva ut hela akvariet:D
#10 - 18 juli 2006 00:16
jag brukar köra med håv och sugrör... gräver efter och skrämmer yngeln med sugrören mot håven, inga hastiga rörelser med håven, håller den nästan stilla, yngeln simmar själv in. voila! funkar varje gng.

är det malynglar du vill fånga räcker det med bara sugrör, de simmar rakt in i hålet om du hållr den rättriktad och då e de bara o ta ut o skaka av dem där du vill ha dem,

Annons