Det krävdes två personer, tre håvar, en plexiglasskiva för att dela av akvariet samt nära på en timmes arbete för att få upp 25+ st <b>rödmunstetror</b> ur ett möblerat 375-liters då jag för ett par år sedan skulle sälja hela stimmet.
Alldeles nyligen så köpte jag 30+ st <b>costellotetror</b> från en butik, i karet gick även ett femtiotal riotetror som framstod som sniglar jämfört med costellotetrorna, riotetrorna ville jag dock inte ha vilket gjorde det hela ännu bökigare då de hela tiden var i vägen. Karet var bara på ca 80 liter och det enda karet innehöll förutom fiskarna var tre små plantor. Trots att karet var litet och "tomt" så tog det totalt över en timme att håva upp alla costellotetrorna, jag tvingades t.o.m. komma tillbaka nästa dag och håva upp de sista tio helt själv då försäljaren inte orkade ödsla mer tid på de galet kvicka och vaksamma tetrorna. ;P
Enklaste fisken jag har håvat upp var nog en stor <b>citrinellumciklid</b> som ansåg att alla främmande objekt var fiender som skulle attackeras, håven var givetvis inget undantag... Den galna fisken simmade alltså självmant in i håven för att frenetiskt börja bita i nätet... och jag plockade bara upp fisken... Allt tog väl ca 5 sekunder. ;)
Mvh Fredrik Isaksson