Fånga fisk.

#1 - 2 april 2004 13:06
Vilken fisk tycker ni är lättast respektive svårast att fånga in med håv?
Jag tycker Guppy är lättast.
Svårast är nog pansarmalarna, så j-vla snabba.
#2 - 2 april 2004 13:11
värd tråd :)....
#3 - 2 april 2004 13:14
Jag har bara guppys platys och dvärggurami men av dom är platys lätt svårast!
#4 - 2 april 2004 13:45
Kinesisk algätare är svårast.
#5 - 2 april 2004 13:51
Säger bara det, vänta tills ni har försökt fånga en khulli-ål i ett 300l [;)]

Mvh /Anna
#6 - 2 april 2004 14:13
Min stora ancistrushanne!
går inte att få ut ur stocken!!!
#7 - 2 april 2004 14:31
Vilken Malawi som helst i ett 375liters med mycket sten...
#8 - 2 april 2004 14:54
Rödmunstetror är grymt snabba... Guramisar simmar in i håven själva...
#9 - 2 april 2004 15:00
När jag hade en blå hummer, skulle flytta över den från mitt 222l kar till brorsans 375l, fick fan riva ur hela karet för att få tag i skrället.
#10 - 2 april 2004 15:05
Fawkes, hade oxå problem med khulli, men nuförtiden lurar jag in den i en flaska/behållare. Sedan är det bara att ta upp den och tömma flaskan!
Fast frågan gällde förstås håv!! =))

Håller helt med supersunk! Ett helvete varje gång jag försöker flytta en ruvande hona. De ser ju så inaktiva och svaga ut!!! Men oj så kvicka!!

/Kid
#11 - 2 april 2004 15:17
Siamesiska algätare är väldigt svårfångade. De är supersnabba och sen blir de helt hysteriska när man försöker mota dem med håv! Annars håller jag med om att kuhliiålar är svårfångade!
#12 - 2 april 2004 15:20
Siameser och neoner!!!!!
#13 - 2 april 2004 15:25
Okey, trevligt att så många svarar olika :P
#14 - 11 april 2004 23:08
Jag har försökt att få upp en Pakistanbotia ett par dagar nu, men den är helt omöjlig. Måste prova tricket med petflaskan, men då far väl mina Ancistrusar in där istället...
#15 - 12 april 2004 07:33
Det krävdes två personer, tre håvar, en plexiglasskiva för att dela av akvariet samt nära på en timmes arbete för att få upp 25+ st <b>rödmunstetror</b> ur ett möblerat 375-liters då jag för ett par år sedan skulle sälja hela stimmet.

Alldeles nyligen så köpte jag 30+ st <b>costellotetror</b> från en butik, i karet gick även ett femtiotal riotetror som framstod som sniglar jämfört med costellotetrorna, riotetrorna ville jag dock inte ha vilket gjorde det hela ännu bökigare då de hela tiden var i vägen. Karet var bara på ca 80 liter och det enda karet innehöll förutom fiskarna var tre små plantor. Trots att karet var litet och "tomt" så tog det totalt över en timme att håva upp alla costellotetrorna, jag tvingades t.o.m. komma tillbaka nästa dag och håva upp de sista tio helt själv då försäljaren inte orkade ödsla mer tid på de galet kvicka och vaksamma tetrorna. ;P

Enklaste fisken jag har håvat upp var nog en stor <b>citrinellumciklid</b> som ansåg att alla främmande objekt var fiender som skulle attackeras, håven var givetvis inget undantag... Den galna fisken simmade alltså självmant in i håven för att frenetiskt börja bita i nätet... och jag plockade bara upp fisken... Allt tog väl ca 5 sekunder. ;)

Mvh Fredrik Isaksson
#16 - 12 april 2004 08:10
Guppysar är nog lättast.Mina är så nyfikna så när man sticker ner höven så simmar dom in den själva.Har kostat några yngel....[:-118][:-118][:-118]
Fredrik
#17 - 12 april 2004 08:50
Svar: allt simmande.
#18 - 12 april 2004 09:07
elstjärtar! simmar som galingar
#19 - 12 april 2004 09:09
Marmorgurami är otroligt lätta att fånga (dom är aldeles för nyfikna för sitt eget bästa:-)
#20 - 12 april 2004 09:20
malawi ciklider specielt dom små rackarna.
och zebrafisk dom kan simma som f-n.
och i mublerat akvarium så e de nest intill omöjligt.
går typ inte i mitt 200l för det fins 20kg lavasten.
massa gömstellen
#21 - 12 april 2004 09:21
För min del är mina Svarthajar lurigast att få in i håven. Har i flera veckor nu lagt ner ca. 10 minuter om dagen för att få upp två stycken ur mitt möblerade 100 liters. Slutar alltid med att jag blir arg och kastar iväg håven... Har fortfarande inte lyckats få upp dem. Någon som vet hur man lyckas?
#22 - 12 april 2004 09:29
Min stora Plecostomus är inte helt lätt att fånga. Det har blivit flera jakter på honom genom åren. Han får inte plats i håven och så sprattlar han och skvätter ganska friskt. För att fånga honom krävs det två håvar. Han får inte plats i en.
#23 - 12 april 2004 09:45
Lättast Är <font size="6">Marmorgurami</font id="size6"> Och <font size="6">Guppy.</font id="size6">
Svårast Är <font size="6">Lykttetrorna</font id="size6"> Och <font size="6">Ancistrusmalen</font id="size6"> SOm aldrig vill komam ut ur den stora stocken!
#24 - 12 april 2004 10:36
Jag satsar mina pengar på en Clarias Batrachus, den är väldigt snabb, väldigt smidig, och hoppar gärna ur håven om du får upp den över ytan, samt att dom kan vara ganska starka.

Jag började alltid med att ta upp allt ur akvariet innan jag provade fånga min, jag kommer inte skaffa en clarias till eftersom jag blev så vansinnigt less på den jag hade när jag skulle fånga den.

//Marcus
#25 - 15 april 2004 13:08
Säger bara pirayor!!.
#26 - 15 april 2004 14:07
En par st har skrivit att Malawi är svåra, håller jag med om... Sten j*vlarna är ivägen hela tiden.

Svåra vart mina ungdjur av Tuppar med...

Men man kan ju nästan se på en fisk om den är svår fångad eller ej... Fisk med stooora fenor lär simma rätt sakta och klumpigt medans en normalt formad fisk om man får uttrycka sig så simmar som in i bomben...

Mvh Ola
#27 - 15 april 2004 14:46
Jag tycker eldål är nästintill omöjligt. den bara gräver ner sig i gruset. när jag skulle flytta mitt akvarium så lämna jag honom i gruset. men han överlevde (som tur var) tycker den är väligt tuff:)
#28 - 15 april 2004 15:56
Lättast: Slöjstjärtar!!!
Svårast: Kinesiska fensugare
#29 - 15 april 2004 16:07
svårast tror jag själv är sötvattensmuräna eller kanske öronål.
#30 - 15 april 2004 16:34
en siamesisk algätare på fel sida om bakrunden :( har försökt i flera veckor nu helt jä_vla omöjligt ....några tipps ??
#31 - 15 april 2004 16:39
Jag har ju fångat en och annan fisk genom åren.
Det som jag kommer ihåg direkt är när jag håvade ett mindre stim nättetror ur ett glest beväxt akvarium. Jag tog upp håvarna flera gånger för att undersöka om det inte fanns några större hål i dem.

Det gick bättre när jag till slut upptäckte att deras taktik var att hoppa upp i luften och över håven i det kritiska momentet. Och det gick verkligen snabbt.

Men kuhliålar är också "kul" att fånga.
#32 - 15 april 2004 16:51
Hade ett rent elände att få upp några Clamydogobius eremius,blixtsnabba samt förbannat duktiga på att gräva ner sig i sanden som givetvis har samma färg som gobisarna(STÖN).När det gäller Ancistrusarna är det bara att ta ut inredningen direkt, jag överväger inte ens att försöka fånga dom annars.
MVH Jörgen
#33 - 15 april 2004 17:16
Jag får nog hålla men en tidigare zoopetare att <b>allt simmande </b>är svårt att fånga [:-27]

Ett fenomen jag märkt i våra kar är att när jag inte vill ha in fiskarna i håven så simmar de glatt in, men när jag skall ha tag i någon är det ett rent h-e. Då ser man i princip inte till en enda fisk.

Men det är klart, våra malawisar är inte roliga att försöka fånga upp. Först måste man ta bort all sten i karet, sänka vattennivån men trots detta så lyckas de hitta varje möjlig springa i frigolitbakgrunden.[:-118]
#34 - 15 april 2004 17:28
Lättast är Slöjstjärtar kan ju ta dom med händerna inte värdens snabbaste och skyggaste precis
#35 - 15 april 2004 18:09
Svårast är lungt Eldstjärten Sven. Han simmar som en toke åt alla håll och fintar hit och dit innan man får tag på honom. Sen är han en baddare på att sprattla också så han skadar alltid ett fjäll eller två.
Lättast måste nog vara ancistrushonan. Bara att lyfta upp det hon för tillfället suger på ovanför vattenytan så släpper hon taget och åker in i håven. Däremot är det svårare att få henne att släppa den sedan.

//Karin
#36 - 15 april 2004 18:12
jag köpte mig en kuhlii ål idag,det kanske blir ett rent helve*e ??
#37 - 15 april 2004 21:55
Lättast: Jag flyttade ett kardinaltetrastim helt oproblematiskt. Minns en plecostomus (33,5 cm) flytt för ett gäng år sen, hade växt ur mitt 70-liters minst sagt, sålde till en huddinge-bo och undrade hur detta skulle gå. Han tappade ur det mesta vattnet och tog plecon med händerna. Vid i-flytten till nya bostaden slet sej dock fisken och for runt på golvet en stund, lät sej handfångas och fick sen ett gott 540-liters-hem.
#38 - 16 april 2004 01:00
Min praktbotia är ruskigt snabb så den blir nog inte lätt att fånga den dag det behövs. dock blir den väll lite långsammare/lugnare om den får någre kompisar.
#39 - 16 april 2004 04:34
ORANGE MOORI!!!!! ALLA KATEGORIER!
#40 - 16 april 2004 19:50
Svårast är mina guppy-yngel. Tror att problemet är att jag använder för stora krokar. Eller så gillar de inte mask [;)]
#41 - 16 april 2004 22:22
Det värsta jag har varit med om var ett gäng neontetror som skulle skulle flyttas. Sååååååå snabba och som om det inte var ett elände nog att själv försöka fånga dem jagade min papegojciklid dem också. Så neonerna for runt som hysteriska pingisbollar, men efter någon timmes kämpande var alla samlade i påsen och kunde flytta.
#42 - 17 april 2004 19:07
Man skulle oxå kunna göra såhär...
Det skulle kunna gå att poängsätta...
Går det med en håv - ett poäng, två håvar - två poäng etc...
Ev en håv - noll poäng, två håvar - ett poäng osv...
Ev tidsaspekt. Antal fiskar per säg 10 minuters försök (mindre är ju 10 min är knappast svårt bara en lek...)
Antal håvar dividerat med antalet fiskar per 10 minuter blir resultatet. Ju högre poäng desto svårare...

Men jag tycker mej skönja ett mönster bland svaren - tetror och bottenlevare upplevs som de svårare fiskarna
#43 - 17 april 2004 19:26
Lätt praktbotiorna... =/
#44 - 21 april 2004 02:16
lättast. fjärilciklid utan tvekan, man sätter bara ner håven så simmar dom in frivilligt. Neontetra e nog svårast om man har mycket växter

Annons