Fånga egna mygglarver

#1 - 8 maj 2004 12:11
Hej,
Jag tänkte börja fånga egna svarta mygglarver, så jag åkte till djuraffären och köpte en håv för det, men dom sa att har man otur kan man få med karplöss, hur vanligt är det och vad gör dom för skada på fiskarna. Blev lite fundersam över detta och undrar om man ska lägga ner den tanken ?
#2 - 8 maj 2004 12:20
Det är inte några problem om du fångar mygglarverna där det inte finns fiskar. Mygglarver fångade i sjöar kan ha fiskparasiter med. Men inte om du fångar dem i mindra vattenhål där det inte finns fisk. Myrhål som är lite djupare (ca 0,5 meter eller mer) brukar även innehålla vita mygglarver. Det är åxå godis för fiskar.
Du kan även från vildfångad mat få in andra rovinsekter, som kan ta små akvariefiskar. Men är du bara lite observant när du skall ge fisken mygglarverna, så är det ingen fara. Du bör ju filtrera bort det vatten som fiskmaten är fångad i. Då är det bara att plocka bort de insekter som du inte känner till.
Så fördelen med levandefoder (svarta och vita mygglarver) överväger riskerna. Och har du större fiskar, så kan även rovinsekterna gå att mata med.

Du kan även "odla" mygglarver, sätt en tunna med vatten i solen, så kommer du att få mygglarver där i somma.
#3 - 8 maj 2004 12:34
Tack för ett bra svar !
#4 - 8 maj 2004 12:50
Bara undra= hur ser rovinsekterna ut och e dom stora???

/Niklas
#5 - 9 maj 2004 18:55
Det undrar jag också ?
#6 - 9 maj 2004 19:02
De tre värsta rovinsekterna är trollsländelarver, dykarskalbaggar (plus deras larver), och klodyvlar.
Iglar, buk/ryggsimmare och vattenspindlar är det också en god idé att undvika om man har småfisk i akvariet.

Hur djuren ser ut kan du se här:
http://www.vattenriket.kristianstad.se/smakryp/lista.htm
#7 - 12 maj 2004 08:26
Bra länk med fina bilder på smådjuren som kan hamna i håven.

Fångade svarta mygglarver igår för första gången och man ser lätt skillnaden på mygglarver och annan fångst. Lägg det i en vit hink eller som i mitt fall vit platsburk för glass så kan man rensa bort barr, löv och annat som följer med in. Är man petig kan man sortera bort döda larver också.

Problemet verkar att hitta sin "skattkista" dvs den rätta pölen med mängder av mygglarver.

Sedan är förvaringen viktig, burk med lock och hålla dem svalt (kylen eller ute) annars kläcks de och rymmer vilket inte är så kul.

/Pär J.

Annons