Familjen fisksoppa

#1 - 4 november 2012 18:31
Då drar jag igång en projekttråd om vår fisksoppa och försöken att få ordning på kaoset.
Framför allt kommer väl denna tråd att i första hand handla om äldsta dotterns 540l kar som vi kommer att behöva en del hjälp med angående utrustning och inredning. Men de andra karen halkar säkert in ibland.
Sen kommer säkert den yngre dottern oxå uppgradera.

En liten presentation av dagsläget:

Ett 20l som vi använt som yngelkar och sjukstuga. Just nu går det 12 platy och ett molly yngel i detta.
[ATTACH=CONFIG]57058[/ATTACH]

Äldsta dotterns 120l. Här bor praktbotior, ancistrus, platy, black molly, guppy, glödbandstetror.
[ATTACH=CONFIG]57059[/ATTACH]

Yngsta dotterns 120l kar. Här bor pakistanbotia, platy, svärdbärare, kardinaltetror, ancistrus
[ATTACH=CONFIG]57060[/ATTACH]

Ett 150l som jag impulsköpte för några veckor sedan där det nu bor ca 70 platy yngel och 3 black molly yngel.
[ATTACH=CONFIG]57061[/ATTACH]

Här är 2st 54l som vi får se vad det blir av.
[ATTACH=CONFIG]57062[/ATTACH]

Och här är då gårdagens inköp. 540l. Blev liiiite tajt:d
[ATTACH=CONFIG]57063[/ATTACH]

Dottern skurar bakgrunden. Det visade sig att det fanns en brun bakgrund under alla alger.
[ATTACH=CONFIG]57064[/ATTACH]

Resultatet. (Förutom en genomblöt unge;))
[ATTACH=CONFIG]57065[/ATTACH]

Insug och utblås. Var en kreativ lösning för gallret i insuget. Plastdelen av en äggskärare.
[ATTACH=CONFIG]57066[/ATTACH]

Filterkammaren
[ATTACH=CONFIG]57040[/ATTACH]

Filter och powerhead 802 som är det som använts i karet.
[ATTACH=CONFIG]57041[/ATTACH]

Medföljande ytterfilter Eheim 2215
[ATTACH=CONFIG]57042[/ATTACH]

Lite söndertuggat
[ATTACH=CONFIG]57043[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]57044[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]57045[/ATTACH]

Medföljde även ett ytterfilter som det står sacem på.
[ATTACH=CONFIG]57048[/ATTACH]

Så ser det då ut i dagsläget. Nu ska det planeras för vilka fiskar som ska gå i vilket kar innan vi startar 540l karet.
#2 - 4 november 2012 18:32
Hmmm, varför blev det så?:confused:
#3 - 4 november 2012 18:33
Skall bli trevligt att följa och det var ett kul namn på tråden :)
#4 - 4 november 2012 18:35
HelenLind skrev:
Hmmm, varför blev det så?:confused:

ingen aning :confused: pröva lägg upp bilderna igen.
#5 - 4 november 2012 18:40
Var det de delarna som var söndertuggade? Då är det lugnt, nya inhandlar du för några tjugor:).
Men samtidigt har du blivit lite felinformerad, det filtret är iofs ett bra filter med väl beprövad teknik, men kostar i Sverige runt tusenlappen nytt och är definitivt inte ett av Eheims största filter.
Jag skulle även passa på att köpa nya slangar till filtret, så att allt är nytt och fräscht. Finns det något mer filtermedia med i paketet?
#6 - 4 november 2012 18:51
Nu fick jag till det med bilderna.

Insåg att det inte var riktigt vad jag trodde det filtret. Men jag resonerade som så att 2000:- för hela paketet var ett ok pris.

Ingen mer filtermedia med

Ska vi nu laga ytterfiltret och använda det eller ska vi använda filterkammaren och powerheadpumpen?
#7 - 4 november 2012 18:59
Jag hade kört med båda:).
Lite beroende på innehållet i karet, kommer annars filtreringen att vara i underkant om du/ni kör med antingen den ena aller den andra. Ihop kommer de att bli en riktigt bra filtrering:).
Fyll burken på Eheimfiltret med filtermatta klippt i kuber, så skulle jag tippa på att ni inte behöver rengöra detta på ungefär ett år...
#8 - 4 november 2012 19:09
Kul att se era akvarium, vad blir det i stor karet?
MVH/Henke
#9 - 4 november 2012 19:15
ansjo skrev:
Jag hade kört med båda:).

Lite beroende på innehållet i karet, kommer annars filtreringen att vara i underkant om du/ni kör med antingen den ena aller den andra. Ihop kommer de att bli en riktigt bra filtrering:).

Fyll burken på Eheimfiltret med filtermatta klippt i kuber, så skulle jag tippa på att ni inte behöver rengöra detta på ungefär ett år...

Ok, ska försöka hitta en sprängskiss och försöka klura ut exakt vad som är trasigt och om alla delar verkligen hör till filtret.

Angående fiskar i karet vet vi inte riktigt vad det blir än. Troligen ska praktbotiorna få flytta dit då det börjar bli lite trångt för dem.
Vi stoppade ju i mer snabbväxare för att få ner nitratnivån men det blev flytväxter av alltihop. Botiorna får idiotryck ibland och rejsar över hela karet och då finns det inte många växter som sitter fast. Sen tror jag mollysarna slåss hejvilt mellan varven och då ryker resten av växterna. Inte riktig fiskbalans i det karet.
#10 - 4 november 2012 19:18
Henke_76 skrev:
Kul att se era akvarium, vad blir det i stor karet?

MVH/Henke

Troligtvis en fisksoppa till, men en balanserad sådan.
Dottern är sugen på scalarer så vi ska läsa på lite där så får vi se.
#11 - 4 november 2012 19:26
HelenLind skrev:
Ok, ska försöka hitta en sprängskiss och försöka klura ut exakt vad som är trasigt och om alla delar verkligen hör till filtret.

http://www.eheim.com/resources/product//232/downloads/10/EHEIM_classic_350_spare_parts_GB.pdf
#13 - 8 november 2012 09:00
Ska bli trevligt att följa! :)
#14 - 8 november 2012 09:31
HelenLind skrev:
Troligtvis en fisksoppa till, men en balanserad sådan.

Dottern är sugen på scalarer så vi ska läsa på lite där så får vi se.

det är föräldrars uppgift att trygga barnens uppväxt.

ett av de bästa sätten att få ett barn tryggt är att ge barnet allt som barnet
vill ha, så länge det kan anses vara fortbildande och ligger inom ekonomins gränser.

scalarer ger naturligtvis den extrema tryggheten ett barn behöver, att de sedan ligger
klart under i kostnad jämfört med vildfångade Discus för 1500 / st är bara bra.

Så, det är med andra ord inget som talar för att barnet INTE i detta fall skall
få prexis vad hon vill ha.....

Recept:

Bottenmatrial =
engelsk sjösten (1-2mm)

Rötter =
ett antal mediumstora som ligger lite huller om buller, eller en riktigt fet stor sak.

Blommor =
Jättevallisar i grupper längs med kortsidorna
+
Crypotos i grupper framför rötterna
+
Anubias nertryckt mella rötterna (eller fastsurrade på rötterna)

Invånare:

På botten har vi ett bra gäng med Corydorasmalar, kanske 15 st
Ett par tre Ancistrus får oxå plats
I mitten seglar 6-8 små scalarer, som sedan bildar 2 par, de behåller du.
Tillsammans med scalarerna simmar ett stim på ~ 25- 30 Colombiatetror
På ytan har vi 10-12 bilbukar.

Gällande variant av scalar så är det klart att det är naturfomen.
Antingen då den vanliga eller varför inte Red Back, kanske peruaner ??

För jag kan väl inte fresta dig med Spetsnosar.......

Färdigt....

.
#15 - 8 november 2012 11:22

vill ha, så länge det kan anses vara fortbildande och ligger inom ekonomins gränser.

scalarer ger naturligtvis den extrema tryggheten ett barn behöver, att de sedan ligger

få prexis vad hon vill ha......

Ibland ler jag bara när jag läser dina inlägg... det här var ett sådant... :)
#16 - 8 november 2012 21:22

få prexis vad hon vill ha.....

Recept:

Bottenmatrial =

engelsk sjösten (1-2mm)

Rötter =

ett antal mediumstora som ligger lite huller om buller, eller en riktigt fet stor sak.

Blommor =

Jättevallisar i grupper längs med kortsidorna

+

Crypotos i grupper framför rötterna

+

Anubias nertryckt mella rötterna (eller fastsurrade på rötterna)

Invånare:

På botten har vi ett bra gäng med Corydorasmalar, kanske 15 st

Ett par tre Ancistrus får oxå plats

I mitten seglar 6-8 små scalarer, som sedan bildar 2 par, de behåller du.

Tillsammans med scalarerna simmar ett stim på ~ 25- 30 Colombiatetror

På ytan har vi 10-12 bilbukar.

Gällande variant av scalar så är det klart att det är naturfomen.

Antingen då den vanliga eller varför inte Red Back, kanske peruaner ??

För jag kan väl inte fresta dig med Spetsnosar.......

Färdigt....

.

Jag måste bara le jag oxå:)

Jag gillar det "receptet". Corydoras har vi kikat på
Stösta problemet kommer att bli de tre ligisterna (läs praktbotior) som börjar växa ur karet de går i. Tyvärr är de dotterns favoriter så jag vet inte hur vi ska göra. Det bästa vore ju att försöka hitta någon som kan ta hand om dem.
Jag kommer definitivt att utnyttja min vetorätt som ansvarsfull förälder gällande fiskblandningen i det stora karet när det ska igång:D
Och inte lyssna på personalen i butiken "det ska nog gå bra att blanda dessa arter":mad:

Just nu strular det i ena 120l karet. Flera fiskar har dött av tillsynes olika anledningar.

Kampfisken tog jag bort för ett tag sen då vi misstänkte bukvattensot. Fanns bara gul sörja i den.
Läste någonstans att man inte ska ge kampfiskar röda mygglarver och det har den ju fått.

En ancistrus låg död på botten utan att ha visat några symptom.

En guppy dog utan förvarning.

En platy hona tog jag bort eftersom hon uppvisade samma symptom som kampfisken men det var falsklarm.

En mollyhane kilade vidare efter att ha sett ut som den åkt på rejält med stryk.
De två återstående mollysarna är halvrisiga och går nu i ett eget kar. Hanen har vad som ser ut som ett bitmärke i ryggfenan och honan ser ut som om hon oxå fått stryk. Saknar en bit av ryggfenan bla. Honans öga har även varit svullet men det har läkt.
Vet inte vad som orsakat dessa skador.

Övriga fiskar tuffar på som vanligt. Fattar inget.
#17 - 10 november 2012 09:20
Nu har jag gått igenom sprängskissen på ytterfiltret.
Om jag fattat rätt gällande vilka delar vi behöver så kommer det att kosta ca 800:- att få igång det filtret.
Eftersom det kostar ca 1000:- att köpa nytt så tror jag vi tittar på en annan lösning.
Ingen ide att lägga de pengarna på ett filter som i allafall är för klent för karet.

Ny plan: Fluval FX5
Det filtret orkar ju med karet och vad jag läst mig till ska vara ett bra filter.
Den stora frågan är då om vi ska försöka hitta ett begagnat och riskera att få köpa reservdelar, eller om vi ska vänta tills vi har råd att köpa ett nytt?
Känns som att det bästa faktiskt är att vänta och köpa ett nytt. Då vet vi vad vi har och garanti finns.
Har ingen panik med att få igång karet. Det får ta tid bara det blir bra.
#18 - 10 november 2012 10:35
Jag håller med, då skulle jag väntat och köpt ett nytt:).
Men vad är det för delar som är sönder? Och har du kollat priserna på www.aquaristic.net , jag har för mig att det räcker skriva artikelnummret när du söker för att få fram priset:).
#19 - 10 november 2012 13:24
Jag kollade på PWSS
Det som behövs är:
1 Dubbelkran/Snabbkoppling 189:-
1 Insugsrör 78:-
1 fp Clips 42:-
1 Utblåsrör 94:-
1 Strilrör 72:-
1 Silmunstycke 74:-
1 Ändpropp 55:-
2 fp Sugproppar 84:-
+ slang
#20 - 10 november 2012 13:42
HelenLind skrev:
Jag kollade på PWSS

Det som behövs är:

1 Dubbelkran/Snabbkoppling 189:-

1 Insugsrör 78:-

1 fp Clips 42:-

1 Utblåsrör 94:-

1 Strilrör 72:-

1 Silmunstycke 74:-

1 Ändpropp 55:-

2 fp Sugproppar 84:-

+ slang
Ja några tjugor som Ansjo sa...:D Han har nog varit i tyskland för länge;) Skit i ytterfiltret så länge. Fyll din bakgrund/filterkammare med filtermatta klippt i kuber och en pump högst upp, då har du löst filterfrågan.

Edit. såg nu i efterhand att du fick pumpskalle och en stor filtermatta med karet, perfekt, den räcker nog för den ser ut ha en volym på 3-4L!
#21 - 10 november 2012 13:55
Så kan det vara, Tyskland är akvaristens Mekka:D...
Kör på som åheim föreslår, så kan du alltid komplettera med ett ytterfilter lite senare:)!
#22 - 10 november 2012 14:46
ansjo skrev:
Så kan det vara, Tyskland är akvaristens Mekka:D...

Kör på som åheim föreslår, så kan du alltid komplettera med ett ytterfilter lite senare:)!
...och förhoppningsvis så ska filterkammaren räcka gott och väl och då slipper du se en enda teknikpryl i karet och bara njuta av inredning och invånare:)
#23 - 10 november 2012 15:06
Filterkammaren är ca 4liter totalt.

Vilken filtermatta ska jag köpa?
#24 - 10 november 2012 15:15
Bäst är den grova (ppi 10) http://www.pwss.se/product.php?productid=551&cat=888&page=1 Har du nån butik där du bor så kan man köpa precis så stor bit man vill ha.
#25 - 10 november 2012 15:54
Postorder är bästa alternativet. Har en arken zoo 10 mil bort men.....

Lägger till den filtermattan på inköpslistan.
#26 - 10 november 2012 16:07
HelenLind skrev:
Postorder är bästa alternativet. Har en arken zoo 10 mil bort men.....

Lägger till den filtermattan på inköpslistan.
Mattan ger totalt 7,5L (50x50x3) så du får en hel del över som kanske kan komma till användning till ytterfiltret nån gång:)
#27 - 10 november 2012 16:17
Va bra. Behöver även en bit till insuget. Just nu sitter plastdelen av en äggskärare i insuget.
Sätter dit filtermatta istället.
#28 - 10 november 2012 16:27
Hmm, kanske inte blir så bra med en knallblå rundel i en brun bakgrund. Får leta efter en svart matta.
#29 - 10 november 2012 21:17
HelenLind skrev:
Hmm, kanske inte blir så bra med en knallblå rundel i en brun bakgrund. Får leta efter en svart matta.
Ja eller så sätter du en växt eller lite sten framför. Insuget sitter lågt så det är lätt att dölja.
#30 - 10 november 2012 21:34
Är ju lätt att fixa senare om det är något man stör sig på.
#31 - 24 november 2012 08:43
Nu börjar det bli dags att limma bakgrunden. Förhoppningsvis hinner vi i helgen.

Det sitter en frigolitskiva under bakgrunden för att den ska få rätt höjd. Vid filterkammaren sitter den just nu kvar i karet och på resten sitter den fast på bakgrunden. Behöver väl inte lossas och limmas om sålänge det sitter fast?

I överkant på filterkammaren är det väldigt mycket silicon på ett ställe för att frigoliten inte går helt mot baksidan. Kan jag låta det sitta kvar och bara limma fast det mot baksidan?

Hur mycket silicon behövs på baksidan? Räcker det med några "kluttar" eller ska jag lägga många strängar längs med hela?

Ska ut i garaget och kolla vad som finns att tvätta glaset med. T-röd funkar väl?
Bakgrunden tvättar man väl inte alls?

Är det något annat jag bör tänka på i detta skede?
#32 - 25 november 2012 18:23
Då var det dags för nästa fas i projektet, pump, filterkammare och bottenmaterial.

Hur ska powerhead pumpen sitta i kammaren?
Föregående ägare hade en stor filterklump som det satt ett rör i med en massa hål i. Och på detta rör satt pumpen. Vi kommer ju att köra med filterkuber. Ska vi behålla röret på pumpen eller behöver vi någon annan lösning? Eftersom pumpen satt på detta rör mitt i kammaren så saknas fästplattan till pumpen. Men det kan väl inte spela någon roll om man gillrar fast pumpen på nåt annat vis?
Från pumpen gick det en slang ut genom utblåset. Bra lösning så vi bara köper en ny slangbit då den gamla är stenhård eller behöver vi nåt annat?

Gruset som följde med:

[ATTACH=CONFIG]57827[/ATTACH]

Funkar detta grus om vi vill ha nån corydoras sort eller räkor/snäckor?
#33 - 4 december 2012 08:11
Nu börjar det närma sig uppstart.

På vilken höjd i filterkammaren ska pumpen sitta för att få maximal genomströmmning?
Insuget sitter på 20cm och utblåset på 50cm.
Ska jag använda röret som sitter på pumpen nu?
[ATTACH=CONFIG]58130[/ATTACH]
Från botten på röret till utblåset är det 30 cm.

Var placerar man värmaren i filterkammaren?

Sen såg jag att jag gjort ett enormt räknefel på filterkammarens volym. Den är på 23liter. Den såg väldigt liten ut när bakgrunden stod på golvet. Men när vi limmat i den såg jag att den var något större än 4liter. Nu tror jag inte vi behöver fundera på ytterfilter.

Sen läser jag att man ska se upp så inte pumpen går torr. Ska inte filterkammaren vara tät?

Hur ska vi beräkna vattenvolymen? Vi använder Aqua safe vid start och vattenbyten och då behöver vi ju veta hur vi ska dosera. Lika så med PMDD. Den faktiska volymen är ju inte 540liter och sen försvinner det ju en del med bakgrunden.

Vi tänkte köra igång karet med Platy som vi har massor av. Hur många blir lagom?
Tanken är att låta karet gå in sig ordentligt några månader när dottern funderar på vad hon vill ha i det, och sen åka till Ludvika eller Karlstad för ett större fiskinköp.

Jag hade en tanke om att låta ena 120 liters karet hjälpstarta det stora. Slamsuga botten, göra ett större vattenbyte samt skölja filtret och hälla allt gojs jag får loss i det stora. Volymmässigt är det väl en droppe i havet men en liten hjälp i alla fall.
Vi har ju ett till 120l och ett 150l också som skulle kunna hjälpa till men är det dumt att blanda från fler kar?

Nu väntar vi bara på en leverans från PWSS så vi kan köra igång.
Måste även iväg och köpa växter. Försökte köpa växter på tradera men det funkar inte så bra med posten. paketet skickades så att jag skulle hämta det på postens utlämningsställe men för en gångs skull fick posten för sig att de skulle ha lite service och la det i min postlåda. Inte bra.

Titta gärna på bilden i inlägget ovan på gruset som följde med. Vad tror ni om det?
#34 - 4 december 2012 08:21
Så här ser det ut just nu
[ATTACH=CONFIG]58131[/ATTACH]
Rötter kommer förhoppningsvis denna vecka.
Kommer att behöva MYCKET växter innan det börjar likna nåt.
Måste oxå komma ihåg att sätta dit mittstaget innan vi fyller karet.
#35 - 4 december 2012 20:59
Puffar upp min tråd och hoppas nån kan hjälpa mej med alla mina funderingar.
#36 - 4 december 2012 21:13
Sv: Familjen fisksoppa

HelenLind skrev:
Puffar upp min tråd och hoppas nån kan hjälpa mej med alla mina funderingar.

Följer ivrigt och hoppas detsamma, inför mitt eget, liknande projekt! :)

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#37 - 6 december 2012 20:52
Rena julafton hos familjen fisksoppa idag:D
[ATTACH=CONFIG]58167[/ATTACH]
En massa rötter, filtermatta, vattentester, artemia och vattenberedningsmedel.
Nu börjar vi närma oss.
Fattas bara en himla massa växter men utbudet i mina trakter är värdelöst. Vi får slänga i de växter vi har så länge. Kommer se löjligt ut men det får gå in sig så och så får vi köpa växter när vi köper fisk senare.

Titta gärna på mina inlägg ovan. Skulle behöva lite hjälp
#38 - 6 december 2012 22:48
HelenLind skrev:

Det sitter en frigolitskiva under bakgrunden för att den ska få rätt höjd. Vid filterkammaren sitter den just nu kvar i karet och på resten sitter den fast på bakgrunden. Behöver väl inte lossas och limmas om sålänge det sitter fast?
Nej, se bara till att sanden/gruset täcker det då en vit rand inte är det snyggaste att se på;).

I överkant på filterkammaren är det väldigt mycket silicon på ett ställe för att frigoliten inte går helt mot baksidan. Kan jag låta det sitta kvar och bara limma fast det mot baksidan?
Hänger inte riktigt med här, kan du ta en bild och visa?

Hur mycket silicon behövs på baksidan? Räcker det med några "kluttar" eller ska jag lägga många strängar längs med hela?
Det räcker att punktfästa bakgrunden med några rejäla "kluttar" på var skiva.

Ska ut i garaget och kolla vad som finns att tvätta glaset med. T-röd funkar väl?
Jepp.
Bakgrunden tvättar man väl inte alls?
Nope.

Är det något annat jag bör tänka på i detta skede?

Inte stressa eller ha någon tid att passa. Låt det ta den tiden det tar, även när det ska torka:).
HelenLind skrev:
Då var det dags för nästa fas i projektet, pump, filterkammare och bottenmaterial.

Hur ska powerhead pumpen sitta i kammaren?
Är där inga sugkoppar med som du kan fästa mot glaset?

Föregående ägare hade en stor filterklump som det satt ett rör i med en massa hål i. Och på detta rör satt pumpen. Vi kommer ju att köra med filterkuber. Ska vi behålla röret på pumpen eller behöver vi någon annan lösning?
Det kan ni göra som ni vill, svårigheten kan vara att få ner röret bland filterkuddarna om pumpen demonteras av någon anledning.
Eftersom pumpen satt på detta rör mitt i kammaren så saknas fästplattan till pumpen. Men det kan väl inte spela någon roll om man gillrar fast pumpen på nåt annat vis?
Det spelar ingen roll.
Från pumpen gick det en slang ut genom utblåset. Bra lösning så vi bara köper en ny slangbit då den gamla är stenhård eller behöver vi nåt annat?
Det behöver ni inte göra alls, slangen är till för att dra ner luft till utblåset, något som är ganska onödigt i de flesta fall. Det blir inte bättre syresättning av detta, utan mer ljud som man stör sig på.

Gruset som följde med:

[ATTACH=CONFIG]57827[/ATTACH]

Funkar detta grus om vi vill ha nån corydoras sort eller räkor/snäckor?
Det funkar fint.

HelenLind skrev:
Nu börjar det närma sig uppstart.

På vilken höjd i filterkammaren ska pumpen sitta för att få maximal genomströmmning?

Insuget sitter på 20cm och utblåset på 50cm.

Ska jag använda röret som sitter på pumpen nu?

[ATTACH=CONFIG]58130[/ATTACH]

Från botten på röret till utblåset är det 30 cm.

Så långt som möjligt från insuget. Ni kan även kapa av det borrade VP-röret för att inte vattnet ska ta enklaste vägen utan dra genom så mycket filtermaterial som möjligt.
Är hela utrymmet fyllt med filtermatta får du hoppa över det, värmaren blir såpass varm att den kan smälta filtermattan. Då får du försöka isolera den på något vis.

Sen såg jag att jag gjort ett enormt räknefel på filterkammarens volym. Den är på 23liter. Den såg väldigt liten ut när bakgrunden stod på golvet. Men när vi limmat i den såg jag att den var något större än 4liter. Nu tror jag inte vi behöver fundera på ytterfilter.
Säg inte det, en kombination av dessa båda är grymt vad det gäller filtrering:).

Sen läser jag att man ska se upp så inte pumpen går torr. Ska inte filterkammaren vara tät?
Jo, på ett sätt men inte på ett annat. Filterkammaren ska vara tät förutom där vattnet går in och genom filtermediat. Är denna öppningen för liten eller sätter igen av någon anledning, finns risk att pumpen går torr och går sönder.

Hur ska vi beräkna vattenvolymen? Vi använder Aqua safe vid start och vattenbyten och då behöver vi ju veta hur vi ska dosera. Lika så med PMDD. Den faktiska volymen är ju inte 540liter och sen försvinner det ju en del med bakgrunden.
Det är så liten del i det hela, men räkna på 500 liter så blir det inte helt fel. Ett akvarium räknas nästan alltid på yttermåtten och när det är tomt, trots att glaset tar bort en del utrymme.

Vi tänkte köra igång karet med Platy som vi har massor av. Hur många blir lagom?
Ett tiotal är lugnt.
Tanken är att låta karet gå in sig ordentligt några månader när dottern funderar på vad hon vill ha i det, och sen åka till Ludvika eller Karlstad för ett större fiskinköp.
Låter som ett bra beslut:).

Jag hade en tanke om att låta ena 120 liters karet hjälpstarta det stora. Slamsuga botten, göra ett större vattenbyte samt skölja filtret och hälla allt gojs jag får loss i det stora. Volymmässigt är det väl en droppe i havet men en liten hjälp i alla fall.

Vi har ju ett till 120l och ett 150l också som skulle kunna hjälpa till men är det dumt att blanda från fler kar?
Har ni ingen panik så räcker det med att ta vatten/mulm från ett kar, men gör inte detta innan ni har fiskar att stoppa i det nya karet.

Nu väntar vi bara på en leverans från PWSS så vi kan köra igång.

Måste även iväg och köpa växter. Försökte köpa växter på tradera men det funkar inte så bra med posten. paketet skickades så att jag skulle hämta det på postens utlämningsställe men för en gångs skull fick posten för sig att de skulle ha lite service och la det i min postlåda. Inte bra.

Nackdelen med vintern, man vet aldrig vilken sörja man får hem i brevlådan...
#39 - 6 december 2012 22:53
HelenLind skrev:

Jag satte ner min värmare i min filterkammare, på med 'makaroner' runtomkring, nerkörd så långt det går mot botten så den inte ska kunna gå torr av misstag.

Det är väl med pumphuvud om du har ett litet intag med galler/raster och det börjar bli igensatt så kan vattnet pumpas ut snabbare ur filterhörnan än det hinner rinna in.
Med andra ord se till att ha ordentliga inlopp. I min kammare (akvarielagret har byggt inredning etc) så har de satt 2st 60mm raster, ett ganska högt och ett underst. Det verkar inte bli någon nivåskillnad med ett eheim 1250l/m pumphuvud.

I så stort akvarium kan du nog ha minst 20 platy som inkörning, jag startade liknande storlek med cirka 30 snäckskalslekare (3-6cm långa)
#40 - 6 december 2012 23:42
Tack för att du tar dig tid med alla mina frågor.

Bakgrunden är limmad. Det var en glipa mellan bakgrunden och baksidan på karet i kanten på filterkammaren som var utfylld med silicon. Jag har bara lagt på mer silicon och tryckt fast den.

Har en fundering om att byta ut röret på pumpen och bara borra hål i den övre delen av röret. Röret kommer då att stå på botten av kammaren och pumpen hålls på plats av filterkuberna. Pumpen kan lätt lossas från röret om jag behöver plocka ur den. Röret kan då stå kvar.

Slangen ut genom utblåset är från pumpens utblås. Har köpt en ny sådan. Slang för luftinblandning sätter vi inte dit.

Platyn som vi ska köra in karet med går i det karet jag tänkte ta gojset från så i samband med ett vattenbyte där så tippar vi i gojset och väntar tills det värsta lagt sig och sen i med fisk.

Värmaren kanske vi får sätta i andra änden av karet då. Utblåset går ju längs med bakgrunden.
#41 - 6 december 2012 23:45
Ok, det låter bra som du skriver och bara att fullfölja:)!
#42 - 7 december 2012 09:07
Tänk på att om pumpen mekaniskt är i kontakt (står på plaströr tex) med modulen som är limmad i akvariet är det lätt att ni får fina resonansljud i tex täckglas och armatur...

Är nog smart att försöka ha den 'flytande' bland filterkuber tex så den inte kan komma i kontakt med någon fast del, vad för pump påverkar säkert också.

Min värmare har inte någon kontakt med utblåset, utan sitter bara i filterkammaren. Bra eller dåligt visar väl sig men så här långt fungerar det. Fram tills värmen stängdes av i oktober och november (BRA TÄNKT av min hyresvärd) så har jag inte behövt använda värmaren, då var det bara att plugga i.
#43 - 7 december 2012 21:40
Tror jag ska fylla karet och prova lite olika lösningar för värmare och pump innan vi börjar inreda.
Har ju ingen aning om hur utblåset kommer att bli heller. Om det blir lagom med bara slangen eller om det behövs någon annan lösning.
Rötterna behöver väl ligga i blöt ett tag också, så under tiden kan vi exprimentera med filterkammaren.
Vi startade första karet i mars och det här är det första med filterkammare.

Tack för era tips och tankar
#44 - 7 december 2012 21:50
En del rötter kan behöva både en och två månader i vatten innan de behagar sjunk, så det är bra att ni börjar träna redan nu:D!
#45 - 7 december 2012 22:24
Håller tummarna att det här inte är "två månaders rötter"
Ska se om jag har några stora baljor för blötläggning annars får vi använda karet.
#46 - 8 december 2012 21:57
Jippie. Rötterna sjönk direkt.:D
I morgon ska vi fylla karet och kolla så att vi får pumpen att fungera och att det funkar med värmaren.
#47 - 9 december 2012 19:00
Nu har vi invigt dropptesterna och resultatet var väl sisådär.
Vi köpte en JBL testväska
Vi har fortfarande för höga nitrathalter.
Kranvattnet har pH 6,5 och KH 5. Fe 0,05

S120l
pH 6,5. KH 2. Fe 0,1. NO2 och NH4 0. NO3 låg mellan 40-50 och 80-120

54l
pH 6,5. KH 2. Fe 0,4. NO2 och NH4 0. NO3 låg mellan 40-50 och 80-120

150l
pH 6,5. KH 2. Fe 0,1. NO2 och NH4 0. NO3 40-50

T120l
pH 7. KH 4. Fe 0,1. NO2 och NH4 0. NO3 80-120

Alla kar får normaldos PMDD
#48 - 9 december 2012 19:18
Du kan minska ner kno3 till hälften i dina kar så länge, så är nitrathalten snart på nedgång. Håll en koll så den inte blir för låg bara, med risk att du får cyano.
#49 - 9 december 2012 19:27
Hoppsan!!
Jag funderade på att öka PMDD i tron att växterna behövde mer näring för att kunna ta hand om nitraten.
Hur ofta behöver jag mäta? Är det lagom med en gång i veckan och då före vattenbytet?
#50 - 9 december 2012 19:29
Jepp, det räcker. Har du då lågt nitratvärde (no3) kan du börja gasa på med dosen igen:). De övriga flaskorna kan du fortsätta ge som vanligt. Kno3 i PMDD är nitrat kort förklarat.
#51 - 9 december 2012 19:46
Då gör vi så.

Skrattade gott idag. När jag höll på med vattentesterna och hade provrör och småflaskor över hela bänken,så låg även påsarna med oblandad PMDD bredvid. Då kommer yngsta dottern och säger "Men mamma, det här ser ju ut som om du håller på med knark"

Tur man bor ute i skogen utan insyn:D
#52 - 9 december 2012 19:53
Jo, det ser onekligen något suspekt ut när man håller på med den biten:p...
#53 - 10 december 2012 13:17
riktigt intressant blir det när grannen kommer med det lilla paketet som skulle till en annan
och lite surt meddelar att hon skiter i vad vi håller på med men se för guds skull till att
paketen inte kommer till hennes brevlåda......

.
#54 - 10 december 2012 13:20
:d
#55 - 25 december 2012 13:26
Nu har vi vatten i karet
Väntar på en växtlista från dottern så jag kan ringa och beställa.
[ATTACH=CONFIG]58548[/ATTACH]
Lösningen för värmaren
[ATTACH=CONFIG]58550[/ATTACH]
Filterkammaren
[ATTACH=CONFIG]58551[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58552[/ATTACH]
Pumpen fick jag lov att strypa lite för att undvika total sjögång i karet. Kommer detta att räcka?
" target="_blank">
#56 - 30 december 2012 20:16
Nu har vi testkört karet utan fisk och jag har konstaterat att det inte funkar så bra.
Värmaren funkade inte så en ny är på väg.
Insuget till filterkammaren sätts igen så jag måste rensa en gång om dan för att inte pumpen ska gå torr.

[ATTACH=CONFIG]58812[/ATTACH]
Vi satte i de växter vi hade i väntan på att butiken ska få hem de vi beställt. Pistia hade vi i överflöd så det åkte i en rejäl hög.
Nu virvlar de runt så rötterna går sönder och sätter igen insuget och fastnar på allt.
[ATTACH=CONFIG]58813[/ATTACH]

Pistian virvlar runt och fastnar
[ATTACH=CONFIG]58814[/ATTACH]

Jag ströp pumpen med ca 1/3. Ska jag strypa pumpen mer? Hur vet jag vad som är lagom? La upp en film i inlägget ovan på utblåset efter att jag strypt pumpen.
Hur löser jag problemet med att pumpen går torr?
Ska jag rensa ur all Pistia och hoppas att problemet är ur världen?
#57 - 30 december 2012 21:35

Borra upp ett insug till. Alltid bra att ha två ifall ett kloggar igen. Sätt pumpen längre ner under vattnet. Jag kör alltid med mina på botten så de aldrig riskerar att gå torra. Men du behöver inte lägga din på botten men sänk ner den en bit till bara.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#58 - 30 december 2012 21:41

Såg nu en bild på pumpen med röret. Jag skulle vänt allting upponer. Pumpen längst ner o röret uppåt. Då tvingas vattnet genom all filtermatta innan det rinner in i röret o ner till pumpen. Sen genom slangen upp till utblåset igen. Kommer inte gå torr då heller.

#59 - 30 december 2012 21:43
Funderar på om jag ska ta bort en del av siliconet i underkant av filterkammaren och lägga en remsa filtermatta där istället. Det är ju under gruset så det kommer inte att synas och kan inte sättas igen av växtdelar.
#60 - 30 december 2012 21:47
hannesc skrev:
Såg nu en bild på pumpen med röret. Jag skulle vänt allting upponer. Pumpen längst ner o röret uppåt. Då tvingas vattnet genom all filtermatta innan det rinner in i röret o ner till pumpen. Sen genom slangen upp till utblåset igen. Kommer inte gå torr då heller.

Det lät som en bra ide. Då kanske jag ska vända på röret oxå. Nu har jag borrade hål närmast pumpen.
#61 - 30 december 2012 21:48

HelenLind skrev:
Funderar på om jag ska ta bort en del av siliconet i underkant av filterkammaren och lägga en remsa filtermatta där istället. Det är ju under gruset så det kommer inte att synas och kan inte sättas igen av växtdelar.

Komme inte hjälpa nämnvärt. Bättre borta upp ett insug till. Det under gruset kommer sätta igen fort som fasen med allt gojs som kommer bildas där. O sen kan du inte rengöra det utan att ta bort masa grus. Jobbigt. Ne töm ur en del vatten. Borra upp ett insug till med en borr. Stoppa in en filtermatta bit i hålet. Klart.

#62 - 30 december 2012 21:49

HelenLind skrev:
Det lät som en bra ide. Då kanske jag ska vända på röret oxå. Nu har jag borrade hål närmast pumpen.

Ja låter bra.

#63 - 30 december 2012 21:57
hannesc skrev:
Komme inte hjälpa nämnvärt. Bättre borta upp ett insug till. Det under gruset kommer sätta igen fort som fasen med allt gojs som kommer bildas där. O sen kan du inte rengöra det utan att ta bort masa grus. Jobbigt. Ne töm ur en del vatten. Borra upp ett insug till med en borr. Stoppa in en filtermatta bit i hålet. Klart.

Var är det då lämpligast att placera ett insug till?
#64 - 30 december 2012 22:04

HelenLind skrev:
Var är det då lämpligast att placera ett insug till?

Andra sidan av filterkammaren eller en bit ovanför det nuvarande.

#65 - 30 december 2012 22:06

Så här har jag mina.
#66 - 30 december 2012 22:13
Ok, då får det bli helgens projekt. Tack
#67 - 30 december 2012 22:15
Hur löser jag problemet med pistian som flyger runt i hela karet?
#68 - 30 december 2012 22:22

HelenLind skrev:
Hur löser jag problemet med pistian som flyger runt i hela karet?

Håv.

#69 - 30 december 2012 22:35
Ok, bort med pistian. Inte strypa pumpen?
Fördelen med den förb.....e pistian som flyger runt är ju att jag ser att det är cirkulation i hela karet.
Vi har inte detta problem i något av de andra karen och ändå är det snudd på sjögång i ett av dem. Där virvlar pistian bara runt på ytan.
#70 - 30 december 2012 22:38

Ne skulle inte strypa pumpen. Det var väl ett 540? Då bör du köra på fullt tryck. Med mer inredning så kommer det bli lugnare

#71 - 30 december 2012 22:49
Då får jag prova olika lösningar för utblåset.
Återkommer nog med fler frågor på den punkten när jag fixat filterkammaren.
#72 - 5 januari 2013 23:07
Fortfarande höga nitratvärden i 3 kar. De ligger på 40-50. Vi har gjort två vattenbyten där vi skippat KNO3 helt. Filtren verkar ju göra sitt jobb i alla fall då vi inte har nitrit. Frågan är om vi ska dra ner på maten för att försöka få ner nitratvärdet eller är det inte problematiskt högt?
Eller ska vi göra större/tätare vattenbyten?
#73 - 5 januari 2013 23:39
Det är visserligen lite högt, men jag tror det räcker att tillfälligtvis dra ner på kno3 som ni gjort:).
#74 - 6 januari 2013 07:46
Ok, då avvaktar vi.
#75 - 13 januari 2013 18:53
Nu har vi haft en heldag med akvariesysslor.
Hämtade de beställda växterna i onsdags men kom hem så sent så vi orkade bara inte börja pilla med det förb.....e krukluddet.
Hällde vatten i ett 54l som vi hade stående och i med växterna. Där fick de stå tills idag.
[ATTACH=CONFIG]59230[/ATTACH]
Vi har köpt vallisneria, windelöv och vanlig ormbunke, dvärghårgräs, javamossa, anubias och några till som jag inte har en aning om vad är.

540l karet är planterat. Väntar fortfarande på värmaren så det är inga fiskar i det än. Inredningen känns som att det kommer att bli bra bara alla växter gillar läget och växer till sig. Tar gärna mot tips, ideer och synpunkter.

[ATTACH=CONFIG]59231[/ATTACH]

Svärdbärarna i 54l karet behövde mer plats och fick byta kar med platy ynglen som gick i ett 150l
[ATTACH=CONFIG]59232[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59233[/ATTACH]
150l karet behöver lite mer inredning men det får vi ta efterhand.

Vi har oxå planterat lite i ett av 120l karen. Det blev lite tomt när vi flyttade svärdplantan till 540l.
Även här behövs lite mer jobb.
[ATTACH=CONFIG]59234[/ATTACH]

Får ta en tur till för att införskaffa lite mer växter och rötter så småningom.
#76 - 25 januari 2013 09:04
Nu är 540 karet igång.
8 st Platy i som piloter. Ser störtlöjligt ut i det stora karet. Kramade ur filtret från 120 karet som platyarna gick i för att hjälpa bakterierna på traven.
Nu får karet tuffa på i sakta mak.
Planerar en tur till Karlstad längre fram för att fylla karet, men först måste vi få igång det ordentligt. Eftersom vi har så dåligt utbud omkring oss så får det bli en längre tur. Problemet blir ju då att all fisk åker i på en gång. Så nu kommer vi att sakta fylla på med platy tills karet känns ordentligt inkört.
[ATTACH=CONFIG]59558[/ATTACH]

Värmaren sitter provisoriskt placerad på högerkanten tillsvidare. Vet inte om vi kommer att våga ha den i filterkammaren. Vatten nivån i kammaren ligger en bit under karets nivå och det behövs inte så mycket bös i insugen för att den ska sjunka ännu mer. Så det lutar åt att vi sätter värmaren längst bak på vänster sidan och gömmer den med växter istället. För säkerhets skull.
#77 - 25 januari 2013 10:34
Har lite beslutsångest.
Vi behöver nya innerfilter.
Till ena 120 karet följde det med ett Eheim 2010 som vi varit nöjda med. Dock kanske lite i underkant storleksmässigt så vi funderar på att byta till ett större.
Till andra 120 karet följde det med en "balja" som ligger på stagen där pumpen och 3 filter sitter. Behöver bytas ut. Stort, klumpigt, skuggar karet och plastfästet i botten på pumpen har gått sönder.
Till 54 och 150 karen följde det med gamla Fluvalpumpar utan fästplattor så de hänger i snören just nu. Inte så enkelt att göra rent.

Vi tänkte flytta 2010 pumpen till 54 karet så då behöver vi 2 st till 120 liter och en till 150 liter.

Har tittat på Eheim 2012, Aquaball 180 och Fluval U3.

Det jag gillar med 2010 filtret är att all skit hamnar i filtret så det följer med när man lyfter ur det. Fästplattan sitter kvar i karet så behållaren är bara att lyfta ur. Enkelt och smidigt.
På de gamla fluvalpumparna sitter växtdelar mm i insugsgallret längst ner och när man lyfter ur dem så flyger skiten runt i karet istället för att flöja med ur.

Någon som har erfarenhet av Aquaball och Fluval filtren?
#78 - 25 januari 2013 20:57
HelenLind skrev:
Nu är 540 karet igång.

8 st Platy i som piloter. Ser störtlöjligt ut i det stora karet. Kramade ur filtret från 120 karet som platyarna gick i för att hjälpa bakterierna på traven.

Nu får karet tuffa på i sakta mak.

Planerar en tur till Karlstad längre fram för att fylla karet, men först måste vi få igång det ordentligt. Eftersom vi har så dåligt utbud omkring oss så får det bli en längre tur. Problemet blir ju då att all fisk åker i på en gång. Så nu kommer vi att sakta fylla på med platy tills karet känns ordentligt inkört.

[ATTACH=CONFIG]59558[/ATTACH]

Värmaren sitter provisoriskt placerad på högerkanten tillsvidare. Vet inte om vi kommer att våga ha den i filterkammaren. Vatten nivån i kammaren ligger en bit under karets nivå och det behövs inte så mycket bös i insugen för att den ska sjunka ännu mer. Så det lutar åt att vi sätter värmaren längst bak på vänster sidan och gömmer den med växter istället. För säkerhets skull.

Trevligt med vatten och fiskar i

När jag startade mitt kar i liknande storlek med ungefär 25 snäckskalslekare (storleksmässigt i närheten av platy) så fick jag inget utslag av nitrat på mina teststickor även om jag 'fuskade' och tog vattenbyte varannan vecka istället för varje.
Inte ett tillskott av 17 klart större fiskar drygt en månad senare gav något utslag på teststickorna. Nada zipp nitrat...

Ytterligare 3 månader senare åkte 23 lagom stora fiskar (som äter som grisar) i och inom en vecka hade jag fått 50ppm nitrat. Ett vattenbyte (nästan hälften) senare så var det nere på 25ppm.
Efter ytterligare veckovattenbyten så har det nu landat på ungefär 10ppm

Om teststickor är ok att använda eller ej kan det läsas i många inlägg. Min butik tyckte det var helt ok för att veta om någonting börjar hända, men inte för att få exakta siffror.

Så jag tror ni ska försöka öka på fiskmängden en del till för att få 'start' på akvariet när det är så stort
#79 - 25 januari 2013 21:43
Vi kramade i filtergojs i lördags och i söndags så kollade vi vattenvärderna innan vi hade i fiskarna och då låg nitrit på 0,025, nitrat på 10-15 och NH4 på 0. Har vattenbytardag på söndag så då ska vi kolla alla värden igen.
Eftersom det är så få fiskar har vi matat som vanligt. Ska nog ha i några platys till om allt ser bra ut på söndag. Kan ju även ha i lite mer filtergojs.
#80 - 27 januari 2013 08:35
Dagens vattentester gör mig lite fundersam.
Karet är på dag 8 i inkörningen. NO2 och NH4 är 0 men nitrat är 40-50. Får skippa KNO3 i det karet oxå.
en platy dog inatt men det tror jag beror på ålderdom i kombination med stressen att byta kar.
Funderar på om vi ska ha i några platy till. 7 st kanske är för lite till 540 liter.
#81 - 2 februari 2013 20:13
Tre nya pumpar installerade. Det blev Aquaball 180 till alla tre karen. Gillar justeringsmöjligheterna. Vi använde strilröret till alla tre.

540 karet tuffar på. Hade i 5 platy till efter vattenbytet förra helgen så nu är det 12 st. Förutom x antal yngel. Såg tre i dag så det finns troligen fler. Får nog flytta över några tetror snart. Behöver inte fler platy.

I morgon är det vattenbytar dag och dags att göra vattentester.

Molly ynglen i 20 liters karet växer och mår bra så länge det är salt i vattnet (1ml/l). Vi har försökt att sakta minska på salthalten men när vi kom ner till halv dos började ena ynglet visa tecken på svamp igen. Det konstiga är att det hela tiden är samma yngel som påverkas när salthalten sjunker. Föräldrarna var Black Molly med lyrstjärt. Av ynglen är det bara en med lyrstjärt. De andra två är "vanliga". Det är hela tiden ynglet med lyrstjärt som reagerar när salthalten sjunker. Det är synd för jag skulle gärna ha fler molly, men inte om vi ska behöva ha salt i vattnet konstant. Vet inte vad vi ska göra med dessa tre. De kommer ju inte att kunna gå kvar i det lilla karet hur länge som helst.
#82 - 3 februari 2013 08:53
Dagens vattentester:
540 karet är på dag 15 i inkörningen. NO2 och NH4 är 0. NO3 är 20-30. Tillsatte ingen KNO3 förra helgen.
Nu borde vi väl ha lite utslag på nitrit. Antingen gör vi allt rätt eller så gör vi allt fel så karet inte börjat komma igång. Det visar sig.
#83 - 3 februari 2013 10:59
HelenLind skrev:
Dagens vattentester:

540 karet är på dag 15 i inkörningen. NO2 och NH4 är 0. NO3 är 20-30. Tillsatte ingen KNO3 förra helgen.

Nu borde vi väl ha lite utslag på nitrit. Antingen gör vi allt rätt eller så gör vi allt fel så karet inte börjat komma igång. Det visar sig.

Jag tror efter egen upplevelse att med så lite fiskar blir det extremt litet mätbart utslag, jämförelsen är ju 2st platy i ett 200 liters akvarium och hur många börjar med bara det? Det är ju ändå 5-10 fiskar i ett 150 liter många börjar med eller ännu tätare.

Ni gör nog helt rätt, men kommer inte få lika mätbara utslag bara.
#84 - 3 februari 2013 11:23
Vi flyttade över 6 st till efter vattenbytet idag. Känns som att vi valt rätt väg för en lugn och försiktig inkörning. Det får ta den tid det tar bara det blir bra.
Det är ju en rejäl vattenvolym som ska komma i balans så det känns rätt att sakta öka antalet som vi gjort hittills.
54 karet gjorde vi en "snabbstart" på. I med filtergojs, vänta tills det klarnat och sen i med 9 st svärdbärare. Max belastning dag 1. Det gick bra, men den metoden känns inte lämplig på ett större kar.
Blir nog mer en två månaders inkörning på det stora.
#85 - 3 februari 2013 11:58

Fram tills i fredags, när jag startade mitt största kar hittills, har jag alltid kört maxbelastning dag 1. Inte för att jag är otålig, utan för att jag inte haft andra alternativ...
Och än så länge har jag inte förlorat en fisk av nitrit :)

Men nu! Nu kör jag säkert.
#86 - 3 februari 2013 12:29
Ja, ibland känns det som om att allt var så mycket enklare innan man "visste bättre". Man hade inte en aning om nitrit hit och nitrat dit. Nollställde karet när man tyckte det blev för skitigt. Vi hade nog tur eftersom inget kar kraschade totalt.
Nu kan jag ibland känna att man blivit mer nojig när man vet mer.
Det viktigaste jag lärt mig på det här året vi haft akvarium är att ta det lungt och lära känna karet. Vi hade en del problem i ett kar och det kände man. Det fanns liksom ingen harmoni. Nu har det stabiliserat sig och känns lugnt och harmoniskt igen.
#87 - 13 februari 2013 06:33
Hittade fripassagerare i 540 karet. Men vet inte vad det är. Följde troligen med växterna när vi drog igång karet.
[ATTACH=CONFIG]59970[/ATTACH]
För tillfället går det 18 platy i karet och alla värden ser bra ut. Stoppar i lite mer fisk till helgen.

Vi tog bort originalpumpen i ena 120 karet. Det var en plastbalja som hängde på stagen och vilken skillnad det blev på ljuset.
[ATTACH=CONFIG]59971[/ATTACH]
Har även möblerat om lite och planterat lite nytt. Tror att den stora är en anubias. Vi får se om cabomban överlever. Dödskallen skulle ur den oxå men fröken ancistrus vägrade flytta.

[ATTACH=CONFIG]59972[/ATTACH]
Svärdbärana har fått lite mer växter men jag har ingen aning om vad vi planterat.

[ATTACH=CONFIG]59973[/ATTACH]
Har även planterat lite mer i det andra 120 karet.

[ATTACH=CONFIG]59974[/ATTACH]
Så här ser 540 karet ut just nu. En del växter har kommit igång bra medans andra står still.
#88 - 13 februari 2013 07:32
Snäckorna är posthornssnäckor, de gör ingen direkt skada i karet utan hjälper till att äta upp överbliven mat:).
Det är svårt att se vilka växter du har i aluminiumkaret, men där är iaf Spikblad i mitten och en Crinumlök till vänster. Vill du ha bättre besked får du fota växterna för sig och lägga in så ska nog även det problemet lösas:).
#89 - 13 februari 2013 09:06
OK, vi gissade på posthorn, men var inte säkra. De blir i vilket fall inte långlivade när praktbotiorna flyttar in. Kanske ska flytta nån som får städa i yngelkaret.
#90 - 13 februari 2013 09:38
Lägger upp bilder på växterna. Tyvärr är inte fotografering en av mina bra sidor, men jag hoppas ni kan identifiera några växter
#91 - 13 februari 2013 09:40
De länkarna funkar inte...
#92 - 13 februari 2013 09:47
Det krånglade när jag skulle posta inlägget. Nu ska bilderna synas
#93 - 13 februari 2013 09:48
bild 3: Vallisneria?
bild 4,5,11 Svärdplanta?
#94 - 13 februari 2013 10:13
HelenLind skrev:
bild 3: Vallisneria?

bild 4,5,11 Svärdplanta?

Nu kommer jag med vilda gissningar Helen:p.

Bild 1. Hygrophila stricta
2. Ludwigia
6. Hygrophila polysperma

Anders tittar nog in och rättar mig:).

//Inger
#95 - 13 februari 2013 10:33
Bild 1 skulle kunna vara Hygrophila Polysperma.

Enda gången jag vetat vad jag köpt för växter var när vi beställde. Min närmsta butik har lite dålig koll.
Det är svårt att leta i beskrivningarna oxå, om man inte har en susning, så även gissningar är till hjälp.
#96 - 13 februari 2013 11:22
Ja du har nog rätt:). Jag är urdålig på växters namn, tycker bara att bladen ser så långa ut på bild ett.

//Inger
#97 - 13 februari 2013 11:59
Det är jättesvårt.
Varför kan det inte sitta små namnlappar på växterna när man köper dom?
Vår butik beställer tydligen inte efter sort heller utan "blandade paket" så ingen i butiken har en aning om vad dom säljer.
#98 - 13 februari 2013 12:55
1. Hygrophila stricta
2. Lilaeopsis brasiliensis och Bacopa caroliniana
3. Skruvvallisneria
4. Svärdsplanta Echinodorus bleheri
5. Svärdsplanta Echinodorus palaefolius var. latifolius
6. Troligen Ludwigia inclinata med för lite ljus
7. Bacopa caroliniana
8. Crinum natans
9. Bacopa caroliniana
10. Ingen akvarieväxt, plantera den i köksfönstret istället;)
11. Svärdsplanta av något slag
12. Cryptocorune Wndtii "Brown"

Med reservation för ett par av växterna...
#99 - 13 februari 2013 13:13
Jag hade i alla fall ett rätt:D.

//Inger
#100 - 13 februari 2013 13:30
Och jag har stoppat krukväxter i 2 kar[:(!]

Trodde att dessa två var samma, men det är det nog inte
[ATTACH=CONFIG]60000[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60001[/ATTACH]

Nedre bilden är en bättre bild på den högra växten på bild 2
#101 - 13 februari 2013 13:59
Köper man växterna i en seriös butik så har dom både koll på växterna och namnlappar med info om svårighetsgrad, växthastighet och ljusbehov. Åtminstone om man handlar i Växjö. Nackdelen är att man får betala för det men det är det värt då man slipper köpa växter som dör hela tiden.
#102 - 13 februari 2013 14:13
Blir ju billigare i längden om man vet vad man köper. Närmsta butik är Arken zoo, 10 mil bort och de har inte koll på växterna.
Funkar ju om jag beställer växter, men då behöver man beställa ett större antal tyvärr.
Ja, ja, jag lär mig väl så småningom vad jag inte ska köpa.
#103 - 13 februari 2013 14:21
Hm nr 10, är det Cyperus helferi eller blandar jag ihop med nåt annat nu? :) Om det är sådana ska de ju gå bra i akvarium.
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/details.php?id=136 där var lite info, om det nu är den.
#104 - 13 februari 2013 14:27
Rebah skrev:
Hm nr 10, är det Cyperus helferi eller blandar jag ihop med nåt annat nu? :) Om det är sådana ska de ju gå bra i akvarium.

http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/details.php?id=136 där var lite info, om det nu är den.

Skulle kunna vara en sån. Får hoppas på det.
#105 - 13 februari 2013 14:39
ansjo skrev:
1. Hygrophila stricta

2. Lilaeopsis brasiliensis och Bacopa caroliniana

3. Skruvvallisneria

4. Svärdsplanta Echinodorus bleheri

5. Svärdsplanta Echinodorus palaefolius var. latifolius

6. Troligen Ludwigia inclinata med för lite ljus

7. Bacopa caroliniana

8. Crinum natans

9. Bacopa caroliniana

10. Ingen akvarieväxt, plantera den i köksfönstret istället;)

11. Svärdsplanta av något slag

12. Cryptocorune Wndtii "Brown"

Med reservation för ett par av växterna...

Tack för hjälpen.
Nu fick jag lite att läsa om.
Har konstaterat att jag bor på fel ställe för att hålla på med denna hobby.
#106 - 16 februari 2013 22:32
Minnesanteckning: Använd INTE platy som pilotfisk om det inte är meningen att de ska gå kvar i karet. 540 karet kokar av yngel. De är ÖVERALLT. Hur fasiken ska jag kunna håva ur dem när det blir dags.
#107 - 17 februari 2013 08:57
Hade / har samma "problem" med mina ancistrus, började lite smått att håva in dom och slutade med att jag tömde hela akvariet... tog en dag :p. Nu så simmar det återigen en massa små yngel omkring men nu ids jag inte. Dom får växa till sig och så tar jag dom en annan dag.
#108 - 17 februari 2013 09:12
Kanske ska flytta över praktbotiorna som ska gå i det karet sen och hoppas att de minskar yngelbeståndet lite.
#109 - 17 februari 2013 17:33
Har nitrit och ammonium i ett kar. Det är vårt första kar som varit igång ca 1 år.
Gjorde vattenbyte i alla kar idag. Jag hann inte med riktigt så dottern kan ha gjort ren pumpen för bra. Vi köpte en ny pump för två veckor sedan.
NO2 och NH4 är på gult och fiskarna kippar.
Min andra teori är att det blev lite för varmt vatten. Kan det höja nitritnivån.

Ska jag göra ett vattenbyte till???
#110 - 23 februari 2013 21:56
Nitrit och ammonium halterna i 120 karet har gått ner och fiskarna mår bra igen.

Praktbotiorna har flyttat in i 540 karet. Ska bli spännade att se hur de kommer att bete sig när de fått lite mer utrymme.
I 120 karet de bott i var det den bakre delen av karet de höll sig till. De hade en racerbana längs med bakre rutan och om man råkade plantera något där så tog det inte lång tid innan den växten flöt runt.
Det har vi haft i åtanke när vi inrett karet. Rötter och växter är placerade så att de har en bana i bakkant där de kan köra sitt race. Om de fortsätter med det beteendet tror jag inte de kommer att stressa övriga invånare vilka det nu blir.

För att kunna flytta botiorna var vi ju tvungna att riva ur inredningen i 120 karet och då passade vi på att göra en makover.
[ATTACH=CONFIG]60222[/ATTACH]
Behövs mer pinnar. Fick tag på ormhassel på en blomsteraffär men den kostade 25:-/st så vi ska försöka få tag på andra lämpliga tunna pinnar. Behövs även nån mer växt. Krukan ska bytas ut när vi hittat nåt annat. Den sticker ut lite för mycket men är ancistrus honans "bostad". Och dottern har självmant plockat bort "dekorationerna". Detta kar får va under utveckling ett tag till så får vi se vad det kommer att bli av det.
#111 - 1 mars 2013 21:10
Nu behöver jag lite hjälp. Yngsta dottern har köpt ett kar på 300 liter. Ramkar 125*50*50.
Det följer inte med någon bänk så jag måste tillverka en. Vi ska bygga bänken i väntan på att säljaren blir av med fiskarna som går i karet nu.
Reglar 45*90?
En ram upptill med en regel på mitten?
6 st ben som ramen vilar på?
Reglar mellan benen nedtill?
Justerbara fötter?
Ska jag sätta dubbla reglar som ben? En under ramen och en innanför? Då får jag ju 90*90 att sätta foten på.
Hur mycket vinklar behöver jag sätta dit?
Kommer att lägga en skiva på bänken och en på reglarna nedtill.
#112 - 6 mars 2013 14:54
Alu stativet till 540 karet sviktar.
Vi la en skiva på stativet med ett liggunderlag på. Allt har sett bra ut hela tiden men nu såg jag att stativet sviktar på mitten. Karet är fortfarande rakt men liggunderlaget är ihopklämt i ytterkanterna. Ska jag oroa mig?? Törs man justera benen utan att tömma hela karet? Jag ser ju inte om det sviktar lika i bakkant.
#113 - 6 mars 2013 15:07
nej det blir alltid så. trycket i ett kar är alltid ute i hörnen. inte i mitten. så det är inte bänken som sviktar. det kar karet som böjjer sig uppåt.

så låt det vara. det är fullt normalt
#114 - 6 mars 2013 15:29
Tack, då kan jag vara lugn.
Kommer inte att lägga liggunderlag under 300 karet som vi hämtar i helgen men en skiva blir det. Gillar inte tanken på att inte ha något under botten.
#115 - 6 mars 2013 15:36
det går bra merd skiva med. jag har inte alltid haft frigolit eller underlag under mina kar. o då har det varit helglaskar ändå
#116 - 6 mars 2013 18:36
Nu ska bara bänken till 300 karet vägas in vilket kan bli lite knöligare än att väga in en alu ställning. Bänken vi gjort av reglar känns iallafall stabilare. För och nackdelar med allt.
#117 - 6 mars 2013 19:31

HelenLind skrev:
Nu ska bara bänken till 300 karet vägas in vilket kan bli lite knöligare än att väga in en alu ställning. Bänken vi gjort av reglar känns iallafall stabilare. För och nackdelar med allt.

Väga? Loda menar du va?

#118 - 6 mars 2013 20:23
Tapetvåderna sätter jag i lod och bänken i våg. Blir nog lite jobbigt att få bänken rätt med ett lod;)
Väger in den med vattenpasset i stället.
#119 - 6 mars 2013 20:23
hannesc skrev:
Väga? Loda menar du va?

Tror det egentligen är mer korrekt att väga in den så den står i lod vid full belastning ;)
#120 - 6 mars 2013 22:17

HelenLind skrev:
Tapetvåderna sätter jag i lod och bänken i våg. Blir nog lite jobbigt att få bänken rätt med ett lod;)

Väger in den med vattenpasset i stället.

A vi menar nog samma sak. Jag menar att man lodar horisontellt. Men det kanske heter väga egentligen.

#121 - 10 mars 2013 11:30
Nu har vi hämtat ett kar till så nu behöver jag hjälp igen.
Karet är 312 liter, aluram
Ytterfilter Eheim 2028 Professional 2.
Tre korgar. Små makaroner i alla 3. Överst i den nedersta ligger det en grov filtermatta, och överst i den översta ligger det en tunn filtervadd ovanpå makaronerna.
Ska jag låta det vara så. Bara rengöra och köra igång eller ska jag byta filtermaterial?
#122 - 10 mars 2013 12:31
Familjen fisksoppa

HelenLind skrev:
Nu har vi hämtat ett kar till så nu behöver jag hjälp igen.

Karet är 312 liter, aluram

Ytterfilter Eheim 2028 Professional 2.

Tre korgar. Små makaroner i alla 3. Överst i den nedersta ligger det en grov filtermatta, och överst i den översta ligger det en tunn filtervadd ovanpå makaronerna.

Ska jag låta det vara så. Bara rengöra och köra igång eller ska jag byta filtermaterial?

Är materialet ok och inte smulas sönder så är det ok att köra på, gör rent det ordentligt bara.

Nya filtermattor är billigt om det skulle behövas, finns tillbehörspaket hos alla som säljer Eheim-ytterfilter. Filtermaterial behöver sällan bytas ut, det är väl vadden isåfall.

Sitter det ihop så är det bara att köra :)
#123 - 10 mars 2013 14:49
Då skrubbar jag och kör. Bara översta vadden som behöver bytas. Makaronerna verkar inte vara så gamla.
#124 - 10 mars 2013 16:14
Filtret läcker som ett såll. Vi monterade ihop filtret och fyllde allt med vatten. Startade pumpen och den sög inte. Plockade loss slangarna och kollade allt igen. Sätter tillbaka slangarna och filtret läcker. Forsar vatten. Kollar packningen och den är fin. Men så fort vi sätter på slangarna läcker det igen. En gång har vi lyckats få pumpen att suga men när vi då slog av den läckte det igen och sen vägrar den suga och bara läcker. Vad gör vi???
#125 - 10 mars 2013 16:28
HelenLind skrev:
Filtret läcker som ett såll. Vi monterade ihop filtret och fyllde allt med vatten. Startade pumpen och den sög inte. Plockade loss slangarna och kollade allt igen. Sätter tillbaka slangarna och filtret läcker. Forsar vatten. Kollar packningen och den är fin. Men så fort vi sätter på slangarna läcker det igen. En gång har vi lyckats få pumpen att suga men när vi då slog av den läckte det igen och sen vägrar den suga och bara läcker. Vad gör vi???

Kollar massa YT-filmer så att ni ser om ni fått det rätt...

" target="_blank">
ett exempel...
#126 - 10 mars 2013 19:20
Packningen till locket verkar vara kass. Blir tätt med några varv garn under packningen. Beställer en ny.
MEN, vi har upptäkt ett annat problem. Pumpen kommer inte igång igen av sig själv om man bryter strömmen en liten stund. Är det vanligt?? I ödemarken där jag bor är strömavbrott vanligt.
#127 - 13 mars 2013 07:06
Funderar på att ändra belysningstiden i våra kar. Just nu kör vi 6,30-18,30. Då hinner jag mata innan jag åker på morgonen och sen matar tjejerna när dom kommer hem vid 16,30. Men vi skulle ju vilja ha belysningen igång på kvällarna. 10-22 hade ju varit bättre. Behöver fiskarna matas 2 ggr/dag?
#128 - 13 mars 2013 07:07
jag har mina kar tända mellan 0630 till 2200.
#129 - 13 mars 2013 07:13
Ok, då ställer jag om och provar. Det enda som kan hända är väl en algboom.
#130 - 13 mars 2013 07:21
HelenLind skrev:
Funderar på att ändra belysningstiden i våra kar. Just nu kör vi 6,30-18,30. Då hinner jag mata innan jag åker på morgonen och sen matar tjejerna när dom kommer hem vid 16,30. Men vi skulle ju vilja ha belysningen igång på kvällarna. 10-22 hade ju varit bättre. Behöver fiskarna matas 2 ggr/dag?

Du kan ha belysningen på timer, så kan du ju släcka ner några timmar under dagen, och lägga dom nedsläckta timmar på kvällen i stället. Så gör jag i alla fall. Det räcker att mata 1ggr/dag:).

//Inger
#131 - 13 mars 2013 08:44
Vi har alla på timer. Jag får prova mig fram till vad som blir lagom. Bra om jag inte behöver mata på morgonen. Är stressigt att få iväg tjejerna, mata fiskar och komma iväg själv.Kanske är bra för våra höga nitratvärden oxå att bara mata en gång/dag.
#132 - 13 mars 2013 09:12
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000]Annars är det väll inga större problem att mata påmorgonen även om belysningen inte är tänd?[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000]Ljuset i rummet räcker nog för att fiskarna skall hitta maten.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#133 - 13 mars 2013 09:55
Har funderat i de banorna med. Funderar ju oxå på matningens påverkan på nitrat. Vi har inte haft några större problem i något kar. Bara ett kar som gett utslag på nitrit efter en för nogrann rengöring av filtret. Men försvann på ett par dar. Enda "problemet" med våra vattenvärden är nitrat. Skippar KNO3 delen i PMDD gödningen varje gång och nitrat ligger i alla fall ganska högt.
#134 - 17 mars 2013 17:04
Jag kommer inte överens med ytterfiltret. Jag har bytt packningen i locket så nu läcker den inte. Men det är ett rent helvete att få igång den. Enda sättet att få igång den är att fylla behållaren, starta pumpen, ta av slangarna, vänta tills man hör att vattnet är på gång och sen fort som fan på med slangarna igen. Då funkar det. Så fort man sen bryter strömmen en liten stund måste man göra om proceduren med slangarna. Det går inte att göra som det står i bruksanviskningen och använda pumpen på locket. Är det något fel eller ska det vara så här med ett ytterfilter??
#135 - 17 mars 2013 20:55
Efter att ha använt hela mitt förråd av fula ord samt en del nya har jag skruvat isär hela locket till filtret. Rengjort allt som går att rengöra och smörjt där det ska smörjas. Pumpen jävlas fortfarande. Nu var jag dock ensam och det var tyst så när jag slår av pumpen hör jag att det pyser. Den drar alltså tjuvluft någonstans. Den verkar inte dra luft när jag väl fått i gång den. Den drar i sig luft när jag slår av den och pumpen på locket funkar inte som den ska. Efter en titt på sprängskissen konstaterar jag att enda stället det skulle kunna vara är slanganslutningen. Antingen o-ringarna eller mellan slang och anslutning. Beställt nya o-ringar och slangklämmor finns. Funkar inte det då vet jag inte vad jag ska göra.
#136 - 20 mars 2013 16:08
Startar era ytterfilter av sig själva om ni bryter strömmen en liten stund??
Är det inte meningen att ett ytterfilter ska hoppa igång igen efter ett strömavbrott??
Tar inte pumpen skada av att bara stå och tugga??
Pumpen startar och går som den ska men bryter man strömmen så går det inte att få igång det igen utan att hälla ur lite vatten, starta och använda pumpen på locket. Ska det vara så??
Christer5
#137 - 20 mars 2013 16:15
Har du utströmmarröret/strilröret under ytan när du startar ?
#138 - 20 mars 2013 16:32
Jag har tagit av strilröret och satt på en slangbit som ligger under vattenytan. Står i tvättstugan och slabbar. Det konstiga är att när jag slår av filtret så pyser det. Har bytt packningen till locket samt packningarna till slanganslutningen.
#139 - 20 mars 2013 16:33
är slangarna hela då?nånstans pyser det ju luft som det inte ska iaf
#140 - 20 mars 2013 16:38
Det pyser bara när jag slår av det. Om det drar luft när det är igång skulle det väl antingen låta i filtret eller komma luft ur utblåset?
#141 - 20 mars 2013 16:41
mjao. möjligt

ett eheim var det va?
#142 - 20 mars 2013 16:52
Eheim 2028 Professional 2
#143 - 20 mars 2013 18:29
Jag kan ha hittat felet.
Det verkar som att packningen till pumpen på locket kan vara boven i dramat.
men jag hittar inte den som reservdel på sprängskissen. Där finns bara hela locket.
#144 - 20 mars 2013 19:50
hmmm. Verkar som att packningen till pumpen i locket inte är det största problemet. När jag slår av filtret och startar igen verkar det som att impellern inte riktigt orkar snurra igång. Har rengjort ordentligt men det verkar inte hjälpa.
#145 - 20 mars 2013 20:21
Det här blir mer och mer konstigt.
Jag tog fram stora syltkastrullen och fyllde den med vatten. Stoppade i locket till filtret och kunde då se impellern. Startar och den tuffar på fint. Slår av och på igen. Impellern snurrar för fullt men det händer inget i slangarna. Lyfter jag upp den så den drar lite luft och sen ner igen så funkar det. Jag fattar ingenting.
#146 - 7 april 2013 08:13
Händer inte så mycket just nu hos familjen fisksoppa. 300 karet är igång och svärdbärarna och en ancistrus har flyttat in. Ska fyllas på med mer fisk framöver. Ytterfiltret går, men klarar inte ett strömavbrott märkte jag. Jag får koppla loss det och hälla ur lite vatten, på med slangarna igen och sen går det tills nästa strömavbrott. Ska köpa en ny impeller och hoppas det hjälper.

540 karet tuffar på och platysarna blir fler och fler. Har börjat flytta honorna till 150 karet som får agera "slaskkar" så länge. Vill verkligen inte ha fler platy yngel. Men det är ett elände att håva fisk i det karet så har jag otur så får vi riva ur inredningen för att få ur all platy. Aldrig mer en levandefödare som inkörningsfisk om det inte är tänkt att den ska gå kvar.

Molly ynglen som gått i ett 20 liters med salt verkar ha klarat saltutfasningen och går för tillfället i 540 karet så det karet är nedlagt.

54 liters som vi hade platyyngel i är oxå nedlagt. Har lyckats ge bort en del men har många kvar som vi försöker hitta nya hem till.

Så ser det ut för tillfället hos oss.
#147 - 12 april 2013 05:11
Dagens uppgift blir att håva och packa fisk. Ska leverera ca 80 platys idag. (äntligen) 540 karet fick vi riva ur alla rötter i för att få tag på de flesta fiskarna. Finns ett gäng pyttesmå kvar men de hoppas jag få tag på innan de blir så stora att de börjar föröka sig. Nu kan vi börja planera vad vi ska ha i karen:D
#148 - 13 april 2013 19:53
Jag har lyckats ta död på en hiskelig massa platys. Men jag vet inte varför de dött. Startade ett 54 liters kar utan inredning som en hel del av de fiskar som skulle levereras fick gå i över natten för att det skulle bli lättare att håva och få i påsar. På förmiddagen var många av fiskarna döda och resten väldigt slöa. Flyttade omgående tillbaka de som levde till ett inkört kar och alla utom en lever idag och är mycket piggare. Kollade vattnet och det var ok. Men eftersom det verkar vara någon förgiftning så återstår ju då pumpen. Pumpen hade ju inte varit använd på ett tag. Kanske var det gamla bakterier. Jag har startat det karet förr med samma pump utan problem. Enda skillnaden var att nu hade jag inte i filtergojs eftersom karet bara skulle gå över natten.
Nog för att jag ville bli av med fiskarna men inte på detta vis. Hade ju hittat nya ägare till nästa alla. Känner mig jättehemsk.
#149 - 14 april 2013 16:05
Är det tofsalger vi fått??
[ATTACH=CONFIG]61140[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]61141[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]61142[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]61143[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]61144[/ATTACH]
Sitter på rötterna och bakgrunden. Har även börjat bli lite på botten. Vad gör jag åt detta??

Syns rätt bra hur mycket vatten vi byter
[ATTACH=CONFIG]61145[/ATTACH]
#150 - 17 april 2013 19:03
Nu har jag sprungit mellan karen och koppat in fisk. 540 karet fick påfyllning av 10 st Metallpansarmalar. 300 karet fick 4 scalarer. Ena 120 karet fick 11 kardinaltetror och slaskhinken på 150 liter fick 10 kardinaltetror som förhoppningsvis ska käka lite platy yngel.

Planen för karen ser ut som följer:
540 liter
Där går för tillfället 3 praktbotior, 10 metall pansarmalar, 3 black molly
Ska fyllas på med några ancistrus, ett stimm rödmunstetror(20st kanske) och några black molly till.

300 liter
Där går för tillfället 8 svärdbärare + 2 yngel, 1 ancistrus och 4 små scalarer.
Ska fyllas på med några ancistrus och ett stimm svarta neontetror(20st kanske)

150liter
Där går för tillfället alldeles för många platy och 10 kardinaltetror.
Ska hitta nya hem till alla platy så får vi se vad det blir av det karet.
Har bokat ett gäng endlers som är på tillväxt så de kanske får flytta in där.

120 liter
3 pakistan botior, 2 ancistrus och 17 kardinaltetror.
Det karet kommer att få vara så ett tag.

120 liter
2 ancistrus, 3 glödbandstetror och platy ynglen vi ska spara. Vi har sparat endel med avvikande färg. De är beige och ljusgula. Alla föräldrar är röd/orange.
Det karet kommer oxå att få vara som det är.
#151 - 18 april 2013 03:59
HelenLind skrev:
Är det tofsalger vi fått??

[ATTACH=CONFIG]61140[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61141[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61142[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61143[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]61144[/ATTACH]

Sitter på rötterna och bakgrunden. Har även börjat bli lite på botten. Vad gör jag åt detta??

Syns rätt bra hur mycket vatten vi byter

[ATTACH=CONFIG]61145[/ATTACH]

Japp, det är tofsalger eller BBA som det också kallas. Ofta kan det vara tecken på obalanserade CO2 nivåer. Påverkas också om det är svag cirkulation. Använder du Easy Carbo så backar den ordentligt. Siamesiska algätare tycker att den är godis (så länge de är små). En del Otocinclus äter den. Är du bekväm med engelska så kan du läsa på http://aquariumalgae.blogspot.se . Kraftigt angripna gruskorn, stenar och blad tar du bort så länge. Ibland kan den bli vackert böljande på rötter. Många gillar den däremot inte alls.
#152 - 18 april 2013 05:12
Vi använder inte Easy Carbo. Funderar på att börja med det. Det har varit ganska lugnt på algfronten i det karet tidgare. Det har varit igång sen i Januari så det är kanske inte riktigt i balans ännu. Vi ökade belysningstimmarna rätt hårt ett tag men drog ner igen när det började komma alger. Vi göder med PMDD men hoppar över KNO3 delen för att hålla nere nitratet. Jag har lyft ur rötterna och skrubbat bort algerna. I det här karet har tofsarna suttit på rötter, grus och bakgrund. Inget på växterna. I 300 karet sitter tofsarna bara på växterna. Det är lite facinerande att karen är så olika även om man kan tycka att de har samma förutsättningar.
Vi fick inte alger i de två karen som varit igång ca 1år utan bara i de som varit igång ca 3 månader. Jag har inga problem med alger bara de inte tar över totalt.
Kanske ska göra ett försök med EC. Men då måste jag isåfall ha i det vid 7 på morgonen och lyset går igång 10. Växterna skulle nog må bra av EC. Hornsäv och vattenpest tynar bort. anubias och svärdplanta växer. Kanske måste justera gödningen?
#153 - 19 april 2013 07:08
Nu har jag suttit en bra stund framför karet och facinerats av hur snabb och smidig en scalar är. En av svärdbärar honorna har tydligen fått yngel och nu dammsuger scalarerna hela karet i sin jakt på mat.
Scalarerna var väldigt bleka när de flyttade in och en av dem fick inte tillbaka färgen lika fort som de andra men nu är de jättefina alla 4 och verkar ha kommit till rätta fint i karet.
#154 - 19 april 2013 18:10
HelenLind skrev:
Vi använder inte Easy Carbo. Funderar på att börja med det. Det har varit ganska lugnt på algfronten i det karet tidgare. Det har varit igång sen i Januari så det är kanske inte riktigt i balans ännu. Vi ökade belysningstimmarna rätt hårt ett tag men drog ner igen när det började komma alger. Vi göder med PMDD men hoppar över KNO3 delen för att hålla nere nitratet. Jag har lyft ur rötterna och skrubbat bort algerna. I det här karet har tofsarna suttit på rötter, grus och bakgrund. Inget på växterna. I 300 karet sitter tofsarna bara på växterna. Det är lite facinerande att karen är så olika även om man kan tycka att de har samma förutsättningar.

Vi fick inte alger i de två karen som varit igång ca 1år utan bara i de som varit igång ca 3 månader. Jag har inga problem med alger bara de inte tar över totalt.

Kanske ska göra ett försök med EC. Men då måste jag isåfall ha i det vid 7 på morgonen och lyset går igång 10. Växterna skulle nog må bra av EC. Hornsäv och vattenpest tynar bort. anubias och svärdplanta växer. Kanske måste justera gödningen?

Upplever det som att KNO3 är lite av "motorn" i PMDD. Gissar också att testerna ofta visar fel gällande Nitratet. I min burk ligger jag ofta på 40 ppm enligt JBLs No3 test. Fiskarna mår utmärkt och även växterna. Men då är det med EC. Vad är det för värden du ligger på gällande Nitratet eftersom du minskar KNO3. Detta är ingen kritik utan bara ren nyfikenhet :) När jag lagt mig för lågt med KNO3 har jag fått alger av olika typer.
#155 - 19 april 2013 18:11
Ja visst är det häftigt med Skalarer. En av mina favoritarter.
#156 - 19 april 2013 21:10
Jag tar inte dina frågor som kritik
Jag började med PMDD och doserade enkeldos ur alla flaskor. Sen köpte jag JBL´s testväska och såg då att NO3 låg på 80-120. Utan KNO3 ligger NO3 på 20-30. Ligger ungefär lika i alla kar. Nu har jag inte kollat NO3 på ett tag. Slutade testa när det legat lika i 6-8veckor. Kanske dags att testa igen innan helgens vattenbyten.
Inget av 120 karen har några större algproblem. Lite tofsar på en växt i det ena men inget jag stör mig på. De har varit i gång ca ett år.
150 karet fick vi en algboom i med tofsar överallt och den gröna algvarianten som sitter på allt och gör så man inte ser genom glaset. I det fallet var det jag som klantade till det. Bytte båda lysrören och ökade belysningstiden i samma veva. Ingen bra ide.
Bilderna ovan på tofsinvasionen är från 540 karet. Det har ju bara varit igång sen i januari så det är väl inte riktigt i balans.
300 karet har det inte börjat komma alger i än. Det har bara varit igång 1 månad. Men jag är övertygad om att algerna kommer där oxå så småningom.

Efter ett år med akvarium börjar jag känna att nu har jag så pass koll att jag vet att fiskarna mår bra och har fått lite bättre kläm på fiskblandningarna i karen. Nu vill jag få ordning på växterna och algerna. På det området har vi haltat fram hjälpligt.
#157 - 20 april 2013 10:50
Nu har jag testat vattnet i alla kar. Bluewing, förstår vad du menar med nitrat vs alger. Det enda karet som är så gott som algfritt ligger på ett NO3 på 40-50.
Något som är lite konstigt är att pH värdet stigit i alla kar och värdet i kranen sjunkit. När jag testade i höstas var pH i kranen 6,5 och likaså i karen. Nu är värdet i kranen 6 och alla kar på 7,5

540: Fe 0,05, KH 3, NO3 5-10 Tofsalg invasion. Har skrubbat bort dem, men de lär väl återkomma

T120: Fe 0,05, KH 5, NO3 ligger mellan 1 och 5-10 Lite tofsar

150: Fe 0,05, KH 3, NO3 ligger mellan 1 och 5-10 Lite tofsar och mycket grön skit på allt(ej cyano) rutan är täckt.

312: Fe 0,05, KH 5, NO3 5-10 Lite tofsar. Karet har bara varit igång 1 månad så jag tror inte algerna kommit igång än.

S120: Fe 0,05, KH 3, NO3 40-50 Inga alger

Inga växter gillar läget riktigt. Hornsärv och vattenpest tynar bort. Vallisnerian överlever nätt och jämt. Anubias och svärdplanta är ok.

Jag får börja dosera KNO3 igen och ser vad som händer.
Järn ligger vi i underkant på så dosen MiPlus ganske behöver ökas lite.
Växterna skulle nog må bra av CO2 så jag kanske ska prova med EC.
KH ligger ju lite lågt men det vet jag inte hur jag ska åtgärda.

Jag tar en sak åt gången och hoppas jag är på rätt spår.
#158 - 20 april 2013 11:52
Vad har du för bottensubstrat, kanske det kan vara orsaken till förhöjt PH?

//Inger
#159 - 20 april 2013 12:30
Det är sjösten/vanligt akvariegrus i olika grovlekar i alla kar.
#160 - 20 april 2013 13:08
Jag har för mig att eng. sjösten är ph-höjande (använder också det i två av mina kar). Jag har läst det på någon av akvariegrossisternas hemsida - kommer inte just nu på vilken grossist det gäller.

//Inger
#161 - 20 april 2013 13:21
...jag tror, att det var på Gibbons hemsida:).

//Inger
#162 - 20 april 2013 13:22
Det som är konstigt är ju att när första karet varit igång ca 6 månader så låg pH på 6,5. Till det karet köpte vi gruset. De andra har vi köpt begagnade och använt gruset som följt med så jag vet ju inte om det verkligen är sjösten. Nästan så jag börjar fundera på om pH testet verkligen stämmer.
#163 - 26 april 2013 05:57
Jag skulle behöva tips om vilka fiskar som är lämpliga att fylla på 540 karet med. Just nu har vi 3 praktbotior och 10 metallpansarmalar. Några ancistrus ska i snart. Rödmunstetror ska beställas. Blir 20 st lagom?
Vi funderade på scalarer, men det blev lillasyster som körde på det så nu vill storasyster ha något annat. Men vad?
Så här ser karet ut
[ATTACH=CONFIG]61428[/ATTACH]
#164 - 26 april 2013 14:02
Familjen fisksoppa

HelenLind skrev:
Jag skulle behöva tips om vilka fiskar som är lämpliga att fylla på 540 karet med. Just nu har vi 3 praktbotior och 10 metallpansarmalar. Några ancistrus ska i snart. Rödmunstetror ska beställas. Blir 20 st lagom?

Vi funderade på scalarer, men det blev lillasyster som körde på det så nu vill storasyster ha något annat. Men vad?

Så här ser karet ut

[ATTACH=CONFIG]61428[/ATTACH]

Det jag tänker spontant är att skaffa fler Praktbotior. Det är ju trots allt en stimfisk och du har ju en bra storlek på akvarium. För egen del tycker jag 7 st. är minimum.
#165 - 26 april 2013 19:09
Fler praktbotior kommer det inte att bli. Där tycker jag artbeskrivningen är lite missvisande. Enligt den ska 250 liter räcka men vi kommer att försöka hitta ett nytt hem till dem innan de blir fullvuxna. Dottern har döpt dem till "busarna" och det är verkligen busar. Jag kan inte se hur de ska kunna behålla sitt beteende i detta kar. Det kommer att bli för litet. Det är synd att de blir så stora för det är en helt underbar fisk.

Vi är ute efter nåt mer "i stället för" scalar. Typ huvud attraktionen i karet fast vi börjat i fel ände. Jag vet inte vad jag ska titta efter.
#166 - 27 april 2013 05:27
Familjen fisksoppa

Måste det vara ciklider? Tror just Skalaren annars är det optimala. Flera annars cikliderna som Flaggciklid vill kanske ha mer gömställen än du har.
Ett grupp Kongotetror?
#167 - 27 april 2013 15:16
Nej, absolut inte ciklider. De har vi inte fattat tycke för. Förutom scalaren(är väl en ciklid?)
Finns några mindre ciklider som vi sneglat på men det får bli en annan gång i ett annat kar.
Ett gäng redback scalarer hade ju varit kanon. Får leta upp lite fina bilder och visa dottern så får vi se om hon inte ändrar sig;)
Blir det lagom med 20 rödmunstetror? Vill att det ska bli ett fint stim. Det enda som stimmar i det karet just nu är praktbotiorna. Metallpansarmalarna tror jag är 10 st enstöringar. De är överallt och ingenstans på en gång i hela karet.

Fasiken, jag måste skaffa mig ett eget kar. 150 liters karet ska jag ha, bara vi blivit av med dotterns alldeles för många platy. Men det är ju för litet för scalarer:(
#168 - 27 april 2013 16:02
Kan ju sätta i några fler tetror, ju fler desto finare stim oftast :) Plats har ni ju med.
Skulle ett gäng mosaikgurami funka som huvudattraktion? Rätt snälla för att vara gurami, lugna och graciösa med :) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243&SOK=1 där var lite info med. Men kanske bör stoppa i lite mer växter i så fall? Typ flytväxter eller höga saker som jättevallisneria eller några fler crinumlökar (om det är en sådan som sticker fram bakom roten?).

Edit: Om praktbotiorna flyttar då dvs ;)
#169 - 27 april 2013 17:25
Har inga tetror i än. Planerar en större beställning. Bara vi vet vad vi ska ha. Och hur många.

Tyvärr kommer praktbotiorna att bo kvar så länge de trivs och karet räcker till. De var bland de första fiskarna dottern skaffade när hon startade första karet för ett år sedan(en av alla nybörjar missar), och är favoritfisken.
Så det ställer ju till en del med fiskvalet till karet.
Får fundera på scalarer. De små som flyttade in i 300 karet är hur kaxiga som helst så det skulle nog kunna funka. Sen har botiorna aldrig bråkat med nån annan fisk. Fru ancistrus som de bodde med tidigare var de livrädda för. Så det är nog snarare botiorna det blir synd om, om vi stoppar i en fisk med attityd.
Annars kanske man skulle kunna ha 2 stora stim med lite mindre fisk. 1 stim tetror och ett stim av något annat

Har provat flytväxter men de flög runt i hela karet.
Det är en crinium i mitten. Måste få bukt med algerna. Sitter tofsalger fulla bladen.
Vallisneria har vi tänkt stoppa i mer bara jag kommer underfund med hur jag får den att trivas. Laborerar med PMDD just nu och funderar på EC.
#170 - 9 maj 2013 12:56
Någon som har rödmunstetror?
När jag läser artbeskrivningen står det att den vill ha Ph 5-6,5. Vi ligger på 7,5. Skulle det kunna funka ändå eller ska vi fundera på någon annan tetra.
#171 - 9 maj 2013 13:08
HelenLind skrev:
Någon som har rödmunstetror?

När jag läser artbeskrivningen står det att den vill ha Ph 5-6,5. Vi ligger på 7,5. Skulle det kunna funka ändå eller ska vi fundera på någon annan tetra.

Tror säkert de överlever, i den norska beskrivningen står det pH 5,5-7. Men det jag upplever med mina är att de verkligen är fiskar som bleknar om de är stressade av något. När de trivs går det röda nästan bak till ryggfenan och de blir helt guldfärgade. Jag har ph 6,5 i mitt kar just nu och där verkar de trivas. Väldigt vackra och nyfikna.
#172 - 9 maj 2013 14:13
Kanske ska titta efter en annan tetra då eftersom dessa i så fall ska gå med scalarer och praktbotior. Två möjliga stressmoment.
#173 - 9 maj 2013 15:21
Helen, den här (dolksticktetra) hade jag tillsammans med mina scalarer - den är vacker, den får en väldigt vacker röd/rosa färg när den är i lektagen - dessutom har den ett lekbeteende, som man kan sitta och titta på hur länge som helst:). Vill du ha yngel, så är den förstås inte att rekommendera eftersom den gillar ägg.

//Inger
#174 - 9 maj 2013 15:44
HelenLind skrev:
Kanske ska titta efter en annan tetra då eftersom dessa i så fall ska gå med scalarer och praktbotior. Två möjliga stressmoment.

Har du bara tillräckligt många så får de ju trygghet i stimmet. Men mina stimmar hur fint som helst även utan hot. Det är verkligen en stimfisk. Och de är inte skygga, de kommer gärna fram och äter från fingrarna.
#175 - 9 maj 2013 15:54
HWH skrev:
Tror säkert de överlever, i den norska beskrivningen står det pH 5,5-7. Men det jag upplever med mina är att de verkligen är fiskar som bleknar om de är stressade av något. När de trivs går det röda nästan bak till ryggfenan och de blir helt guldfärgade. Jag har ph 6,5 i mitt kar just nu och där verkar de trivas. Väldigt vackra och nyfikna.
Jag håller med[SIZE=3] rödmunnstetran[/SIZE]är skitsnygg och en av de bästa stimmarna. En sak jag har märkt som man kan behöva tillgodose är en övergångsbelysning. Om mitt akvarie släcks och det är mörkt i rummet så slår de sig medvetslösa i glaset. Jag löste det med en liten led spot som tänds en kvart före och släcks en kvart efter karet släcks och det funkar kanon. Jag har mina i vanligt sverigevatten med ph 7,5 - 8....;)
#176 - 9 maj 2013 17:21
Inger, jag förslog den tetran för dottern men fröken envisgris har snöat in på rödmunnar. Men då kanske det skulle funka. Hur många blir i så fall lagom i 540 liter. 20 eller 30 st? Blir då 3 fega praktbotior, 10 metallpansarmalar, några ancistrus, 8? scalarer tilsammans med dem.
Bra tips med ledspoten.
#177 - 9 maj 2013 18:12
HelenLind skrev:
Inger, jag förslog den tetran för dottern men fröken envisgris har snöat in på rödmunnar. Men då kanske det skulle funka. Hur många blir i så fall lagom i 540 liter. 20 eller 30 st? Blir då 3 fega praktbotior, 10 metallpansarmalar, några ancistrus, 8? scalarer tilsammans med dem.

Bra tips med ledspoten.

Lycka till med vad du än väljer - enligt vad jag förstår, så blir det rödmunnar - jättetrevliga dom också:).

//Inger
#178 - 9 maj 2013 18:22
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Bara för att jag lite snabbt skulle filma mitt stim så trodde de att de skulle få mat och fick fnatt och drog åt alla håll. sen filmade jag en ny omgång och den lyckades jag radera när jag skulle ladda upp den. Så nu blir det detta jag bjuder på. Köp så många du känner du har plats med.
#179 - 9 maj 2013 19:42
Ja, den ungen är envis. Barnen väljer själva vad de ska ha i sina kar men jag har veto rätt. Ingen mer oigenomtänkt fisksoppa.

Planen för karen börjar ta form och jag kommer att lägga upp den här innan vi beställer, för jag ser mig fortfarande som nybörjare och känner att här finns både kunskap och erfarenhet och det tar jag gärna hjälp av.
Artbeskrivningarna är en suverän hjälp vid val av fisk, men fiskar verkar ju vara väldigt anpassningsbara och alla kar är olika. Det som funkar i ett kar går inte alls i ett annat. Så med kombinationen artbeskrivning och erfarenheten här så måste det ju bli jättebra.

Idag skäms jag när jag tänker på vad vi stoppade i lillasysters första 20 liters kar. Tyvärr litade jag på personalen i butiken.
#180 - 9 maj 2013 19:52
HWH skrev:
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Bara för att jag lite snabbt skulle filma mitt stim så trodde de att de skulle få mat och fick fnatt och drog åt alla håll. sen filmade jag en ny omgång och den lyckades jag radera när jag skulle ladda upp den. Så nu blir det detta jag bjuder på. Köp så många du känner du har plats med.

Tack för att du tog dej tid att filma. Vilket fint kar och fina tetror. Vi får klura lite på hur många det blir.
#181 - 12 maj 2013 20:55
Nu är det dags att beställa fisk så nu behöver jag verkligen er hjälp.
Hiss eller diss??

[ATTACH=CONFIG]61810[/ATTACH]
S120 liter
Här går nu 24 kardinaltetror, 2 ancistrus, 3 pakistanbotia.
Vi har tänkt köpa 2 Palettciklider. (vi som inte ville ha ciklider:D) Hoppas det går att köpa 1+1
Nån mer grotta ska i så de räcker till alla.
Behöver vi byta bottenmaterial för ciklidernas skull?

[ATTACH=CONFIG]61811[/ATTACH]
312 liter
Här går nu 4 scalarer, 8 svärdbärare, 1 ancistrus
Vi har tänkt köpa 20 svarta neontetror och några ancistrus.
Nån mer grotta ska i till ancistrusen.

[ATTACH=CONFIG]61813[/ATTACH]
540 liter
Här går 3 praktbotior och 10 metallpansarmalar
Vi har tänkt köpa 8 svarta scalarer, 20 rödmunstetror och några ancistrus
Nån mer grotta ska i till Ancistrusen

[ATTACH=CONFIG]61816[/ATTACH]
T120 liter
Här går nu 2 Ancistrus, 2 glödbandstetror, 4 Platy
Vi ska köpa 10 glödbandstetror och sen har vi kört fast. Platyn ska inte vara kvar, men vad ska vi ha istället?
Har sneglat lite på Apistogramma men tvekar lite pga maten. Står ju att de ska ha levande.
Kan byta bottenmaterial om det behövs

[ATTACH=CONFIG]61817[/ATTACH]
150 liter
Här går nu en j...a massa platy som ska flytta.
Karet ska rivas och göras om. Växtsoppan ska fixas. Det här karet funkar för tillfället som räddningskar för alla växter som höll på att dö i de andra. Plus ett gäng växter som jag köpte häromdan bara för att det fanns fina växter i butiken när vi var dit.(sällsynt)
Här har jag tänkt ha 10 sorgmanteltetror, 15-20 endlers och några ancistrus. Sorgmanteltetrorna kommer att äta yngel va?

Bokstäverna framför 120liter är barnens initialer för att jag ska kunna hålla isär karen när jag skriver.

Nu hoppas jag att ni har åsikter om vårt fiskval.
Framför allt antalet tetror tycker jag är svårt. Vet ju inte hur många som är lagom förrän dom är i karet.

Fiskleveransen kommer att bli i början på juni men jag behöver ta kontakt med handlaren nu och kolla så att allt finns och vad det kommer att kosta. Kan ju hända att vi behöver tänka om oxå.
#182 - 12 maj 2013 21:21
Betr palettcikliderna - som andra ciklider gillar de att sila sanden ut genom gälarna, vilket ser svårt ut med så grovt grus som ni har. Vi har paletter i ett kar med fint grus, inte sand, men 2-3 mm grus kanske det är. De vande sig snabbt med det men skulle nog hellre ha fin sand. Mitt tips när det gäller dessa roliga fiskar är att ordna en grotta åt dem i ett av de bakre hörnen i akvariet och se till att roten står snett framför öppningen så att de ändå kan simma ut och in i grottan. När de ska leka kommer de annars jaga övriga fiskar upp i hörnen och de kommer inte våga röra sig ur fläcken när paletterna sedan fått yngel. De behöver få ett hem som är skyddat och där de inte har full uppsikt över resten av akvariet.
Vi har gjort så ganska exakt, de har sitt hem i en upp och nedvänd kruka i ett hörn med en rot framför. De höll på att jaga livet ur övriga fiskar när de ville skapa sitt bo mitt i.... Men de är urhärliga när de leker och sedan får yngel, hos oss har fem-sex yngel överlevt och är 1 1/2 cm fiskar nu.
#183 - 13 maj 2013 04:55
Bra tips, Tack.
Om vi byter till sand så är det väl bra att ha sandsnäckor i för att hålla sanden ren? Då får vi i såfall flytta botiorna till 312 liter.
#184 - 13 maj 2013 10:37
Familjen fisksoppa

Corydoras ordnar det hos oss, riktiga städnissar!
#185 - 13 maj 2013 11:10
Corydoras går i ett annat kar än de vi tänkt ha paletter och ev apistogramma i. Men det verkar ju inte vara några problem att få tag på sandsnäckor. Eller så får vi stoppa i några corydoras oxå. Fast då får vi nog i allafall flytta botiorna. Blir nog trångt på botten annars.
#186 - 17 maj 2013 05:54
Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag måste hejda mig själv. Är nog ingen bra plan att fixa 5 kar på en gång.
540 och 312 karen är klara, så där kan fiskarna bara flytta in. Eventuellt ska det i någon mer växt men det kan vi ta efter hand.
150 karet ska ju rivas och göras om. Alla Platy som bor där ska flytta. Ska byta bort ett gäng mot endlers. Har startat ett 54 liters som tillfällig bostad till endlersen tills jag fått ur alla Platy och fixat i ordning karet.
Ska beställa fisk i dag och leveransen blir om ca 3 veckor så det känns som att det räcker så här.
Vi avvaktar med båda 120 karen så länge. Blir ju lite jobb att byta botten i dessa om vi ska ha ciklider. Vi behöver nog fundera lite mer där.
#187 - 24 maj 2013 05:03
Jag har problem med filterkammaren i 540 karet. Insugshålen sätts igen så jag måste göra ren filtermattan som sitter där 2 gånger i veckan. Annars sjunker nivån i kammaren så pumpen drar luft.
Pumpen ligger i botten på kammaren och på den har jag satt ett rör där jag borrat hål i den övre halvan.
Ska jag borra hela röret? Jag borrade bara i den övre halvan för att få vattnet att gå genom så mycket filtermaterial som möjligt.
#188 - 24 maj 2013 18:44
HelenLind skrev:
Jag har problem med filterkammaren i 540 karet. Insugshålen sätts igen så jag måste göra ren filtermattan som sitter där 2 gånger i veckan. Annars sjunker nivån i kammaren så pumpen drar luft.

Pumpen ligger i botten på kammaren och på den har jag satt ett rör där jag borrat hål i den övre halvan.

Ska jag borra hela röret? Jag borrade bara i den övre halvan för att få vattnet att gå genom så mycket filtermaterial som möjligt.

Dit med fler inloppshål då?
#189 - 24 maj 2013 19:09
Har 2st 50mm hål med grov filtermatta i. Skulle inte det räcka?
Funderar på om problemet är växterna. De trivs inte och vallisnerian smälter ner till en slemmig hög. Kan vara ruttna växter som sätter igen insugen. Ska byta lysrören och funderar på att prova EC. Har väldigt låg fiskbelastning just nu så det är inte problemet. Däremot har vi gott om tofsalger så något är ju i obalans.
#190 - 25 maj 2013 09:16
HelenLind skrev:
Har 2st 50mm hål med grov filtermatta i. Skulle inte det räcka?

Funderar på om problemet är växterna. De trivs inte och vallisnerian smälter ner till en slemmig hög. Kan vara ruttna växter som sätter igen insugen. Ska byta lysrören och funderar på att prova EC. Har väldigt låg fiskbelastning just nu så det är inte problemet. Däremot har vi gott om tofsalger så något är ju i obalans.

Det räcker säkert under rätt förutsättningar, nu verkar det ju inte räcka :-)

Ett till hål kan ju vara det som behövs för att det ska räcka även om något oväntat händer.
#191 - 25 maj 2013 14:53
Jag får kolla om vi har något lämpligt ställe att göra ett till hål, och hoppas att det hjälper tills vi får balans.
#192 - 29 maj 2013 05:07
Jisses vilka algätarmaskiner som flyttat in.
Fick 15 st albino ancistrus i söndags som fick flytta in i 540 karet där vi har tofsalger överallt. Nu är stora fält på bakgrunden helt rena. Jippie
Baksidan med det hela är ju att tyvärr är de även bajsmaskiner men det får slamsugen fixa vid vattenbyte.
#193 - 2 juni 2013 09:46
Nu har vi scalar krig i burken. Vi köpte 4 små scalarer till 312 karet. Den minsta är väl ungefär som en 5-krona och de andra lite större. En större och en liten har nu gaddat ihop sig och är hemska på de andra två. Jagar dem konstant och ryggfenorna har blivit fransiga i änden. Den minsta är värst.
Har vi fått ett par så det är dags att flytta de två stackarna som blir mobbade?
Trodde de skulle bli mycket större innan de bildar par.
#194 - 9 juni 2013 07:29
I väntan på leverans av lysrör, reflektorer och easy carbo har jag några funderingar.
Ska jag dra ner belysningstiden när jag byter rör och sätter på reflektorer? För att sedan gradvis öka till normal tid igen. Ligger på ca 12 timmar.
Framför allt i 540 karet tror jag att det kommer att bli en enorm skillnad och jag vill inte ha en algboom till.
Ska jag vänta med EC några veckor efter rörbytet eller börja direkt?
Har även beställt bottengödning till svärdplantorna och criniumen. Hur många kulor ska man stoppa i?
Får karet en chock om jag gör allt på en gång?
#195 - 20 juni 2013 20:07
I dag fick ancistrushonan i ena 120 karet frispel. Först for hon som ett spjut upp till ytan så det plaskade ordentligt. Sen tog hon fart igen och hoppade så plastluckan till rampen flög och hon hamnade på golvet. Tur dottern satt i rummet och kunde lyfta tillbaka henne. Nu sitter hon som vanligt på sin kruka som om inget hänt.
#196 - 20 juni 2013 22:13

HelenLind skrev:
I dag fick ancistrushonan i ena 120 karet frispel. Först for hon som ett spjut upp till ytan så det plaskade ordentligt. Sen tog hon fart igen och hoppade så plastluckan till rampen flög och hon hamnade på golvet. Tur dottern satt i rummet och kunde lyfta tillbaka henne. Nu sitter hon som vanligt på sin kruka som om inget hänt.

Ujuj, man kan få hjärtat i halsgropen för mindre. Fiskar är starka, men inte så rationella. Tur att det gick bra!
#197 - 21 juni 2013 19:35
Trodde inte en fisk skulle kunna smita ur ett kar med helt lock. Fast just den fisken har alltid gått fram som en ångvält. Praktbotiorna var livrädda för henne. Först trodde jag det berodde på syrebrist i karet. Har sett ancistrus göra så förr när pumpen strejkat. Men det var det inte. Hon fick bara ett tokryck.
Nu ligger det grejer på luckan så det ska inte kunna upprepas.
#198 - 26 juni 2013 20:06
Började precis känna att nu är karen riktigt tråkiga. Det händer inget i nåt av dem. 4 av dem väntar på fisk, ett ska rivas och göras om och ett ska startas bara jag blir av med lite fisk och får leveransen med pump mm. Allt står och stampar.
MEN, tittade in i 312 karet och konstaterade att scalarerna inte betedde sig som vanligt. De höll till i ena hörnet och var jätte arga. Kollade lite närmare och såg ägg på ett anubias blad.
Hade tänkt köpa några svärdbärare till men nu väntar jag med det så scalarerna får en liten chans att hålla undan dem. Förväntar mig inte mycket av första leken men det är kul ändå.
#199 - 27 juni 2013 20:05
Nu börjar kriget mot alger och igensatta filter på grund av ruttnande växtdelar.
Fick min leverans idag. Nya lysrör, reflektorer, bottennäring till svärdplantorna och Easy Carbo.

Nu hoppas jag att växterna ska gilla läget. Den enda växt som för tillfället växer och mår bra i alla kar är anubias.
Inga "snabbväxare" överlever nåt längre tag. Har provat hornsärv, vattenpest och polysperma.
Vallisnerian gillar inte läget. Växer inte och bladen ruttnar.
Ett kar är dock ett litet undantag och det är 150liters karet som är översvämmat med platy. Det börjar bli totalt igenväxt med vattenormbunke. Men vallisnerian och polysperman växer inte. Hoppas nu att mina åtgärder hjälper.

Måste även komma på ett bra vapen i kriget mot andmaten. Följde troligen med sista växterna jag köpte och nu har jag eländet i 3 kar.

Scalarerna vaktar vidare på sina ägg men det är något konstigt med svärdbärarna som går tillsammans med dem.
Från början var de 3 hanar och 6 honor + 2 små avkommor. Nu är det bara 1 hane och 3 honor kvar + de små. 5 st har dött på ca 1 månad. En då och då. En har jag avlivat för den kunde inte simma. De andra har jag hittat döda. Verkar vara ett snabbt förlopp vad det än är för jag har inte sett några tecken på att de skulle vara sjuka.
#200 - 29 juni 2013 06:30
Familjen fisksoppa

Tänk bara på att detta krig sker i slow-motion ;) Det tar en dryg månad för vissa växter att ställa om till EasyCarbo. Men flera algtyper (inte Staghorn och Cyano) kommer att successiv minska redan efter vecka ett. Så håll ut och fortsätt dosera dagligen. Har du en rot som du tycker ser hemsk ut med alger kan du ta en doseringsspruta och under vatten trycka ut hela dagsdosen på algodlingen. Se till att ingen fisk eller växt är direkt i direkt närhet. Den fläcken kommer att bli klininskt ren från alger. Så gjorde jag steg för steg med en Cladophoraodling jag hade.
#201 - 29 juni 2013 19:49
Jo, jag har börjat inse det där med tålamod.
Ancistrusen har gjort ett bra jobb så det ser inte så illa ut nu. Innan la jag rötterna i diskhon och hällde kokande vatten på dem när det blev för illa.
#202 - 29 juni 2013 19:53
Scalarernas ägg har nu börjat sprattla och de flyttas mellan bladen.
De vaktar duktigt och det har nog inte försvunnit så många ägg.

Hur lång tid tar det mellan sprattel och frisimmande?

Verkar ju än så länge lovande för att vara första leken.
#203 - 29 juni 2013 20:04
HelenLind skrev:
Scalarernas ägg har nu börjat sprattla och de flyttas mellan bladen.

De vaktar duktigt och det har nog inte försvunnit så många ägg.

Hur lång tid tar det mellan sprattel och frisimmande?

Verkar ju än så länge lovande för att vara första leken.

Så kul med sprattel, lycka till med dom:).

//Inger
#204 - 29 juni 2013 20:13
Ja, det är jättekul och väldigt oväntat.
Vi har inte haft de så länge och jag trodde de var för små.
Nu hoppas jag att de kan hålla undan svärdbärarna när de små blir frisimmande. Inte för att det finns plats för en massa scalarer utan för att det är facinerande att se scalarerna ta hand om sina små.
#205 - 29 juni 2013 20:33
Och där blev jag överlycklig så här på lördagskvällen.
Ytterfiltret som följde med 312 karet vägrade ju starta av sig själv efter varje strömavbrott, så jag fick tömma ur lite vatten och starta om det varje gång. Bytte ju packningar och smorde och grejade länge.
Nu bytte jag impeller och axel och nu startar det av sig själv:D. Impellern var nog helt enkelt "utmattad".
#206 - 2 juli 2013 19:00
I går blev mini scalarerna frisimmande men nu verkar det som att alla är borta. Ser inga längre.
Vet inte om det är svärdbärarna eller scalarerna själva som käkat upp dem, eller om de åkt in i pumpen.
Får se om det går bättre nästa gång.
#207 - 2 juli 2013 19:19
Kul med scalaryngel. Bättre lycka nästa gång. De leker alldeles säkert igen.. :)
#208 - 4 juli 2013 20:55
I dag blev det lite påfyllning i karen.
Den äldsta köpte 3 praktbotior och 8 metallpansar malar till sitt 540. Så nu har hon 6 praktbotior. De nya var inte skygga alls så nu hoppas vi att de första 3 hakar på och är framme lite mer.
Och den yngsta 10 svärdbärare till sitt 312.
#209 - 10 juli 2013 06:45
Nu äntligen verkar det som att växterna börjar gilla läget lite mer. Framför allt i 540 karet där det varit en katastrof.
Börjar komma nya friska blad på det mesta.
Nya lysrör och reflektorer gjorde nog susen. Nu har vi Sylvania Aquastar med reflektorer i alla kar.
Nu väntar jag bara på att Eacy carbo ska ge effekt.

Måste rensa ur en massa vattenormbunke i 150 karet för det har blivit så igenväxt att cirkulationen börjar bli dålig.

Ska göra om ett av 54 karen till kampfisk och förhoppningvis hinner jag starta ett till 150 i helgen som ska få agera slaskhink tills vi fått ordning på alla kar.

Sakta men säkert börjar vi få ordning på vårt fisksoppekaos:D
#210 - 14 juli 2013 08:06
Jag lär mig nog aldrig:D
Vardagsrummet ser ut som ett bombnedslag med akvarie grejer överallt och jag sitter och kliar mej i huvudet.
Jag har gjort det igen.

Jag rensade ur 150 karet på vattenormbunke för att kunna se in i det. Trodde att jag hade ca 40-50 platy där.
Började packa fisken i påsar för att byta bort dem. Det var 80st som var tillräckligt stora.
Skulle byta till mej några guppy. Endlers och nån hybrid som ska gå i ett annat 150 kar som jag startat.

Vad kommer jag hem med? Inte bara guppy i allafall.

Nya Platy i andra färger, posthorns snäckor och körsbärsräkor. Samt växter.
I går kväll var det kaos igen hos familjen fisksoppa. Vart ska jag stoppa vad?
Platysarna fick åka ner i ett 54 som blev tomt när jag bytte bort våra platy.
Posthornen och körsbärsräkorna fick åka ner i äldsta dotterns 120 kar där det inte går så mycket fisk just nu.
Tyvärr tänkte jag inte på att det går 2 glödbandstetror i det karet som tyckte att små körsbärsräkor var kvällsmat. De stora klarade sig i alla fall, men jag får nog fixa ett räkkar.
Har ju ett tomt 20 liters som skulle kunna bli bra för några räkor.

MEN då kommer den yngsta- Mamma, scalarerna har sprattel igen. Kan vi försöka rädda några?
Så nu får 20 liters karet bli yngelkar till scalarerna. Drog igång en burk med artemia i går kväll så får vi se om vi fixar det.
Struntar i inredning i det karet och tar vatten från det som scalarerna går i nu så håller vi tummarna att det går bra.
Om jag bara har lite flytväxter så blir det ju enkelt att rengöra, och då kan jag ju mata rätt bra och byta vatten ofta.
Det är i allafall min plan.

Ett kar fick jag iordning i går kväll i allafall
[ATTACH=CONFIG]62857[/ATTACH]

Nu ska jag städa ur det andra 150 karet och fixa iordning det igen. Fick ju riva ur ALLT för att håva ur platysarna. Sen har det blivit väldigt mycket bös på botten eftersom cirkulationen inte varit så bra. Så alla mini platy måste plockas ur så jag kan slamsuga botten.
Och sen ska alla vattenbyten göras.

En helt vanlig helg hos familjen fisksoppa.
#211 - 14 juli 2013 21:02
Hann bara planera för att plocka ur scalarynglen. Karet skulle bara ställas på plats och fyllas.
Då var ynglen borta igen. Ägg och sprattel klarar dom men inte frisimmande.
Får ha lite bättre framförhållning nästa gång.
#212 - 17 juli 2013 19:43
540 karet krånglar så nu hoppas jag jag att ni har lite bra tips och ideer.
Corydorasen verkar inte gilla läget riktigt.
Några har dött och skäggtömmarna verkar skadade. Tydligen är gruset för grovt.

Än så länge har ju inte alla fiskar flyttat in så det kanske är lika bra att riva karet och byta till sand?

Albino ancistrusen har dött en efter en. Har nog hälften kvar. Fick reda på av den tidigare ägaren att de fått mycket ärtor. Men vi får de inte att äta ärtor så min teori är att de fått förstoppning. Vi lägger i ärtor men ancistrusen kommer inte och äter.
Några är riktigt gula men en del är nästan helt vita. Får hoppas att några klarar sig.
Funkar det med sandbotten till ancistrus?

Sen funkar inte cirkulationen riktigt. Det samlas bös i hörnet mellan bakgrund och filterkammare. Området under det nedre insuget. Där får jag slamsuga vid varje vattenbyte. Filtermattan i de två insugshålen sätts igen så jag får göra ren dem 2ggr/vecka.
Ska jag göra fler insugshål eller är det pumpen i filterkammaren som inte räcker? Det är en Powerhead 802.
Behöver jag komplettera med ett ytterfilter? Vill få karet att funka innan resten av fisken kommer.
Om filterkammaren behöver åtgärdas så är det ju läge att göra det om jag behöver byta bottenmaterial.
#213 - 21 juli 2013 05:51
Efter 3 veckor med nya lysrör, reflektorer och Easy carbo så har det dykt upp en ny alg variant i 540 karet.
Kan ni se på mina kassa bilder vad det är.
[ATTACH=CONFIG]62912[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62913[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62914[/ATTACH]
Denna alg kom på bara någon dag.

Ena 120 karet har oxå börjat krångla. Pumpen sätts igen så jag måste rengöra en gång i veckan. Det karet har funkat bra hela tiden innan. Funderar på om det kan vara värmen som ställer till det. Alla kar i tjejernas rum har varit varmare än normalt ett tag nu. Ska prova med ett större vattenbyte idag.
#214 - 24 juli 2013 05:42
Idag blir det storstäd av 540 karet. Måste försöka få ur all skit som sätter igen insugen. Alla växter ska ansas. Ska ta bort alla gamla fula blad nu när det börjar komma nya friska. Till och med vallisnerian som bara ruttnat bort innan börjar få nya blad.
Förhoppningsvis ska det bli balans i karet nu med normala nitratnivåer och corydorasen kommer förhoppningsvis att gilla läget.
Ska inte röra filterkammaren idag. Den får vänta så det inte blir för mycket rengöring. Har inte så hög fiskbelastning så jag tror karet fixar en storstäd utan att det blir som en omstart.
#215 - 7 augusti 2013 20:27
Jag får fasiken inte ordning på nitriten i mina 150 kar. Har aldrig haft problem med det innan. Gjorde en omstart och en nystart för drygt 4 veckor sen.

Karet jag startade om rörde jag aldrig innerfiltret på utan det fick gå i en hink tills jag gjort ren resten.
Till det andra karet hade jag innerfiltret sittande i ett inkört kar i drygt 2 veckor innan jag satte i det och startade karet.

Nitriten ligger konstant på 0,025 sedan 2 veckor tillbaka.
Byter ca 25% vatten 1 gång i veckan
Matar LITE varannan dag.
Enda skillnaden med dessa kar är att jag inte kramat ur ett lagom skitigt filter i karen eftersom pumparna inte var "rena"

Hade planerat en tur till Karlstad för lite fiskshopping nästa helg men det får nog skjutas upp
#216 - 11 augusti 2013 08:15
Det rullar på hos familjen fisksoppa.

Jag har ett 20 liters stående på köksbänken med scalarsprattel. Ska bli spännannde att se om det blir något av de.
[ATTACH=CONFIG]63256[/ATTACH]
Inredning "delux" :). Jag satte bladet där för jag trodde att jag skulle kunna lägga äggen på bladet men det gick ju inte alls.
Ska lägga i lite flytväxter om de blir frisimmande.

Äldsta dotterns 120 kar ser ut som hej kom och hjälp. En total soppa av platy, glödbandstetror. körsbärsräkor. posthorn mm och ett par ancistrus där vi börjar misstänka att det är lek på gång.
Hon älskar sina räkor så vi tänte dra i gång ett räkkar. Och kampfisken som tillfälligt bor i mitt kar ska oxå in till henne.
Men det börjar bli rätt fullt i hennes rum, så i går var jag och hämtade en ställning med 3*70 liter.
Vi byter ut 120 karet mot ställningen så kan vi dela upp innehållet lite bättre.
Så nu ska ställning och kar skuras och vi måste fixa belysning. Var inga ramper med. Blir nog nån billig diy lösning och så väljer vi växter efter resultatet.

Har fortfarande nitrit i båda 150 karen så nu byter jag 50% varannan dag. Matar fortfarande varannan dag. I går gjorde jag ren pumpen i ett 120 kar. Fyllde en hink till hälften och tvättade ur filtren. Silade geggan och hällde det i 150 karen. Borde vara mycket bra bakterier där. Ska ta en annan pump och göra lika i morgon. Då borde det börja räta till sig.

Filterkammaren i 540 karet trasslar fortfarande och cirkulationen funkar inte riktigt.
Nu har jag ett innerfilter sittande nere vid botten i "problemhörnet" och då blir det mycket bättre.
Ger upp tanken på dold teknik i det karet nu. Har köpt ett ytterfilter som kommer att få gå parallellt med filterkammaren.
Blir det då inte ordning på det karet vet jag inte vad jag ska göra:confused:
#217 - 20 september 2013 19:48
Äntligen har stimfisken flyttat in i 540 karet. Det blev 38 st rödmunstetror(fanns inte fler:D)
Just nu har de hakat på alla bottenfiskar men jag hoppas de flyttar lite högre i karet när de blivit hemmastadda.
Nu fattas bara huvudattraktionen i det karet(snacka om att börja i fel ände:D)
Har börjat snegla på mosaikgurami men vi får se vad det blir i slutändan.

Mitt experiment med scalaräggen har resulterat i 2 överlevare som växer så det knakar. De var 5 från början men en hittade jag fastklämd bakom pumpen, en halkade efter i tillväxten och kunde efter ett tag inte simma riktigt och en fick en skada på sidan som det troligen blev svamp i. Får hoppas de 2 som är kvar klarar sig. Måste bara få dem att äta annat än artemia.

Projektet med att byta ut 120 karet mot en ställning kom av sig pga trasiga bilar och tandläkaren så det får vänta ett tag till.
#218 - 5 oktober 2013 21:05
Cirkulationsproblemen verkar vara åtgärdade i 540 karet(håller tummarna).
Installerade ett ytterfilter idag som får gå parallellt med filterkammaren så nu verkar det vara bra snurr på vattnet.
Men den ökade cirkulationen medförde tyvärr att det far runt små partiklar i hela karet. Ska stoppa i filtervadden i ytterfiltret i morgon och hoppas det försvinner. I ytterfiltret har jag bara filtermatta klippt i kuber. Annars får jag stoppa i ett innerfilter eller två med vadd i.

Scalarynglen har nu blivit så pass stora att de fått flytta in i guppykaret.
#219 - 23 oktober 2013 06:16
Än så länge har jag inte sett nån mer fisk med vad jag tror är torpedsjuka/fenklibb i 300 karet. Gjorde ett stort vattenbyte i fredags och rengjorde pumpen samt tillsatte salt. Ett nytt 30% vattenbyte i söndags med tillsats av salt. Ska gjöra ett 30% byte idag oxå.
Har bytt ut makaronerna i ena filterkorgen till filtermatta klippt i kuber.
Håller tummarna att det kommer att gå bra nu. Ska lägga ner ett 120 kar så pakistanbotiorna ska flytta in bara jag är säker på att fiskarna mår bra.

Ställningen är på gång. Fick 4 sprillans nya doppvärmare av en bekant och pumparna är beställda så snart blir det ommöblering. Eftersom ställningen ska stå där ena 120 karet står så kommer det att ta ett tag att få iordning allt.
Sen kommer det nog att ta ett tag att plocka ur alla snäckor.
Kommer att bli spännande att se om belysningen funkar. Har köpt lysrörsarmaturer på biltema och deras rör med 6500K.

Miniscalarerna mår bra i guppykaret. Jag stödmatade med artemia i början men nu har de lärt sig att om man vill ha mat så får man ta flingorna vid ytan.

Ett 30 liters nanokar är inköpt som yngsta dottern ska ha som räkkar så småningom. Det känndes som att 20 liter skulle bli lite litet. Måste kolla vad det blir för temp i det karet. Gillar inte riktigt de doppvärmarna som följer med. Ingen termostat. Funkar det inte får jag sätta den på timer som jag gjort i 20 l karet.
#220 - 23 oktober 2013 07:24
Oj, det låter som om det är fullt upp med så många akvarier, själv har jag bara två än så länge men planerar redan för nästa:)
#221 - 23 oktober 2013 08:04
Ja det blir lätt fler. Det finns ju så mycket roliga fiskar att välja på. Jag delar intresset med båda barnen så vi hjälps åt men ibland får man bromsa sig själv och tänka efter.
#222 - 27 oktober 2013 21:12
Puh,, denna helg har varit fylld med akvariefix.
I går drog vi igång ett tomt 54 liters som de sjuka svärdbärarna får gå i med 0,5% salt och 30 grader.
Den med symptom dog idag men alla andra är pigga och kastar sig över maten.
Nu är det bara att hålla tummarna att ingen mer blir sjuk.
300 karet de gick i har jag tömt idag och gjort ren. Växterna sköljde jag ordentligt i ljummet vatten och hoppas det räcker.
Scalarerna såg måttligt imponerade ut att behöva tillbringa några timmar i ett 20 liters men jag hade inget bättre att stoppa dem i.
Från början var det 4 ancistrus i karet men nu hittade jag bara 2. Ja, ja tänkte jag, de har väl dött utan att jag sett det.
När allt var klart och jag skulle flytta hinken som jag haft rötterna med anubias i så ligger där en ancistrus. Den hade troligen gömt sig i ett hål i roten. Den stackaren har varit med om mycket idag. En tvätt i diskhon. Aningen kall förvaring i tvättstugan och ett bra tag i en hink utan vatten. Men det var en himla fart på den när den kom i vattnet igen.

Har även startat ett 30 liters så äldsta dottern kan börja plocka ur alla snäckor ur 120 karet tills det ska bytas ut mot en ställning. Lär ta ett tag. Just nu lockar hon fram dem med broccoli.
Har fixat fästen till lysrören på ställningen och monterat sladdarna. Nu väntar vi bara på pumparna.

Och vi har även hunnit med alla vattenbyten så här har det varit slangar och hinkar över hela huset hela helgen.
#223 - 28 oktober 2013 08:00
Dags för en bilduppdatering

540 liter. Praktbotia, Rödmunstetror, Ancistrus, Metallpansarmal
[ATTACH=CONFIG]64958[/ATTACH]

120 liter. Snäckor av alla slag, Ancistrus, Körsbärsräkor. Detta ska ersättas med en ställning. 3*90 liter
[ATTACH=CONFIG]64959[/ATTACH]

30 liter. Tillfällig bostad till snäckor och räkor som sedan ska bo i ställningen.
[ATTACH=CONFIG]64960[/ATTACH]

54 liter. Tillfällig sjukstuga till svärdbärarna som troligen har torpedsjuka/fenklibb
[ATTACH=CONFIG]64961[/ATTACH]

150 liter. Endlers guppy, sandsnäckor, ancistrus, kampfisken Arne, scalarer
[ATTACH=CONFIG]64962[/ATTACH]

150 liter. Platy, ancistrus, posthornssnäckor
[ATTACH=CONFIG]64963[/ATTACH]

120 liter. Kardinaltetror, pakistanbotia, ancistrus
[ATTACH=CONFIG]64964[/ATTACH]

300 liter. Scalarer, ancistrus. Karet är fortfarande väldigt grumligt sen jag rev ur allt igår och gjorde rent.
[ATTACH=CONFIG]64965[/ATTACH]

Äntligen börjar vi få ordning på fisksoppan. Nu är det väl egentligen bara ett kar som har en lite konstig fisksammansättning.
#224 - 28 oktober 2013 18:12
Oj det har visst blivit en del kar med tidens gång. :) Kul att följa, jag har varit med sen starten. Dock mest i kulisserna. ;) Jag tycker att det är så härligt att se intresset i hela familjen, både förälder och barn.
#225 - 28 oktober 2013 20:17
Kul att du ger dig tillkänna:)
Ja, karen har förökat sig snudd på i samma takt som platyn. Det är svårt att tänka sig att det bara är 1,5 år sen vi tog de första stapplande stegen med första karet.
#226 - 29 oktober 2013 06:42
HelenLind skrev:
Kul att du ger dig tillkänna:)

Ja, karen har förökat sig snudd på i samma takt som platyn. Det är svårt att tänka sig att det bara är 1,5 år sen vi tog de första stapplande stegen med första karet.

Det är ju det som är så roligt, det är en hobby som kan delas och som kan växa. Här hemma har även tvååringen glädje av mina kar. Hon skrapar gärna alger och matar, eller bara sticker ner handen och skrattar så hon gråter när skalarerna är framme och nosar på henne.
#227 - 29 oktober 2013 07:32
Det är underbart att se hur små barn kan stå länge framför karet, helt facinerade. Höjdpunkten för mina syskonbarn 3&5 är när de får mata fiskarna.

Det jag gillar med denna hobby är att barnen lär sig att tänka efter. De ser en fin fisk som de vill ha och då måste de kolla upp vad fisken behöver för att må bra. Kan vi ge fisken de förutsättningar den behöver?
Det dyker upp en ny algsort. Varför kom denna alg nu?

Sen är det tur att jag har äldsta dottern som bromsar ibland för jag kan vara lite impulsiv. Det har hänt mer än en gång att dottern tittar på mig och säger, -men mamma, hur tänkte du nu :D

Ser att du är på gång med ett 720 kar. Det vill jag oxå ha ett så småningom. Till och med sambon som inte varit så intresserad förut tycker att vi ska ha ett stort kar i vardagsrummet.
#228 - 31 oktober 2013 09:56
Vi kämpar vidare med de sjuka svärdbärarna.
Ingen mer med symptom på torpedsjuka, men nu har 2 st lite konstiga ögon. Lite utstående.
Har sänkt salthalten och ska läsa på lite om medicinering.

300 karet ser störtlöjligt ut med 2 scalarer och 3 ancistrus. Men scalarerna verkade gilla läget för i går la de ägg igen. Men idag är de borta.
#229 - 18 november 2013 06:49
Har blivit en liten ommöblering i karen.
Pakistanbotiorna fick flytta in i 300 karet. Och det verkar som att de gillade att få lite mer plats. De såg ut som kalvar på grönbete.
Kardinaltetrorna fick flytta in i 150 liters platykaret.
Svärdbärarna fick flytta från sjukstugan till 120 karet. Tyckte så synd om dem när de fick gå i ett tomt 54 kar. Medicinerade med esha 2000 och håller tummarna att det inte blir fler sjuka nu.

Har även köpt lite mer fisk.
10 svarta neontetror till guppykaret. Blev sådär... de syns knappt bland alla endlershonor. Funderar på att skaffa 10 till.
1 svart kampfisk som får bo i platykaret tills ställningen är klar.
7 kuhlii ålar som får bo i ett 54 kar tills ställningen är klar. Hoppas de tuffar till sig och är framme lite mer för nu ser man de aldrig.

Pumparna till ställningen har vi fått. Men sen kom dottern på att hon ville ha svart grus istället för sand, så nu väntar vi på det. Skulle ha kommit förra veckan men det var restat.
#230 - 18 november 2013 18:19
Kuhlii ålar verkar ganska vanliga, men jag förstår inte helt varför de är det. Vad lockade er?
#231 - 18 november 2013 19:40
HWH skrev:
Kuhlii ålar verkar ganska vanliga, men jag förstår inte helt varför de är det. Vad lockade er?

De är oförargliga och charmiga små krabater, som rotar runt på botten, och de har ett attraktivt mönster. De har rykte om sig att mest ligga och gömma sig, men hålls de i grupp så verkar de vara mindre skygga. Jag har ett 10-tal, som är framme en hel del. Har flytväxter, och därmed dämpad belysning, och det bidrar kanske också till att de inte är så skygga.
#232 - 18 november 2013 20:59
Det är äldsta dottern som köpt ålarna. Hon såg en bild på en kuhliiål och tyckte de var så söta så hon ville ha sådana.

Tror att det kan stämma där med ljuset. De går i ett tillfälligt kar nu med mycket gömställen av rötter, krukor och kokosnötter. Men inga växter, så karet är väldigt ljust.
Ska tänka på att dämpa ljuset när vi fixar riktiga karet till dem. Och kanske fundera på att skaffa några till.

Annons