Det sitter en frigolitskiva under bakgrunden för att den ska få rätt höjd. Vid filterkammaren sitter den just nu kvar i karet och på resten sitter den fast på bakgrunden. Behöver väl inte lossas och limmas om sålänge det sitter fast?
Nej, se bara till att sanden/gruset täcker det då en vit rand inte är det snyggaste att se på;).
I överkant på filterkammaren är det väldigt mycket silicon på ett ställe för att frigoliten inte går helt mot baksidan. Kan jag låta det sitta kvar och bara limma fast det mot baksidan?
Hänger inte riktigt med här, kan du ta en bild och visa?
Hur mycket silicon behövs på baksidan? Räcker det med några "kluttar" eller ska jag lägga många strängar längs med hela?
Det räcker att punktfästa bakgrunden med några rejäla "kluttar" på var skiva.
Ska ut i garaget och kolla vad som finns att tvätta glaset med. T-röd funkar väl?
Jepp.
Bakgrunden tvättar man väl inte alls?
Nope.
Är det något annat jag bör tänka på i detta skede?
Inte stressa eller ha någon tid att passa. Låt det ta den tiden det tar, även när det ska torka:).
Då var det dags för nästa fas i projektet, pump, filterkammare och bottenmaterial.
Hur ska powerhead pumpen sitta i kammaren?
Är där inga sugkoppar med som du kan fästa mot glaset?
Föregående ägare hade en stor filterklump som det satt ett rör i med en massa hål i. Och på detta rör satt pumpen. Vi kommer ju att köra med filterkuber. Ska vi behålla röret på pumpen eller behöver vi någon annan lösning?
Det kan ni göra som ni vill, svårigheten kan vara att få ner röret bland filterkuddarna om pumpen demonteras av någon anledning.
Eftersom pumpen satt på detta rör mitt i kammaren så saknas fästplattan till pumpen. Men det kan väl inte spela någon roll om man gillrar fast pumpen på nåt annat vis?
Det spelar ingen roll.
Från pumpen gick det en slang ut genom utblåset. Bra lösning så vi bara köper en ny slangbit då den gamla är stenhård eller behöver vi nåt annat?
Det behöver ni inte göra alls, slangen är till för att dra ner luft till utblåset, något som är ganska onödigt i de flesta fall. Det blir inte bättre syresättning av detta, utan mer ljud som man stör sig på.
Gruset som följde med:
[ATTACH=CONFIG]57827[/ATTACH]
Funkar detta grus om vi vill ha nån corydoras sort eller räkor/snäckor?
Det funkar fint.
Nu börjar det närma sig uppstart.
På vilken höjd i filterkammaren ska pumpen sitta för att få maximal genomströmmning?
Insuget sitter på 20cm och utblåset på 50cm.
Ska jag använda röret som sitter på pumpen nu?
[ATTACH=CONFIG]58130[/ATTACH]
Från botten på röret till utblåset är det 30 cm.
Så långt som möjligt från insuget. Ni kan även kapa av det borrade VP-röret för att inte vattnet ska ta enklaste vägen utan dra genom så mycket filtermaterial som möjligt.
Var placerar man värmaren i filterkammaren?
Är hela utrymmet fyllt med filtermatta får du hoppa över det, värmaren blir såpass varm att den kan smälta filtermattan. Då får du försöka isolera den på något vis.
Sen såg jag att jag gjort ett enormt räknefel på filterkammarens volym. Den är på 23liter. Den såg väldigt liten ut när bakgrunden stod på golvet. Men när vi limmat i den såg jag att den var något större än 4liter. Nu tror jag inte vi behöver fundera på ytterfilter.
Säg inte det, en kombination av dessa båda är grymt vad det gäller filtrering:).
Sen läser jag att man ska se upp så inte pumpen går torr. Ska inte filterkammaren vara tät?
Jo, på ett sätt men inte på ett annat. Filterkammaren ska vara tät förutom där vattnet går in och genom filtermediat. Är denna öppningen för liten eller sätter igen av någon anledning, finns risk att pumpen går torr och går sönder.
Hur ska vi beräkna vattenvolymen? Vi använder Aqua safe vid start och vattenbyten och då behöver vi ju veta hur vi ska dosera. Lika så med PMDD. Den faktiska volymen är ju inte 540liter och sen försvinner det ju en del med bakgrunden.
Det är så liten del i det hela, men räkna på 500 liter så blir det inte helt fel. Ett akvarium räknas nästan alltid på yttermåtten och när det är tomt, trots att glaset tar bort en del utrymme.
Vi tänkte köra igång karet med Platy som vi har massor av. Hur många blir lagom?
Ett tiotal är lugnt.
Tanken är att låta karet gå in sig ordentligt några månader när dottern funderar på vad hon vill ha i det, och sen åka till Ludvika eller Karlstad för ett större fiskinköp.
Låter som ett bra beslut:).
Jag hade en tanke om att låta ena 120 liters karet hjälpstarta det stora. Slamsuga botten, göra ett större vattenbyte samt skölja filtret och hälla allt gojs jag får loss i det stora. Volymmässigt är det väl en droppe i havet men en liten hjälp i alla fall.
Vi har ju ett till 120l och ett 150l också som skulle kunna hjälpa till men är det dumt att blanda från fler kar?
Har ni ingen panik så räcker det med att ta vatten/mulm från ett kar, men gör inte detta innan ni har fiskar att stoppa i det nya karet.
Nu väntar vi bara på en leverans från PWSS så vi kan köra igång.
Måste även iväg och köpa växter. Försökte köpa växter på tradera men det funkar inte så bra med posten. paketet skickades så att jag skulle hämta det på postens utlämningsställe men för en gångs skull fick posten för sig att de skulle ha lite service och la det i min postlåda. Inte bra.
Nackdelen med vintern, man vet aldrig vilken sörja man får hem i brevlådan...