Familjen Annorlunda

#1 - 23 februari 2009 19:58
Är det fler än jag som följer detta på Tv4??Tänk att ha 10 ungar jag hade aldrig klarat det:pdet hade blivet min död.Jag känner en familj som blir 12 nu i Mars där bägge inte har jobbat eller lyft ett finger i hela deras liv,förutom i sängen där går det under.Hur dem klarar sig är en gåta undrar hur mycket pengar dem får var månad i Barnbidrag 10 barn=???Nån som vet....

Idag sa jag om Skåne familjen eller hela tiden sagt att mannen har sjukligt sätt till barnen då han vägrar att dem ska äta själv för allt efterarbete som det innebär då med tanke på städning:dSen kom jag på Jag är för f.n lika dan själv jag hatar när ungarna ska äta spagetti,ris för att inte tala om SOPPA det ända jag tänker på innan under Middagen är hur F.N ska jag få upp detta nu ifrån golvet.Men det har man lärt sig dammsugar allt även vätskan.

Det skulle nästan var en lag som säger att Barn upp till 5 år ska äta saker som är lätta att ta upp så som Hamburgare,Nuggets,Pizza allmänt stora saker som går att förtära för ett barn och som är lätta att plocka upp:d:d:d
Nu ska den familjen åka på Semester vi har tre ungar och vi var på Kreta aldrig mer var min kommentar efter dem har 10 ungar vad roligt dem kommer att ha säger jag bara;):D
Guest
#2 - 23 februari 2009 20:05
Skulle hängt mig själv om ja fått 10 ungar...
Ja vill inte ha mer än 2 ungar ^^ O de får inte vara tvillingar xD
#3 - 23 februari 2009 20:09
Narii skrev:
Skulle hängt mig själv om ja fått 10 ungar...

Ja vill inte ha mer än 2 ungar ^^ O de får inte vara tvillingar xD
Tänk då att få Trillingar som dem i Staffanstorp och sen försöka att ha ett liv sidan om med bra jobb bägge två, dagis sent skulle jag tro klydd dagligen vem ska hämta ungarna allt detta för att dem ska ha en karriär;)jag ställer mig frågan går det att ha en Karriär om man får trillingar:confused:
#4 - 23 februari 2009 20:14
jodå,jag ser det, vi har 7 barn men i spridd ålder, 4 hemma 3,8,9 å 10 år gamla å 3 vuxna som flyttat hemmifrån 20,23 å 25 år är de. man blir inte rik men vi bor väldigt billigt gården nästan avbetald,värmen från skogen,kött har vi i hagen,ägg i hönsgården ja man fixar med lite av varje å jobbar som timanställd därutöver, barnen fick börja äta så fort det gick å det lärde de sig snabbt,både äta,klä på och av sig,de kan betydligt mer än man tror men som sagt nu har vi "bara" 4 hemma å ser inga större problem, obs inga bidrag utöver barnbidraget utan vi har sett till att ha ett billigt boende,baka allt bröd å laga mat av råvaror är A och O. Fler med många barn?
ps har även 3 akvarier igång som barnen är delaktiga i,
#5 - 23 februari 2009 20:19
doppingen skrev:
jodå,jag ser det, vi har 7 barn men i spridd ålder, 4 hemma 3,8,9 å 10 år gamla å 3 vuxna som flyttat hemmifrån 20,23 å 25 år är de. man blir inte rik men vi bor väldigt billigt gården nästan avbetald,värmen från skogen,kött har vi i hagen,ägg i hönsgården ja man fixar med lite av varje å jobbar som timanställd därutöver, barnen fick börja äta så fort det gick å det lärde de sig snabbt,både äta,klä på och av sig,de kan betydligt mer än man tror men som sagt nu har vi "bara" 4 hemma å ser inga större problem, obs inga bidrag utöver barnbidraget utan vi har sett till att ha ett billigt boende,baka allt bröd å laga mat av råvaror är A och O. Fler med många barn?

ps har även 3 akvarier igång som barnen är delaktiga i,
Dem som är hemma nu dem hjälper väl till en hel del kanske inte den minsta men dem andra det skulle jag vilja veta??för 4 barn hemma det är en hel del det också;)
#6 - 23 februari 2009 20:34
den minsta 3 åringen är jätteduktig, äter själv,är torr dagtid sen ett år å även natten sen nån månad,blev det själv utan träning,ser sina bröder så den lille står å kissar vid toa,fäller själv upp bägge locken, klär sig till stor del själv i synnerhet byxor å definitivt så tar han av sig själv, vill väldigt gärna hjälpa till å duka vilket han får, bara en tallrik tappad men vad gör det? får de vara med mycket så lär de sig åxo mycket, syftar du på akvarierna så håller han gärna slangen vid vattenbyte, ja alla hjälper till mycket men inget tvång utan de tycker det är roligt så kan man sen mysa eller hitta på nåt, man måste se roligheterna i det mesta å inte fastna i det jobbiga men har väl haft tur att få lugna barn men då de är så tätt bla 8,9 å 10 åringen så 3 barn på 2.5 års tid,visst en intensiv tid med blöjbyte etc men sen har de lekt kanonbra just för de är så tätt,alltid nån att leka med, jag känner mig rik(då tänker jag inte ekonomiskt för det är jag inte) men på barn å glädjen de ger
#7 - 23 februari 2009 20:40
doppingen skrev:
den minsta 3 åringen är jätteduktig, äter själv,är torr dagtid sen ett år å även natten sen nån månad,blev det själv utan träning,ser sina bröder så den lille står å kissar vid toa,fäller själv upp bägge locken, klär sig till stor del själv i synnerhet byxor å definitivt så tar han av sig själv, vill väldigt gärna hjälpa till å duka vilket han får, bara en tallrik tappad men vad gör det? får de vara med mycket så lär de sig åxo mycket, syftar du på akvarierna så håller han gärna slangen vid vattenbyte, ja alla hjälper till mycket men inget tvång utan de tycker det är roligt så kan man sen mysa eller hitta på nåt, man måste se roligheterna i det mesta å inte fastna i det jobbiga men har väl haft tur att få lugna barn men då de är så tätt bla 8,9 å 10 åringen så 3 barn på 2.5 års tid,visst en intensiv tid med blöjbyte etc men sen har de lekt kanonbra just för de är så tätt,alltid nån att leka med, jag känner mig rik(då tänker jag inte ekonomiskt för det är jag inte) men på barn å glädjen de ger
Låter total motsatsen vad min 3 åring kan klara av;)roligt att det funkar för er vi håller på med Toaletten nu,det är det det ska vara ork ifrån dem vuxna också att ännu en gång genomföra detta fenomen med ett barn:D:D:Doch den orken saknar vi nog båda för stunden,men som du säger så apar hon efter dem äldre men inte den grad som din gör skulle jag tro:)
#8 - 23 februari 2009 20:41
Jag tycker det är häftigt att det finns folk som vågar och orkar ha många barn. (Jag vet inte om jag ens tänker säga hur många jag har, ni skulle säkert inte tro mig;)). Däremot skulle jag aldrig vilja hänga ut min familjs liv i TV.
#9 - 23 februari 2009 20:46
Jag har ofta ställt mig denna frågan...Varför vill man ha en massa barn??är det av misstag dem kommer eller finns det folk som planerar 10 barn,nu vet jag en familj som har planerat 10 barn från första början men varför vill man det undrar jag ofta.
#10 - 23 februari 2009 20:49
Jag har ofta ställt mig denna frågan...Varför vill man ha en massa barn??är det av misstag dem kommer eller finns det folk som planerar 10 barn,nu vet jag en familj som har planerat 10 barn från första början men varför vill man det undrar jag ofta.

Jag har inte planerat hur många barn jag vill ha. Men kan inte säga att de blivit till av misstag heller.
#11 - 23 februari 2009 20:50
Oj....och jag som tyckte det var mycket när alla fem ungarna bodde hemma.
#12 - 23 februari 2009 20:51
Marisch skrev:
Jag har inte planerat hur många barn jag vill ha. Men kan inte säga att de blivit till av misstag heller.
Ok:)
#13 - 23 februari 2009 20:54
Ja för hur ska man kunna skylla på misstag? I dagens upplysta samhälle borde man väl veta hur man skyddar sig. Eller? ;) :d
Bilagor:
#14 - 23 februari 2009 20:59
Denna familjen som jag känner så skäms ungarna fruktansvärt var gång det är dags för Julklappar,presenter, Klädköp dem vill ju vara som alla andra få vad alla andra får när dem Fyller år och när det är dags för Julklappar dem är trötta på att det står andra okända namn i deras kläder givetvis köpte på sekond hand,är det rättvist undrar jag ofta det är ju inte ungarnas fel att det har blivit så här.Sen ger jag mina nytt saker som alla andra har,och sen när man kommer med förslaget vi kan väl handla begangnat så säger tantan VA!!!! det dummaste jag hört sen tänker jag alltid på den familjen främst då ungarna.Sen är det en massa andra saker vad är Danmark?aldrig åkt Tåg Semester????vad är det Macdonalds en gång i livet hur skulle transporten funka dit det är en gåta massa sådana saker som andra saker som Barn gör med sina föräldrar det vet dem inte vad det är det har dem i sina drömmar är det rättvist??
#15 - 23 februari 2009 20:59
doppingen skrev:

Vad härligt det låter [:o]
Här står jag med en 5-åring och en 1-åring varav 5-åringen varit i trotsålder mer eller mindre sen han fyllde 1. Får nästan jämt utbrott i affären och har ofta fått sätta oss ner och hålla fast honom tills han lugnat sig. Han vägrar vara trevlig mot sina kompisar på dagis och har sagt att han aldrig vill ha kompisar. En mycket intelligent liten kille som lär sig allt direkt så länge det handlar om datorer, spel, språk eller siffror.
Ett par perioder har han varit riktigt hjälpsam och allt funkat bra men det har gått över igen, tyvärr [:o]
Vår lille 1-åring däremot vågar jag säga är den snällaste unge jag mött. Han lägger sig utan ett ljud på kvällen och har alltid gjort ända sen han föddes. Har inte än iaf haft några monsterperioder även om han börjar visa lite humör nu. Men det måste man ju få lov att visa, vad man känner.
Han har alltid haft tålamod när storebror varit hårdhänt fast ändå sagt ifrån när det varit nog.
Så olika är dessa två så man skulle tro att de inte är syskon, men ser man dem bara "på ytan" så är de lika som bär :)
Säger som så.. Två barn kan vara nog så krävande ;)
#16 - 23 februari 2009 21:07
Denna familjen som jag känner så skäms ungarna fruktansvärt var gång det är dags för Julklappar,presenter, Klädköp dem vill ju vara som alla andra få vad alla andra får när dem Fyller år och när det är dags för Julklappar dem är trötta på att det står andra okända namn i deras kläder givetvis köpte på sekond hand,är det rättvist undrar jag ofta det är ju inte ungarnas fel att det har blivit så här.Sen ger jag mina nytt saker som alla andra har,och sen när man kommer med förslaget vi kan väl handla begangnat så säger tantan VA!!!! det dummaste jag hört sen tänker jag alltid på den familjen främst då ungarna.

Vi har inget emot begagnat, men det får ju inte bara bli sånt. Våra barn får nya saker oxå. Särskilt till födelsedagar och jul. Det krävs lite extra planering bara. Man får tex börja julklappsinköpen tidigt så det inte blir så mycket på en gång. Du har rätt det är inte ungarnas fel men det är inte heller fel att lära barnen att man inte kan få allt. Men som sagt, till födelsedagar och jul försöker vi se till att var och en får känna sig speciell och att de får åtminstonde några saker de verkligen önskat sig. :)
#17 - 23 februari 2009 21:12
Marisch skrev:
Vi har inget emot begagnat, men det får ju inte bara bli sånt. Våra barn får nya saker oxå. Särskilt till födelsedagar och jul. Det krävs lite extra planering bara. Man får tex börja julklappsinköpen tidigt så det inte blir så mycket på en gång. Du har rätt det är inte ungarnas fel men det är inte heller fel att lära barnen att man inte kan få allt. Men som sagt, till födelsedagar och jul försöker vi se till att var och en får känna sig speciell och att de får åtminstonde några saker de verkligen önskat sig. :)
Hur många glyttar är där hemma hos dig om man får fråga??Sen har du så rätt när du säger man kan inte få allt det vet dem också tro mig:)
#18 - 23 februari 2009 21:16
Hur många glyttar är där hemma hos dig om man får fråga??Sen har du så rätt när du säger man kan inte få allt det vet dem också tro mig:)

Okej då. Jag är mamma till elva stycken, fem flickor och fyra pojkar. Sex av dem bor hos mig, två hos mitt ex och tre har flyttat hemmifrån. :)
#19 - 23 februari 2009 21:20
Denna familjen som jag känner så skäms ungarna fruktansvärt var gång det är dags för Julklappar,presenter, Klädköp dem vill ju vara som alla andra få vad alla andra får när dem Fyller år och när det är dags för Julklappar dem är trötta på att det står andra okända namn i deras kläder givetvis köpte på sekond hand,är det rättvist undrar jag ofta det är ju inte ungarnas fel att det har blivit så här.Sen ger jag mina nytt saker som alla andra har,och sen när man kommer med förslaget vi kan väl handla begangnat så säger tantan VA!!!! det dummaste jag hört sen tänker jag alltid på den familjen främst då ungarna.Sen är det en massa andra saker vad är Danmark?aldrig åkt Tåg Semester????vad är det Macdonalds en gång i livet hur skulle transporten funka dit det är en gåta massa sådana saker som andra saker som Barn gör med sina föräldrar det vet dem inte vad det är det har dem i sina drömmar är det rättvist??

våra barn får julklappar å födelsedagspresenter men inte i mängder som vissa ungar får, det materiella är väl inte allt? finns ju ungar som får massa saker å dyra kläder å pengar men kanske inte föräldraumgänge så det räcker! många har för lite tid med sina föräldrar, våra får visst saker i rimlig mängd å kläder har de efter varandra, varför ska allt vara nytt, tänk på vad resurser det krävs att odla all bomull,vatten bla för ett plagg som används ibland EN! gång! min 8-åring sa häromdan då han läst på fasterbössan kyrkan delar ut-"Mamma här står att för 60 kr får hundra hushåll rent vatten i en månad" å vi som köpte godis för 70 kr igår, på tal om semester så åkte vi i maj månad på en 8 dagars resa till norrland med de 4 hemmabarnen,gick utmärkt å med en billig husvagn,de älskade korv å bröd i skogen, vi var på kolmården,stadsberget i Sundsvall, såg häftiga berg å vattendrag i dalarna mm, finns hur mycket som helst att uppleva som är gratis i naturen,de tyckte var en stor upplevelse att upptäcka vårt land som de stolta berättade om i skolan, vi är inte rika men hittar på mycket ändå
#20 - 23 februari 2009 21:24
Marisch skrev:
Okej då. Jag är mamma till elva stycken, fem flickor och fyra pojkar. Sex av dem bor hos mig, två hos mitt ex och tre har flyttat hemmifrån. :)

GRATTIS visst är det härligt med alla barn,visst jobbigt kan det ju va men man får mycket tillbaka, som när man lägger sig hos en liten unge som sover,han kikar upp å trevar med sin hand för att sen säga de magiska orden " bästa mamma" då smälter man
ps skulle heller inte ställa "ut" familjen i tv
#21 - 23 februari 2009 21:28
doppingen skrev:
GRATTIS visst är det härligt med alla barn,visst jobbigt kan det ju va men man får mycket tillbaka, som när man lägger sig hos en liten unge som sover,han kikar upp å trevar med sin hand för att sen säga de magiska orden " bästa mamma" då smälter man

Haha! Tack och grattis själv!:D Håller helt och fullt med. Har tex en liten treårig kille som gärna kryper upp i knät, lägger sina armar om halsen på en och säger: "Ekka dej mamma" (Älskar dej mamma) :D
#22 - 23 februari 2009 21:48
Nu blir jag väl halshuggen, men jag tycker att folk får skaffa så många barn de vill - OM de kan försörja dem genom sin egen inkomst och utan mina skattepengar![:(!]

Skaffar man barn skall man ha de ekonomiska förutsättningarna att försörja dem utan att ligga andra till last.

Det finns nog med behov av mina skattepengar i detta landet och i denna världen utan att någon skall behöva leva på dem genom att producera barn.:(

Barnbidrag helt ok. Det skall alla föräldrar få. Men utöver det - not!
En del borde jobba även utanför sängen![:(!]

Själv mor och mormor.
#23 - 23 februari 2009 22:02
jag har änsålänge "bara" ett barn, men jag reagerar på detta med det matriella.. min grabb är 2 år och jag jobbar stenhårt på att han inte ska vara så matrielfixerad.. det är lixom inget att eftersträva! Klart att han har tex leksaker men jag försöker alltid köpa leksaker som ger någon form av utveckling.. vi har det inte dåligt ställt men jag vill inte uppfostra min son till att eftersträva saker utan upplevelser...
#24 - 23 februari 2009 22:26
Ska inte ha barn!
#25 - 23 februari 2009 22:49
Roligt att läsa vad andra skriver hur dem gör hur dem löser saker,denna familjen jag nämner är nog inte som ni andra med en massa barn genom att ha läst era berättelser så kan jag bara säga att det är som natt och dag vad dessa barnen får genomlida av att dem är många och då främst pengar brist då bägge föräldrarna är bottenlata och har inte lyft ett finger i deras liv.Barnen passar varandra hjälper varandra pratar med varandra dem som har lärt sig prata nu snackar vi om 6 åring som inte kan prata eftersom ingen har pratat med honom i familjen förens staten kommer och knackar på dörren nyligen.Man kan säga att familjen har blivit en liten Sekt som håller sig utanför samhället pågrund av en massa saker,vad jag tror är rädsla för att dem ska ta ungarna för dem.
#26 - 23 februari 2009 23:16
Roligt att läsa vad andra skriver hur dem gör hur dem löser saker,denna familjen jag nämner är nog inte som ni andra med en massa barn genom att ha läst era berättelser så kan jag bara säga att det är som natt och dag vad dessa barnen får genomlida av att dem är många och då främst pengar brist då bägge föräldrarna är bottenlata och har inte lyft ett finger i deras liv.Barnen passar varandra hjälper varandra pratar med varandra dem som har lärt sig prata nu snackar vi om 6 åring som inte kan prata eftersom ingen har pratat med honom i familjen förens staten kommer och knackar på dörren nyligen.Man kan säga att familjen har blivit en liten Sekt som håller sig utanför samhället pågrund av en massa saker,vad jag tror är rädsla för att dem ska ta ungarna för dem.

Det låter inget vidare det där. Men sådana förhållanden finns ju tyvärr även i familjer som har färre barn. När man skaffar sig barn tar man ju oxå på sig ett oerhört ansvar och skaffar man sig många barn får man ofta vara beredd att offra en hel del för barnens skull.

TinaM skrev:
Nu blir jag väl halshuggen, men jag tycker att folk får skaffa så många barn de vill - OM de kan försörja dem genom sin egen inkomst och utan mina skattepengar![:(!]

Skaffar man barn skall man ha de ekonomiska förutsättningarna att försörja dem utan att ligga andra till last.

Det finns nog med behov av mina skattepengar i detta landet och i denna världen utan att någon skall behöva leva på dem genom att producera barn.:(

Barnbidrag helt ok. Det skall alla föräldrar få. Men utöver det - not!

En del borde jobba även utanför sängen![:(!]

Själv mor och mormor.

Varför skulle du bli halshuggen? Var och en har väl rätt till sin egen åsikt. Naturligtvis har du rätt, man ska inte ligga sammhället till last. Men situationer där man inte klarar sin försörjning kan ju tyvärr uppstå när man redan har en skara "småkottar" och då är det ju bra att samhället finns för barnens skull. Det är ju trots allt inte deras fel att de finns till.

Jag tänker för övrigt inte ta åt mig av ditt inlägg eftersom jag inte lever på samhället mer än att jag lyfter barnbidrag varje månad. Och även jag tycker som du att man ska göra så gott man kan för att vara självgående både ekonomiskt och på andra sätt. :)

//Mari (mor och mormor även jag)
#27 - 24 februari 2009 07:39
så även jag,vi har bara barnbidraget å inget därutöver(inga andra förmåner alltså) utan vi fixar det med det som gården ger,nästan avbetald gård å liten inkomst, är inte de stora inkomsterna som räknas utan de små utgifterna,vi har små inkomster men åxo små utgifter, vet de som har skyhöga inkomster men knappt pengar över för det då de har enorma utgifter i bla boende,nya bilar mm. vi verkar ha mycker gemensamt MARISCH,synd vi bor en bit från varandra
#28 - 24 februari 2009 08:55
Hur mycket barnbidrag får man om man har 10 barn hur ska man räkna jag vet att vi fick mer när vårt tredje kom,nån som kan räkna ut det?
#29 - 24 februari 2009 10:32
Hur mycket barnbidrag får man om man har 10 barn hur ska man räkna jag vet att vi fick mer när vårt tredje kom,nån som kan räkna ut det?

Har ingen aning faktiskt. Jag har aldrig haft 10 barnbidrag samtidigt eftersom några har hunnit bli vuxna. Just nu har jag 6 barnbidrag. Från och med att man får tredje barnet får man oxå flerbarnstillägg men jag vet inte hur man räknar ut det.

Edit: Flerbarnstillägget gäller från andra barnet inte tredje som jag skrev.
#30 - 24 februari 2009 11:10
Flerbarnstillägg får man faktiskt redan fr.o.m. andra barnet.
Tyvärr visar FK's tabell bara vad som gäller tom 4:e barnet, men letar man lite på FK's webplats så finns nog svaret för den nyfikne.
http://www.forsakringskassan.se/pdf-broschyr/faktablad/barnbid_fler.pdf
#31 - 24 februari 2009 11:12
heeke skrev:
Flerbarnstillägg får man faktiskt redan fr.o.m. andra barnet.

Tyvärr visar FK's tabell bara vad som gäller tom 4:e barnet, men letar man lite på FK's webplats så finns nog svaret för den nyfikne.

http://www.forsakringskassan.se/pdf-broschyr/faktablad/barnbid_fler.pdf

Förlåt naturligtvis har du rätt. Från andra barnet är det man får flerbarnstillägg.
#32 - 24 februari 2009 11:16
Men som ensamstående pappa till 3st varannanvecka får man inte en krona.

Nja, är ju inte riktigt sant. I mitt fall så har vi löst det på annat sätt än att jag ska få hälften av pengarna, men det finns nog många pappor där ute som blir utan.
Barnbidraget går med automatik till mamman och man måste vara överrens för att det ska kunna delas. Och som alla vet så är skilsmässor och separationer de situationer i livet när man är som mest överrens ;), även om just jag kanske är ett lyckligt undandtag som bekräftar regeln. :D
#33 - 24 februari 2009 11:43
heeke skrev:
Men som ensamstående pappa till 3st varannanvecka får man inte en krona.

Nja, är ju inte riktigt sant. I mitt fall så har vi löst det på annat sätt än att jag ska få hälften av pengarna, men det finns nog många pappor där ute som blir utan.

Barnbidraget går med automatik till mamman och man måste vara överrens för att det ska kunna delas. Och som alla vet så är skilsmässor och separationer de situationer i livet när man är som mest överrens ;), även om just jag kanske är ett lyckligt undandtag som bekräftar regeln. :D

Men eller hur? Visst måste det vara så? Nu tillhör ju jag oxå den lyckligt lottade skara människor med en "lycklig" skilsmässa bakom mig. Om det nu finns några såna? Vi har i alla fall oxå löst den ekonomiska biten på egen hand och det funkar i dagsläget iaf. :)
#34 - 24 februari 2009 12:24
På Försäkringskassan så står det bara upp till det Fjärde barnet med flerbarnstillägget inräknat,så där går det inte att räkna ut ska minsann ringa och höra efter..=)
#35 - 24 februari 2009 12:36

OBS ETT STORT ? men om jag räknat rätt är bidraget för 10 barn 18114kr men vet ej om jag har räknat rätt men tror det är dubbelt bidrag för varje barn utöver 4 st MEN JAG ÄR INTE HELT SÄKER så lita inte blint på det å jag har inte själv haft barnbidrag för alla 7 samtidigt då nåra blev vuxna så ta summan med en nypa salt, nån annan vet kanske bättre eller ring försäkringskassan
#36 - 24 februari 2009 12:37
Då har jag ringt och kollat upp det,och det var nog inte det lättaste för handläggaren men damen kom fram till att man får skattefritt var månad om man har 10 barn 18114kr med flerbarnstillägg.Hon försökte förklara hur man ska räkna men jag erkänner fattade inte hälften vad hon sa..=)efter femte barnet sen blev det invecklat för mig.
#37 - 24 februari 2009 13:06
då hade jag ju räknat rätt ju, inte dåligt av lilla mig!
se inlägget ovan
#38 - 24 februari 2009 13:28
doppingen skrev:

se inlägget ovan
Faktiskt lite impad för handläggaren hade problem att räkna ut det men sen trodde hon att hon hade kommit fram till rätt summa.:D
#39 - 24 februari 2009 13:29
doppingen skrev:

se inlägget ovan

Storartat! ;):D
#40 - 24 februari 2009 13:37
Jag får riktiga psykbryt på mina 3 kattern och hunden ibland..
Det räcker! :)

Jag vill faktiskt leva livet och inte bli nån avelskossa som bara håvar in bidrag efter bidrag på ungar..
#41 - 24 februari 2009 13:45
Jenny054 skrev:

Jag vill faktiskt leva livet och inte bli nån avelskossa som bara håvar in bidrag efter bidrag på ungar..
Nu gör ju inte alla detta.

Men Familjen jag har nämt ett par gånger varför skaffa 10 Barn om man inte bägge jobbar varför frun inte kan jobba fattar man men gubben då varför skaffa barn det kan man undra??
#42 - 24 februari 2009 13:47
Jenny054 skrev:
Jag får riktiga psykbryt på mina 3 kattern och hunden ibland..

Det räcker! :)

Jag lever livet på MITT sätt. Och vem är det du kallar "avelskossa" egentligen? Och det är ju inte så att man "bara håvar" in bidrag och sen sitter där med pengar som ogräs direkt.
#43 - 24 februari 2009 13:50
Nu gör ju inte alla detta.

Men Familjen jag har nämt ett par gånger varför skaffa 10 Barn om man inte bägge jobbar varför frun inte kan jobba fattar man men gubben då varför skaffa barn det kan man undra??

Menar du att ingen av föräldrarna arbetar? Om det är så så kan jag ju förstå att du reagerar. För sin egen skull borde man ju då tänka efter lite innan man sätter en ny liten människa till världen. De måste ju som sagt försörjas oxå.
#44 - 24 februari 2009 13:50
Barnen kostar en del också barnbidraget är inget man kan leva på kvittar hur många ungar man har vissa kanske kan leva på det är ju bevisat men fan inte en familj som försöker leva ett drägligt liv med sina barn.
#45 - 24 februari 2009 13:52
Marisch skrev:
Menar du att ingen av föräldrarna arbetar? Om det är så så kan jag ju förstå att du reagerar. För sin egen skull borde man ju då tänka efter lite innan man sätter en ny liten människa till världen. De måste ju som sagt försörjas oxå.
Ingen jobbar dem sitter bara framför Tradera och säljer gamla saker,sen tror ungarna att dem jobbar som försäljare dem mindre i alla fall:D:D
#46 - 24 februari 2009 13:55
Ingen jobbar dem sitter bara framför Tradera och säljer gamla saker,sen tror ungarna att dem jobbar som försäljare dem mindre i alla fall:D:D

Mamma Mia! Ja det verkar ju inte vettigt. Inte för att det är så himla lätt att få tag på nåt jobb idag, men man måste ju försöka.
#47 - 24 februari 2009 13:57
Marisch skrev:
Jag lever livet på MITT sätt. Och vem är det du kallar "avelskossa" egentligen? Och det är ju inte så att man "bara håvar" in bidrag och sen sitter där med pengar som ogräs direkt.

När jag skrev avelskossa så tänkte jag faktiskt på den ensamstående mamman i USA som fick åttlingar + har 6 barn innan..
Visst gör var och en sitt val, men att skaffa barn efter barn i en värld där man inte har jobb, lever på bidrag och får matkuponger anser jag är helt sjukt!
Innan man ska ta hand om ett liv så ska man kunna ta hand om sig själv och lever man på bidrag så kan man inte ta hand om sig själv.
Då gör staten det!
#48 - 24 februari 2009 14:09
Jenny054 skrev:
När jag skrev avelskossa så tänkte jag faktiskt på den ensamstående mamman i USA som fick åttlingar + har 6 barn innan..

Visst gör var och en sitt val, men att skaffa barn efter barn i en värld där man inte har jobb, lever på bidrag och får matkuponger anser jag är helt sjukt!

Innan man ska ta hand om ett liv så ska man kunna ta hand om sig själv och lever man på bidrag så kan man inte ta hand om sig själv.

Då gör staten det!

Okej. Ja det är väl ändå ett väldigt extremt fall? Jag har svårt att sätta mig själv i relation till henne även fast jag själv har elva barn. Jag är inte ensamstående. Men ja vi har barnbidrag och det har alla som har barn, även om man bara har ett barn.

Men jag tycker även att man kan vara lite ödmjuk. Det är så fruktansvärt lätt att döma människor men svårare att acceptera varandras olikheter.
Bilagor:
#49 - 24 februari 2009 14:14
Marisch skrev:
Okej. Ja det är väl ändå ett väldigt extremt fall? Jag har svårt att sätta mig själv i relation till henne även fast jag själv har elva barn. Jag är inte ensamstående. Men ja vi har barnbidrag och det har alla som har barn, även om man bara har ett barn.

Men jag tycker även att man kan vara lite ödmjuk. Det är så fruktansvärt lätt att döma människor men svårare att acceptera varandras olikheter.

Barnbidrag är ju en annan femma, det får ALLA!
Likaså föräldrapeng och ersättning för vab.

Jag vet om några stycken som lever på sociala, har inga planer alls på att skaffa jobb. Men en unge eller två kan dom minsann skaffa...
Sen har dom mage och sitta och gnälla att man får så lite pengar från soc... [:(!]
#50 - 24 februari 2009 14:16
jag tar inte heller åt mig att vara avelskossa eller snyltare på staten,då vi klarar vårt uppehälle själva(förutom barnbidraget då) sen kan man ju undra om miljonärerna har barnbidrag för? heter att det ska vara lika för alla barn men så är det ju inte då vissa familjer sparar hela bidragen så ungarna är rika då de flyttar hemifrån å andra använder bidraget till det är till för å de ungarna har ju inte en förmögenhet då de lämnar boet,så lika åt alla är det ju inte riktigt? ja det blev en intressant tråd det här
#51 - 24 februari 2009 14:17
Vad jag har lite svårt att förstå är den Finska Snubben som snart ska gifta sig med hon som har 8 ungar och sen har han inga själv,undrar hur han tänker?? själv hade jag sprungit ifrån därifrån..=)sen att hon har ungarna med 3 stycken olika män gör ju inte saken bättre så nåt fel är det på hon eller dem 3 olika männen som det har varit fel på...=)
#52 - 24 februari 2009 14:19
Jenny054 skrev:

Jag vet om några stycken som lever på sociala, har inga planer alls på att skaffa jobb. Men en unge eller två kan dom minsann skaffa...

Sen har dom mage och sitta och gnälla att man får så lite pengar från soc... [:(!]

Där kan jag verkligen hålla med dig. Som man bäddar får man ligga heter det ju. Man måste iaf försöka jobba själv på sin situation.
#53 - 24 februari 2009 14:20
Jenny054 skrev:

om jag har hört rätt så måste man vara arbetssökande för att få socialbidrag å ta det jobb som erbjuds å det bidraget räknas mer som ett lån som ska betalas tillbaka vid arbete,men har kanske fel
#54 - 24 februari 2009 14:22
Vad jag har lite svårt att förstå är den Finska Snubben som snart ska gifta sig med hon som har 8 ungar och sen har han inga själv,undrar hur han tänker?? själv hade jag sprungit ifrån därifrån..=)sen att hon har ungarna med 3 stycken olika män gör ju inte saken bättre så nåt fel är det på hon eller dem 3 olika männen som det har varit fel på...=)

:d:d Ja man måste ju erkänna att han är modig som vågar iaf.
Bilagor:
#55 - 24 februari 2009 14:22
Själv kan jag erkänna dem pengarna vi får den 20 var månad är en fröjd att få,och vi sitter inte och tänker så mycker vi kan ge våra barn nu suck!!!eller nu kan vi lägga undan dem till våra barns framtid!!!nej tvärtom det ska storhandlas mat och Akvariefisk...=)till vi får våra löner 7 dagar senare.Så tänker nog dem flesta för det är för sjutton kö till alla affärer den 20 var månad.
#56 - 24 februari 2009 14:23

ja det kan ju inte vara lätt att få en hel familj med 8 ungar på köpet men det är ju hans val ,man får hoppas han fattar vad han ger sig in på,sen vill han kanske ha en "egen" åxo men hans föräldrar får ju helt plötsligt 8 "barnbarn"
#57 - 24 februari 2009 14:25
här skriver vi visst samtidigt nu,nu är vi på bettet riktigt,livat å glatt
#58 - 24 februari 2009 14:25
Sen får hon tre stycken underhåll också plus Barnbidragen undrar man räknar då..Ha Ha Ha
#59 - 24 februari 2009 14:26
doppingen skrev:
om jag har hört rätt så måste man vara arbetssökande för att få socialbidrag å ta det jobb som erbjuds å det bidraget räknas mer som ett lån som ska betalas tillbaka vid arbete,men har kanske fel

Mjae, om det ska betalas tillbaka vet jag inte. Men man måste iaf vara inskriven hos arbetsförmedlingen. Men jag vet oxå personer som fuskar med det där, som lever på socialbidrag år ut och år in. Det tycker jag kanske inte är riktigt rätt. Jag kan däremot tycka att det är okej att få hjälp ekonomiskt under en period för att komma på rätt köl igen om det krisat till sig.
Bilagor:
#60 - 24 februari 2009 14:30
Sen får hon tre stycken underhåll också plus Barnbidragen undrar man räknar då..Ha Ha Ha

Hon får 8 st underhåll om hon har alla 8 barnen boende hos sig. ;)
Bilagor:
#61 - 24 februari 2009 14:33

underhållet är 1173 kr per barn efter kollat på försäkringskassans sida,goglade lite snabbt, det blir 9384 kr plus barnbidraget (det för 10 barn minus 2 dubbla) så visst det kanske går runt för henne sen jobbar väl hennes blivande gubbe åxo
#62 - 24 februari 2009 14:33
Marisch skrev:
Hon får 8 st underhåll om hon har alla 8 barnen boende hos sig. ;)
Mycket pengar det där nu hade hon väl två äldre som var utflugna men ändå mycket pengar:d
#63 - 24 februari 2009 14:35
doppingen skrev:
underhållet är 1173 kr per barn efter kollat på försäkringskassans sida,goglade lite snabbt, det blir 9384 kr plus barnbidraget (det för 10 barn minus 2 dubbla) så visst det kanske går runt för henne sen jobbar väl hennes blivande gubbe åxo

Måste rätta dig lite, underhållsstödet är 1273 numera. ;) Alltså 10184 kr.
#64 - 24 februari 2009 14:37
Då är det för sjutten en VD-Lön hon får 10184ca plus då barnbidraget ca 14000 skattefritt hyran är ialla fall betald..=)
#65 - 24 februari 2009 14:38
ok men då har de inte uppdaterat den sidan jag kollade på,dåligt
#66 - 24 februari 2009 14:39
Då är det för sjutten en VD-Lön hon får 10184ca plus då barnbidraget ca 14000 skattefritt hyran är ialla fall betald..=)

då hade jag haft mycket över då vår "hyra" är knappt 2000kr
Bilagor:
#67 - 24 februari 2009 14:39
doppingen skrev:
ok men då har de inte uppdaterat den sidan jag kollade på,dåligt

Det stod så på www.fk.se i alla fall. :)
#68 - 24 februari 2009 14:41
doppingen skrev:
då hade jag haft mycket över då vår "hyra" är knappt 2000kr
Samma här vi har en låg hyra på vår stuga då jag har byggt det mesta på sparande pengar.
#69 - 24 februari 2009 14:43
ja vi bor på en gård där gubben renoverar å fixar allt själv å det sparar ju massor att inte anlita hantverkare
#70 - 24 februari 2009 15:36
Jag har inga barn själv (och bör kanske vara lite försiktig med vad jag skriver;)) och håller i stort med om att man inte ska skaffa barn om man inte kan försörja sej själv. Dock är det inte alltid så enkelt, en person som exempelvis är sjukskriven/sjukpensionär och därför lever på bidrag har ju givetvis samma rätt att skaffa barn som alla andra. Man vill väl inte ha ett samhälle som förbjuder de med sämre förutsättningar att skaffa barn? Barn är ju för många meningen med livet. Däremot är de ju bara korkade som sätter en hel hög med barn till världen om man pga lathet inte har lyft ett finger för att försöka få ordning på sin ekonomi...
#71 - 24 februari 2009 16:19
Tamarind skrev:
Jag har inga barn själv (och bör kanske vara lite försiktig med vad jag skriver;)) och håller i stort med om att man inte ska skaffa barn om man inte kan försörja sej själv. Dock är det inte alltid så enkelt, en person som exempelvis är sjukskriven/sjukpensionär och därför lever på bidrag har ju givetvis samma rätt att skaffa barn som alla andra. Man vill väl inte ha ett samhälle som förbjuder de med sämre förutsättningar att skaffa barn? Barn är ju för många meningen med livet. Däremot är de ju bara korkade som sätter en hel hög med barn till världen om man pga lathet inte har lyft ett finger för att försöka få ordning på sin ekonomi...

Appropå lathet så har jag funderat på hur man, om man är lat, i så fall orkar ta hand om "en hel hög" med barn? Binder man inte ris åt sitt eget arsle då?;) Jag menar det är ju inte bara att skaffa barn, de ska ju tas omhand oxå. Men det är väl när dessa "lata" människor skaffar barn som det blir som med den familjen Patrik Steen skrev om.:( Det blir synd om barnen.
#72 - 24 februari 2009 16:32
Marisch skrev:
Appropå lathet så har jag funderat på hur man, om man är lat, i så fall orkar ta hand om "en hel hög" med barn? Binder man inte ris åt sitt eget arsle då?;) Jag menar det är ju inte bara att skaffa barn, de ska ju tas omhand oxå. Men det är väl när dessa "lata" människor skaffar barn som det blir som med den familjen Patrik Steen skrev om.:( Det blir synd om barnen.

Haha, binda ris åt sitt eget arsle!!!:D Underbart uttryck!!!:D
Det är precis det jag menar, barn förtjänar det bästa och det är inte rätt mot barnen om de får föräldrar som inte ens kan ta hand om sej själva. Tror (hoppas) att det är ganska ovanligt ändå, de flesta som har barn oavsett antal gör ett fantastiskt jobb och förtjänar all respekt.
Guest
#73 - 24 februari 2009 16:37
Fattar inte hur folk kan njuta av att ha 10 skrikande/springande ungar runt sig? Skitar ner massor, spyr, gråter, tjatar. Näe, inte min grejj.
Allt kretsar ju runt ungarna 24/7 när får föräldrarna vara ensamma o göra saker de gillar?
#74 - 24 februari 2009 16:37
Tamarind skrev:
Haha, binda ris åt sitt eget arsle!!!:D Underbart uttryck!!!:D

Det är precis det jag menar, barn förtjänar det bästa och det är inte rätt mot barnen om de får föräldrar som inte ens kan ta hand om sej själva. Tror (hoppas) att det är ganska ovanligt ändå, de flesta som har barn oavsett antal gör ett fantastiskt jobb och förtjänar all respekt.

:d Det hoppar tyvärr "grodor" ur mun på mig ibland.:d

Håller med dig till fullo, barnen förtjänar endast det bästa.
#75 - 24 februari 2009 16:41
Narii skrev:
Fattar inte hur folk kan njuta av att ha 10 skrikande/springande ungar runt sig? Skitar ner massor, spyr, gråter, tjatar. Näe, inte min grejj.

Allt kretsar ju runt ungarna 24/7 när får föräldrarna vara ensamma o göra saker de gillar?
Tror inte man njuter av det alls och dock inte dem,men vad ska dem säga fan vad jag ångrade mig vill du köpa några ungar TYP så tänker dem nog men kan nog inte säga det offentligt precis:d:d
#76 - 24 februari 2009 16:51
Narii skrev:

man kan ju åxo ha "tur" som jag med mina 7 barn, de är mycket lugna å ordentliga,det säger lärare i skolan åxo,visst bråkar de ibland men inte så man blir dödstrött precis, då de är väldigt tätt leker de mycket bra å kan sitta tillsammans å bygga tex lego i timmarvis,de är ju ungefär på samma nivå. har en svägerska som klagar på sina 2 som bara bråkar fast det är 7 års skillnad,kanske just därför, men jag kan ta mina 4 mindre med till affär å storhandla utan problem(3 älsta flyttat hemifrån) men jag har kanske haft enorm tur för de är så lugna å fina å jag NJUTER verkligen av min "rikedom" men nu hade jag ju inte 10 utan 7 varav 4 kvar hemma
#77 - 24 februari 2009 17:35
Narii skrev:

Nu kan ju knappast alla 10 vara småbarn om man har så många (om man nu inte skulle råka få 8-lingar eller nåt då). ;)
Guest
#78 - 24 februari 2009 17:38
Dom på tv va ju 1-5 år typ
#79 - 24 februari 2009 17:46
Ja det är sant. Vete katten om jag heller skulle orka.
#80 - 24 februari 2009 21:09
doppingen skrev:

Visst måste man vara arbetssökande.
Men söker dom några jobb? Nope, varför? Ingen utbildning såklart.
Dom flesta gick inte ens ut gymnasiet.

Sen finns det den lilla skaran som är "sjukskrivna" oxå..
Men så fort ungen är ute hur huset så är det en röjarfest som gäller..

Får du jobb så skall det redovisas till soc och du får därmed inga pengar av dom. Men soc kräver inga pengar tillbaka så att säga.
#81 - 24 februari 2009 21:22
Jenny054 skrev:
Visst måste man vara arbetssökande.

Men söker dom några jobb? Nope, varför? Ingen utbildning såklart.

Dom flesta gick inte ens ut gymnasiet.

Sen finns det den lilla skaran som är "sjukskrivna" oxå..

Men så fort ungen är ute hur huset så är det en röjarfest som gäller..

Får du jobb så skall det redovisas till soc och du får därmed inga pengar av dom. Men soc kräver inga pengar tillbaka så att säga.

hoppas inte mitt inlägg uppfattas att det gäller mig för jag har inget socialbidrag, undrade bara över vad jag hört,var kanske inte tydlig nog
#82 - 24 februari 2009 22:49
Som någon antydde tidigare, inkomstbasera barnbidraget som alla andra bidrag. Det finns ingen mening med att staten ska ge pengar åt familjer som ändå har mer pengar än det klarar av att göra av med.

Även om jag idag inte får några pengar den 20:e så skulle ett inkomstbaserat barnbidrag säkert betyda att jag inte ens hade rätt/möjlighet att få något, men då behöver jag det ju inte heller.
Det är en väldans skillnad på vad man har för budget idag och vad man skulle kunna klara sig på om man var tvungen.
Jag tycker allmänt att det ges för mycket bidrag och att det är för lätt att lura systemet. Visst många kommer i kläm, speciellt i dessa världsekonomiskt dystra tider, men det kommer man aldrig ifrån. Även annars är det alltid vissa grupper som hamnar utanför systemet, men tyvärr så kan inte ett system vara "vattentätt".

Om jag inte har fel så är just socialbidraget (från början) tänkt att vara ett bidrag som ska betalas ut i 3 månader som längst. Idag tar det nästan längre än så att ens handlägga ärendet och komma fram till ett beslut.

Över lag så tycker jag att det svenska välfärdssystemet är bra, men det finns för lite/få möjligheter att faktiskt själv klara ut situationen. Väl inne i systemet är det lätt att ofriviligt bli fast.
De som blir fast ses, av systemet, som "hopplösa fall" och allt rullar bara på, medan de som med en snabb och kartvarig insats faktiskt tom skulle kunna återbetala till systemet inte får denna snabbhjälp och snart sitter där som ett "hopplöst fall" dom med.
#83 - 25 februari 2009 17:27
doppingen skrev:
hoppas inte mitt inlägg uppfattas att det gäller mig för jag har inget socialbidrag, undrade bara över vad jag hört,var kanske inte tydlig nog

Jag uppfattade det som att du iaf INTE har bidrag. :)

Annons