Familjefilm från 7år och uppåt..

#1 - 4 februari 2014 15:59
Ni som vet vem jag är vet att jag sitter på ett 150x150x80 i vardagsrummet med en dammpump på 13 000 som får mina rockor och andra märkliga taskmörtar att leva och frodas.. Det är inte vad som ska avhandlas här..

i och med att jag fått ordning på det karet (läs inväntar vattenskada) har jag nu börjat blicka mot andra projekt..

Jag har tittat alldeles för mycket på herr nilssons diverse burkar här och har således bestämt mig för att slänga upp en burk på 200L med lilla amazonasbakgrunden och sump.. Överrinningen kommer att ligga bakom bakgrunden och själva scapet kommer att vara i fokus.. Tanken var att slänga i ett stim neoner och några sjyssta räkor om jag får allt att fungera som det ska..

Växter; ja.. Hade jag vetat eller brytt mig om vad de heter på latin hade jag skrivit upp dem här men grundtanken var att de skulle vara gröna och ha blad..

Filtreringen blir en sump i den storlek jag lyckas få tag i (förmodligen mellan 50 och 100l) med en jävligt långsam returpump och en aquaclear70 som driver runt K1 och en filtersocka som mekanisk filtrering..

inte för att jag förstår varför någon skulle kommentera här men det verkar ju vara grej of the day här..
#2 - 4 februari 2014 16:45
Om du skall ha neontetror, varför inte köra svartvatten? Ett riktigt dunkelt kar med en massa rötter, pinnar och bös!?! Hade ju passat klockrent med den tilltänkta amazonasbakgrunden, och ett jättestim neontetror ser ju riktigt fränt ut i svartvatten! :)
#3 - 4 februari 2014 17:06
Du ska också ha cred för att jag ställer upp burken.. Nå är några som gör det kul att vara här och inspireras..
#4 - 4 februari 2014 17:13
Ett fett med neontetror??????
Det här måste följas! ;)
#5 - 4 februari 2014 19:14
Ja, det tog mig 8 år att ställa upp mitt första vanliga akvarium..
#6 - 4 februari 2014 19:18
Ja, det tog mig 8 år att ställa upp mitt första vanliga akvarium..

Hahahahaha!
Du går ju på rätt håll Jonte.... Eller inte! Ska iallafall bli spännande att se vad detta utmynnar i!
#7 - 4 februari 2014 20:43
Varför sump? :)
#8 - 4 februari 2014 21:27
Varför sump? :)

För att det är Jonte! ;)
#9 - 4 februari 2014 21:30
För att det är Jonte! ;)

Jag ska ju få in honom i Co2-träsket, då är det onödigt..
#10 - 4 februari 2014 21:41
Jag ska ju få in honom i Co2-träsket, då är det onödigt..

Sant! Undrar om han tycker detsamma? ;)
#11 - 4 februari 2014 21:42
Sant! Undrar om han tycker detsamma? ;)

Vill och vill, ska han köra gas så är det ju ingen idé att vädra ur det :)
#12 - 4 februari 2014 21:55
Nepp... Men blir inte förvånad om det är något han ska testa ändå! :)
#13 - 4 februari 2014 21:56
Familjefilm från 7år och uppåt..

Fast, det är klart att det kan funka. Det borde gå att lösa genom att köra ordentligt med gas..
#14 - 4 februari 2014 21:57
Jaaa blir inte förvånad om han gör det för att han kan.
#15 - 5 februari 2014 05:32
Jag har hört från säkra källor att han kommer att göra det för att han kan.. :D hur jag löser det rent fysiskt blir en fråga för våra gemensamma grå men lösas ska det..
#16 - 5 februari 2014 06:31
Det va som jag trodde då.
Ska bli väldigt intressant att följa detta Jonte.
#17 - 5 februari 2014 07:08
Du kan läsa mig som en öppen bok, trots att vi är så långt ifrån varandra finner jag tröst och trygghet i att det någonstans i landet finns någon som förstår mina kval och galenskaper.. Tillsammans är vi vackra rymdblommor och akvarievattnet är vår gödning.. Sa han och gick ödmjuk charlie sheen on your ass..
#18 - 5 februari 2014 07:39
Ey boys...get a room! : )
#19 - 5 februari 2014 07:51
Det här ska bli roligt att följa. Och varför neontetra, kör nåt ännu mindre istället. Nån pytteliten rasbora kanske? :)
#20 - 5 februari 2014 08:23
Med en sump finns ju förutsättningar att, sist i flödet förstås, bygga en redig co2-reaktor.. Det ser jag fram emot att få skåda!
#21 - 5 februari 2014 08:49
Du kan läsa mig som en öppen bok, trots att vi är så långt ifrån varandra finner jag tröst och trygghet i att det någonstans i landet finns någon som förstår mina kval och galenskaper.. Tillsammans är vi vackra rymdblommor och akvarievattnet är vår gödning.. Sa han och gick ödmjuk charlie sheen on your ass..

Hahaha!
#22 - 5 februari 2014 21:17
Jag har en CO2 reaktor som ligger å skräpar eftersom den är för liten för min burk. Hojta till när Mathias har lyckats med övertalningskampanjen... :D
#23 - 5 februari 2014 23:31
KristianE skrev:
Jag har en CO2 reaktor som ligger å skräpar eftersom den är för liten för min burk. Hojta till när Mathias har lyckats med övertalningskampanjen... :D

Den delen är redan klar. :)

Då är ett steg klart, vad är det för reaktor? Jag tänkte spontant Aqua media reaktor 1000, men du kanske har något fränare?

När det gäller övriga prylar så har jag stenkoll på vart det är billibilligt så det leker vi med via PM tycker jag :)

Killen kan bygga, det kan inte jag. Då blir det ännu roligare att peka lite extra..

HEJA JONTE!
#24 - 6 februari 2014 00:21
Det är en Dupla 400 så inget så lyxigt som Aqua Medic. Körde den i min 250burk när jag hade mitt co2system i den.

Jag stämmer in i kören.
HEJA JONTE!
#25 - 6 februari 2014 05:24
Jahaja.. Här vänder man ryggen till i 10 minuter och helt plötsligt har man en co2-reaktor också.. Vi fipplar på pm när det dragit ihop sig lite till då :)
#26 - 15 februari 2014 04:38
Nu har jag äntligen tagit mod till mig och startat upp ett växtkar i köket, som jag hoppas skall utveckla sig till en "liten grön lampa".
Hur går det med ditt nano? Det var ju över en vecka sedan du skrev i tråden! Är du inte färdig snart? ;)
#27 - 15 februari 2014 10:15
Trevligt. Om du ska köra räkor kanske Oryzias Woworae kan kavar ett alternativ till räkerna? Har en lite lekgrupp av dem och det är en fin liten firre som passar bra i mörkare kar samt att de inte kräver cirkulation på ytvattnet. I ett 200 kommer det garanterat dyka upp massor av yngel med som du kan använda till annat.
#28 - 15 februari 2014 10:44
Det går sakta nu.. en av våra arbetsledare på jobbet blev sjukskriven så helt plötsligt stod jag där med 4 badrum utöver det jag hade att göra från början så orken har inte riktigt infunnit sig..
#29 - 15 februari 2014 10:49
Det går sakta nu.. en av våra arbetsledare på jobbet blev sjukskriven så helt plötsligt stod jag där med 4 badrum utöver det jag hade att göra från början så orken har inte riktigt infunnit sig..

Vekling!
Nu vill vi se lite framsteg ;)
#30 - 15 februari 2014 11:35
Haha.. det kommer..
#31 - 15 februari 2014 14:05
Vänta lite här nu..
Har jag läst fel nånstans??
Ska ettfett bygga nanokar?? (jämförelse mot det han redan har)
Han måste helt klart jobbat för mycket samt halkat och slagit i huvet...
Någon måste nog förklara storlekar för honom igen tror ja.. :D
#32 - 9 mars 2014 21:03
Hur länge skall din arbetsledare vara sjukskriven egentligen, begriper han inte att du har viktigare saker för dig än att göra hans jobb?
#33 - 9 mars 2014 21:11
Ja de 4 badrummen måste han vara klar med!!! Eller? ;)
#34 - 10 mars 2014 18:53
Jag har MASSOR med växter du kan få...
Jag måste ju få plats med det jag ska ha kvar i mitt 250 kar nu inom några månader... [:o]
#35 - 10 mars 2014 19:32
Haha.. Premature trådstart kan man kalla detta.. Jag har faktiskt tappat livsgnistan helt.. Jag orkar knappt byta vatten på stora karet vilket tack och lov knappt behövs nu.. Hela det här jävla landet kan fara åt helvete med sina 3 dagars sommar åtföljda av 14 månaders totalt jävla mörker.. Jag skiter i det här löneslaveriet och flyttar från civilationen, avsäger mig mitt medborgarskap, iklär mig ett enda löv och börjar röka orealistiskt mycket gräs och äter kokosnötter.. Skiter det sig söker jag asyl i sverige och lever på mina egna skattepengar.. Jag har nog med att påminna ens marginellt om en pojkvän när tjejen kommer hem vid 21:30.. Jag får hyra in en kalsongmodell som heter Juan som rider in på en vit springare iklädd endast linnebyxor (han eller hästen, välj visualisering själva) åt mig..

Eller så väntar jag tillls arbetssituationen planar ut, inväntar semestern och kanske får ladda batterierna lite.. Jag har varit och petat mer med andras burkar på senaste tiden än jag petat i min egen.. Eftersom rovfisk har blivit ena snikna jävlar som inte släpper in ickemedlemmar (när jag får tag i idioterna som driver stället ska jag spöa dem) och zoopet vill åt pengarna jag spenderat på Juan för att lägga upp bilder kan jag inte ens lägga upp bilder på projektet där det står i ett avlägset hörn i vardagsrummet..
#36 - 10 mars 2014 20:02
Haha.. Premature trådstart kan man kalla detta.. Jag har faktiskt tappat livsgnistan helt.. Jag orkar knappt byta vatten på stora karet vilket tack och lov knappt behövs nu.. Hela det här jävla landet kan fara åt helvete med sina 3 dagars sommar åtföljda av 14 månaders totalt jävla mörker.. Jag skiter i det här löneslaveriet och flyttar från civilationen, avsäger mig mitt medborgarskap, iklär mig ett enda löv och börjar röka orealistiskt mycket gräs och äter kokosnötter.. Skiter det sig söker jag asyl i sverige och lever på mina egna skattepengar.. Jag har nog med att påminna ens marginellt om en pojkvän när tjejen kommer hem vid 21:30.. Jag får hyra in en kalsongmodell som heter Juan som rider in på en vit springare iklädd endast linnebyxor (han eller hästen, välj visualisering själva) åt mig..

Eller så väntar jag tillls arbetssituationen planar ut, inväntar semestern och kanske får ladda batterierna lite.. Jag har varit och petat mer med andras burkar på senaste tiden än jag petat i min egen.. Eftersom rovfisk har blivit ena snikna jävlar som inte släpper in ickemedlemmar (när jag får tag i idioterna som driver stället ska jag spöa dem) och zoopet vill åt pengarna jag spenderat på Juan för att lägga upp bilder kan jag inte ens lägga upp bilder på projektet där det står i ett avlägset hörn i vardagsrummet..

Jag gör min slutpraktik nu, 5 veckor kvar på gymnasiet. Känner exakt samma sak som du.

5 år på universitetet, det enda jag vill göra tack vare det är att gräva ner mig i skogen, långt bort.

Semester..
#37 - 10 mars 2014 20:15
Om du gräver min grop gräver jag din!
#38 - 10 mars 2014 20:15
Fan vad gnälligt det var här då, men OK...

Vad är det för månad nu, mars eller? Och redan har jag jobbat övertid så till den milda grad att avdelningsstyrelsen (där jag själv sitter) av princip tänker låta bli att bevilja dispens åt mig. Det gör den visserligen rätt i, för jag får inte ens gjort det jag skall hemma, men årskvoten är förbrukad nästa månad, och ändå behöver jag mer pengar, fan...

Och just det ja, det kan väl knappast ha undgått någon här att jag förra söndagen väcktes av att SA-karet hade börjat spruta vatten omkring sig. Så nu står det ett 80L som tillfällig förvaring medan jag väntar på det nya, vad gör sketfisken då, redan dag tre i karet? Jo naturligtvis blir en av hanarna på lekhumör och håller skräckvälde i ett kar med pytteliten bottenyta, så att mina två största och finaste hanar blir undanträngda i varsitt hörn!

Det börjar i alla fall bli lite ljusare på morgnarna, det ni! ;)
#39 - 10 mars 2014 20:31

Förstår dig till 100 % Jonte!
Men vet du? Nu kan det bara bli bättre! ;)
#40 - 10 mars 2014 21:02
Mr Woods skrev:
Fan vad gnälligt det var här då, men OK... Vad är det för månad nu, mars eller? Och redan har jag jobbat övertid så till den milda grad att avdelningsstyrelsen (där jag själv sitter) av princip tänker låta bli att bevilja dispens åt mig. Det gör den visserligen rätt i, för jag får inte ens gjort det jag skall hemma, men årskvoten är förbrukad nästa månad, och ändå behöver jag mer pengar, fan... Och just det ja, det kan väl knappast ha undgått någon här att jag förra söndagen väcktes av att SA-karet hade börjat spruta vatten omkring sig. Så nu står det ett 80L som tillfällig förvaring medan jag väntar på det nya, vad gör sketfisken då, redan dag tre i karet? Jo naturligtvis blir en av hanarna på lekhumör och håller skräckvälde i ett kar med pytteliten bottenyta, så att mina två största och finaste hanar blir undanträngda i varsitt hörn! Det börjar i alla fall bli lite ljusare på morgnarna, det ni! ;)

aj, missade din läcka helt broder skog.. Beklagar..

pissigt det där.. Jag hade gärna gjort 20 timmar till i veckan under andra förutsättningar.. Det är inte antalet timmar som dödar en utan andra faktorer.. Tråkigt med pengarna, de är alltid problemet.. Du jobbar inte med något som tillåter sidojobb?
#41 - 10 mars 2014 21:26
Nä, jag hinner inte nu, men det är inte direkt så att jag gråter när lönekuvertet dimper ned, för övertiden är inte precis gratis... Förra inlägget lät ju lite fel, jag klarar mig gott och väl, det är bara det att jag föresatt mig att spara ihop en myckenhet pengar till i sommar, och skall man se det från den ljusa sidan så får jag ju inte jobba över mer sedan när det förhoppningsvis är fint väder ett par dagar, om facket fortfarande är grinigt då vill säga! :D
Kände väl bara att jag inte hade lust att lägga några lusingar på ett nytt kar just nu helt enkelt...

Förresten överväger jag att bygga ett litet droppfilter till den nya 310-litersburken när den kommer! [:-38]
Visst är jag i behov av preventivmedel, men jag hade inte tänkt mig ett lika stort som ditt...
Borde väl gå att få det åtminstone lite snyggt tänker jag!
#42 - 10 mars 2014 21:48
Konstigt, kan inte se svaret jag postade, här kommer en snarlik version:

Nä, jag hinner inte nu, men det är inte direkt så att jag gråter när lönekuvertet dimper ned, för övertiden är inte precis gratis... Förra inlägget lät ju lite fel kanske, jag klarar mig gott och väl, det är bara det att jag föresatt mig att spara ihop en myckenhet pengar till i sommar då det skall hända en del grejer, och skall man se det från den ljusa sidan så får jag ju inte jobba över mer sedan när det förhoppningsvis är fint väder ett par dagar, om facket fortfarande är grinigt då vill säga! [:D]
Kände väl bara att jag inte hade lust att lägga några lusingar på ett nytt kar just nu helt enkelt...

Förresten tänkte jag kanske bygga ett litet droppfilter till den nya 310L-burken när den kommer!
Visserligen är jag ju i behov av preventivmedel men jag hade inte tänkt mig ett lika stort som ditt, så jag funderar mest på hur man skulle kunna få det åtminstone något lite snyggt också...
#43 - 19 september 2014 06:41
Jaha, hur går det för dig här?
Själv har jag kommit över ett 200L helglas som jag tänkte ha gräsmatta i, och nu har jag ju haft tid på mig att öva också!
Säg nu inte att jag kommer igång före dig! Jag vill ha fler växtakvarister på Zoopet!
#44 - 19 september 2014 09:31
Strunta i Neonerna och skaffa Pygmégurami ,Trichopsis pumila. Dom visar nästan samma intelligens och beteende som Poffar trots sin ringa storlek. Då blir inte steget från monsterna lika stort.

Annons