''Falska'' levandefödare

#1 - 23 december 2006 07:08
Är det nån som har några såna?här kommer lite fakta om nåra av dem!
[FONT=Arial Black]Xenotoca eiseni (Goodeidae)[/FONT]
Den bakre delen av hanens kropp är vanligtvis orange. De framtsår
ibland som lätt aggressiva . Dräktigheten varar upp till två månader. Ungdfiskar (40-60 st) växer fort snabbt storlek 7 cm
[FONT=Arial Black]Dermogenys pusillus (Hemirhampidae)
[FONT=Verdana]Flera liknande arter säljs under detta namn. De lever samtliga precis under vattenytan , där den fångar sin föda. Färre yngel per födsel än Poeciliidae-fiskarna.Ungfiskarna får den karakteristiska ''näbben''
först efter några veckor storlek 7 cm
[FONT=Arial Black]Ameca splendens (goodeidae)
[FONT=Verdana]Hanen är färggrannare än honan och dess analfena är mindre
kraftigt förändrad hos en fisk av Poeciliidae-familjen.
Fortplantningen kräver ett hårt vatten med tillskott av salt.
och ger mellan 30-40 yngel storlek mellan 8-10 cm

Källa :Den stora akvarieguiden fiskar,växter & tillbehör (bok)

Hälsn.. Marcus
[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
#2 - 23 december 2006 11:13
har haft alla tre... men halvnäbbarna hoppade ur karet...
Goodeiderna är riktigt roliga och robusta fiskar... deras yngel är dessutom upp till 2 cm när de föds... man bara märker ett nytt stim småfiskar...
tropen har X. eiseni och halvnäbbarna har jag sett på gubbero...
#3 - 23 december 2006 11:28
åh va roligt^^ har du några bilder som du kan vissa? ja tycker dom är fina
den med ''näbb'' ser ut som en liten ''näbb''gädda nästan tycker ja då^^
#4 - 23 december 2006 17:36
nepp... det var på tiden innan kameramobiler och digitalkameror...
ja, den kallas ju halvnäbb för en anledning... men de är rätt jobbiga på maten ofta, samt känsliga... man måste ha grymt bra vattenvärden, gärna bräckt...
#5 - 23 december 2006 21:35
Marcus.N skrev:
Är det nån som har några såna?här kommer lite fakta om nåra av dem!

[FONT=Arial Black]Xenotoca eiseni (Goodeidae)[/FONT]

Den bakre delen av hanens kropp är vanligtvis orange. De framtsår

ibland som lätt aggressiva . Dräktigheten varar upp till två månader. Ungdfiskar (40-60 st) växer fort snabbt storlek 7 cm

[FONT=Arial Black]Dermogenys pusillus (Hemirhampidae)

[FONT=Verdana]Flera liknande arter säljs under detta namn. De lever samtliga precis under vattenytan , där den fångar sin föda. Färre yngel per födsel än Poeciliidae-fiskarna.Ungfiskarna får den karakteristiska ''näbben''

först efter några veckor storlek 7 cm

[FONT=Arial Black]Ameca splendens (goodeidae)

[FONT=Verdana]Hanen är färggrannare än honan och dess analfena är mindre

kraftigt förändrad hos en fisk av Poeciliidae-familjen.

Fortplantningen kräver ett hårt vatten med tillskott av salt.

och ger mellan 30-40 yngel storlek mellan 8-10 cm

Källa :Den stora akvarieguiden fiskar,växter & tillbehör (bok)

Hälsn.. Marcus

[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]

Jag har Xenotoca eiseni, bilder finsn på min Zoon - det är min favoritfisk :D

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=585657

/Matsvin.
#6 - 24 december 2006 09:59
vandla : okej okej...!

matsvin: dom är fina ja! hur ser man att det är hona elr hane?
#7 - 25 december 2006 05:28
Roligt att se att du intresserar dig för andra lite ovanligare ungfödare också Marcus, att du är intresserat o kan mkt om guppy nu det vet jag. Men nu räknar du upp en del arter som inte så många provat på att ha, men spännande fiskar. Jag passar på o svarar på frågan som du gav till Eva ( matsvin ) ang. Xenotoca eiseni så får hannarna redan som unga ganska mycket blå färg, dels vid stjärtroten, men också upp mot ryggen och en riktigt orange stjärtfena. Så det är inte svårt att se skillnad på könen.

Kan se att du läser akvarieböcker för lära dig mer, sånt är roligt. Jag har inte några av dessa fiskar nu... men haft dem har jag. Trevliga fiskar och iallafall Xenotoca eiseni och Ameca splendens är inte så krångliga att ha, det har jag testat förr... men jag har varit hemma hos Matsvin o tittat på hennes fina fiskar. Xenotoca eiseni och Ameca splendens är inte så krångliga att få tag på, brukar iallafall att gå att hitta dem i butik i Sthlm.

Hälsn Robban
#8 - 25 december 2006 07:44
maxrobban : okej,okej! dom är verkligen intressanta fiskar tycker ja! min bok handlar om sötvattensfiskar,saltvattensfiskar,växter,tillbehör,sjukdomar & och olika projekt dom vissar hur man kan bygga sitt egna akvarium steg för steg om man vill det^^ mycket fin bok har lärt mig massor av nytt av den..! olika tetra sorter och malar som är ovanliga och se i handeln och så..! ja ska till en djurafärr på imon och då kan ja se om dom har några sånna.. men ja tycker faktist Xenotoca eiseni ser ut som en tetra...! eller är det bara ja som tycker det?
#9 - 26 december 2006 20:06
Hej Marcus!

Ameca splendens har jag massor av, de är otroligt fina och lättskötta och ynglar av sig duktigt :) Vet dock inte ifall de finns att få tag på i butik i Göteborg då jag köpt mina av privatperson, men om du vill kan jag höra med de två personer jag vet har dem förutom jag.

Har själv bara en vuxen hane nämligen och bara honor är ju inte så kul att få :)
#10 - 27 december 2006 08:52
fiffi. Okej! dom verkar vara trevliga fiskar^^!..! Äter dom sina yngel? för dom falska levandfödarna blir ju ganska stora.! Ja har sett en bild i min bok på den sorten men ja vet inte om det är en hona elr hane? hur ser man den skilnaden?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 27 december 2006 09:08
Dermogenysen finns med bland Zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=664

Amecan finns det flera foton på i Zoopets stora fotoarkiv (dock enbart för goldmedlemmar) - dock hittar man ju gott om foton på alla arter om man googlar lite
#12 - 27 december 2006 09:28
Kjell : ja sökte bilder på google som du sa och där fanns det bilder på honor och hanar^^
http://home.clara.net/brachydibble/ala_Ameca_splendens_-_male.jpg <- där är hanen

http://www.goodeiden.de/assets/images/autogen/a_Ameca_splendens_24_MR_Tverstedt02.jpg
Ja sökte på female denna gång
#13 - 27 december 2006 10:31
Även ynglen är rätt stora när de föds och eftersom jag har rätt mycket växter de kan gömma sig i så är det mycket få yngel som blir mat. De föder ju inte, som guppy eller molly, stora kullar utan ganska små; där de yngel som föds fått mycket energi och kunnat växa sig större. :)

Däremot skulle jag kunna tänka mig att amecan kalasar på svartbukslimians yngel [har dem tillsammans] då dessa är rätt små och amecan rätt stor.. ;)
#14 - 27 december 2006 12:13
fifi : okej. som ja har sagt innan tycker ja amecan ser ut som nån tetra=) ja trodde den var väldigt agresiv mot sina yngel... men ja hade visst fel^^
så dom växer snabbare om blir mognare mycket snabbare än guppys?
#15 - 27 december 2006 12:21
Jag tror dom kanske växer långsammare än guppy men ynglen är större när de föds i alla fall. Och jag har i alla fall inte märkt av någon yngelaggressivitet överhvudtaget.

En vän till mig kallar dem för urtidsfiskar :)
#16 - 27 december 2006 13:02
hehe okej!^^) först trodde inte ja nån hade lyckats få dem att yngla av sig!.. trodde det var en ovanlig fisk..och som inte ynglade av sig så mycket..! ja känner att ja dömer doma fiskarna över utsendet lite förts trodde ja det var en tetra sen att den var farlig och nu att den inte är lätt att ha^^..!
#17 - 27 december 2006 17:56
Hihi, jaaa man ska inte döma fisken efter fjällen! :D De är ena små rackare till att luras ;)
#18 - 27 december 2006 19:38
hehe^^) dom är fina men dom ser ut som små mördarfiskar^^...!hehe vilka fördomar><
#19 - 29 december 2006 04:07
Gillar ditt intresse för levande födare Marcus ! Då jag letar efter just bilder så brukar jag använda mig av altavista, skriva in fisknamnet jag vill leta efter o söka på bild, man kan söka även på film där
http://se.altavista.com/
Så brukar man hitta en massa.. har man det latinska namnet som du kan se i din bok så kan man skriva det så får man napp på bilder från hela världen.

Testa t.ex att söka på Ameca splendens så får du massor med sidor med bilder... så kan man klicka sig in o hamna på privata hemsidor, utländska akvariesiter o massa spännande ställen. Men den vägen går jag då jag söker efter bilder..

Varken Ameca splendens eller Xenotoca eiseni är de värsta fiskarna på äta yngel, det berättar fifi också om. Jag vet att Matsvin aldrig tar bort sina yngel hos hennes Xenotoca eiseni heller o där blir hela tiden fler fiskar. Så gör man då man odlar med naturmetoden vilket alltid är det roligaste..

Hälsn Robban
#20 - 29 december 2006 17:44
Håller med dig Robban, det är alltid roligast att se ynglen med sina föräldrar av någon anledning. :)
#21 - 29 december 2006 19:18
på tal om "falska" levandefödare, så letar jag efter Belonesox belizanus här i götet.. nån som sett dem nånstans?
#22 - 30 december 2006 00:43
MaxRobban skrev:
Gillar ditt intresse för levande födare Marcus ! Då jag letar efter just bilder så brukar jag använda mig av altavista, skriva in fisknamnet jag vill leta efter o söka på bild, man kan söka även på film där

http://se.altavista.com/

Så brukar man hitta en massa.. har man det latinska namnet som du kan se i din bok så kan man skriva det så får man napp på bilder från hela världen.

Testa t.ex att söka på Ameca splendens så får du massor med sidor med bilder... så kan man klicka sig in o hamna på privata hemsidor, utländska akvariesiter o massa spännande ställen. Men den vägen går jag då jag söker efter bilder..

Varken Ameca splendens eller Xenotoca eiseni är de värsta fiskarna på äta yngel, det berättar fifi också om. Jag vet att Matsvin aldrig tar bort sina yngel hos hennes Xenotoca eiseni heller o där blir hela tiden fler fiskar. Så gör man då man odlar med naturmetoden vilket alltid är det roligaste..

Hälsn Robban

Mina gulliga Xenotoca eiseni bor ihop med små söta Endler, och de äter inte ens nyfödda Endlersyngel... Massor med yngel i det akvariet!!

/Matsvin.
#23 - 31 december 2006 04:43
Det är väldigt individuellt hur snälla X. eiseni är. Jag köpte ett litet gäng som inom fem minuter efter att jag släppt ned dem i akvariet hade manglat stjärtfenorna hos nästan alla fiskar i akvariet. De fortsatte hugga stjärtfenor _medan jag jagade dem med håven_. Helt vansinniga fenbitare helt enkelt.

Då skall man veta att det var fisk som platy, moskitotetra, och zebrafisk de bet stjärtfenorna av.

Däremot gick de bra i eget akvarium; de biter inte varandra, och förökar sig snällt. De verkar inte äta sina egna yngel. Men mina går alltså inte att hålla med några andra fiskar alls.
#24 - 31 december 2006 17:34
Detta som Azur berättar om har jag också hört flera gånger. Undrar om det är individuellt från fisk till fisk eller om det är annat som påverkar det hela ? Antal fiskar i gruppen eller annat... men finns fler som råkat ut för detta.
#25 - 1 januari 2007 14:36
oj vad många som har skrivit idenna tråd nu^^ ja har vart borta och har inte haft tillgång tilll nån data!
Maxrobban: levandfödare är ju roliga fiskar faktist mina favoriter^^ och av alla levanfödare är guppy mina favoriter^^...!
#26 - 2 januari 2007 01:49
Du får alltid bra fart i alla dina trådar marcus... du tar upp trevliga ämnen som vi är många som tycker om att prata om och dela med oss av erfarenheter o funderingar. Det finns som sagt så mkt roliga levenadefödare och så många vackra.. även de med intressanta beteenden. Jag har sagt det innan... jag tycker visst du kan ha ngn levandefödare med dina grodor.. bara du väljer ngn mindre snäll art... du har ju varit inne lite på Platy och jag tror det kommer att fungera utmärkt både för fiskar o grodor. En del du tagit upp här är lite tuffare fiskar så de kanske inte ska vara med dina snälla grodor..
#27 - 2 januari 2007 10:51
maxrobban: japp , det är allt många som skriver i mina trådar=).
Om jag ska skaffa nån fisk till mitt grod-akvarium så måste den vara snäll och tåliga för om fiskarna går på grodornas mat så får den stryk^^
#28 - 3 januari 2007 03:37
Man får mata fiskarna på ytan o spruta ner annan mat till grodorna, så gör jag ofta med fiskarna hos mig. Finns alltid en del som inte vågar lika mkt som andra.. så det löser du nog.. Platy är ganska glada i mat, men tror det ska funka fint..
#29 - 3 januari 2007 13:23
Japp ja får tänka på det:)
maxrobban har du nån ''falsk'' levandfödare? ja såg att du hade fina albino guppy i en tråd:)
#30 - 8 januari 2007 04:06
Du kan kika på min fisklista Marcus
http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=39487
Där finns en del lite ovanligare ungfödare... även om det fattas lite på den.
Mina albinoguppy är lite häftiga.. men är ju en odlingsvariant jag har av dybbelsvärdsguppy.. men de är fina..
#31 - 8 januari 2007 15:08
Okej vart får du tag på alla ''udda'' gyppys?
#32 - 9 januari 2007 04:46
Marcus jag är med i Svenska guppysällskapet och där får man kontakt med andra som är specialintresserade och så byter vi fiskar med varandra. Man kan också ha tur på auktioner ibland att hitta, men i butik ser man oftast bara Triangelstjärtsguppy och Endlers. Men du hade ju sett Dubbelsvärdsguppy i butik.. det är inte så vanligt vilket är synd.. för de är ju riktigt fina de med..
Men oftast är det nog vi som pysslar lite med guppy som delar med oss till andra.

Lite udda ungfödare ser jag oftare på auktion än i butik.. det finns specialföreningar även för sånt.. men då håller man oftast på med vildformer av ungfödare. Det är inte så mkt rusning efter sånt i butik då de inte är så färgglada alla gånger.

Den specialförening som håller på med de fiskarna du började med i denna tråd hittar man här :
http://www.poecilia.org/start/
Det är en skandinavisk förening, men känns som det är mer aktivitet i den från Norge och Danmark.. men är man special intresserad så är det ett bra tips att gå med för få tillgång till deras forum och deras kontaktnät.
#33 - 9 januari 2007 06:20
Okej! ja domvhade fina dubbelsvärdsguppy där som var ljus blå så fina men dom är slut sålda och nu får dem nog bara in dom vanliga guppyssorterna!
Okej.. tycker det är synd att dom lite ovanliga levandfödarna finns i handeln..
#34 - 9 januari 2007 11:08
Jag håller verkligen med dig där.. Finns ju bara black molly och svärdbärare, guppy och platy men sedan då? Var och kikade i en zooaffär och fick syn på något som jag tyckte liknade platy men jag var inte säker *hoppades på att det var ngn annan levanfödare* men det var indianplaty.. Som visserligen är mkt fina men ändå.

Jag frågade faktiskt i affären ifall de var intresserade av att köpa Endlers och Ameca av mig, men de sa att dom inte går åt. Vilket jag tycker är konstigt med tanke på alla som efterfrågar endler här i Göteborg.

Men - är inte fiskarna stora och färgglada är det tydligen "ingen" som vill ha dem.
#35 - 9 januari 2007 12:23
ne ja vet det låter som att man köper fiskens utsende och att man typ slipper ta hand om den ja tycker inte det finns några fula akvarium fiskar alla är fina på sitt sätt^^
#36 - 9 januari 2007 20:53
Azur skrev:
Det är väldigt individuellt hur snälla X. eiseni är. Jag köpte ett litet gäng som inom fem minuter efter att jag släppt ned dem i akvariet hade manglat stjärtfenorna hos nästan alla fiskar i akvariet. De fortsatte hugga stjärtfenor _medan jag jagade dem med håven_. Helt vansinniga fenbitare helt enkelt.

De verkar inte äta sina egna yngel. Men mina går alltså inte att hålla med några andra fiskar alls.

mina eiseni är inte heller så bussiga mot andra fiskar, höll dom ihop med vuxna svärdbärare, men icke ! samtliga fick stjärtfenorna söndertrasade av xenetocorna, men det borde ju gå att ha ihop med ancistrus t.ex

Annons